Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of Thermal Comfort Conditions in an Educational Building: A Case Study in Izmir

Yıl 2017, , 93 - 106, 29.08.2017
https://doi.org/10.17482/uumfd.336437

Öz



This study aims at investigating the gap between
perceived and calculated thermal comfort conditions in an educational building
for cooling and heating seasons. Within this context, thermal comfort
conditions and occupants’ satisfaction were investigated in four classrooms via
field measurements and questionnaires. Indoor environmental conditions were
obtained by field measurements and were used to calculate the predicted mean
vote (PMV) and the predicted percentage of dissatisfied (PPD) indices. Results
of simultaneously conducted surveys were used to calculate the actual mean vote
(AMV) as well as to assess occupants’ preferences and acceptability. ASHRAE
Standard 55-2013 and ISO 7730 were taken into account for evaluation. The
results show that perceived thermal comfort is greater than the calculated
thermal comfort for the cooling and heating seasons in the classrooms.

Kaynakça

  • Alfano, F.R.d’A., Ianniello, E., Palella, B.I. (2013) PMV-PPD and acceptability in naturally ventilated schools, Building and Environment, 67, 129-137. doi:10.1016/j.buildenv.2013.05.013
  • ANSI/ASHRAE Standard 55-2013 (2013) Thermal environmental conditions for human occupancy, ASHRAE, Atlanta, GA, USA.
  • Appah, D.J. ve Koranteng, C. (2012) A thermal comfort evaluation of a junior high school building in Accra, Ghana, Journal of Construction Project Management and Innovation, 2(2), 403-423.
  • Fanger, P.O. (1970) Thermal comfort, Danish Technical Press, Copenhagen.
  • Havenith, G., Holmer, I. and Parsons, K. (2002) Personal factors in thermal comfort assessment: clothing properties and metabolic heat production, Energy and Buildings, 34, 581–591. doi:10.1016/S0378-7788(02)00008-7
  • Holz, R., Hourigan, A., Sloop, R., Monkman, P. and Krarti, M. (1997) Effects of Standard Energy Conserving Measures on Thermal Comfort, Building and Environment, 32(1), 31– 43. doi10.1016/S0360-1323(96)00025-X
  • Hwang, R., Lin, T. ve Kuo, N. (2006) Field experiments on thermal comfort in campus classrooms in Taiwan, Energy and Buildings, 38, 53–62. doi:10.1016/j.enbuild.2005.05.001 https://en.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6ppen_climate_classification Erişim Tarihi: 10.03.2016, Konu: Köppen iklim sınıflandırması.
  • http://comfort.cbe.berkeley.edu/ Erişim Tarihi: 02.01.2016, Konu: Isıl konfor hesaplama aracı.
  • ISO 7730:2005(E) (2005) Ergonomics of the thermal environment-Assessment of the influence of the thermal environment using subjective judgment scales, Switzerland.
  • McQuiston, F.C. ve Parker, J.D. (1994) Heating, ventilating, and air conditioning analysis and design, John Wiley & Sons, New York, 742.
  • Nagano, K. ve Mochıda, T. (2004) Experiments on thermal design of ceiling radiant cooling for supine human subjects, Building and Environment, 39, 267-275. doi:10.1016/j.buildenv.2003.08.011
  • Pereira, L.D., Raimondo, D., Corgnati, S.P., ve da Silva, M.G. (2014) Assessment of indoor air quality and thermal comfort in Portuguese secondary classrooms: methodology and results, Building and Environment, 81, 69-80. doi:10.1016/j.buildenv.2014.06.008
  • Wong. N.H. ve Khoo, S.S. (2003), Thermal comfort in classrooms in the tropics, Energy and Buildings, 35, 337–351. doi:10.1016/S0378-7788(02)00109-3
  • Yao, R., Liu, j. ve Li, B. (2010) Occupants’ adaptive responses and perception of thermal environment in naturally conditioned university classrooms, Applied Energy, 87, 1015-1022. doi:10.1016/j.apenergy.2009.09.028

