Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçe Dersi için Çoklu Ortam Tasarımı Geliştirilmesi ve Değerlendirilmesi

Yıl 2024, , 336 - 365, 23.12.2024
https://doi.org/10.5281/zenodo.14345688

Öz

Araştırmada Türkçe dersi için çoklu ortam tasarımı geliştirilmesi ve değerlendirilmesi amaçlanmış ve “Türkçe dersi için çoklu ortam tasarımı geliştirme süreci nasıldır?”, “Türkçe, bilişim teknolojileri ve yazılım öğretmenleri, uzmanlar ve sekizinci sınıf öğrencilerine göre ‘Türkçe Dersi Çoklu Ortam Tasarımı’ nasıldır?” soruları cevaplanmıştır. Araştırma, karma yöntem araştırması uygulama biçimlerinden çok aşamalı karma desene göre tasarlanmış ve yürütülmüştür. Araştırmanın ilk aşamasında tasarım geliştirme süreçleri takip edilmiş, nitel veri toplanmış ve Türkçe Dersi Çoklu Ortam Tasarımı (TDÇOT) geliştirilmiştir. İkinci aşamada tasarımın pilot uygulaması gerçekleştirilmiş, öğrenci, uzman ve öğretmen görüşleri alınıp analiz edilmiş, elde edilen sonuçlardan hareketle TDÇOT tekrar düzenlenmiştir. Son aşamada Türkçe öğretmenleri, bilişim teknolojileri ve yazılım öğretmenleri ile uzmanlar tarafından TDÇOT değerlendirilmiştir. Araştırma örneklemi; nitel aşamada 22 öğrenci ve 15 uzman, nicel aşamada ise 78 Türkçe ve 28 bilişim teknolojileri ve yazılım öğretmeni olmak üzere 143 kişiden oluşmaktadır. Araştırmada veriler yapılandırılmamış ve yarı yapılandırılmış görüşme formları, yapılandırılmamış gözlem ve “Eğitsel Yazılım Değerlendirme Formu” (EYDF) ile toplanmıştır. Nitel veriler içerik analizi, nicel veriler ise tanımlayıcı ve çıkarımsal istatistiki tekniklerle çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda uzmanların ve öğrencilerin Türkçe öğretimi için hazırlanan TDÇOT’nin eğitsel, görsel tasarım, çoklu ortam, içerik, yönlendirme kurulum ve kullanım özelliklerine yönelik olumlu değerlendirmede bulundukları belirlenmiştir. Bilişim teknolojileri ve yazılım öğretmenlerinin, eğitsel yazılım özellikleri bakımdan TDÇOT’yi Türkçe öğretmenlerine göre daha yeterli buldukları sonucu elde edilmiştir.

Etik Beyan

Araştırma verileri, 2020 yılından önce (2017-2018 eğitim-öğretim yılı) toplandığı için araştırma etik kurul izni gerektirmemektedir. Araştırma verileri, Atatürk Üniversitesinin 08.05.2018 tarihli ve 1800141786 sayılı yazısı gereği verilen 36648235-605.01-E.9543428 sayılı uygulama izni ile toplanmıştır.

