Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Use of Digital Tools in Teaching Turkish to Foreigners

Yıl 2024, , 25 - 44, 24.06.2024
https://doi.org/10.5281/zenodo.12095906

Öz

The development of technology has increased the place and importance of technology in human life. In every moment and every area of daily life, technology, and technological devices are utilized. With technology becoming so deeply integrated into human life, technological tools and applications have started to be used in many areas. The education sector has also been affected by the extensive inclusion of technological tools and devices in daily life, and this change has been reflected in the education sector as well. The methods and strategies that have been integrated with technology and are now used in all areas of education have also affected the language teaching and learning process, leading to certain changes. With the introduction of technology in the language teaching process, new concepts have entered this field. In this context, new concepts such as distance education, computer-assisted instruction, internet-supported instruction, and interactive learning have been added to the teaching process. In addition to these concepts, Web 2.0 and Web 3.0 tools, which have started to be included in the learning and teaching process, have also brought a new dimension to language teaching. Based on this information, this study aims to determine what technological tools are used or can be used in the field of teaching Turkish to foreigners. For this purpose, the data of the research was obtained using the document analysis method, one of the qualitative research designs. It is expected that the websites, channels, and applications identified within the scope of the research will diversify the Turkish learning and teaching process. Based on the data obtained, a suggestion was made to add a course to the undergraduate programs at the faculties of education on how these technological tools can be used in the classroom.

Etik Beyan

The study does not require ethics committee permission.