BİR EĞİTİM BİNASINDA ISIL KONFOR KOŞULLARININ ANALİZİ: İZMİR’DE BİR ALAN ÇALIŞMASI

Yıl 2017, , 93 - 106, 29.08.2017
https://doi.org/10.17482/uumfd.336437

Öz



Bu çalışma, bir eğitim
binasında algılanan ve hesaplanan ısıl konfor koşulları arasındaki farkı
soğutma ve ısıtma dönemleri için incelemeyi amaçlamaktadır. Bu kapsamda, ısıl
konfor koşulları ve kullanıcı memnuniyeti, dört derslikte gerçekleştirilen
deneysel ölçümler ve anket çalışması ile belirlenmiştir. İç ortam koşulları
yerinde yapılan ölçümler sonucu elde edilmiş ve ortalama tahmini oy (PMV) ve
memnuniyetsizlerin tahmini yüzdesi (PPD) değerlerinin hesaplanması için
kullanılmıştır. Eş zamanlı gerçekleştirilen anket sonuçları, gerçek ortalama oy
(AMV) değerlerinin hesaplanması yanında kullanıcı tercih ve kabul edilebilirlik
düzeylerini değerlendirmek için kullanılmıştır. Değerlendirmelerde ASHRAE
Standart 55-2013 ve ISO 7730 dikkate alınmıştır. Sonuç olarak, soğutma ve
ısıtma dönemlerinde algılanan ısıl konforun hesaplanan ısıl konfordan fazla
olduğu ortaya çıkmaktadır.

Kaynakça

  • Alfano, F.R.d’A., Ianniello, E., Palella, B.I. (2013) PMV-PPD and acceptability in naturally ventilated schools, Building and Environment, 67, 129-137. doi:10.1016/j.buildenv.2013.05.013
  • ANSI/ASHRAE Standard 55-2013 (2013) Thermal environmental conditions for human occupancy, ASHRAE, Atlanta, GA, USA.
  • Appah, D.J. ve Koranteng, C. (2012) A thermal comfort evaluation of a junior high school building in Accra, Ghana, Journal of Construction Project Management and Innovation, 2(2), 403-423.
  • Fanger, P.O. (1970) Thermal comfort, Danish Technical Press, Copenhagen.
  • Havenith, G., Holmer, I. and Parsons, K. (2002) Personal factors in thermal comfort assessment: clothing properties and metabolic heat production, Energy and Buildings, 34, 581–591. doi:10.1016/S0378-7788(02)00008-7
  • Holz, R., Hourigan, A., Sloop, R., Monkman, P. and Krarti, M. (1997) Effects of Standard Energy Conserving Measures on Thermal Comfort, Building and Environment, 32(1), 31– 43. doi10.1016/S0360-1323(96)00025-X
  • Hwang, R., Lin, T. ve Kuo, N. (2006) Field experiments on thermal comfort in campus classrooms in Taiwan, Energy and Buildings, 38, 53–62. doi:10.1016/j.enbuild.2005.05.001 https://en.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6ppen_climate_classification Erişim Tarihi: 10.03.2016, Konu: Köppen iklim sınıflandırması.
  • http://comfort.cbe.berkeley.edu/ Erişim Tarihi: 02.01.2016, Konu: Isıl konfor hesaplama aracı.
  • ISO 7730:2005(E) (2005) Ergonomics of the thermal environment-Assessment of the influence of the thermal environment using subjective judgment scales, Switzerland.
  • McQuiston, F.C. ve Parker, J.D. (1994) Heating, ventilating, and air conditioning analysis and design, John Wiley & Sons, New York, 742.
  • Nagano, K. ve Mochıda, T. (2004) Experiments on thermal design of ceiling radiant cooling for supine human subjects, Building and Environment, 39, 267-275. doi:10.1016/j.buildenv.2003.08.011
  • Pereira, L.D., Raimondo, D., Corgnati, S.P., ve da Silva, M.G. (2014) Assessment of indoor air quality and thermal comfort in Portuguese secondary classrooms: methodology and results, Building and Environment, 81, 69-80. doi:10.1016/j.buildenv.2014.06.008
  • Wong. N.H. ve Khoo, S.S. (2003), Thermal comfort in classrooms in the tropics, Energy and Buildings, 35, 337–351. doi:10.1016/S0378-7788(02)00109-3
  • Yao, R., Liu, j. ve Li, B. (2010) Occupants’ adaptive responses and perception of thermal environment in naturally conditioned university classrooms, Applied Energy, 87, 1015-1022. doi:10.1016/j.apenergy.2009.09.028
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Mühendislik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gülben Çalış