Kaynakça

  • Abdulrahaman, M.D., Faruk, N., Oloyede, A.A., Surajudeen-Bakinde, N.T., Olawoyin, L.A., Mejabi, O.V., Imam-Fulani, Y.O., Fahm, A.O. & Azeeze, A.L. (2020). Multimedia tools in the teaching and learning processes: A systematic review. Heliyon, 6(11).
  • Ateş Çobanoğlu, A. (2017). Elektronik öğrenme materyali tasarımı ve uygulama örnekleri. Ö. Demirel ve E. Altun (Ed.), Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı içinde (ss. 284-301), Pegem.
  • Ateş, A. (2011). Eğitsel yazılım değerlendirme ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 2(1), 1-21.
  • Baddeley, A. D. (2005). Essentials of human memory. Psychology.
  • Betrancourt, M. (2014). The animation and interactivity principles in multimedia. R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning in (2nd edition, pp.287-296). Cambridge University Press.
  • Biancarosa, G. & Griffiths, G. G. (2012). Technology tools to support reading in the digital age. The Future of Children, 22(2), 139-60.
  • Bilgin, Ö. C. (2024). İstatistiğe giriş. Atatürk Üniversitesi.
  • Brooks, D. W (1997). Web-teaching: A guide to designing interactive tcaching for the world wide web. Plenum.
  • Cohen. J. R., Swerdlik M. E. & Phillips, S. M. (1996). Psychological testing and assessment. Mayfield.
  • Creswell, J. W. & Plano Clark, V. L. (2014). Karma yöntem araştırmaları tasarımı ve yürütülmesi (2.baskıdan çeviri). Y. Dede & S. B. Demir (Ed.), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş. M. Sözbilir (Çev. Ed.). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çıralı, H. (2014). Dijital hikâye anlatımının görsel bellek ve yazma becerisi üzerine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Hacettepe Üniversitesi.
  • Gülbahar, Y. (2012). Öğretim araç ve gereçleri. K. Selvi (Ed.), Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı içinde (ss. 85-126). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Jonassen, D. H., Lee, C. B., Yang, C. & Laffey, J. (2014). The collaboration principle in multimedia learning. R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning in (2nd edition, pp.247-270). Cambridge University Press.
  • Jong, T. (2014). The guided discovery principle in multimedia learning. R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning in (2nd edition, pp. 215-228). Cambridge University Press.
  • Kalyuga, S. (2014). Prior knowledge principle in multimedia learning. R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning in (2nd edition, pp.325-338). Cambridge University Press.
  • Kurtlu, Y. (2021). Eski Türk edebiyatı metinleriyle hazırlanan yedinci sınıf Türkçe dersi zaman ve mekân temasının çoklu ortam uygulamalarıyla öğretilebilirliğinin incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi), Atatürk Üniversitesi.
  • Kuzu, A. (2014). Çoklu ortam uygulamalarının kuramsal temelleri. Ö. Ö. Dursun ve H. F. Odabaşı (Ed.), Çoklu ortam tasarım içinde (2.baskı, ss. 1-35), Pegem.
  • Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575.
  • Lim, F. V. & Phua. J. (2019). Teaching writing with language feedback technology. Computers and Composition, 54, 1-13.
  • Mayer, R. E. (1997). Multimedia learning: Are we asking the rigth questions?. Educational Psychologist, 32(1), 1-19.
  • Mayer, R. E. (1999). Multimedia aids to problem-solving transfer. International Journal of Educational Research, 31, 611- 623.
  • Mayer, R. E. (2002). Cognitive theory and the design of multimedia instruction: An example of the two-way street between cognition and instruction. New Directions for Teaching and Learning, 89, 55-71.
  • Mayer, R. E. (2005) (Ed.). The Cambridge handbook of multimedia learning. Cambridge University Press.
  • Mayer, R. E. (2009). Multimedia learning. Cambridge University Press.
  • Mayer, R. E. (2015). Cognitive theory of multimedia learning. Mayer, R. E. The Cambridge handbook of multimedia learning. The Cambridge handbook of multimedia learning in (pp. 55-76). Cambridge University Press.
  • Mayer, R. E. & Moreno, R. (2002). Animation as an aid to multimedia learning. Educational Psychology Review, 14(1), 87-99.
  • Mendoza Coreas, J. D. (2018). Language learning effects of interactive presentations on basic intensive English students´ listening comprehension skill at the foreign language department of the University of el Salvador. (Master of science) University of el Salvador.
  • Mkdadi, A. M. (2019). How technology affects language learning and teaching. International Scientific Journals, 3(1), 1-7.
  • Moreno, R. & Mayer, R. E. (1999). Cognitive principles of multimedia learning: The role of modality and contiguity. Journal of Educational Psychology, 91(2), 358-368.
  • Moreno, R. & Mayer, R. (2007). Interactive multimodal learning environments special issue on interactive learning environments: Contemporary issues and trends. Educational Psychology, 19, 309-326.
  • Özerbaş, M. A. ve Yalçınkaya, M. (2018). Çoklu ortam kullanımının akademik başarı ve motivasyona etkisi. JRES, 5(2), 1-21.
  • Özkan, G. (2022). Individualized second language vocabulary learning through a collaborative multimedia platform: A designbased research. (Yayımlanmamış doktora tezi), Boğaziçi Üniversitesi.
  • Özonat, Z. (2018). Çoklu ortama dayalı eleştirel okuma eğitiminin 6. sınıf öğrencilerinin eleştirel okuma becerilerine etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi), İnönü Üniversitesi, Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Paas, F., Van Gerven, P. W. M. & Tabbers, H. K. (2014). The cognitive aging principle in multimedia learning. R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning in (2nd edition, pp. 339-354). Cambridge University Press.
  • Rassaei, E. (2017). Computer-mediated textual and audio glosses, perceptual style and L2 vocabulary learning. Language Teaching Research, 1-19.
  • Renkl, A. (2014). The worked-out examples principle in multimedia learning. R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning in (2nd edition, pp.229-246). Cambridge University Press
  • Rıza, E. T. (1997). Eğitim teknolojisi uygulamaları. Anadolu.
  • Rouet, J. F. & Potelle, H. (2014). Navigational principles in multimedia learning. R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning in (2nd edition, pp.297-312). Cambridge University Press.
  • Roy, M. & Chi, M.T.H. (2014). The self-explanation principle in multimedia learning. R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning in (2nd edition, pp.271-286). Cambridge University Press.
  • Schwartz, J. E. & Beichner, R. J. (1999). Essentials of educational technology. Allyn and Bacon.
  • Seçer, İ. (2013). SPSS ve LİSREL ile pratik veri analizi: Analiz ve raporlaştırma. Anı.
  • Sever, R. (2017). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Anı.
  • Shapiro, A.M. (2014). The site map principle in multimedia learning. R.E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning in (pp.313-324). Cambridge University Press.
  • Spector, J. M. (2016). Foundations of educational technology ıntegrative approaches and interdisciplinary perspectives. (Second Edition), Routledge.
  • Yahya Kaçar, G. (2014). Segâh taksîmî. (Genel Yayın Yönetmeni: Yahya Kaçar, G.) Makâsıdü'l-Elhân’ın yazılışının 600, yıldönümü münâsebetiyle Abdülkâdir-i Merâgî besteleri [CD] içinde. Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
  • Yalın, H. İ. (2014). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Nobel.
  • Yıldız, S. (2010). İlkokuma yazma öğretiminde çoklu ortam uygulamalarının okuma becerisi üzerinde etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(1), 31-63.

