Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOCIAL COHESION AND CONFLICT AREAS OF SYRIAN ASYLUM SEEKER STUDENTS IN HIGHER EDUCATION

Yıl 2021, Sayı: 12, 71 - 106, 29.06.2021

Öz

The number of Syrian students in higher education in Turkey is increasing every year. In the 2019-2020 academic year, this number has been reached 37,236. During this period, Harran University ranks first among 209 universities with 2,677 Syrian students, with the highest number of Syrian students studying in the university. One of the most fundamental facts inherent in migration is the human encounter experienced by the migrants and host communities. Both communities are affected by this encounter in various ways. In this study, social inclusion problems faced by Syrian asylum seeker higher education students throughout their education and daily life have been highlighted, and an evaluation has been made on the social experiences and problems faced by Syrian students studying at Harran University. For this purpose, two focus group meetings were held, each with six participants. The data obtained from focus group interviews were analyzed within the framework of various basic problems such as acceptance, social interaction, uncertainty, foreignness, stigmatization, and marginalization. The main problem of this study is that Syrian students have a high desire to participate in society and live together, but they continue to experience problems such as marginalization, exclusion, and deprivation of psycho-social support in different ways.

Kaynakça

  • Açıkel, Nihal. “İstanbul’daki Suriyeli Üniversite Gençliği Üzerine Nitel Bir Araştırma”. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, 2019.
  • Agier, Michel. Aux bords du monde, les réfugiés. Paris: FLAMMARION, 2002.
  • Ağca-Varoğlu, F. Güzin. “Almanya’da Yüksek Nitelikli Göçmenlerin Gündelik Hayat Deneyimleri ve Baş Etme Süreçleri”. Journal of Economy Culture and Society, sy 62 (25 Aralık 2020): 23-46. https://doi.org/10.26650/JECS.2019-0124.
  • Arıboğan, Deniz Ülke. Duvar: Tarih Geri Dönüyor. İstanbul: İnkılap, 2017.
  • Bauman, Zygmunt. Iskarta Hayatlar & Modernite ve Safraları. Çeviren Osman Yener. İstanbul: Can Yayınları, 2018. ———. Kapımızdaki Yabancılar. Çeviren Emre Barca. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2019. ———. Kimlik. Çeviren Mesut Hazır. Ankara: Heretik, 2017. ———. Sosyolojik Düşünmek. Çeviren Abdullah Yılmaz. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2015.
  • Bauman, Zygmunt, ve Stanislaw Obirek. Dünyaya ve Kendimize Dair. Çeviren Burcu Halaç. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2018.
  • Bi̇nti̇, Hilal. “Ötekileştirme”. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 4, sy 3 (01 Mart 2017): 1-9.
  • Cebeci, Suat. Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri. İstanbul, 2002.
  • Creswell, John W. Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Ankara, 2014.
  • Çopur, Ahmet, ve Muammer Demi̇rel. “Suriyeli Mültecilerin Yükseköğrenim Sorunu: Göç Süreci ve Sonrası”, 2016. https://avesis.uludag.edu.tr/yayin/74a07545-d673-494d-b498-c7d13b2cd7a1/egitim-bilimlerinde-yenilikler-ve-nitelik-arayisi.
  • Erdoğan, M. Murat. Suriyeliler Barometresi 2019, Suriyelilerle Uyum İçinde Yaşamın Çerçevesi. Ankara: Orion Kitabevi, 2020.
  • Ertong Attar, Günnur, ve Deniz Küçükşen. “Somehow Familiar but Still a Stranger: Syrian Students in Turkish Higher Education”. Journal of International Migration and Integration 20, sy 4 (01 Kasım 2019): 1041-53. https://doi.org/10.1007/s12134-018-00647-8.
  • Geçici Koruma. “Göç İdaresi Genel Müdürlüğü”, 18 Aralık 2020. https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638.
  • Gök, Naim. “Suriye Krizi’nin Türkiye’ye Yansımaları (2011-2017)”. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy 8 (03 Haziran 2019): 77-114.
  • Gülerce, Hakan. “Göç ve Belirsizlik: Eşleri Kayıp Suriyeli Sığınmacı Kadınlar”. insan & toplum 10, sy 3 (2020): 217-21. https://doi.org/dx.doi.org/10.12658/V0001.
  • “Güvenlik Terimleri Sözlüğü”. İçinde Etiketleme Teorisi. Ankara: T.C. İçişleri Bakanlığı Kamu Düzeni ve Güvenliği Müsteşarlığı, 2017.
  • Karadağ, Nazife. “Yükseköğretimde Uluslararasılaşma Bağlamında Türkiye’de Eğitim Gören Suriyeli Öğ”. Journal of Turkish Studies 11, sy Volume 11 Issue 19 (01 Ocak 2016): 477-477. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.11155.
  • Kaya, Özgür, ve İbrahi̇m Kekli̇k. “Geçici Koruma Statüsünde Bulunan Suriyeli Üniversite Öğrencilerinin Göç Sürecindeki Uyum Yaşantıları”. Erişim 26 Aralık 2020. https://avesis.metu.edu.tr/yayin/9914234b-600d-4fd7-ad6f-b28bf9080ce4/gecici-koruma-statusunde-bulunan-suriyeli-universite-ogrencilerinin-goc-surecindeki-uyum-yasantilari.
  • Ökten, Şevket. “Zorunlu Göç Zor(un)lu Kabul: Ceylanpınar Afgan Göçmenleri Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma”. Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 28, sy 28 (01 Aralık 2012): 171-86.
  • Robert, Philippe, Olivier Mongin, Marc-Olivier Padis, ve Monique Seyler. “Une généalogie de l’insécurité contemporaine: Entretien avec Philippe Robert”. Esprit, sy 290 (12) (2002): 35-58.
  • Sanaa, Talwasa. “Türkiye’de ‘Daha İyi Bir Yaşam’ Peşinde: Türkiye’deki Afgan Mültecilerin Durumunun İnsan Hakları Açısından Değerlendirilmesi”. Etkileşim 6, sy 11 (4037): 245-74.
  • Sennett, Richard. Yabancı: Sürgün Üzerine İki Deneme. Çeviren Tuncay Birkan. İstanbul: Metis Yayıncılık, 2017.
  • Shakespeare, William. Venedik Taciri. Çeviren Bülent Bozkurt. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2013.
  • Taylor, Charles. “Tanınma Politikası”. İçinde Çokkültürcülük: Tanıma Politikası, editör Amy Gutmann, 46-93. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2018. https://www.yapikrediyayinlari.com.tr/cokkulturculuk-tanima-politikasi.aspx.
  • Uçar, Rukiye. “Intercultural communication and adaptation of Syrian University students: A study at a foundation university in Istanbul”. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, 2019.
  • Yıldırım, Ali, ve Hasan Şimşek. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2017.
  • Yıldız, Ayselin. Integration of Refugee Students in European Higher Education Comparative Country Cases. İzmir: Yaşar Üniversitesi, 2019.
  • “Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi”. Erişim 26 Aralık 2020. https://istatistik.yok.gov.tr/.