Merve Kuru Bu kişi benim

Berna Alt Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Ağustos 2017
Gönderilme Tarihi 8 Nisan 2016
Kabul Tarihi 21 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Çalış, G., Kuru, M., & Alt, B. (2017). BİR EĞİTİM BİNASINDA ISIL KONFOR KOŞULLARININ ANALİZİ: İZMİR’DE BİR ALAN ÇALIŞMASI. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 22(2), 93-106. https://doi.org/10.17482/uumfd.336437
AMA Çalış G, Kuru M, Alt B. BİR EĞİTİM BİNASINDA ISIL KONFOR KOŞULLARININ ANALİZİ: İZMİR’DE BİR ALAN ÇALIŞMASI. UUJFE. Ağustos 2017;22(2):93-106. doi:10.17482/uumfd.336437
Chicago Çalış, Gülben, Merve Kuru, ve Berna Alt. “BİR EĞİTİM BİNASINDA ISIL KONFOR KOŞULLARININ ANALİZİ: İZMİR’DE BİR ALAN ÇALIŞMASI”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 22, sy. 2 (Ağustos 2017): 93-106. https://doi.org/10.17482/uumfd.336437.
EndNote Çalış G, Kuru M, Alt B (01 Ağustos 2017) BİR EĞİTİM BİNASINDA ISIL KONFOR KOŞULLARININ ANALİZİ: İZMİR’DE BİR ALAN ÇALIŞMASI. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 22 2 93–106.
IEEE G. Çalış, M. Kuru, ve B. Alt, “BİR EĞİTİM BİNASINDA ISIL KONFOR KOŞULLARININ ANALİZİ: İZMİR’DE BİR ALAN ÇALIŞMASI”, UUJFE, c. 22, sy. 2, ss. 93–106, 2017, doi: 10.17482/uumfd.336437.
ISNAD Çalış, Gülben vd. “BİR EĞİTİM BİNASINDA ISIL KONFOR KOŞULLARININ ANALİZİ: İZMİR’DE BİR ALAN ÇALIŞMASI”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 22/2 (Ağustos 2017), 93-106. https://doi.org/10.17482/uumfd.336437.
JAMA Çalış G, Kuru M, Alt B. BİR EĞİTİM BİNASINDA ISIL KONFOR KOŞULLARININ ANALİZİ: İZMİR’DE BİR ALAN ÇALIŞMASI. UUJFE. 2017;22:93–106.
MLA Çalış, Gülben vd. “BİR EĞİTİM BİNASINDA ISIL KONFOR KOŞULLARININ ANALİZİ: İZMİR’DE BİR ALAN ÇALIŞMASI”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, c. 22, sy. 2, 2017, ss. 93-106, doi:10.17482/uumfd.336437.
Vancouver Çalış G, Kuru M, Alt B. BİR EĞİTİM BİNASINDA ISIL KONFOR KOŞULLARININ ANALİZİ: İZMİR’DE BİR ALAN ÇALIŞMASI. UUJFE. 2017;22(2):93-106.

DUYURU:

30.03.2021- Nisan 2021 (26/1) sayımızdan itibaren TR-Dizin yeni kuralları gereği, dergimizde basılacak makalelerde, ilk gönderim aşamasında Telif Hakkı Formu yanısıra, Çıkar Çatışması Bildirim Formu ve Yazar Katkısı Bildirim Formu da tüm yazarlarca imzalanarak gönderilmelidir. Yayınlanacak makalelerde de makale metni içinde "Çıkar Çatışması" ve "Yazar Katkısı" bölümleri yer alacaktır. İlk gönderim aşamasında doldurulması gereken yeni formlara "Yazım Kuralları" ve "Makale Gönderim Süreci" sayfalarımızdan ulaşılabilir. (Değerlendirme süreci bu tarihten önce tamamlanıp basımı bekleyen makalelerin yanısıra değerlendirme süreci devam eden makaleler için, yazarlar tarafından ilgili formlar doldurularak sisteme yüklenmelidir).  Makale şablonları da, bu değişiklik doğrultusunda güncellenmiştir. Tüm yazarlarımıza önemle duyurulur.

Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, Görükle Kampüsü, Nilüfer, 16059 Bursa. Tel: (224) 294 1907, Faks: (224) 294 1903, e-posta: mmfd@uludag.edu.tr