Development and Evaluation of Multimedia Design for Turkish Language Course

Yıl 2024, , 336 - 365, 23.12.2024
https://doi.org/10.5281/zenodo.14345688

Öz

The present study aims to develop and evaluate multimedia design for Turkish course and answers the questions “What is the process of developing multimedia design for Turkish course like?”, “What is the ‘Turkish Course Multimedia Design’ according to Turkish and information technologies and software teachers, experts and eighth-grade students like?” The study was designed and conducted based on a multi-stage mixed-method study design. In the first stage of the study, design development processes were followed, qualitative data were collected, and the Turkish Course Multimedia Design (TCMD) was developed. In the second stage, the design was piloted, student, expert and teacher opinions were received and analyzed, and the TCMD was reorganized based on the results obtained. In the last stage, the TCMD was evaluated by Turkish and information technologies and software teachers and experts. The study sample consisted of 143 participants, including 22 students and 15 experts in the qualitative phase and 78 Turkish and 28 information technologies and software teachers in the quantitative phase. The data were obtained through unstructured and semi-structured interview forms, unstructured observation and the “Educational Software Evaluation Form” (ESAF). Qualitative data were analyzed using content analysis and quantitative data were analyzed using descriptive and inferential statistical techniques. The study revealed that both experts and students positively evaluated the TCMD prepared for Turkish language teaching based on its educational, visual design, multimedia, content, navigation setup and usage features. It was concluded that the information technologies and software teachers found the TCMD more adequate than the Turkish teachers in terms of educational software features.

