“Toplumsal değişim” sosyoloji ve din sosyolojisinin en önemli konuları arasındadır. Hatta modern sosyolojinin Avrupa toplumlarının geleneksel tarım toplumlarından modern sanayi toplumlarına dönüşmesi sürecinin bir sonucu olarak ortaya çıktığı bile söylenebilir; yani sosyolojinin kendisi bile varlığını “toplumsal değişim” olgusuna borçludur. Ancak “toplumsal değişim” sürecine yönelik ilgi “toplumsal devamlılık” olgusunun gözden kaçırılmasına neden olmamalıdır. Zira her toplumda değişen ögeler olduğu gibi zaman içinde değişmeden kalan bir takım gerçeklikler de vardır. Bu açıdan “devamlılık” ve “değişim”, bir madalyonun iki yüzü gibi, toplumları karakterize eden eş–zamanlı olgulardır. Örneğin İslam Cahiliye dönemine ait pek çok inanç ve uygulamayı değiştirmesine rağmen bazı Cahiliye inanç ve uygulamalarını yürürlükte bırakmıştır. Cahiliye ile İslam arasındaki inanç, ibadet, hukuk ve ahlak alanlarında önemli farklılıklar olduğu kadar bazı paralellikler de bulunmaktadır. Bu bağlamda bu makalede Cahiliye ile İslam arasındaki “toplumsal devamlılık” hukuk ve giyim–kuşam alanlarındaki benzerlikler çerçevesinde analiz edilmeye çalışılacaktır.
Din Sosyolojisi Toplumsal Değişme Toplumsal Devamlılık Cahiliye İslam Hukuk Giyim-Kuşam
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 5 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1 |
Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi / International of Social Sciences Academic Researches