Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KENT KİMLİĞİNİN GÖRSEL İFADESİNDE LOGONUN YERİ: ÇANAKKALE BELEDİYESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 51 - 59, 22.01.2025
https://doi.org/10.58201/utsobilder.1599270

Öz

Kent kimliğinin görsel ifadesinde logolar önemli bir rol oynamaktadır. Kent logoları, kentin taşıdığı değerler bütünün bir yansımasıdır. Logolarda kent değerlerinin, doğrudan, estetik, akılda kalıcı, kolay anlaşılır şekilde yansıtılması kent kimliğini pozitif etkilemektedir. Bu doğrultuda hazırlanmış logolar kullanıcı deneyiminde ilk izlenimlerin olumlu olmasını sağlayacaktır. Kentlerin sahip oldukları sosyal, kültürel ve tarihi değerlerini yansıttıkları belediye logolarına sahip olması, turistik ve ekonomik açıdan gelişimlerine katkı sağlamaktadır. Tarihi, turizmi, kültürü ile ülkemizin değerli bir kenti olan Çanakkale’nin Belediye logosunun, grafik tasarım ve görsel ifade perspektifinden analizi, araştırmanın konusunu oluşturmaktadır. Logonun tarihçesi, tescili, kullanımı, rengi, tipografisi, boyut ve simetrisi incelenmiştir. Veri toplama amacı ile literatür taraması yapılmış ve Çanakkale Belediyesi Yazı İşleri departmanından, logonun hikâyesine ve tarihine dair yazılı ve sözlü bilgi alınmıştır. Temin edilen bilgiler ışığında, logonun incelenmesi ile, Çanakkale Belediyesi logosunda kullanılan ve kent kimliğini ifade eden grafik ögeler tespit edilmiştir. Araştırmanın, bu alanda yapılan akademik çalışmalara ve literatüre katkı sunması amaçlanmaktadır.

Kaynakça

  • Boz, M., (2019) Turizm Destinasyonunun Sürdürülebilir Rekabet Avantajı Sağlayabilmesinde Doğal ve Tarihi Çevrenin Önemi: Çanakkale Örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(2):146-158. https://dx.doi.org/10.26677/TR1010.2019.90
  • Çakmak, M., (2013). Belediye Logoları Hakkında Bazı Düşünceler, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 17(1-2), 1315-1326.
  • Erdal, G., (2017) Logolar, Dil ve Semiyotik. Ulakbilge, (5).11: 683- 699. http://dx.doi.org/10.7816/ulakbilge-05-11-09
  • Erdemir, L., (2008). Sebep ve Sonuçlarıyla Çanakkale Savaşları, (Sosyal Tarih Açısından) [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Ergüven, M., (2011) Cıttaslow – Yaşamaya Değer Şehirlerin Uluslararası Birliği: Vize Örneği. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi 3(2): 201-210.
  • Ersöz Tüğen, A., (2023). Belediye Logolarındaki Coğrafi İzler: İzmir İli Örneği, Kent Akademisi Dergisi, 16(4), 2230-2254. https://doi.org/10.35674/kent.1217292
  • Genç, K., Atay, L., Eryaman, M. (2014) Sürdürülebilir Destinasyon Yaratma Sürecinde Örgütlenmenin Önemi: Çanakkale Turizmi Üzerine Bir Araştırma, Turizm Araştırmaları Dergisi, 25(1):49-61. https://dx.doi.org/10.17123/atad.vol25iss137185
  • Kayabaş, T. D., Sayın Z., (2022). Grafik Tasarım Bağlamında Kent Kimliğinde Bilgilendirme ve Yönlendirme Grafiklerinin Önemi. SDÜ ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 15 (30),1403-1429.
  • Köşker., H., & Yılmaz, V., (2019). Logolarda kullanılan yerel simgelerin kent kimliği üzerindeki öneminin değerlendirilmesi: Bitlis örneği. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 6(48), 4482-4490. http://dx.doi.org/10.26450/jshsr.1699
  • MATLOVIČOVÁ A, K., TIRPÁKOVÁ B, E., MOCÁK C, P. (2019) Cıty Brand Image: Semıotıc Perspectıve a Case Study Of Prague. Folıa Geographıca, 61(1), 120–142.
  • Pilici, E. (2019) Kent Kimliğinin Kurumsallaşması ve Markalaşması. International Journal of Interdisciplinary and Intercultural Art, (4), 9: 95-107
  • Polat, B. (2021) Logolardaki Minimalist Yaklaşımlar ve Bir Logo Tasarım Uygulaması Örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi (8), 53: 171-183. http://dx.doi.org/10.29228/SOBIDER.52267
  • Sağlık, E., Kelkit, A. (2019) Kentsel Kimlik Bileşenlerinin Kent Kullanıcıları Tarafından Belirlenmesi: Örnek Kent Çanakkale. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, (5),1: 63-79
  • Şenol, E., (2020) Logolarda Kullanılan Figürlerin Coğrafi Analizi: Giresun İli, İlçe Belediyeleri Örneği. Turkish Studies – Social, 2141-2169. https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.42771
  • T.C. Çanakkale Valiliği (31.01.2024). Coğrafi İşaret Tescilli Ürünler. http://www.canakkale.gov.tr/cografi-isaret-tescilli-urunler-1
  • Temiz, M., Sağlık, A., Sağlık, E., Kelkit, A., Bayrak, M. (2019). Kent Turizminin Marka Kent Oluşumundaki Etkisi: Çanakkale Kent Turizminin Swot Analizi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 1, 257-273
  • Topaklı, A., Nas, E., (2017) Kültürel Kent İmajını Etkileyen Büyükşehir Belediyesi Logolarına Öznel ve Nesnel Bir Yaklaşım. SOBİDER Sosyal Bilimler Dergisi, (4), 17: 152-167.
  • Türkiye Kültür Portalı. (t.y.) Troya Antik Kenti. https://www.kulturportali.gov.tr/portal/truvaantikkenti
  • Uyar, A. (2018) Marka Şehir Kavramı ve Türkiye ile Dünyadaki Marka Şehir Çalışmaları Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi (1), 3: 467-479. https://orcid.org/0000-0002-7481-4045
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sümeyye Aşçı 0009-0007-9657-5982

