Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Perceptions of International Students of Nevşehir Haci Bektaş Veli University towards Turkish Culture, Language and Education System

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 107 - 131, 24.06.2024
https://doi.org/10.5281/zenodo.12097724

Öz

The aim of this study is to determine the perceptions of international students studying at Nevşehir Hacı Bektaş Veli University towards Turkish culture, Turkish language and education system before and after their arrival in Turkey. In line with this purpose, an interview form was prepared with questions based on environmental factors, language and educational information by including the cultural values, interaction, communication, acculturation strategies and adaptations of the society wherein international students live. As to collect research data, face-to-face interviews were conducted using an interview form developed by the researcher and the data obtained were recorded both in written and audio form. The sample of the study consisted of 40 international students of various ages, genders and educational levels. A qualitative research method was used in the study as the data obtained from the interview forms were analyzed using content analysis. Based on the findings of the study, among the preferences of international students to study in Turkey are the quality and recognition of education in Turkey. It was determined that the most important factors affecting students' experiences of the city they live in are understanding Turkish and being exposed to racism/discrimination. While cultural structures such as food, weddings and hospitality were evaluated positively, the difference in worship habits during religious festivals and the celebration of international holidays differently than usual or expected were cited as negative opinions. In terms of education, the presence of libraries, auditoriums, life and sports centers were evaluated positively in socio-cultural and academic terms, while the multiple-choice (test) examination system and course contents were evaluated negatively. It is expected that the data obtained from the research will be used as a concrete resource in the creation of projects and investments that can be developed to improve the perception/image of Turkish culture and language of international students both in our country and those who are considering undergraduate or graduate education in our country in the future.

Etik Beyan

Nevşehir Hacı Bektaş Veli University Scientific Research and Publication Ethics Committee, Date: 24.01.2024 Number: 2023.15.344

