Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of Teachers' Opinions on the "Creation Turkish Project" Conducted in Bosnia-Herzegovina

Yıl 2023, , 161 - 181, 25.12.2023
https://doi.org/10.5281/zenodo.10427602

Öz

Economic, military, social, cultural developments in Turkey increase the interest of foreigners in Turkish culture and language. For this reason, studies on teaching Turkish as a foreign language have gained momentum in recent years. In this respect, "My Choice is Turkish Project" has started to be implemented in Bosnia-Herzegovina in order to promote Turkish culture and teach Turkish. Today, in Bosnia-Herzegovina, approximately 7000 students are taught Turkish in schools at different levels as part of an elective or compulsory foreign language course. The purpose of this study is to evaluate the opinions of teachers regarding "My Choice is Turkish Project" carried out by Yunus Emre Institute in Bosnia-Herzegovina. Whether the project meets the needs, and whether the methods and techniques used by teachers are effective or not are some of the questions that the study tries to answer. The working group consists of 30 teachers who teach Turkish lessons at different levels in different regions of Bosnia-Herzegovina. This study, which reveals teachers' opinions about the project, was conducted using survey and document review techniques. The participants of the study were determined randomly. A personal information form, a semi-structured interview form and a survey developed by the researcher to determine teachers' opinions were used as data collection tools. Descriptive statistical techniques were used to analyze the data. As a result of the study, teachers stated that a bond was established between Bosnian and Turkish children with this project. In line with the results obtained from the study, it is recommended that “My Choice is Turkish Project" should be supported by all institutions for its permanence in Bosnia-Herzegovina, teachers should receive in-service training at frequent intervals within the scope of the project, student mobility should be increased with sister school projects and the activities offered to students within the scope of the project should be diversified.

Etik Beyan

Ondokuz Mayıs University Social and Humanities Ethics Committee, Date: 21.07.2020, Issue: 2020-444.

Kaynakça

  • Çangal, Ö. ve Göktaş, B. (Aralık 2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen temel seviyedeki Bosna Hersekli öğrencilerin yazma problemleri. Uluslararası Türk Kültürü Sempozyumu Dil–Tarih–Coğrafya, Ankara.
  • Çangal, Ö. ve Yılmaz, C. (Mayıs 2018). Seçmeli dil olarak Türkçe öğrenen Bosna Hersekli çocuklar için hazırlanan ‘ Haydi Türkçe Öğrenelim ’ dil öğretim setine yönelik bir değerlendirme. I. Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretimi Bilgi Şöleni, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Çelik, M. E. (2021). Bosna-Hersek’te Türkçe Öğretiminin Güncel Durumu. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi. 16. 108–28.
  • Geçer, G. O. (2009). Bosna-Hersek'te bir Osmanlı aydını: Salih Safvet Basiç. Tuzla Kantonu Arşivi.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Solak, E. (2011). Bosna- Hersek'te Türkçe ve Türk dili eğitimi ile ilgili çalışmalar. Çankırı Karatekin Üniversitesi SBE Dergisi. 2 (2). 165-174.
  • YEE (2021). Yunus emre enstitüsü kültür merkezleri. Web: https://www.yee.org.tr/tr/kurumsal/yunus-emre-enstitusu adresinden 20 Şubat 2021 tarihinde alınmıştır.
  • YEE (2021). Yunus emre enstitüsü 2016 faaliyet raporu. Web: https://www.yee.org.tr/sites/default/files/yayin/2016_faaliyet_raporu_05.02.2018-db.pdf adresinden 12 Ocak 2021 tarihinde alınmıştır.

