Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Study Exploring the Influence of Family, Social Environment, and Societal Factors on Women's Decision to Play Professional Football in The Women's Football 1st League

Yıl 2025, Cilt: 11 Sayı: 3, 275 - 283, 30.09.2025
https://doi.org/10.18826/useeabd.1734239

Öz

Aim: The aim of this study is to investigate the impact of family, environment, and societal factors on the inclination of athletes competing in the Women’s Football 1st League towards football.
Methods: The study population comprises 408 athletes from the 2023-2024 season of Turkey’s Women’s Football 1st League, while the sample includes 240 athletes. Data were collected using a 4-item personal information form and the "Reasons for Starting Sports and Expectations" scale. Analyses were conducted using SPSS, with t-tests and Oneway ANOVA applied after normality testing. The significance level was set at p<0.05.
Results: The findings reveal that athletes who started sports between the ages of 5 and 8 exhibited a higher interest in sports, with significant differences observed in relation to family, environment, and education factors (p<0.05). Significant differences were also identified based on having a father involved in sports, residential area, and education level (p<0.05).
Conclusion: In conclusion, it was determined that factors such as family support, the environment in which they live, and education level play a significant role in women's decision to pursue sports. These factors created significant differences in terms of age of starting sports, level of interest in sports, and expectations from sports. Based on these findings, raising awareness and increasing support programs for women’s football are recommended.

Kaynakça

  • Afyon, Y. A., & Tunç, A. (1997). Beden eğitimi ve spor tarihi. Damla Yayınevi, 77-90.
  • Akcan, F., & Bulgu, N. (2012). Spora yönelik sosyalizasyon süreci: lise öğrencileri üzerine bir uygulama. Spor Bilimleri Dergisi, 23(4), 195–206.
  • Akça, N. Ş., & Sunay, H. (2012). Özel spor merkezlerine üye olan bireylerin spora yönelme nedenleri ve beklentilerinin gerçekleşme düzeyleri. Opus International Journal of Society Researches, 11(18), 1474–1493.
  • Arık, B. (2004). Top Ekranda. İstanbul: Salyangoz Yayınları, 356-375.
  • Arslan, B. (2012). Türkiye’de kadın futbolcu profili. Doktora Tezi. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Atasoy, B., & Kuter, F. Ö. (2005). Küreselleşme ve spor. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 11–22.
  • Atlı, M., Arslan, E., Özkan, Z., & Kızılet, A. (2017). Türkiye’de kadın futbolcuların spora başlamalarına etki eden unsurlar ve spordan beklentileri. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(1), 54–61.
  • Bayraktar, B., & Sunay, H. (2004). Türkiye’de elit bayan ve erkek voleybolcuların spora başlamasına etki eden unsurlar ve spordan beklentileri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 63–72.
  • Birol, Ş. S. (2007). Türkiye’deki çim hokeyi ve buz hokeyi sporcularının sosyo-ekonomik yapıları, branşlara katılım nedenlerinin ve beklentilerinin araştırması. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi.
  • Bozlu, B. (2019). Kadın futbol alanının ilişkisel analizi. Sosyoloji Dergisi, (39), 53–80.
  • Doğan, G. (2023). Performans yüzücülerinin atletik zihinsel enerji düzeyleri ile spora başlama nedenleri ve beklentileri arasındaki ilişkilerin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: a simple guide and reference, 17.0 update (10th ed.). Pearson.
  • Green, M., & Oakley, B. (2001). Elite sport development systems and playing to win: uniformity and diversity in international approaches. Leisure Studies, 247-267.
  • Günay, M., & Yüce, İ. A. (2001). Futbol antrenmanının bilimsel temelleri (2. baskı). Gazi Kitabevi, 1-388.
  • Gündoğdu, S. D. (2017). Türkiye'de performans tenisi yapan sporcuların tenise başlama nedenleri ve beklentileri (Diyarbakır örneği). Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Gelişim Üniversitesi.
  • İmamoğlu, R. (2009). Samsun ilinde tenis sporu ile uğraşanların bu sporu seçme sebeplerinin araştırılması (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayıncılık, 1-273.
  • Kaya, N. (2016). Lisanslı tenis sporcularının tenis sporuna başlama nedenleri, beklentileri ve beklentilerinin önündeki engellerin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Knapp, B. (2011). Becoming a football player: Identity formation on a women's tackle football team. Women in Sport and Physical Activity Journal, 20, 35–50.
  • Murphy, A., Askew, K., & Sumner, K. (2017). Ebeveynlerin gençlerin futbol katılımına izin verme niyeti: Algılanan beyin sarsıntı riski ve planlanan davranış teorisi. Spor, Egzersiz ve Performans Psikolojisi, 6, 230–242.
  • Orta, L. (2000). Futbolda bayanlar dünya kupası ile erkekler dünya kupasının karşılaştırarak incelenmesi. Birinci Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Kongresi, 26–27 Mayıs, Ankara.
  • Özcan, S. (2011). Temel tenis teknik öğretiminde iki farklı antrenman metodunun teknik, biyometrik ve fizyolojik özellikler üzerine etkisinin araştırılması. Doktora Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Pfister, G. (2010). Women in sport gender relations and future perspectives. Sport in Society, 13(2), 234–248
  • Sekaran, U. (2003). Business research methods: a skill-building approach, 4. Baskı, John Wiley & Sons.
  • Şebin, K., Serarslan, Z. M., Katkat, D., Tozoğlu, E., & Kızılet, A. (2007). Spor yapan üniversite öğrencilerinin spora başlama ve spor yapma nedenlerine ilişkin görüşleri. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1, 43–63.
  • Tazegül, Ü. (2014). Sporun kişilik üzerindeki etkisinin araştırılması. The Journal of Academic Social Science Studies, 2(5), 538–539.
  • Whitehead, S. H., Biddle, J. H., O’Donovan, T. M., & Nevill, M. E. (2006). Social-psychological and physical environmental factors in groups differing by levels of physical activity: A study of scottish adolescent girls. Pediatric Exercise Science, 18(2), 226-239.
  • Yıldırım, Y. (2007). Türkiye’de performans tenisi yapan sporcuların tenise başlama nedenleri ve beklentileri. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi.
  • Yorulmazlar, M. M., Bakır, M., & Kepoğlu, A. (2002). Türkiye’deki ve Dünya’daki elit badminton sporcularının sosyo-ekonomik analizi. 7. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi Bildiri Özetleri, 27-29 Ekim, Antalya.
  • Yüksel, M. (2019). Ailenin spora katılımı ile çocuklarının elit spora yönelmesi arasındaki ilişki. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 9(2), 319–326.
  • Zorba, E., & Göksel, A. G. (2016). Türkiye’deki plaj hentbolu sporcularının spora başlamasına etki eden unsurlar ve spordan gelecek beklentileri. Journal of Human Sciences, 13(2), 3092–3101.

