Bu çalışma, çocuk felsefesinin çocukların bilişsel gelişimine olan katkılarını ve eğitimdeki rolünü incelemektedir. Çocuk felsefesi, çocukların daha erken yaşlardan itibaren yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeyi amaçlayan pedagojik bir yaklaşımdır. Bu yaklaşım, çocuklara sadece bilgi aktarmakla kalmaz, aynı zamanda onların problem çözme ve sorgulayıcı becerilerini güçlendirmeyi hedefler. Matthew Lipman tarafından literatüre kazandırılan "Philosophy for Children" (P4C) programı, çocuk felsefesinin en önemli uygulama biçimlerinden biri olarak kabul görülmektedir. Bu program, çocukların felsefi hikâyeler ve Sokratik diyaloglar aracılığıyla analiz yapma, eleştirel düşünme ve farklı bakış açıları geliştirme becerilerini kazanmalarına yardımcı olur. Lipman’anın bu yöntemi, dünya genelinde geniş kabul görmüş ve birçok ülkede uygulanmıştır. Çocuk felsefesinin temel teorik arka planı, Jean Piaget ve Lev Vygotsky gibi gelişim psikologlarının teorilerine dayanmaktadır. Piaget, çocukların belirli bilişsel gelişim aşamalarından geçerek soyut düşünme becerilerini elde ettiklerini savunurken, Vygotsky sosyal etkileşimlerin bu süreçte oynadığı rolü ön plana çıkarır. Bu iki teori, çocuk felsefesinin temellerini oluşturur ve çocukların düşünme süreçlerinin nasıl şekillendiğini açıklar.
Çocuk Felsefesi Eleştirel Düşünme Yaratıcı Düşünme Bilişsel Gelişim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çocuk Gelişimi Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 12 Ocak 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 22 Ocak 2025 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2 |
Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi / International of Social Sciences Academic Researches