Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MOTOR BEŞİĞİ MODAL ANALİZİ ve TEST VERİLERİ İLE KORELASYONU

Yıl 2025, Cilt: 30 Sayı: 1, 141 - 154, 28.04.2025
https://doi.org/10.17482/uumfd.1559859

Öz

Günümüzde nüfus artışı, yerleşim alanları ve ulaşım ağlarının hızla genişlemesi, trafik yoğunluğu, çevre dostu davranışların benimsenmesi gibi etmenler toplu taşıma araçlarının kullanımlarını arttırmıştır. Artan talepler ile otomotiv firmaları gerek rekabeti arttırmak gerekse kullanıcı memnuniyetini sağlamak adına yeni teknolojileri devreye alarak üretimlerini gerçekleştirmektedir. Bu kapsamda, firmalarda Ar-Ge çalışmaları yapılırken yakıt tüketimi, gürültü- titreşim seviyeleri, arıza bakım onarım sürelerinin azaltılması, sürücü ve yolcu ergonomisi, kullanım kolaylığı, kalite gibi konular kritik öneme sahip hale gelmiştir. Bu ihtiyaçlar doğrultusunda, Bmc Otomotiv Sanayi ve Ticaret A.Ş. tarafından güç paketi olarak adlandırılan şanzıman, motor gibi parçaları içeren, bu parçaların arızası ya da bu parçaların montajlandığı yapıda arıza meydana gelmesi durumunda aracın onarım süresini kısaltacak, bekleme süresinde oluşacak kayıpları önleyecek mekanik bağlantılı bir yapı tasarlanmıştır. Bu yapı; motor, şanzıman ve diğer detay aksesuarları taşıyacak bir yapı olup “motor beşiği” olarak adlandırılmıştır. Bu çalışma, tasarlanan motor beşiğinin sonlu elemanlar yöntemi (NX yazılımı içerisinde NASTRAN çözücüsü) kullanılarak elde edilen modal analiz teorik sonuçları ile numune üzerinden çekiç test verilerini içeren deneysel modal analizlerin korelasyonunu incelemektedir. Bu çalışma sonucunda, teorik ve deneysel sonuçlar arasında %4 farklılık olduğu görülmüş, motor çalışma frekans aralığı ile motor beşiğinin doğal frekans aralığı çakışmadığı dolayısıyla motor beşiğinde rezonans durumu yaşanmayacağı anlaşılmaktadır.

Kaynakça

  • Baldan, E. (2018). Otomotiv fan kanadının dinamik karakteristiğinin deneysel ve teorik modal analiz metotları ile incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, G.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Gebze.
  • Budynas, R.G., Nisbett J.K. (2011). Shigley’s Mechanical Engineering Design, McGraw Hill, New York.
  • Chabrol T., Zonghetti R., Roulin F. (2005). Darbe direnci artırılmış motor beşiği ilgili beşik kabuğu ve motorlu taşıt. Türk Patent, No:2008 04991
  • Croccolo D., De Agostinis M., Vincenzi N. (2011). Structural analysis of an articulated urban Bus chassis via FEM: a methodology applied to a case study. Strojniški vestnik - Journal of Mechanical Engineering. 57(2011)11, 799-809.
  • http://www.matweb.com/search/datasheet.aspx?matguid=648af5b12a944dadaf96e488bd182fa1&ckck=1, Erişim Tarihi: 10.02.2019, Konu: malzeme mekanik özellikleri
  • Karagöz M. ve Tuncay B., (2020). An engine mount design and vibration analysis. International Journal of Automotive Science and Technology. 4(3), 164-170.
  • Kennedy, J. H. And Negstad, R. D. (1975). Chassis construction for a motor vehicle. U.S. Patent, No: 3,913,696
  • Korkmaz, B. Ş. (2023). Modal test ve sonlu elemanlar metodu ile bir biyelin titreşim analizi, Yüksek Lisans Tezi, A.K.Ü Fen Bilimleri Enstitüsü, Afyon.
  • Pinsonneault, J. P. and Castriota, J. (2024). Moduler motor vehiclep and assembly methods. U.S. Patent, No: 12,139,004
  • Strong, W. P. (1958), Engine mounting means for motor vehicles. U.S. Patent, No:2,852,085
  • https://www.uml.edu/docs/feb98_tcm18-189810.pdf (Erişim Tarihi: 27.09.2024), Konu: what is the modal analysis?
  • Yay, S. (2019), Toplu taşıma otobüsleri için motor beşiği tasarımı ve analizi, Yüksek Lisans Tezi, BUÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Bursa.