Kaynakça

  • Aksan, D. (2009). Her yönüyle dil. Ana çizgileriyle dilbilimi I. Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Arslanbaş, S. (2022). Yükseköğretimde uluslararasılaşma bağlamında uluslararası öğrencilerin Türkiye ve Türkçe algısı [Yayımlanmamış doktora Tezi]. İstanbul Aydın Üniversitesi.
  • Bektaş, M. H. M., Öngen Bilir, K. B. ve Alan, T. (2020). Yabancı uyruklu öğrencilerdeki Türkiye imajı: Bursa Uludağ üniversitesi örneği. Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi, 12(6), 103-133.
  • Bozkurt, V. (2013). Değişen dünyada sosyoloji (9. baskı). Ekin Yayınevi.
  • Bölükbaş, F. ve Keskin, F. (2010). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde metinlerin kültür aktarmadaki işlevi. Turkish Studies, Literature and History of Turkish or Turkic, 5(4), 221-235
  • Brooks, N. (1975). The analysis of foreign and familiar culture. In C. S. Conference, The Culture Revolution in Foreign Language Teaching. National Textbook Company, 19-31.
  • Council of Europe. (2020). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment Companion volume. Council of Europe Publishing.
  • Çakı, F. (2012). European voluntary service and intercultural competence in understanding islamic culture. Sosyoloji Dergisi, 24(3), s. 233-255.
  • Diktaş, G. (2008). Sakarya üniversitesi’nde öğrenim gören Türk cumhuriyetleri ve akraba topluluklarından gelen öğrencilerdeki Türkiye imajı [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Ercan, M. S. (2012). Uluslararası öğrencilerin uyum sorunlarının incelenmesi ve bu sorunların çözümüne yönelik beklentilerin araştırılması [Yayımlanmamış uzmanlık tezi]. Başbakanlık Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı.
  • Gönültaş, M., Kul, A. ve Khatib, A. (2023). International students' adaptation problems and strategies for coping with these problems: A case study. Journal of Mugla Sitki Kocman University Faculty of Education [MSKU], 10(1), 60-69.
  • Güçlü, N. (1996). Yabancı öğrencilerin uyum problemleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 101-110.
  • Güneş, İ. (2016). Türkiye'ye yükseköğrenim için gelen uluslararası öğrencilerin İstanbul algısı [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Güvenç, B. (2012). Kültürün abc’si. Yapı Kredi Yayınları.
  • Karadirek G. ve Kara, M. (2021). Yabancı uyruklu öğrencilerin sosyokültürel ve akademik uyumu üzerinde ulusal ve örgütsel kültürün etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(3), 1046 - 1065.
  • Karaoğlu, F. (2007). Yabancı uyruklu öğrencilerde uyma davranışı: TÖMER örneği. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Keçeli, K. (2016). Isparta Şehri'nde uluslararası öğrencilerin kentsel mekân algısı [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Kılıçlar, A., Sarı, Y. ve Seçilmiş, C. (2012). Türk dünyasından gelen öğrencilerin yaşadıkları sorunların akademik başarılarına etkisi: Turizm öğrencileri örneği. Bilig, 61, 157-172.
  • Kıroğlu, K., Kesten, A. ve Elma, C. (2010). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin sosyokültürel ve ekonomik sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 26-39.
  • Kocabıyık, O., Donat Bacıoğlu, S. ve Acar Güvendir, M. (2019). Yükseköğretimde öğrenim gören uluslararası öğrencilerin sorunları. Journal of Human Sciences, 16(2), 561-581. doi:10.14687/jhs.v16i2.5455.
  • Özçetin, S. (2013). Yükseköğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin sosyal uyumlarını etkileyen etmenler [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Savaşan, F., Yardımcıoğlu, F. ve Beşel, F. (2017). Yabancı uyruklu lisans ve lisansüstü öğrencilerin sosyo-ekonomik problemleri: Sakarya üniversitesi örneği. Akademik İncelemeler Dergisi, 12(1), 203-254.
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı, Kalkınma Araştırmaları Merkezi. (2015). Yükseköğretimin uluslararasılaşması çerçevesinde Türk üniversitelerinin uluslararası öğrenciler için çekim merkezi hâline getirilmesi (Yayın No: 2936). Erişim Adresi: http://www.sbb.gov.tr/wpcontent/uploads/2018/11/Yuksekogretimin_Uluslararai%C4%B1lasmasi_Cercevesinde_Turk_Universitelerinin_Uluslararasi_Ogrenciler_Icin_Cekim_Merkezi_Hâline_Getirilmesi_ Arastirma_Projesi_Raporu.pdf.
  • Tapan, N. (1990). Yabancı dil olarak Almanca öğretiminde kültür bağlamının değerlendirilmesi. Alman Dili ve Edebiyatı Dergisi, 7, 55-68.
  • Taylan, Ş. (2019). Sakarya üniversitesindeki uluslararası öğrencilerin sorunları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Topal, F. ve Özden, E. (2020). Uluslararası öğrencilerin akademik ve sosyal yaşamlarında karşılaştıkları sorunlar üzerine inceleme. Akademik İncelemeler Dergisi, 15(1), 309 - 344.
  • Topal, F. ve Tauscher, S. (2020). Uluslararası öğrencilerin akademik ve sosyal yaşamlarında karşılaştıkları sorunlar üzerine inceleme. Akademik İncelemeler Dergisi, 15(1), 309-336.
  • Türel, M. T. (2021). Uluslararası öğrencilerin sosyokültürel uyumu. Avrasya Beşeri Bilim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 73-89.
  • Üner, M. M., Güçer, E. ve Taşçı, A. (2006). Türkiye turizminde yükselen destinasyon olarak İstanbul şehrinin imajı. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 17(2), 189-201.
  • Xavier, S. (2020). The "Istanbul Experience" and its impact on transforming perspectives towards Turkey: An empirical study on international students from Bremen and São Paulo in İstanbul [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kadir Has Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Seçkin Yayıncılık.

Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Uluslararası Öğrencilerinin Türk Kültürüne, Diline ve Eğitim Sistemine Yönelik Algıları

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 107 - 131, 24.06.2024
https://doi.org/10.5281/zenodo.12097724

