Uluslararası taşıma yapan lojistik firmaları için araçlarının rotalarının yanı sıra yakıt ikmal noktalarının ve her noktada ne kadar yakıt alınacağının belirlenmesi de önemli bir problemdir. Ülkelerin ve hatta bir ülke içerisindeki şehirlerin yakıt fiyatları değişkenlik gösterdiğinden iyi bir planlama ile yakıt maliyetlerinin kayda değer miktarda azaltılabilmesi mümkün olabilmektedir. Uluslararası taşımacılıkta bir diğer önemli konu da geçiş yapılacak ülkelerdeki bürokratik işlemlerden kaynaklanan bekleme sürelerinin mümkün olduğunca azaltılmasıdır. Bu çalışmada hem toplam yakıt maliyetinin hem de bürokratik süreçlerden kaynaklanan beklemelerin enküçüklendiği iki amaçlı bir matematiksel model önerilmiştir. Erişilebilen literatür dikkate alındığında, bu çalışma, hem yakıt ikmalinin dikkate alınmadığı pek çok çalışmadan farklılaşmaktadır hem de bir aracın seyahat boyunca giriş yapılan ülkelerdeki bekleme süreleri toplamının enküçüklenmesine odaklanan ilk çalışmadır. Önerilen matematiksel model bir lojistik firmasında uygulanmış ve toplam yakıt maliyetinde %57’ye bürokratik süreçlerden kaynaklanan beklemelerde ise %25’e kadar iyileştirme fırsatları sunmuştur.
Araç rotalama problemi yakıt ikmal noktalarının belirlenmesi iki amaçlı programlama tamsayılı programlama epsilon kısıt
Determining the routes of vehicles as well as the refueling points and how much fuel to buy at each point is also an important problem for logistics companies operating in international transportation. Since fuel prices of countries and even cities within a country vary, it is possible to reduce fuel costs significantly with good planning. Another important issue in international transportation is reducing the waiting times resulting from bureaucratic procedures in the countries to be transited as much as possible. In this study, a bi-objective mathematical model is proposed in which both the total fuel cost and the waiting times resulting from bureaucratic procedures are minimized. Considering the accessible literature, this study differs from many studies that do not take refueling into account and is the first study that focuses on minimizing the total waiting times of a vehicle in the countries it enters during its journey. The proposed mathematical model was applied in a logistics company and provided improvement opportunities up to 57% in total fuel costs and 25% in waiting times due to bureaucratic processes.
Vehicle routing problem determination of refueling points bi-objective programming Integer programming epsilon constraint
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Endüstri Mühendisliği |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 26 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 31 Ekim 2025 |
| Erken Görünüm Tarihi | 11 Aralık 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 19 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 30 Sayı: 3 |
DUYURU:
30.03.2021- Nisan 2021 (26/1) sayımızdan itibaren TR-Dizin yeni kuralları gereği, dergimizde basılacak makalelerde, ilk gönderim aşamasında Telif Hakkı Formu yanısıra, Çıkar Çatışması Bildirim Formu ve Yazar Katkısı Bildirim Formu da tüm yazarlarca imzalanarak gönderilmelidir. Yayınlanacak makalelerde de makale metni içinde "Çıkar Çatışması" ve "Yazar Katkısı" bölümleri yer alacaktır. İlk gönderim aşamasında doldurulması gereken yeni formlara "Yazım Kuralları" ve "Makale Gönderim Süreci" sayfalarımızdan ulaşılabilir. (Değerlendirme süreci bu tarihten önce tamamlanıp basımı bekleyen makalelerin yanısıra değerlendirme süreci devam eden makaleler için, yazarlar tarafından ilgili formlar doldurularak sisteme yüklenmelidir). Makale şablonları da, bu değişiklik doğrultusunda güncellenmiştir. Tüm yazarlarımıza önemle duyurulur.
Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, Görükle Kampüsü, Nilüfer, 16059 Bursa. Tel: (224) 294 1907, Faks: (224) 294 1903, e-posta: mmfd@uludag.edu.tr