Yükseköğretimdeki Suriyeli Sığınmacı Öğrenciler: Uyum ve Çatışma Alanları

Yıl 2021, Sayı: 12, 71 - 106, 29.06.2021

Öz

Türkiye’de yükseköğretimdeki Suriyeli öğrenci sayısı her geçen yıl artmaktadır. 2019-2020 öğretim yılında bu sayı Türkiye’de 37.236’e ulaşmıştır. Harran Üniversitesi bu dönemde 2.677 Suriyeli öğrencisi ile 209 üniversite arasında en fazla Suriyeli öğrencinin öğrenim gördüğü üniversite olarak birinci sırada yer almaktadır. Göçün doğasında bulunan en temel olgulardan birisi de göç eden ve onları misafir eden yerel halkların yaşamış oldukları insani karşılaşmadır. Bu karşılaşmadan her iki toplum çeşitli açılardan etkilenmektedir. Bu çalışmada, Suriyeli sığınmacı yükseköğretim öğrencilerinin öğrenim hayatları boyunca karşılaştıkları sosyal dâhil edilme sorunları ön plana çıkarılmış, Harran Üniversitesi’nde öğrenim gören Suriyeli öğrencilerin sosyal deneyimleri ve karşılaştıkları sorunlar üzerine bir değerlendirme yapılmıştır. Bu amaçla her birinde altı kişilik katılımcı olmak kaydıyla iki odak grup görüşmesi gerçekleştirilmiştir. Odak grup görüşmelerinde elde edilen veriler kabullenme, toplumsal etkileşim, belirsizlik, yabancılık, damgalanma, ötekileştirme gibi çeşitli temel sorunlar çerçevesinde analiz edilmiştir. Suriyeli öğrencilerin topluma dâhil olma ve birlikte yaşama isteklerinin yüksek olduğu ancak bununla birlikte ötekileştirme, dışlanma, psiko-sosyal destekten mahrum kalma gibi sorunları farklı biçimlerde yaşamaya devam ettikleri bu çalışmanın ana sorunsalını oluşturmaktadır.

