GELENEKSEL EĞİTİM İLE UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNE YÖNELİK ADAY ÖĞRETMENLERİN ALGILARININ KARŞILAŞTIRILMASI: ATATÜRK ÖĞRETMEN AKADEMİSİ ÖRNEĞİ
Yıl 2023,
, 48 - 70, 30.12.2023
Mustafa Erbilen
,
Merve Uysal
,
Ahmet Erman Karagöz
Öz
Bu araştırmada, geleneksel eğitim ile uzaktan eğitim sürecine ilişkin aday öğretmenlerin algılarının farklı değişkenler açısından karşılaştırılması hedeflenmiştir. Betimsel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilen araştırmanın örneklemi, 2021-2022 eğitim öğretim yılının bahar döneminde Atatürk Öğretmen Akademisi’nde öğrenim gören ve araştırmaya dahil olmayı kabul eden 136 aday öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri, Demografik Bilgi Formu ve ‘Uzaktan Eğitim Algı Ölçeği’ ile toplanmıştır. Verilerin analizde, betimsel istatistikler, bağımsız gruplar t-testi ve ANOVA kullanılmıştır. Genel olarak aday öğretmenlerin geleneksel eğitim ile uzaktan eğitimin sürecinin karşılaştırılmasına yönelik algılarının orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda ise aday öğretmenler, geleneksel eğitim ile uzaktan eğitimin beraber yürütüldüğü hibrit eğitim modelini verimli bulmuştur.
Kaynakça
- Akran, S. K. (2021). Öğretmen adaylarının "hibrit eğitim" kavramına ilişkin algılarının belirlenmesi: Bir metafor analizi çalışması. Uluslararası Beşerî Bilimler ve Eğitim Dergisi, 7(16), 432-462.
- Alea, L. A., Fabrea, M. F., Roldan, R. D. A. & Farooqi, A. Z. (2020). Teachers’ Covid-19 awareness, distance learning education experiences and perceptions towards institutional readiness and challenges. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 19(6), 127-144.
- Allen, M., Bourhis, J., Burrell, N. ve Mabry, E. (2002). Comparing student satisfaction with distance education to traditional classrooms in higher education: A meta-analysis. The American Journal of Distance Education, 16(2), 83-97.
- Atatürk Öğretmen Akademisi (AÖA) (2021). 2021-2022 Güz dönemi Covid 19 salgını önlemleri. Erişim Adresi: http://aoa.edu.tr/covid19
- Ayvaz, Ü. (2018). Uzaktan eğitimde algılanan hizmet kalitesinin tatmin ve tercih üzerine etkisinin yapısal eşitlik modellemesi ile incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
- Bahçeşehir Üniversitesi (BAU) (2020). Uzaktan eğitim süreci üzerine veli, öğretmen ve öğrencilerden elde edilen veriler ile ilgili araştırma bulgularının raporu. Erişim Adresi: https://docs.google.com/document/d/1Yg6DyVDFf_ZwVoMhxislU5ipztqQQm8naNgAEUqz yCg/edit
- Balaman, F. ve Hanbay Tiryaki, S. (2021). Corona Virüs (Covid-19) nedeniyle mecburi yürütülen uzaktan eğitim hakkında öğretmen görüşleri. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 10(1). 53-84.
- Berkant, H. G. (2013). Öğretmen adaylarının bilgisayara yönelik tutumlarının ve öz-yeterlik algılarının ve bilgisayar destekli eğitim yapmaya yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. The Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 3, 11-22.
- Boz, A. (2019). Öğretmen adaylarının teknoloji kabullenme ve kullanımı bağlamında uzaktan eğitim algılarının incelenmesi. (Doktora Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
- Brown, C. (2017). Advantages and disadvantages of distance learning. Erişim Adresi:
https://www.eztalks.com/elearning/advantages-and-disadvantages-of-distance-learning.html
- Burns, M. (2011). Distance education for teacher training: Modes, models, and methods. Erişim Adresi: http://idd.edc.org/sites/idd.edc.org/files/DE%20Book-final.pdf
- Buxton, E. (2014). Pharmacists’ perception of synchronous versus asynchronous distance learning for continuing education programs. American Journal of Pharmaceutical Education, 75(1), 17.
- Büyüköztürk, S., Çakmak, E., Akgün, O., Karadeniz, S. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (22. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Carvajal, A. M. ve Medina, Y. D. (2019). Pre-service teachers' perceptions on the role of English Teachers. Enletawa Journal, 12(2), 58-75.
- Çağlar, C. (2010). Karma eğitim sisteminin öğrenci görüşleri ile değerlendirilmesi (Sakarya Üniversitesi Örneği. (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
- Çoban, S. (2013). Uzaktan ve teknoloji destekli eğitimin gelişimi. M. Akgül, M. U. Çağlayan, E. Derman, A. Özgit, E. Baranseli ve Ş. Özdemir (Ed.) İstanbul: XVI. Türkiye’de internet konferansı içinde (s. 63-69). İnternet Teknolojileri Derneği Yayını.