Kaynakça

  • Abdulrahaman, M.D., Faruk, N., Oloyede, A.A., Surajudeen-Bakinde, N.T., Olawoyin, L.A., Mejabi, O.V., Imam-Fulani, Y.O., Fahm, A.O. & Azeeze, A.L. (2020). Multimedia tools in the teaching and learning processes: A systematic review. Heliyon, 6(11).
  • Ateş Çobanoğlu, A. (2017). Elektronik öğrenme materyali tasarımı ve uygulama örnekleri. Ö. Demirel ve E. Altun (Ed.), Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı içinde (ss. 284-301), Pegem.
  • Ateş, A. (2011). Eğitsel yazılım değerlendirme ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 2(1), 1-21.
  • Baddeley, A. D. (2005). Essentials of human memory. Psychology.
  • Betrancourt, M. (2014). The animation and interactivity principles in multimedia. R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning in (2nd edition, pp.287-296). Cambridge University Press.
  • Biancarosa, G. & Griffiths, G. G. (2012). Technology tools to support reading in the digital age. The Future of Children, 22(2), 139-60.
  • Bilgin, Ö. C. (2024). İstatistiğe giriş. Atatürk Üniversitesi.
  • Brooks, D. W (1997). Web-teaching: A guide to designing interactive tcaching for the world wide web. Plenum.
  • Cohen. J. R., Swerdlik M. E. & Phillips, S. M. (1996). Psychological testing and assessment. Mayfield.
  • Creswell, J. W. & Plano Clark, V. L. (2014). Karma yöntem araştırmaları tasarımı ve yürütülmesi (2.baskıdan çeviri). Y. Dede & S. B. Demir (Ed.), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş. M. Sözbilir (Çev. Ed.). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çıralı, H. (2014). Dijital hikâye anlatımının görsel bellek ve yazma becerisi üzerine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Hacettepe Üniversitesi.
  • Gülbahar, Y. (2012). Öğretim araç ve gereçleri. K. Selvi (Ed.), Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı içinde (ss. 85-126). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Jonassen, D. H., Lee, C. B., Yang, C. & Laffey, J. (2014). The collaboration principle in multimedia learning. R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning in (2nd edition, pp.247-270). Cambridge University Press.
  • Jong, T. (2014). The guided discovery principle in multimedia learning. R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning in (2nd edition, pp. 215-228). Cambridge University Press.
  • Kalyuga, S. (2014). Prior knowledge principle in multimedia learning. R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning in (2nd edition, pp.325-338). Cambridge University Press.
  • Kurtlu, Y. (2021). Eski Türk edebiyatı metinleriyle hazırlanan yedinci sınıf Türkçe dersi zaman ve mekân temasının çoklu ortam uygulamalarıyla öğretilebilirliğinin incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi), Atatürk Üniversitesi.
  • Kuzu, A. (2014). Çoklu ortam uygulamalarının kuramsal temelleri. Ö. Ö. Dursun ve H. F. Odabaşı (Ed.), Çoklu ortam tasarım içinde (2.baskı, ss. 1-35), Pegem.
  • Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575.
  • Lim, F. V. & Phua. J. (2019). Teaching writing with language feedback technology. Computers and Composition, 54, 1-13.
  • Mayer, R. E. (1997). Multimedia learning: Are we asking the rigth questions?. Educational Psychologist, 32(1), 1-19.
  • Mayer, R. E. (1999). Multimedia aids to problem-solving transfer. International Journal of Educational Research, 31, 611- 623.
  • Mayer, R. E. (2002). Cognitive theory and the design of multimedia instruction: An example of the two-way street between cognition and instruction. New Directions for Teaching and Learning, 89, 55-71.
  • Mayer, R. E. (2005) (Ed.). The Cambridge handbook of multimedia learning. Cambridge University Press.
  • Mayer, R. E. (2009). Multimedia learning. Cambridge University Press.
  • Mayer, R. E. (2015). Cognitive theory of multimedia learning. Mayer, R. E. The Cambridge handbook of multimedia learning. The Cambridge handbook of multimedia learning in (pp. 55-76). Cambridge University Press.
  • Mayer, R. E. & Moreno, R. (2002). Animation as an aid to multimedia learning. Educational Psychology Review, 14(1), 87-99.