Modal Analysis of The Cradle and Correlation of Analysis Results with Experimental Data

Yıl 2025, Cilt: 30 Sayı: 1, 141 - 154, 28.04.2025
https://doi.org/10.17482/uumfd.1559859

Öz

Factors such as population growth, urban expansion, increased traffic density, and the demand for eco-friendly solutions have boosted public vehicle use. Automotive companies respond by introducing new technologies to stay competitive and meet user needs. Key focus areas in R&D now include fuel efficiency, noise and vibration control, reduced maintenance time, enhanced driver-passenger ergonomics, and overall quality. Addressing these demands, BMC has developed an innovative "engine cradle" structure, which integrates components like the engine and transmission. This design aims to minimize repair time and reduce downtime due to failures. This study examines the correlation between theoretical modal analysis of the engine cradle, conducted using the finite element method (via the NASTRAN solver in NX software), and experimental modal analysis through hammer test data. Results show only a 4% discrepancy between theoretical and experimental findings. It was concluded that as long as the natural frequency range of the engine cradle and the engine's operating frequency range do not overlap, resonance is avoided, ensuring reliable performance.

Kaynakça

  • Baldan, E. (2018). Otomotiv fan kanadının dinamik karakteristiğinin deneysel ve teorik modal analiz metotları ile incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, G.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Gebze.
  • Budynas, R.G., Nisbett J.K. (2011). Shigley’s Mechanical Engineering Design, McGraw Hill, New York.
  • Chabrol T., Zonghetti R., Roulin F. (2005). Darbe direnci artırılmış motor beşiği ilgili beşik kabuğu ve motorlu taşıt. Türk Patent, No:2008 04991
  • Croccolo D., De Agostinis M., Vincenzi N. (2011). Structural analysis of an articulated urban Bus chassis via FEM: a methodology applied to a case study. Strojniški vestnik - Journal of Mechanical Engineering. 57(2011)11, 799-809.
  • http://www.matweb.com/search/datasheet.aspx?matguid=648af5b12a944dadaf96e488bd182fa1&ckck=1, Erişim Tarihi: 10.02.2019, Konu: malzeme mekanik özellikleri
  • Karagöz M. ve Tuncay B., (2020). An engine mount design and vibration analysis. International Journal of Automotive Science and Technology. 4(3), 164-170.
  • Kennedy, J. H. And Negstad, R. D. (1975). Chassis construction for a motor vehicle. U.S. Patent, No: 3,913,696
  • Korkmaz, B. Ş. (2023). Modal test ve sonlu elemanlar metodu ile bir biyelin titreşim analizi, Yüksek Lisans Tezi, A.K.Ü Fen Bilimleri Enstitüsü, Afyon.
  • Pinsonneault, J. P. and Castriota, J. (2024). Moduler motor vehiclep and assembly methods. U.S. Patent, No: 12,139,004
  • Strong, W. P. (1958), Engine mounting means for motor vehicles. U.S. Patent, No:2,852,085
  • https://www.uml.edu/docs/feb98_tcm18-189810.pdf (Erişim Tarihi: 27.09.2024), Konu: what is the modal analysis?
  • Yay, S. (2019), Toplu taşıma otobüsleri için motor beşiği tasarımı ve analizi, Yüksek Lisans Tezi, BUÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Makine Mühendisliği (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sinem Yay Şawiş 0000-0001-7019-8698