Kadın Futbol 1. Liginde Oynayan Sporcuların Futbol Branşına Yönelmesinde Aile Çevre ve Toplum Unsurlarının Etkisinin Araştırılması

Yıl 2025, Cilt: 11 Sayı: 3, 275 - 283, 30.09.2025
https://doi.org/10.18826/useeabd.1734239

Öz

Amaç: Bu araştırmanın amacı, Kadın Futbol 1. Ligi'nde oynayan sporcuların futbola yönelmesinde aile, çevre ve toplum faktörlerinin etkisini incelemektir.
Yöntem: Araştırmanın evrenini 2023-2024 sezonunda Türkiye kadın futbol 1. liginde mücadele eden 408 sporcu oluşturmuştur. Örneklemi ise bu ligde yer alan 240 sporcu oluşturmaktadır. Veri toplama aracı, 4 soruluk kişisel bilgi formu ve 'Spora Başlama Nedenleri ve Beklentileri' ölçeğinden oluşmaktadır. Veriler SPSS programıyla analiz edilmiş, normallik sınaması sonrası t-testi ve One Way ANOVA uygulanmıştır. Anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak belirlenmiştir.
Bulgular: Bulgulara göre, spora 5-8 yaş aralığında başlayan sporcuların spora ilgisi daha yüksek bulunmuş, aile, çevre ve eğitim faktörleri arasında anlamlı fark tespit edilmiştir (p<0,05). Babaları spor yapan sporcular ile yerleşim yeri ve lisans düzeyine göre gruplar arasında da anlamlı fark bulunmuştur (p<0,05).
Sonuç: Sonuç olarak, kadın futbolcuların spora yönelmesinde aile desteği, yaşadıkları çevre ve eğitim düzeyi gibi unsurların önemli bir rol oynadığı, bu faktörlerin spora başlama yaşı, sporla ilgilenme düzeyi ve spordan beklentileri üzerinde anlamlı farklılıklar yarattığı tespit edilmiştir. Bu sonuçlardan hareketle, farkındalık artırılması ve kadın futboluna yönelik destek programlarının artırılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Afyon, Y. A., & Tunç, A. (1997). Beden eğitimi ve spor tarihi. Damla Yayınevi, 77-90.
  • Akcan, F., & Bulgu, N. (2012). Spora yönelik sosyalizasyon süreci: lise öğrencileri üzerine bir uygulama. Spor Bilimleri Dergisi, 23(4), 195–206.
  • Akça, N. Ş., & Sunay, H. (2012). Özel spor merkezlerine üye olan bireylerin spora yönelme nedenleri ve beklentilerinin gerçekleşme düzeyleri. Opus International Journal of Society Researches, 11(18), 1474–1493.
  • Arık, B. (2004). Top Ekranda. İstanbul: Salyangoz Yayınları, 356-375.
  • Arslan, B. (2012). Türkiye’de kadın futbolcu profili. Doktora Tezi. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Atasoy, B., & Kuter, F. Ö. (2005). Küreselleşme ve spor. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 11–22.
  • Atlı, M., Arslan, E., Özkan, Z., & Kızılet, A. (2017). Türkiye’de kadın futbolcuların spora başlamalarına etki eden unsurlar ve spordan beklentileri. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(1), 54–61.
  • Bayraktar, B., & Sunay, H. (2004). Türkiye’de elit bayan ve erkek voleybolcuların spora başlamasına etki eden unsurlar ve spordan beklentileri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 63–72.
  • Birol, Ş. S. (2007). Türkiye’deki çim hokeyi ve buz hokeyi sporcularının sosyo-ekonomik yapıları, branşlara katılım nedenlerinin ve beklentilerinin araştırması. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi.
  • Bozlu, B. (2019). Kadın futbol alanının ilişkisel analizi. Sosyoloji Dergisi, (39), 53–80.
  • Doğan, G. (2023). Performans yüzücülerinin atletik zihinsel enerji düzeyleri ile spora başlama nedenleri ve beklentileri arasındaki ilişkilerin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: a simple guide and reference, 17.0 update (10th ed.). Pearson.
  • Green, M., & Oakley, B. (2001). Elite sport development systems and playing to win: uniformity and diversity in international approaches. Leisure Studies, 247-267.
  • Günay, M., & Yüce, İ. A. (2001). Futbol antrenmanının bilimsel temelleri (2. baskı). Gazi Kitabevi, 1-388.
