Kanatçıklı soğutma yöntemi, özellikle bataryalarda başarılı sonuçları nedeniyle, etkili bir yaklaşım olarak kabul edilmektedir. Batarya tepe sıcaklığını istenen aralıkta tutmak ve böylece insansız hava araçlarının (İHA) uçuş performansını iyileştirmek ve servis ömrünü uzatmak için, bu makale lityumpolimer bataryaların kanatçık ile soğutmasını ele almaktadır. Bir 6s1p lityum-polimer batarya, sekizgen ve bükülmüş kanatçıklarla ayrı ayrı modellenmiştir. Her iki model de bir rüzgar tünelinde RNG k-ε modeli kullanılarak simüle edilmiştir. Kanatçıksız batarya modelinin tepe sıcaklıkları, kanatçıklı modellerin tepe sıcaklıkları ile karşılaştırılmıştır. Bu çalışmanın motivasyonu, sekizgen ve bükülmüş kanatçıkları kullanarak yüksek deşarj oranlarında kese tipi lityum-polimer bataryaların ısıl yönetimini sağlamak suretiyle İHA’ların uçuş performansını artırmak ve servis ömrünü uzatmaktır. Sonuçlara göre, bükülmüş kanatçıkları içeren batarya modeli, aynı sınır şartları altında sekizgen kanatçıklara kıyasla yaklaşık 1 K daha düşük tepe sıcaklıklarına olanak sağlamaktadır. Sekizgen ve bükülmüş kanatçıklı batarya modelleri için 268.15 K hava giriş sıcaklığı ve 2.4 m/s hava giriş hızı, tepe sıcaklığını sırasıyla 307.44 K ve 305.97 K’de tutabilmektedir. Bu çalışma, İHA’larda batarya ısıl yönetimi için yeni kanatçıkların önemine dair bir bakış açısı sunmaktadır.
Cooling strategy including fins is considered as an effective approach due to its successful results, especially in batteries. To maintain the battery peak temperature within a desired range and thereby improve flight performance and extend service life of unmanned aerial vehicles (UAVs), this paper deals with fin cooling of lithium-polymer batteries. A 6s1p lithium-polymer battery is modeled with octagonal and twisted fins separately. Both models are simulated in a wind tunnel by using RNG k-ε model. Peak temperatures of finless battery model are compared with those of finned models. The motivation of this study is to improve flight performance and extend service life of UAVs by ensuring thermal management of pouch-type lithium-polymer batteries under high discharge rates using octagonal and twisted fins. According to the results, battery model including twisted fins enables lower peak temperatures approximately by 1 K compared to those of octagonal fins under the same boundary conditions. Inlet air temperature of 268.15 K and inlet air velocity of 2.4 m/s for battery models with octagonal and twisted fins can keep peak temperature at 307.44 K and 305.97 K, respectively. This paper provides an insight into the significance of novel fins for battery thermal management in UAVs.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Makine Mühendisliği (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 20 Ağustos 2025 |
| Kabul Tarihi | 29 Ekim 2025 |
| Erken Görünüm Tarihi | 11 Aralık 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 19 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 30 Sayı: 3 |
DUYURU:
30.03.2021- Nisan 2021 (26/1) sayımızdan itibaren TR-Dizin yeni kuralları gereği, dergimizde basılacak makalelerde, ilk gönderim aşamasında Telif Hakkı Formu yanısıra, Çıkar Çatışması Bildirim Formu ve Yazar Katkısı Bildirim Formu da tüm yazarlarca imzalanarak gönderilmelidir. Yayınlanacak makalelerde de makale metni içinde "Çıkar Çatışması" ve "Yazar Katkısı" bölümleri yer alacaktır. İlk gönderim aşamasında doldurulması gereken yeni formlara "Yazım Kuralları" ve "Makale Gönderim Süreci" sayfalarımızdan ulaşılabilir. (Değerlendirme süreci bu tarihten önce tamamlanıp basımı bekleyen makalelerin yanısıra değerlendirme süreci devam eden makaleler için, yazarlar tarafından ilgili formlar doldurularak sisteme yüklenmelidir). Makale şablonları da, bu değişiklik doğrultusunda güncellenmiştir. Tüm yazarlarımıza önemle duyurulur.
Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, Görükle Kampüsü, Nilüfer, 16059 Bursa. Tel: (224) 294 1907, Faks: (224) 294 1903, e-posta: mmfd@uludag.edu.tr