Öz

Bu çalışmanın amacı, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesinde öğrenim gören uluslararası öğrencilerinin Türkiye’ye gelmeden önceki ve geldikten sonraki Türk kültürü, Türk dili ve eğitim sistemine yönelik algılarını tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda uluslararası öğrencilerin özellikle yaşadıkları toplumun kültürel değerleri, etkileşimi, iletişimi, kültürleşme stratejileri, adaptasyonları konularına yer verilerek çevresel faktörler, dil ve eğitim bilgilerine dayalı sorularla görüş formu hazırlanmıştır. Araştırma verilerini toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen görüşme formu kullanılarak öğrencilerle yüz yüze görüşmeler yapılmış ve elde edilen veriler hem yazılı hem de sesli olarak kayıt altına alınmıştır. Araştırmanın örneklemini çeşitli yaş, cinsiyet ve eğitim düzeyindeki 40 uluslararası öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada görüşme formlarından elde edilen veriler betimsel yöntem ve içerik analizi yöntemleri kullanılarak incelenmiştir. Araştırmanın bulgularından hareketle uluslararası öğrencilerin Türkiye’de eğitim alma tercihleri arasında Türkiye’deki eğitimin niteliği ve Türkiye’nin tanınırlığı yer almaktadır. Öğrencilerin yaşadıkları şehre dair deneyimlerini etkileyen en önemli faktörün Türkçeyi anlama ve ırkçılığa/ayrımcılığa maruz kalmaları olduğu tespit edilmiştir. Yemek, düğün ve misafirperverlik gibi kültürel yapılar olumlu değerlendirilirken dini bayramlarda ibadet alışkanlıklarındaki farklılık ve uluslararası bayramların alışılandan ya da beklenilenden farklı kutlanması olumsuz görüş olarak aktarılmıştır. Eğitim özelinde ise kütüphane, kongre, yaşam ve spor merkezlerinin bulunması sosyokültürel ve akademik anlamda olumlu, çoktan seçmeli (test) sınav sistemi ve ders içerikleri olumsuz değerlendirilmiştir. Araştırmadan elde edilen verilerin gerek ülkemizde bulunan gerekse ileride ülkemizde lisans veya lisansüstü eğitim almayı düşünen uluslararası öğrencilerin Türk kültürüne ve diline yönelik algısını/imajını iyileştirmek amacıyla geliştirilebilecek proje ve yatırımların oluşturulmasında somut bir kaynak olarak kullanılması beklenmektedir.

Etik Beyan

Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar ve Yayın Etik Kurulu, Tarih: 24.01.2024 Sayı: 2023.15.344