Kaynakça

  • Akkaya, N. & Şengül, L. (2022). Metaverse ve dil eğitimi. International Journal of Education and New Approaches, 5(2), 314-326.
  • Aydoğdu, E. (2023). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde web 2.0 araçlarının kullanımı: Padlet örneği. Bezgek Yabancılara Türkçe Öğretimi Dergisi, 2(3), 195-208.
  • Bakla, A. (2012). Yabancı dil öğretiminde öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. A. Sarıçoban & Z. M. Tavil (Ed.), Yabancı dil eğitiminde teknoloji tasarımı içinde (s. 79-96). Anı Yayıncılık.
  • Baş, B. &Yıldırım, T. (2018). Yabancılara Türkçe öğretiminde teknoloji entegrasyonu. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(3), 827-839.
  • Baş, B. & Turhan, O. (2017). Yabancılara Türkçe öğretiminde yazma becerisine yönelik web 2.0 araçları: Poll Everywhere örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 1233-1248.
  • Behbudova, A. & Günday, R. (2022). Yabancı dil öğretiminde akıllı teknolojiler. International Journal of Language Academy, 10(2), 174-193.
  • Birinci, F. G. (2020). A review of information technologies used in teaching Turkish as a foreign language. Sakarya University Journal of Education, 10(2), 350-371.
  • Campbell, A. P. (2003). Weblogs for use with ESL classes. The Internet TESL Journal, 9(2).
  • Çangal, Ö. (2019). Teknoloji tabanlı yabancı dil olarak Türkçe öğretimi. E. Boylu & L. İltar (Ed.), Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi içinde (s. 169-212). Pegem Akademi.
  • Çiftci, S. & Sağlam, A. (2023). Yabancı dil eğitiminde web 2.0 araçları kullanımının yararları ve zorlukları üzerine bir inceleme. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 10(91), 234–241.
  • Çoklar, A. N. (2014). Web Ortamında Çoklu Ortam Tasarımı. Ö. Ö. Dursun & F. Odabaşı (Ed.), Çoklu ortam tasarımı içinde (2. baskı, s. 217-234). Pegem Akademi.
  • Durmuş, M. (2019). Dil öğretiminde öğretici yeterlilikleri ve pedagojik muhakeme becerisi. Grafiker Yayınları.
  • Elmas, R. & Geban, Ö. (2012). 21. yüzyıl öğretmenleri için Web 2.0 araçları. International Online Journal of Educational Sciences, 4(1), 243-254.
  • Eroğlu, S. & Eroğlu Z. (2023).Yabancı dil öğretiminde dijital platformlar: Youtube, Spotify, Netflix ve Podcast. A. Okur & G. H. Demirdöven (Ed.), Yabancı dil olarak dijital Türkçe öğretimi içinde (s. 689-715). Sakarya Üniversitesi Yayınları.
  • Genç, Z. (2010). Web 2.0 Yeniliklerinin eğitimde kullanımı: Bir Facebook eğitim uygulama örneği. M. Akgül, E. Derman, U. Çağlayan, A. Özyiğit & T. Yılmaz (Ed.), Akademik Bilişim’10 - XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildiri Kitabı (s. 287-292). Nokta Matbaacılık.
  • Gün, M. & Delen, K. (2022). Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesinde dijital tabanlı materyal tasarım örneği: Metaverse uygulamasının kullanımı. Journal of History School, 61, 4467-4486.
  • Gün, S. (2015). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde web 2.0 sesli ve görüntülü görüşme uygulamalarının (Skype) konuşma becerisine etkisi [Yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Us Gürbüz, R. & Özcan, E. (2023). Dijital araçlarla kelime öğretimi. A. Okur & G. H. Demirdöven (Ed.), Yabancı dil olarak dijital Türkçe öğretimi içinde (s.316-364). Sakarya Üniversitesi Yayınları
  • Güven, A. Z. & Tıraşoğlu, C. (2021). Yabancılara Türkçe öğretiminde söz varlığını geliştirmeye yönelik web 2.0 araçları: Kahoot! örneği. Turkish Studies, 16(1), 331-345.
  • Hirsh-Pasek, K., Zosh, J. M., Hadani, H. S., Golinkoff, R. M., Clark, K., Donohue, C., & Wartella, E. (2022). A whole new world: education meets the metaverse. Center for Education at Brookings.
  • Horzum, M. B. (2010). Öğretmenlerin web 2.0 araçlarından haberdarlığı, kullanım sıklıkları ve amaçlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 603-634.
  • Hörküç, İ. (2023). Eğitimde Web 3.0 kullanımı: Potansiyel ve zorlukları. International Journal of Social Sciences Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 7(30), 326-335.
  • Karatay, H., Karabuğa, H. & İpek, O. (2018). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde Edmodo’nun kullanımı: Bir durum çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(4), 1064-1090.
  • Karagülle H. & Akış İ. (2024). Yabancı dil olarak Türkçe öğreti¬minde çevrim içi ölçme ve değerlendir¬me: Karşılaştırmalı analiz. Dil ve Edebiyat Araştırmaları, 29, 364-385.
  • Kazanoğlu, S. (2014). Yabancı dil öğretiminde teknoloji tabanlı etkileşim: Second Life örneği. Dil Dergisi, 164, 39-51.
  • Konu, M. M. (2023). Web 2.0 araçlarıyla sözcük öğretiminde ölçme ve değerlendirme. E. Boylu (Ed.). III. Uluslararası Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Sempozyumu Bildiri Kitabı (s. 14-30). C&B Basımevi.
  • Korkmaz, A. (2011). Ortaöğretim okullarında interaktif öğretimin model bir ders üzerinde incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kilis 7 Aralık Üniversitesi.
  • Kökçü, Y. (2023). Dil öğretiminde kullanılan dijital yardımcılar: Web 2.0 araçları. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (36), 48-66.
  • Kuşçu, E. (2017). Yabancı dil öğretimi/öğreniminde görsel ve işitsel araçları kullanmanın önemi. The Journal of Academic Social Science, 5(43), 213-224.
  • Özdemir, O. (2017). Türkçe öğretiminde dijital teknolojilerin kullanımı ve bir web uygulaması örneği. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(4), 427-444.
  • Polat, O. (2016). Eğitsel sosyal medya platformları ve Edmodo örnek uygulaması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Şener, F. (2019). Teknopedagojik eğitim kapsamında Türkçe öğretmenlerinin web 2.0 araçlarını kullanma durumları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Topçu, F. K. (2021). Türkçe eğitimi alanında yapılmış dijital öğrenme tezlerinin incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(4), 1338-1359.
  • Türker, M. S. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde blog kullanımı. F. Ağca & A. Koç (Ed.). X. Uluslararası Dünya Dili Türkçe Sempozyumu Bildiri Kitabı (s. 1654-1663). ESOGÜ Yayınları.
  • Ural, N. (2021). Yabancı dil öğretiminde sanal gerçeklik kullanımı. Asutay, H. (Ed.), Dil öğretiminde yeni teknik ve yöntemler içinde (s. 145-161). Paradigma Akademi.
  • Ünsal, H. (2012). Harmanlanmış öğrenmenin başarı ve motivasyona etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 1-27.
  • Wang, S. & Vasquez, C. (2012). Web 2.0 and second language learning: What does the research tell us? CALICO Journal, 29(3), 412-430.
  • Yalçın, Ç. & Temur, N. (2023). Türkiye’de yabancı dil olarak Türkçe öğreten öğreticilerin Web 2.0 araçları kullanımı yetkinliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (35), 1-12.
  • Yaşar-Sağlık, Z. & Yıldız, M. (2021). Türkiye’de dil öğretiminde web 2.0 araçlarının kullanımına yönelik yapılan çalışmaların sistematik incelemesi. JRES, 8(2), 418-442.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, S. (2022). Yabancı dil öğretiminde interaktif uygulamalar: “Kahoot! ve Quizizz”. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 9(3), s. 648-666.