Özlem Uyan 0000-0002-8724-7633

Erken Görünüm Tarihi 22 Ocak 2025
Yayımlanma Tarihi 22 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 10 Aralık 2024
Kabul Tarihi 22 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aşçı, S., & Uyan, Ö. (2025). KENT KİMLİĞİNİN GÖRSEL İFADESİNDE LOGONUN YERİ: ÇANAKKALE BELEDİYESİ ÖRNEĞİ. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 8(2), 51-59. https://doi.org/10.58201/utsobilder.1599270
AMA Aşçı S, Uyan Ö. KENT KİMLİĞİNİN GÖRSEL İFADESİNDE LOGONUN YERİ: ÇANAKKALE BELEDİYESİ ÖRNEĞİ. utsobilder/IJOSSAR. Ocak 2025;8(2):51-59. doi:10.58201/utsobilder.1599270
Chicago Aşçı, Sümeyye, ve Özlem Uyan. “KENT KİMLİĞİNİN GÖRSEL İFADESİNDE LOGONUN YERİ: ÇANAKKALE BELEDİYESİ ÖRNEĞİ”. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi 8, sy. 2 (Ocak 2025): 51-59. https://doi.org/10.58201/utsobilder.1599270.
EndNote Aşçı S, Uyan Ö (01 Ocak 2025) KENT KİMLİĞİNİN GÖRSEL İFADESİNDE LOGONUN YERİ: ÇANAKKALE BELEDİYESİ ÖRNEĞİ. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi 8 2 51–59.
IEEE S. Aşçı ve Ö. Uyan, “KENT KİMLİĞİNİN GÖRSEL İFADESİNDE LOGONUN YERİ: ÇANAKKALE BELEDİYESİ ÖRNEĞİ”, utsobilder/IJOSSAR, c. 8, sy. 2, ss. 51–59, 2025, doi: 10.58201/utsobilder.1599270.
ISNAD Aşçı, Sümeyye - Uyan, Özlem. “KENT KİMLİĞİNİN GÖRSEL İFADESİNDE LOGONUN YERİ: ÇANAKKALE BELEDİYESİ ÖRNEĞİ”. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi 8/2 (Ocak 2025), 51-59. https://doi.org/10.58201/utsobilder.1599270.
JAMA Aşçı S, Uyan Ö. KENT KİMLİĞİNİN GÖRSEL İFADESİNDE LOGONUN YERİ: ÇANAKKALE BELEDİYESİ ÖRNEĞİ. utsobilder/IJOSSAR. 2025;8:51–59.
MLA Aşçı, Sümeyye ve Özlem Uyan. “KENT KİMLİĞİNİN GÖRSEL İFADESİNDE LOGONUN YERİ: ÇANAKKALE BELEDİYESİ ÖRNEĞİ”. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, c. 8, sy. 2, 2025, ss. 51-59, doi:10.58201/utsobilder.1599270.
Vancouver Aşçı S, Uyan Ö. KENT KİMLİĞİNİN GÖRSEL İFADESİNDE LOGONUN YERİ: ÇANAKKALE BELEDİYESİ ÖRNEĞİ. utsobilder/IJOSSAR. 2025;8(2):51-9.

Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi / International of Social Sciences Academic Researches