  • Mendoza Coreas, J. D. (2018). Language learning effects of interactive presentations on basic intensive English students´ listening comprehension skill at the foreign language department of the University of el Salvador. (Master of science) University of el Salvador.
  • Mkdadi, A. M. (2019). How technology affects language learning and teaching. International Scientific Journals, 3(1), 1-7.
  • Moreno, R. & Mayer, R. E. (1999). Cognitive principles of multimedia learning: The role of modality and contiguity. Journal of Educational Psychology, 91(2), 358-368.
  • Moreno, R. & Mayer, R. (2007). Interactive multimodal learning environments special issue on interactive learning environments: Contemporary issues and trends. Educational Psychology, 19, 309-326.
  • Özerbaş, M. A. ve Yalçınkaya, M. (2018). Çoklu ortam kullanımının akademik başarı ve motivasyona etkisi. JRES, 5(2), 1-21.
  • Özkan, G. (2022). Individualized second language vocabulary learning through a collaborative multimedia platform: A designbased research. (Yayımlanmamış doktora tezi), Boğaziçi Üniversitesi.
  • Özonat, Z. (2018). Çoklu ortama dayalı eleştirel okuma eğitiminin 6. sınıf öğrencilerinin eleştirel okuma becerilerine etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi), İnönü Üniversitesi, Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Paas, F., Van Gerven, P. W. M. & Tabbers, H. K. (2014). The cognitive aging principle in multimedia learning. R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning in (2nd edition, pp. 339-354). Cambridge University Press.
  • Rassaei, E. (2017). Computer-mediated textual and audio glosses, perceptual style and L2 vocabulary learning. Language Teaching Research, 1-19.
  • Renkl, A. (2014). The worked-out examples principle in multimedia learning. R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning in (2nd edition, pp.229-246). Cambridge University Press
  • Rıza, E. T. (1997). Eğitim teknolojisi uygulamaları. Anadolu.
  • Rouet, J. F. & Potelle, H. (2014). Navigational principles in multimedia learning. R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning in (2nd edition, pp.297-312). Cambridge University Press.
  • Roy, M. & Chi, M.T.H. (2014). The self-explanation principle in multimedia learning. R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning in (2nd edition, pp.271-286). Cambridge University Press.
  • Schwartz, J. E. & Beichner, R. J. (1999). Essentials of educational technology. Allyn and Bacon.
  • Seçer, İ. (2013). SPSS ve LİSREL ile pratik veri analizi: Analiz ve raporlaştırma. Anı.
  • Sever, R. (2017). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Anı.
  • Shapiro, A.M. (2014). The site map principle in multimedia learning. R.E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning in (pp.313-324). Cambridge University Press.
  • Spector, J. M. (2016). Foundations of educational technology ıntegrative approaches and interdisciplinary perspectives. (Second Edition), Routledge.
  • Yahya Kaçar, G. (2014). Segâh taksîmî. (Genel Yayın Yönetmeni: Yahya Kaçar, G.) Makâsıdü'l-Elhân’ın yazılışının 600, yıldönümü münâsebetiyle Abdülkâdir-i Merâgî besteleri [CD] içinde. Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
  • Yalın, H. İ. (2014). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Nobel.
  • Yıldız, S. (2010). İlkokuma yazma öğretiminde çoklu ortam uygulamalarının okuma becerisi üzerinde etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(1), 31-63.
Toplam 48 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yasemin Kurtlu 0000-0002-1896-3767

Halil Ahmet Kırkkılıç 0000-0003-4543-4964

Erken Görünüm Tarihi 16 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 23 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 12 Haziran 2024
Kabul Tarihi 5 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Kurtlu, Y., & Kırkkılıç, H. A. (2024). Türkçe Dersi için Çoklu Ortam Tasarımı Geliştirilmesi ve Değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Öğretimi Araştırmaları Dergisi, 4(2), 336-365. https://doi.org/10.5281/zenodo.14345688