Yabancılara Türkçe Öğretiminde Dijital Araçların Kullanımı

Yıl 2024, , 25 - 44, 24.06.2024
https://doi.org/10.5281/zenodo.12095906

Öz

Teknolojinin gelişmesiyle birlikte insan hayatında teknolojinin yeri ve önemi artmıştır. Günlük hayatın her anında ve her alanında teknolojiden, teknolojik aletlerden yararlanılmaktadır. Teknolojinin insan hayatına bu kadar girmesiyle birlikte birçok alanda teknolojik araçlar ve uygulamalar kullanılmaya başlanmıştır. Teknolojik araç gereçlerin günlük hayata dâhil olmasından eğitim sektörü de etkilenmiş ve bu değişim eğitim sektörüne de yansımıştır. Eğitimin her alanında kullanılmaya başlanan teknolojiyle bütünleşmiş yöntem ve stratejiler, dil öğretim ve öğrenim sürecini de etkilemiş ve birtakım değişikliklere yol açmıştır. Teknolojinin dil öğretim sürecinde kullanılmaya başlanmasıyla birlikte bu alana yeni kavramlar girmiştir. Bu kapsamda, öğretim sürecine uzaktan eğitim, bilgisayar destekli öğretim, internet destekli öğretim, interaktif öğrenme gibi yeni kavramlar eklenmiştir. Bu kavramlar dışında öğrenim ve öğretim sürecine yeni dâhil olmaya başlayan Web 2.0 ve Web 3.0 araçları da dil öğretimine yeni bir boyut kazandırmıştır. Bu bilgilerden hareketle bu çalışmada yabancılara Türkçe öğretimi alanında kullanılan ya da kullanılabilecek teknolojik araçların neler olduğunun tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırmanın verilerine nitel araştırma desenlerinden doküman analizi yöntemi kullanılarak ulaşılmıştır. Araştırma kapsamında tespit edilen sitelerin, kanalların ve uygulamaların Türkçe öğrenim ve öğretim sürecini çeşitlendirmesi beklenmektedir. Elde edilen verilerden hareketle, eğitim fakültelerindeki lisans derslerine bu teknolojik araç gereçlerin derste ne şekilde kullanılabileceğine dair bir ders eklenilmesi hakkında bir öneride bulunulmuştur.

Etik Beyan

Çalışma etik kurul izni gerektirmemektedir.