Kaynakça

  • Aksan, D. (2009). Her yönüyle dil. Ana çizgileriyle dilbilimi I. Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Arslanbaş, S. (2022). Yükseköğretimde uluslararasılaşma bağlamında uluslararası öğrencilerin Türkiye ve Türkçe algısı [Yayımlanmamış doktora Tezi]. İstanbul Aydın Üniversitesi.
  • Bektaş, M. H. M., Öngen Bilir, K. B. ve Alan, T. (2020). Yabancı uyruklu öğrencilerdeki Türkiye imajı: Bursa Uludağ üniversitesi örneği. Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi, 12(6), 103-133.
  • Bozkurt, V. (2013). Değişen dünyada sosyoloji (9. baskı). Ekin Yayınevi.
  • Bölükbaş, F. ve Keskin, F. (2010). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde metinlerin kültür aktarmadaki işlevi. Turkish Studies, Literature and History of Turkish or Turkic, 5(4), 221-235
  • Brooks, N. (1975). The analysis of foreign and familiar culture. In C. S. Conference, The Culture Revolution in Foreign Language Teaching. National Textbook Company, 19-31.
  • Council of Europe. (2020). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment Companion volume. Council of Europe Publishing.
  • Çakı, F. (2012). European voluntary service and intercultural competence in understanding islamic culture. Sosyoloji Dergisi, 24(3), s. 233-255.
  • Diktaş, G. (2008). Sakarya üniversitesi’nde öğrenim gören Türk cumhuriyetleri ve akraba topluluklarından gelen öğrencilerdeki Türkiye imajı [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Ercan, M. S. (2012). Uluslararası öğrencilerin uyum sorunlarının incelenmesi ve bu sorunların çözümüne yönelik beklentilerin araştırılması [Yayımlanmamış uzmanlık tezi]. Başbakanlık Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı.
  • Gönültaş, M., Kul, A. ve Khatib, A. (2023). International students' adaptation problems and strategies for coping with these problems: A case study. Journal of Mugla Sitki Kocman University Faculty of Education [MSKU], 10(1), 60-69.
  • Güçlü, N. (1996). Yabancı öğrencilerin uyum problemleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 101-110.
  • Güneş, İ. (2016). Türkiye'ye yükseköğrenim için gelen uluslararası öğrencilerin İstanbul algısı [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Güvenç, B. (2012). Kültürün abc’si. Yapı Kredi Yayınları.
  • Karadirek G. ve Kara, M. (2021). Yabancı uyruklu öğrencilerin sosyokültürel ve akademik uyumu üzerinde ulusal ve örgütsel kültürün etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(3), 1046 - 1065.
  • Karaoğlu, F. (2007). Yabancı uyruklu öğrencilerde uyma davranışı: TÖMER örneği. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Keçeli, K. (2016). Isparta Şehri'nde uluslararası öğrencilerin kentsel mekân algısı [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Kılıçlar, A., Sarı, Y. ve Seçilmiş, C. (2012). Türk dünyasından gelen öğrencilerin yaşadıkları sorunların akademik başarılarına etkisi: Turizm öğrencileri örneği. Bilig, 61, 157-172.
  • Kıroğlu, K., Kesten, A. ve Elma, C. (2010). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin sosyokültürel ve ekonomik sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 26-39.
  • Kocabıyık, O., Donat Bacıoğlu, S. ve Acar Güvendir, M. (2019). Yükseköğretimde öğrenim gören uluslararası öğrencilerin sorunları. Journal of Human Sciences, 16(2), 561-581. doi:10.14687/jhs.v16i2.5455.
  • Özçetin, S. (2013). Yükseköğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin sosyal uyumlarını etkileyen etmenler [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Savaşan, F., Yardımcıoğlu, F. ve Beşel, F. (2017). Yabancı uyruklu lisans ve lisansüstü öğrencilerin sosyo-ekonomik problemleri: Sakarya üniversitesi örneği. Akademik İncelemeler Dergisi, 12(1), 203-254.
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı, Kalkınma Araştırmaları Merkezi. (2015). Yükseköğretimin uluslararasılaşması çerçevesinde Türk üniversitelerinin uluslararası öğrenciler için çekim merkezi hâline getirilmesi (Yayın No: 2936). Erişim Adresi: http://www.sbb.gov.tr/wpcontent/uploads/2018/11/Yuksekogretimin_Uluslararai%C4%B1lasmasi_Cercevesinde_Turk_Universitelerinin_Uluslararasi_Ogrenciler_Icin_Cekim_Merkezi_Hâline_Getirilmesi_ Arastirma_Projesi_Raporu.pdf.
  • Tapan, N. (1990). Yabancı dil olarak Almanca öğretiminde kültür bağlamının değerlendirilmesi. Alman Dili ve Edebiyatı Dergisi, 7, 55-68.
  • Taylan, Ş. (2019). Sakarya üniversitesindeki uluslararası öğrencilerin sorunları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Topal, F. ve Özden, E. (2020). Uluslararası öğrencilerin akademik ve sosyal yaşamlarında karşılaştıkları sorunlar üzerine inceleme. Akademik İncelemeler Dergisi, 15(1), 309 - 344.
  • Topal, F. ve Tauscher, S. (2020). Uluslararası öğrencilerin akademik ve sosyal yaşamlarında karşılaştıkları sorunlar üzerine inceleme. Akademik İncelemeler Dergisi, 15(1), 309-336.
  • Türel, M. T. (2021). Uluslararası öğrencilerin sosyokültürel uyumu. Avrasya Beşeri Bilim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 73-89.
  • Üner, M. M., Güçer, E. ve Taşçı, A. (2006). Türkiye turizminde yükselen destinasyon olarak İstanbul şehrinin imajı. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 17(2), 189-201.
  • Xavier, S. (2020). The "Istanbul Experience" and its impact on transforming perspectives towards Turkey: An empirical study on international students from Bremen and São Paulo in İstanbul [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kadir Has Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Seçkin Yayıncılık.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Dilek Kocayanak 0000-0001-7033-7715

Yayımlanma Tarihi 24 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 30 Nisan 2024
Kabul Tarihi 10 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kocayanak, D. (2024). Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Uluslararası Öğrencilerinin Türk Kültürüne, Diline ve Eğitim Sistemine Yönelik Algıları. Uluslararası Türkçe Öğretimi Araştırmaları Dergisi, 4(1), 107-131. https://doi.org/10.5281/zenodo.12097724