  • Gündoğdu, S. D. (2017). Türkiye'de performans tenisi yapan sporcuların tenise başlama nedenleri ve beklentileri (Diyarbakır örneği). Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Gelişim Üniversitesi.
  • İmamoğlu, R. (2009). Samsun ilinde tenis sporu ile uğraşanların bu sporu seçme sebeplerinin araştırılması (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayıncılık, 1-273.
  • Kaya, N. (2016). Lisanslı tenis sporcularının tenis sporuna başlama nedenleri, beklentileri ve beklentilerinin önündeki engellerin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Knapp, B. (2011). Becoming a football player: Identity formation on a women's tackle football team. Women in Sport and Physical Activity Journal, 20, 35–50.
  • Murphy, A., Askew, K., & Sumner, K. (2017). Ebeveynlerin gençlerin futbol katılımına izin verme niyeti: Algılanan beyin sarsıntı riski ve planlanan davranış teorisi. Spor, Egzersiz ve Performans Psikolojisi, 6, 230–242.
  • Orta, L. (2000). Futbolda bayanlar dünya kupası ile erkekler dünya kupasının karşılaştırarak incelenmesi. Birinci Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Kongresi, 26–27 Mayıs, Ankara.
  • Özcan, S. (2011). Temel tenis teknik öğretiminde iki farklı antrenman metodunun teknik, biyometrik ve fizyolojik özellikler üzerine etkisinin araştırılması. Doktora Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Pfister, G. (2010). Women in sport gender relations and future perspectives. Sport in Society, 13(2), 234–248
  • Sekaran, U. (2003). Business research methods: a skill-building approach, 4. Baskı, John Wiley & Sons.
  • Şebin, K., Serarslan, Z. M., Katkat, D., Tozoğlu, E., & Kızılet, A. (2007). Spor yapan üniversite öğrencilerinin spora başlama ve spor yapma nedenlerine ilişkin görüşleri. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1, 43–63.
  • Tazegül, Ü. (2014). Sporun kişilik üzerindeki etkisinin araştırılması. The Journal of Academic Social Science Studies, 2(5), 538–539.
  • Whitehead, S. H., Biddle, J. H., O’Donovan, T. M., & Nevill, M. E. (2006). Social-psychological and physical environmental factors in groups differing by levels of physical activity: A study of scottish adolescent girls. Pediatric Exercise Science, 18(2), 226-239.
  • Yıldırım, Y. (2007). Türkiye’de performans tenisi yapan sporcuların tenise başlama nedenleri ve beklentileri. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi.
  • Yorulmazlar, M. M., Bakır, M., & Kepoğlu, A. (2002). Türkiye’deki ve Dünya’daki elit badminton sporcularının sosyo-ekonomik analizi. 7. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi Bildiri Özetleri, 27-29 Ekim, Antalya.
  • Yüksel, M. (2019). Ailenin spora katılımı ile çocuklarının elit spora yönelmesi arasındaki ilişki. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 9(2), 319–326.
  • Zorba, E., & Göksel, A. G. (2016). Türkiye’deki plaj hentbolu sporcularının spora başlamasına etki eden unsurlar ve spordan gelecek beklentileri. Journal of Human Sciences, 13(2), 3092–3101.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor ve Egzersiz Psikolojisi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Melis Karakoyun Bu kişi benim 0009-0001-4920-6208

İsa Aydemir 0000-0002-2156-6236

Erken Görünüm Tarihi 29 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 3 Temmuz 2025
Kabul Tarihi 25 Eylül 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Karakoyun, M., & Aydemir, İ. (2025). Kadın Futbol 1. Liginde Oynayan Sporcuların Futbol Branşına Yönelmesinde Aile Çevre ve Toplum Unsurlarının Etkisinin Araştırılması. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences - IJSETS, 11(3), 275-283. https://doi.org/10.18826/useeabd.1734239