Kaynakça

  • Açıkel, Nihal. “İstanbul’daki Suriyeli Üniversite Gençliği Üzerine Nitel Bir Araştırma”. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, 2019.
  • Agier, Michel. Aux bords du monde, les réfugiés. Paris: FLAMMARION, 2002.
  • Ağca-Varoğlu, F. Güzin. “Almanya’da Yüksek Nitelikli Göçmenlerin Gündelik Hayat Deneyimleri ve Baş Etme Süreçleri”. Journal of Economy Culture and Society, sy 62 (25 Aralık 2020): 23-46. https://doi.org/10.26650/JECS.2019-0124.
  • Arıboğan, Deniz Ülke. Duvar: Tarih Geri Dönüyor. İstanbul: İnkılap, 2017.
  • Bauman, Zygmunt. Iskarta Hayatlar & Modernite ve Safraları. Çeviren Osman Yener. İstanbul: Can Yayınları, 2018. ———. Kapımızdaki Yabancılar. Çeviren Emre Barca. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2019. ———. Kimlik. Çeviren Mesut Hazır. Ankara: Heretik, 2017. ———. Sosyolojik Düşünmek. Çeviren Abdullah Yılmaz. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2015.
  • Bauman, Zygmunt, ve Stanislaw Obirek. Dünyaya ve Kendimize Dair. Çeviren Burcu Halaç. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2018.
  • Bi̇nti̇, Hilal. “Ötekileştirme”. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 4, sy 3 (01 Mart 2017): 1-9.
  • Cebeci, Suat. Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri. İstanbul, 2002.
  • Creswell, John W. Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Ankara, 2014.
  • Çopur, Ahmet, ve Muammer Demi̇rel. “Suriyeli Mültecilerin Yükseköğrenim Sorunu: Göç Süreci ve Sonrası”, 2016. https://avesis.uludag.edu.tr/yayin/74a07545-d673-494d-b498-c7d13b2cd7a1/egitim-bilimlerinde-yenilikler-ve-nitelik-arayisi.
  • Erdoğan, M. Murat. Suriyeliler Barometresi 2019, Suriyelilerle Uyum İçinde Yaşamın Çerçevesi. Ankara: Orion Kitabevi, 2020.
  • Ertong Attar, Günnur, ve Deniz Küçükşen. “Somehow Familiar but Still a Stranger: Syrian Students in Turkish Higher Education”. Journal of International Migration and Integration 20, sy 4 (01 Kasım 2019): 1041-53. https://doi.org/10.1007/s12134-018-00647-8.
  • Geçici Koruma. “Göç İdaresi Genel Müdürlüğü”, 18 Aralık 2020. https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638.
  • Gök, Naim. “Suriye Krizi’nin Türkiye’ye Yansımaları (2011-2017)”. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy 8 (03 Haziran 2019): 77-114.
  • Gülerce, Hakan. “Göç ve Belirsizlik: Eşleri Kayıp Suriyeli Sığınmacı Kadınlar”. insan & toplum 10, sy 3 (2020): 217-21. https://doi.org/dx.doi.org/10.12658/V0001.
  • “Güvenlik Terimleri Sözlüğü”. İçinde Etiketleme Teorisi. Ankara: T.C. İçişleri Bakanlığı Kamu Düzeni ve Güvenliği Müsteşarlığı, 2017.
  • Karadağ, Nazife. “Yükseköğretimde Uluslararasılaşma Bağlamında Türkiye’de Eğitim Gören Suriyeli Öğ”. Journal of Turkish Studies 11, sy Volume 11 Issue 19 (01 Ocak 2016): 477-477. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.11155.
  • Kaya, Özgür, ve İbrahi̇m Kekli̇k. “Geçici Koruma Statüsünde Bulunan Suriyeli Üniversite Öğrencilerinin Göç Sürecindeki Uyum Yaşantıları”. Erişim 26 Aralık 2020. https://avesis.metu.edu.tr/yayin/9914234b-600d-4fd7-ad6f-b28bf9080ce4/gecici-koruma-statusunde-bulunan-suriyeli-universite-ogrencilerinin-goc-surecindeki-uyum-yasantilari.
  • Ökten, Şevket. “Zorunlu Göç Zor(un)lu Kabul: Ceylanpınar Afgan Göçmenleri Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma”. Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 28, sy 28 (01 Aralık 2012): 171-86.
  • Robert, Philippe, Olivier Mongin, Marc-Olivier Padis, ve Monique Seyler. “Une généalogie de l’insécurité contemporaine: Entretien avec Philippe Robert”. Esprit, sy 290 (12) (2002): 35-58.
  • Sanaa, Talwasa. “Türkiye’de ‘Daha İyi Bir Yaşam’ Peşinde: Türkiye’deki Afgan Mültecilerin Durumunun İnsan Hakları Açısından Değerlendirilmesi”. Etkileşim 6, sy 11 (4037): 245-74.
  • Sennett, Richard. Yabancı: Sürgün Üzerine İki Deneme. Çeviren Tuncay Birkan. İstanbul: Metis Yayıncılık, 2017.
  • Shakespeare, William. Venedik Taciri. Çeviren Bülent Bozkurt. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2013.
  • Taylor, Charles. “Tanınma Politikası”. İçinde Çokkültürcülük: Tanıma Politikası, editör Amy Gutmann, 46-93. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2018. https://www.yapikrediyayinlari.com.tr/cokkulturculuk-tanima-politikasi.aspx.
  • Uçar, Rukiye. “Intercultural communication and adaptation of Syrian University students: A study at a foundation university in Istanbul”. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, 2019.
  • Yıldırım, Ali, ve Hasan Şimşek. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2017.
  • Yıldız, Ayselin. Integration of Refugee Students in European Higher Education Comparative Country Cases. İzmir: Yaşar Üniversitesi, 2019.
  • “Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi”. Erişim 26 Aralık 2020. https://istatistik.yok.gov.tr/.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hakan Gülerce 0000-0003-3601-5725