Gürsel Şefkat 0000-0002-5686-0195

Gönderilme Tarihi 2 Ekim 2024
Kabul Tarihi 27 Aralık 2024
Erken Görünüm Tarihi 11 Nisan 2025
Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 30 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yay Şawiş, S., & Şefkat, G. (2025). MOTOR BEŞİĞİ MODAL ANALİZİ ve TEST VERİLERİ İLE KORELASYONU. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 30(1), 141-154. https://doi.org/10.17482/uumfd.1559859
AMA Yay Şawiş S, Şefkat G. MOTOR BEŞİĞİ MODAL ANALİZİ ve TEST VERİLERİ İLE KORELASYONU. UUJFE. Nisan 2025;30(1):141-154. doi:10.17482/uumfd.1559859
Chicago Yay Şawiş, Sinem, ve Gürsel Şefkat. “MOTOR BEŞİĞİ MODAL ANALİZİ ve TEST VERİLERİ İLE KORELASYONU”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 30, sy. 1 (Nisan 2025): 141-54. https://doi.org/10.17482/uumfd.1559859.
EndNote Yay Şawiş S, Şefkat G (01 Nisan 2025) MOTOR BEŞİĞİ MODAL ANALİZİ ve TEST VERİLERİ İLE KORELASYONU. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 30 1 141–154.
IEEE S. Yay Şawiş ve G. Şefkat, “MOTOR BEŞİĞİ MODAL ANALİZİ ve TEST VERİLERİ İLE KORELASYONU”, UUJFE, c. 30, sy. 1, ss. 141–154, 2025, doi: 10.17482/uumfd.1559859.
ISNAD Yay Şawiş, Sinem - Şefkat, Gürsel. “MOTOR BEŞİĞİ MODAL ANALİZİ ve TEST VERİLERİ İLE KORELASYONU”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 30/1 (Nisan2025), 141-154. https://doi.org/10.17482/uumfd.1559859.
JAMA Yay Şawiş S, Şefkat G. MOTOR BEŞİĞİ MODAL ANALİZİ ve TEST VERİLERİ İLE KORELASYONU. UUJFE. 2025;30:141–154.
MLA Yay Şawiş, Sinem ve Gürsel Şefkat. “MOTOR BEŞİĞİ MODAL ANALİZİ ve TEST VERİLERİ İLE KORELASYONU”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, c. 30, sy. 1, 2025, ss. 141-54, doi:10.17482/uumfd.1559859.
Vancouver Yay Şawiş S, Şefkat G. MOTOR BEŞİĞİ MODAL ANALİZİ ve TEST VERİLERİ İLE KORELASYONU. UUJFE. 2025;30(1):141-54.

DUYURU:

30.03.2021- Nisan 2021 (26/1) sayımızdan itibaren TR-Dizin yeni kuralları gereği, dergimizde basılacak makalelerde, ilk gönderim aşamasında Telif Hakkı Formu yanısıra, Çıkar Çatışması Bildirim Formu ve Yazar Katkısı Bildirim Formu da tüm yazarlarca imzalanarak gönderilmelidir. Yayınlanacak makalelerde de makale metni içinde "Çıkar Çatışması" ve "Yazar Katkısı" bölümleri yer alacaktır. İlk gönderim aşamasında doldurulması gereken yeni formlara "Yazım Kuralları" ve "Makale Gönderim Süreci" sayfalarımızdan ulaşılabilir. (Değerlendirme süreci bu tarihten önce tamamlanıp basımı bekleyen makalelerin yanısıra değerlendirme süreci devam eden makaleler için, yazarlar tarafından ilgili formlar doldurularak sisteme yüklenmelidir).  Makale şablonları da, bu değişiklik doğrultusunda güncellenmiştir. Tüm yazarlarımıza önemle duyurulur.

Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, Görükle Kampüsü, Nilüfer, 16059 Bursa. Tel: (224) 294 1907, Faks: (224) 294 1903, e-posta: mmfd@uludag.edu.tr