Bir
anlama objesi olarak Kur’ân’ın, farklı ekoller ve yönelişler tarafından
yorumlandığı fakat yapılan bu yorumların bir kısmının sorunlu olduğu ve
eleştirildiği biliniyor. Yapılan bu eleştirilerin, özellikle Kur’ân’ı anlama
sorunları ve yöntemleri üzerinde odaklandığı fakat Kur’ân’ı anlamada kullanılan
mantık türünün sorunsallığına ilişkin sorgulama, eleştiri veya değerlendirmenin
yeterince yapılmadığı da görülüyor. Kısmen de olsa yapılan değerlendirmelerde,
Kur’ân’ın anlaşılmasında karşılaşılan kimi sorunların temelinde, iki değerli
Aristo mantığının bulunduğu, yorumcuları etkilediği ve bu etkinin Kur’ân
yorumlarına yansıtıldığı anlaşılıyor. Nitekim bazı âyetler arasında zahiren
varmış gibi gözüken çelişkileri gidermek için nesih gibi çözüm yolları
aranması, böyle bir etkinin sonucudur. Bu nedenle doğru bir anlama için Aristo
mantığı yerine, Kur’ân mantığı ile âyetleri anlama ve yorumlama, Kur’ân’ın
ruhuna ve genel muhtevasına daha uygun bir nitelik arz edecektir.
Abstract: It
is known that as an object, the issue of understanding the Qur'an has been
interpreted by various schools and trends. However, it’s well known that some
of these interpretations are problematic and have been criticised. The
criticism has been always focused on the issue of understanding the Qur'an and
the methods. But the questioning, criticism or the evaluation with regard to
the typology of logical problems have not been
observed so often. In some evaluations, it is understood that two
crucial Aristotelian logics have been applied, and this logic clearly affects
interpreters and has reflected in some interpretations of the Qur'an. That the
idea of the theory of Naskh might be a solution for the contradictory verses in
appearance can be the outcome of this influence. For that reason, instead of
Aristotelian Logic, Qur'anic way of reasoning must be used for the correct
understanding of the Qur'an itself.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2017 |
Gönderilme Tarihi | 21 Şubat 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 28 |