Abstract
In this study, it was aimed to develop an accurate and consistent measurement tool by examining the perception of school-family cooperation of parents who have children in primary education. The research used the survey model in the quantitative method. The items used to create the scale were organized according to six themes based on the data obtained from the articles. An item pool was created based on the themes and the draft form was applied to parents whose children were in primary education in public schools in Nazilli district of Aydın province. For Exploratory Factor Analysis and Confirmatory Factor Analysis, 211 parents participated in the research on a voluntary basis. In the study, firstly, exploratory and confirmatory factor analysis was applied to test validity; For reliability, Cronbach's Alpha internal consistency coefficients were evaluated. As a result of Exploratory Factor Analysis, the 6-dimensional scale with 34 items was determined with a variability rate of 69.97%. The internal consistency coefficient of the scale was determined as ".86"; The model was validated with Confirmatory Factor Analysis and a 6-dimensional scale with 32 items was created. It has been determined that the created model can be used to measure the perception of school-family cooperation among primary school parents.
Bu çalışmada ilköğretim kademesinde çocuğu bulunan velilerin okul-aile iş birliği algısını inceleyerek doğru ve tutarlı bir ölçme aracı geliştirmek amaçlanmıştır. Araştırma, nicel yöntemde tarama modelini kullanılmıştır. Ölçeği oluşturmak için kullanılan maddeler, makalelerden elde edilen veriler temelinde altı temaya göre düzenlenmiştir. Temalar temel alınarak madde havuzu oluşturulmuş olup taslak form, Aydın ilinin Nazilli ilçesindeki devlet okulları ilköğretim kademesinde çocuğu bulunan velilere uygulanmıştır. Açımlayıcı Faktör Analizi ve Doğrulayıcı Faktör Analizi için 211 veli araştırmaya gönüllülük esasına göre katılmıştır. Araştırmada ilk olarak geçerliliği test etmek için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi uygulanmış; güvenirlik için ise Cronbach’s Alpha iç tutarlık katsayıları değerlendirilmiştir. Açımlayıcı Faktör Analizi sonucunda 34 maddelik 6 boyutlu çıkan ölçek %69,97 oranında bir değişkenle belirlenmiştir. Ölçeğin iç tutarlılık katsayısı “.86” olarak belirlenmiş; model Doğrulayıcı Faktör Analizi ile doğrulanmıştır ve 32 maddelik 6 boyutlu bir ölçek oluşturulmuştur. Oluşturulan modelin ilköğretim velilerine yönelik okul aile iş birliği algısını ölçmede kullanılabileceği belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 4 Eylül 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 4 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 23 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 6 (Ek) |