Bosna-Hersek’te Yürütülen “Tercihim Türkçe Projesi”ne İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2023, , 161 - 181, 25.12.2023
https://doi.org/10.5281/zenodo.10427602

Öz

Türkiye’de yaşanan ekonomik, askeri, sosyal, kültürel vb. gelişmeler, yabancıların Türk kültürü ve diline ilgisini arttırmaktadır. Bu nedenle son yıllarda Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi çalışmaları hız kazanmıştır. Bu doğrultuda Bosna-Hersek’te de Türk kültürünün tanıtılması ve Türkçenin öğretilmesi amacıyla “Tercihim Türkçe Projesi” uygulanmaya başlamıştır. Bugün Bosna-Hersek'te, yaklaşık 7000 öğrenciye Türkçe, seçmeli ya da zorunlu yabancı dil dersi kapsamında farklı kademelerdeki okullarda öğretilmektedir. Bu çalışmanın amacı, Yunus Emre Enstitüsünün Bosna-Hersek’te yürüttüğü “Tercihim Türkçe Projesi”ne ilişkin öğretmenlerin görüşlerini değerlendirmektir. Çalışmada projenin ihtiyaca cevap verip vermediği, öğretmenlerin kullandıkları yöntem ve teknikler vb. çeşitli problemlere cevap aranmıştır. Çalışma grubu Bosna-Hersek’in farklı bölgelerinde, farklı kademelerde Türkçe derslerini yöneten 30 öğretmenden oluşmaktadır. Projeyle ilgili öğretmen görüşlerini ortaya koyan bu çalışma anket ve doküman incelemesi teknikleriyle yürütülmüştür. Evreni temsil eden öğretmenler random yöntemle belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu, öğretmen görüşlerini belirlemek için araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ve anketten yararlanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistik tekniklerinden yararlanılmıştır. Çalışma sonucunda, öğretmenler bu proje ile Boşnak ve Türk çocuklar arasında bağ kurulduğunu ifade etmiştir. Çalışmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda, “Tercihim Türkçe Projesi”nin Bosna-Hersek’te kalıcılığı için tüm kurumlarca desteklenmesi, proje kapsamında öğretmenlerin sık aralıklarla hizmet içi eğitimlere alınması, kardeş okul projeleriyle öğrenci hareketliliğinin arttırılması ve proje kapsamında öğrencilere sunulan etkinliklerin çeşitlendirilmesi önerilmektedir.

Etik Beyan

Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu, Tarih: 21.07.2020, Sayı: 2020-444.

Kaynakça

  • Çangal, Ö. ve Göktaş, B. (Aralık 2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen temel seviyedeki Bosna Hersekli öğrencilerin yazma problemleri. Uluslararası Türk Kültürü Sempozyumu Dil–Tarih–Coğrafya, Ankara.
  • Çangal, Ö. ve Yılmaz, C. (Mayıs 2018). Seçmeli dil olarak Türkçe öğrenen Bosna Hersekli çocuklar için hazırlanan ‘ Haydi Türkçe Öğrenelim ’ dil öğretim setine yönelik bir değerlendirme. I. Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretimi Bilgi Şöleni, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Çelik, M. E. (2021). Bosna-Hersek’te Türkçe Öğretiminin Güncel Durumu. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi. 16. 108–28.
  • Geçer, G. O. (2009). Bosna-Hersek'te bir Osmanlı aydını: Salih Safvet Basiç. Tuzla Kantonu Arşivi.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Solak, E. (2011). Bosna- Hersek'te Türkçe ve Türk dili eğitimi ile ilgili çalışmalar. Çankırı Karatekin Üniversitesi SBE Dergisi. 2 (2). 165-174.
  • YEE (2021). Yunus emre enstitüsü kültür merkezleri. Web: https://www.yee.org.tr/tr/kurumsal/yunus-emre-enstitusu adresinden 20 Şubat 2021 tarihinde alınmıştır.
  • YEE (2021). Yunus emre enstitüsü 2016 faaliyet raporu. Web: https://www.yee.org.tr/sites/default/files/yayin/2016_faaliyet_raporu_05.02.2018-db.pdf adresinden 12 Ocak 2021 tarihinde alınmıştır.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kübra Çelik Bu kişi benim 0000-0002-3478-0151

Mediha Mangır 0000-0001-9455-7042

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 12 Kasım 2023
Kabul Tarihi 5 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Çelik, K., & Mangır, M. (2023). Bosna-Hersek’te Yürütülen “Tercihim Türkçe Projesi”ne İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Öğretimi Araştırmaları Dergisi, 3(2), 161-181. https://doi.org/10.5281/zenodo.10427602