Kaynakça

  • Akkaya, N. & Şengül, L. (2022). Metaverse ve dil eğitimi. International Journal of Education and New Approaches, 5(2), 314-326.
  • Aydoğdu, E. (2023). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde web 2.0 araçlarının kullanımı: Padlet örneği. Bezgek Yabancılara Türkçe Öğretimi Dergisi, 2(3), 195-208.
  • Bakla, A. (2012). Yabancı dil öğretiminde öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. A. Sarıçoban & Z. M. Tavil (Ed.), Yabancı dil eğitiminde teknoloji tasarımı içinde (s. 79-96). Anı Yayıncılık.
  • Baş, B. &Yıldırım, T. (2018). Yabancılara Türkçe öğretiminde teknoloji entegrasyonu. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(3), 827-839.
  • Baş, B. & Turhan, O. (2017). Yabancılara Türkçe öğretiminde yazma becerisine yönelik web 2.0 araçları: Poll Everywhere örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 1233-1248.
  • Behbudova, A. & Günday, R. (2022). Yabancı dil öğretiminde akıllı teknolojiler. International Journal of Language Academy, 10(2), 174-193.
  • Birinci, F. G. (2020). A review of information technologies used in teaching Turkish as a foreign language. Sakarya University Journal of Education, 10(2), 350-371.
  • Campbell, A. P. (2003). Weblogs for use with ESL classes. The Internet TESL Journal, 9(2).
  • Çangal, Ö. (2019). Teknoloji tabanlı yabancı dil olarak Türkçe öğretimi. E. Boylu & L. İltar (Ed.), Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi içinde (s. 169-212). Pegem Akademi.
  • Çiftci, S. & Sağlam, A. (2023). Yabancı dil eğitiminde web 2.0 araçları kullanımının yararları ve zorlukları üzerine bir inceleme. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 10(91), 234–241.
  • Çoklar, A. N. (2014). Web Ortamında Çoklu Ortam Tasarımı. Ö. Ö. Dursun & F. Odabaşı (Ed.), Çoklu ortam tasarımı içinde (2. baskı, s. 217-234). Pegem Akademi.
  • Durmuş, M. (2019). Dil öğretiminde öğretici yeterlilikleri ve pedagojik muhakeme becerisi. Grafiker Yayınları.
  • Elmas, R. & Geban, Ö. (2012). 21. yüzyıl öğretmenleri için Web 2.0 araçları. International Online Journal of Educational Sciences, 4(1), 243-254.
  • Eroğlu, S. & Eroğlu Z. (2023).Yabancı dil öğretiminde dijital platformlar: Youtube, Spotify, Netflix ve Podcast. A. Okur & G. H. Demirdöven (Ed.), Yabancı dil olarak dijital Türkçe öğretimi içinde (s. 689-715). Sakarya Üniversitesi Yayınları.
  • Genç, Z. (2010). Web 2.0 Yeniliklerinin eğitimde kullanımı: Bir Facebook eğitim uygulama örneği. M. Akgül, E. Derman, U. Çağlayan, A. Özyiğit & T. Yılmaz (Ed.), Akademik Bilişim’10 - XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildiri Kitabı (s. 287-292). Nokta Matbaacılık.
  • Gün, M. & Delen, K. (2022). Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesinde dijital tabanlı materyal tasarım örneği: Metaverse uygulamasının kullanımı. Journal of History School, 61, 4467-4486.
  • Gün, S. (2015). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde web 2.0 sesli ve görüntülü görüşme uygulamalarının (Skype) konuşma becerisine etkisi [Yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Us Gürbüz, R. & Özcan, E. (2023). Dijital araçlarla kelime öğretimi. A. Okur & G. H. Demirdöven (Ed.), Yabancı dil olarak dijital Türkçe öğretimi içinde (s.316-364). Sakarya Üniversitesi Yayınları
  • Güven, A. Z. & Tıraşoğlu, C. (2021). Yabancılara Türkçe öğretiminde söz varlığını geliştirmeye yönelik web 2.0 araçları: Kahoot! örneği. Turkish Studies, 16(1), 331-345.
  • Hirsh-Pasek, K., Zosh, J. M., Hadani, H. S., Golinkoff, R. M., Clark, K., Donohue, C., & Wartella, E. (2022). A whole new world: education meets the metaverse. Center for Education at Brookings.
  • Horzum, M. B. (2010). Öğretmenlerin web 2.0 araçlarından haberdarlığı, kullanım sıklıkları ve amaçlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 603-634.
