Nesih konusu, İslamî ilimlerin çok erken
dönemlerinden itibaren literatüre yansıyan tartışmalara konu olmuştur. Nesihle
ilgili pek çok tartışma noktasından biri de Kur’ân’ın sünneti, sünnetin de
Kur’ân’ı neshedip edemeyeceği meselesidir. İmam Şâfiî (v. 204/820), bu ikisinin
birbirinin benzeri olmamasından hareketle, Kur’ân ve sünnetin birbirini
neshedemeyeceğini söyler. Kur’ân’ın sünneti neshi konusunda Şâfiî’nin görüşü
benimsenmemiş, sonra gelen hem Hanefî hem de Şâfiî usûlcüler, Kur’ân’ın sünneti
neshini kabul etmişlerdir. Sünnetin Kur’ân’ı neshi konusunda ise Hanefîler yine
İmam Şâfiî’ye muhalefet ettikleri hâlde, Şâfiî âlimler farklı tutumlar
benimsemişlerdir. Bu çalışmada İmam Şâfiî’den Klâsik Dönem’e kadar belli başlı
Hanefî ve Şâfiî usûlcülerin Kur’ân ve sünnetin birbirini neshi konusundaki
görüş ve delilleri incelenerek tartışmanın kaynağındaki anlayış farkı tespit
edilmeye çalışılmıştır.
subject to disputes since the emergence of Islamic sciences. One of the points
that has been discussed is whether a Quranic text can abrogate a sunnah and vice
versa. Shafi argues that these two can not abrogate each other since they are
not each other’s counterpart. Neither Hanafis nor Shafis after Shafi embraced
his views about the abrogation of sunnah by Quran. On the other hand, the
abrogation of Quran by sunnah was more controversial. Hanafis agreed that
sunnah can abrogate Quran as well. However, some of the Shafi jurists rejected
it like Shafi himself; while some other Shafis acknowledged that it is
plausible. In this paper, it is aimed to determine the foundation of the
dispute, via investigating the perspectives of prominent Hanafis and Shafis from
Shafi to the classical period.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2017 |
Gönderilme Tarihi | 20 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 28 |