- Deveci, M. (2019). Türkiye’de yeni iletişim teknolojilerinin yükseköğrenim kurumlarında uzaktan eğitim alanında kullanımı (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
- Duban, N. ve Şen, F. G. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının COVID-19 pandemi sürecine ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4), 357- 376.
- Dyrud, M. A. (2000). The third wave: A position paper. Business Communication Quarterly, 63(3), 81-93. Doi: 10.1177/108056990006300310
- Fauzi, I. ve Khusuma, I. H. S. (2020). Teachers’ elementary school in online learning of COVID-19 pandemic conditions. Jurnal Iqra': Kajian Ilmu Pendidikan, 5(1), 58-70.
- Giesbers, B., Rienties, B., Tempelaar, D. ve Gijselaers, W. (2014). A dynamic analysis of the interplay between asynchronous and synchronous communication in online learning: The impact of motivation. Journal of Computer Assisted Learning, 30(1), 30-50.
- Gök, B. (2011). Uzaktan eğitimde görev alan öğretim elemanlarının uzaktan eğitim algısı (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Görgülü-Arı A. ve Hayır-Kanat, M. (2020). COVID-19 (koronavirüs) üzerine öğretmen adaylarının görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (Salgın Hastalıklar Özel Sayısı), 459- 492.
- Hassenburg, A. (2009). Distance education versus the traditional classroom. Berkeley Scientific Journal, 13(1), 7-10.
- Hill. J. B. (2021). Pre-service teacher experiences during COVID 19: Exploring the uncertainties between clinical practice and distance learning. Journal of Practical Studies in Education, 2(2), 1-13.
- Holmberg, B. (2005). The evolution, principles and practices of distance education (Vol.11). Oldenburg: Bis.
- Johnson, B. ve Christensen, L. (2019). Educational research: Quantitative, qualitative and mixed approaches (7th Ed). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
- Koohang, A. A. (1989). A study of attitudes toward computers: Anxiety, confidence, liking and perception of usefulness. Journal of Research on Computing in Education, 22(2), 137-150.
- Marsh, B., Mitchell, N. ve Adamczyk, P. (2010). Interactive video technology: Enhancing professional learning in initial teacher education. Computers & Education, 54(3), 742-748.
- Meyer, K. (2002). Quality in distance education: Focus on online learning. In A.J. Kezar (Ed.), ASHE-ERIC Higher Education Report (pp. i-vii). San Francisco: Jossey-Bass.
- Moore, J. L., Dickson-Deane, C. ve Galyen, K. (2011). E-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same? The Internet and Higher Education, 14(2), 129-135.
- Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods (3rd Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
- Perkmen S. ve Tezci, E. (2011). Eğitimde teknoloji entegrasyonu. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9, 5, 1–6.
- Sarıkaya, M. (2021). Pandemi sürecinde uzaktan eğitime ilişkin müzik eğitimi ana bilim dalı öğrencilerinin görüşleri. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü̈ Dergisi, 27(46), 92-100.
- Shachar, M. ve Neumann, Y. (2003). Differences between traditional and distance education academic performances: A meta-analytic approach. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 4(2), 1-20.
- Şahan, B. E. ve Parlar, H. (2021). Pandemi döneminde sınıf öğretmenlerinin karşılaştığı problemler ve çözüm yolları. OPUS International Journal of Society Researches, 18(40), 2375-2407. Doi: 10.26466/opus.883814
- Tarchi, C., Brante, E. W., Jokar, M. ve Manzari, E. (2022). Pre-service teachers’ conceptions of online learning in emergency distance education: How is it defined and what self-regulated learning skills are associated with it?. Teaching and Teacher Education, 113, 103669.
- Thorpe, M. (1998). Assessment and ‘third generation’ distance education. Distance Education, 19(2), 265-286.
- Titthasiri, W. (2013, November). A comparison of e-learning and traditional learning: Experimental approach. In International Conference on Mobile Learning, E-Society and E-Learning Technology (ICMLEET)–Singapore on November (pp. 6-7).
- Uysal, M. ve Çağanağa, Ç. K. (2022). Opinions of teachers on distance education applications in English Language Teaching Policies in Northern Cyprus during the COVID-19 Pandemic. Frontiers in Psychology, 13, 1-9. Doi: 10.3389/fpsyg.2022.868198
- Uysal, M. ve Karagöz, A. E. (2021). Aday öğretmenlerin COVID-19 pandemi sürecinde yürütülen uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin tutumlarının incelenmesi: Atatürk Öğretmen Akademisi örneği. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi 5, 1274–1290.
- Uzun, D. (2022). EFL teachers’ perceptions of bichronous online teaching (Doctoral dissertation). Bilkent University, Ankara.
- Valentine, D. (2002). Distance learning: Promises, problems, and possibilities. Online Journal of Distance Learning Administration, 5(3), 1-11.
- Yenilmez, K., Balbağ, M. Z. ve Turgut M. (2017). Öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 91- 107.
- Yorgancı, S. (2015). Web tabanlı uzaktan eğitim yönteminin öğrencilerin matematik başarılarına etkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1401-1420.