  • Hörküç, İ. (2023). Eğitimde Web 3.0 kullanımı: Potansiyel ve zorlukları. International Journal of Social Sciences Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 7(30), 326-335.
  • Karatay, H., Karabuğa, H. & İpek, O. (2018). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde Edmodo’nun kullanımı: Bir durum çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(4), 1064-1090.
  • Karagülle H. & Akış İ. (2024). Yabancı dil olarak Türkçe öğreti¬minde çevrim içi ölçme ve değerlendir¬me: Karşılaştırmalı analiz. Dil ve Edebiyat Araştırmaları, 29, 364-385.
  • Kazanoğlu, S. (2014). Yabancı dil öğretiminde teknoloji tabanlı etkileşim: Second Life örneği. Dil Dergisi, 164, 39-51.
  • Konu, M. M. (2023). Web 2.0 araçlarıyla sözcük öğretiminde ölçme ve değerlendirme. E. Boylu (Ed.). III. Uluslararası Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Sempozyumu Bildiri Kitabı (s. 14-30). C&B Basımevi.
  • Korkmaz, A. (2011). Ortaöğretim okullarında interaktif öğretimin model bir ders üzerinde incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kilis 7 Aralık Üniversitesi.
  • Kökçü, Y. (2023). Dil öğretiminde kullanılan dijital yardımcılar: Web 2.0 araçları. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (36), 48-66.
  • Kuşçu, E. (2017). Yabancı dil öğretimi/öğreniminde görsel ve işitsel araçları kullanmanın önemi. The Journal of Academic Social Science, 5(43), 213-224.
  • Özdemir, O. (2017). Türkçe öğretiminde dijital teknolojilerin kullanımı ve bir web uygulaması örneği. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(4), 427-444.
  • Polat, O. (2016). Eğitsel sosyal medya platformları ve Edmodo örnek uygulaması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Şener, F. (2019). Teknopedagojik eğitim kapsamında Türkçe öğretmenlerinin web 2.0 araçlarını kullanma durumları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Topçu, F. K. (2021). Türkçe eğitimi alanında yapılmış dijital öğrenme tezlerinin incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(4), 1338-1359.
  • Türker, M. S. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde blog kullanımı. F. Ağca & A. Koç (Ed.). X. Uluslararası Dünya Dili Türkçe Sempozyumu Bildiri Kitabı (s. 1654-1663). ESOGÜ Yayınları.
  • Ural, N. (2021). Yabancı dil öğretiminde sanal gerçeklik kullanımı. Asutay, H. (Ed.), Dil öğretiminde yeni teknik ve yöntemler içinde (s. 145-161). Paradigma Akademi.
  • Ünsal, H. (2012). Harmanlanmış öğrenmenin başarı ve motivasyona etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 1-27.
  • Wang, S. & Vasquez, C. (2012). Web 2.0 and second language learning: What does the research tell us? CALICO Journal, 29(3), 412-430.
  • Yalçın, Ç. & Temur, N. (2023). Türkiye’de yabancı dil olarak Türkçe öğreten öğreticilerin Web 2.0 araçları kullanımı yetkinliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (35), 1-12.
  • Yaşar-Sağlık, Z. & Yıldız, M. (2021). Türkiye’de dil öğretiminde web 2.0 araçlarının kullanımına yönelik yapılan çalışmaların sistematik incelemesi. JRES, 8(2), 418-442.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, S. (2022). Yabancı dil öğretiminde interaktif uygulamalar: “Kahoot! ve Quizizz”. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 9(3), s. 648-666.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Şevval Okur 0009-0003-3425-2310

Yayımlanma Tarihi 24 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 26 Mart 2024
Kabul Tarihi 7 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Okur, Ş. (2024). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Dijital Araçların Kullanımı. Uluslararası Türkçe Öğretimi Araştırmaları Dergisi, 4(1), 25-44. https://doi.org/10.5281/zenodo.12095906