Rukiye Çorlu Bu kişi benim 0000-0002-1683-7337

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 5 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Gülerce, H., & Çorlu, R. (2021). Yükseköğretimdeki Suriyeli Sığınmacı Öğrenciler: Uyum ve Çatışma Alanları. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(12), 71-106.
AMA Gülerce H, Çorlu R. Yükseköğretimdeki Suriyeli Sığınmacı Öğrenciler: Uyum ve Çatışma Alanları. ÜSBİD. Haziran 2021;(12):71-106.
Chicago Gülerce, Hakan, ve Rukiye Çorlu. “Yükseköğretimdeki Suriyeli Sığınmacı Öğrenciler: Uyum Ve Çatışma Alanları”. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 12 (Haziran 2021): 71-106.
EndNote Gülerce H, Çorlu R (01 Haziran 2021) Yükseköğretimdeki Suriyeli Sığınmacı Öğrenciler: Uyum ve Çatışma Alanları. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 12 71–106.
IEEE H. Gülerce ve R. Çorlu, “Yükseköğretimdeki Suriyeli Sığınmacı Öğrenciler: Uyum ve Çatışma Alanları”, ÜSBİD, sy. 12, ss. 71–106, Haziran 2021.
ISNAD Gülerce, Hakan - Çorlu, Rukiye. “Yükseköğretimdeki Suriyeli Sığınmacı Öğrenciler: Uyum Ve Çatışma Alanları”. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 12 (Haziran 2021), 71-106.
JAMA Gülerce H, Çorlu R. Yükseköğretimdeki Suriyeli Sığınmacı Öğrenciler: Uyum ve Çatışma Alanları. ÜSBİD. 2021;:71–106.
MLA Gülerce, Hakan ve Rukiye Çorlu. “Yükseköğretimdeki Suriyeli Sığınmacı Öğrenciler: Uyum Ve Çatışma Alanları”. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 12, 2021, ss. 71-106.
Vancouver Gülerce H, Çorlu R. Yükseköğretimdeki Suriyeli Sığınmacı Öğrenciler: Uyum ve Çatışma Alanları. ÜSBİD. 2021(12):71-106.

Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi’nde yayımlanan makalelerdeki görüşler yazarına aittir. Dergiye, daha önce başka bir dergide, kitapta vb. herhangi bir kaynakta yayımlanan makaleler kabul edilmemektedir. Ulusal veya uluslararası konferans, seminer ve panellerde sunulan bildiriler, dipnotta belirtildikten ve makale formatına dönüştürüldükten sonra yayın sürecine alınabilir.


Dergide yayımlanan akademik makaleler sadece eğitim amaçlı olarak çoğaltılabilir. Eğitim amacı dışında makaleler, makalelerdeki şekil, grafik ve tablolar izin alınmadan kısmen veya tamamen çoğaltılamaz, arşivlenemez. Akademik yayınlarda kaynak gösterilmesi şartı ile makalelerden alıntı yapılabilir. 


Yazarların, Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi’nde yayınlanmak üzere göndermiş oldukları makaleler için telif ücreti talep etmeyeceklerini taahhüt ettikleri kabul edilir.