Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ŞASİ DİNAMOMETRELİ KLİMATİK ODA TEST SİMÜLATÖRÜNDE ARAÇ MODELİ OLUŞTURMA VE DOĞRULAMA SÜRECİ

Yıl 2016, Cilt: 21 Sayı: 2, 451 - 464, 28.11.2016
https://doi.org/10.17482/uumfd.285461

Öz

Askeri ve ticari araçlar seri üretimden önce Ar-Ge aşamasında birçok teste
tabi tutulurlar. Testler esnasında aracın performansına bakılarak gereken
yerler geliştirilir. Test sonuçlarının doğru şekilde yorumlanabilmesi için
birçok parametrenin ölçülmesi ve gerçek hayatın benzetimi gerekmektedir. Test
koşullarını sağlayabilmek için geliştirilmiş özel simülatörler bulunmaktadır Bu
sistemler gerçek hayat koşullarını (sıcaklık, nem, yük, kuvvet vs.) oluşturarak
testler için uygun ortam sağlamaktadır. Simülatör kullanımı test sürecini
hızlandırır ve önemli miktarda zaman tasarufu sağlar. Klimatik oda ile entegre
edilmiş şasi dinamometresi tasarım doğrulama süreçlerini hızlandırmaktadır.
Klimatik oda içerisinde farklı çevresel koşullar sağlanabilmekte ve bu sayede
dış hava koşullarından bağımsız olarak testler yapılabilmektedir. Şasi
dinamometresi ise aracın güç paketi ve şasi bileşenlerinin yola çıkmadan test
edilmesini sağlamaktadır. Bu makalede klimatik oda ve şasi dinamometresi
simülatörlerinin birbirlerine entegre edilmesiyle inşa edilmiş olan bir test
laboratuarı ele alınmıştır. Klimatik oda ve şasi dinamometresinin genel çalışma
prensibi açıklandıktan sonra ilgili simülatörlerin özellikleri üzerinde
durulmuştur. Daha sonra araca yolda etki eden dirençlerin dinamometrede benzetimi
için gerekli olan parametreler yavaşlama testi (coast-down) ile elde
edilmiştir. Son olarak yolda ve simülatörde aynı test yapılmış ve test
sonuçları karşılaştırılmıştır.

Kaynakça

  • Anthony, A., Alexander, M. (2007). Engine testing: theory and practice, Butterworth-Heinemann, 442.
  • AVL (2005). EMCON 402 Vehicle Simulation, AVL, AT2039E, Rev. 00, 15.
  • AVL. (2009). Overview and Operation Manuel, AVL, AT3125E, Rev. 00, 150.
  • Aybers, N. (1991). Soğutma Makineleri, Bayrak Yayıncılık, İstanbul.
  • Batmaz, İ. (1998). Bilgisayar ve veri toplama sisteminin taşıt performans ölçümlerinde kullanılması, Gazi Üniv. Müh. Mim. Fak. Der., Cilt 13, No 2, 171-179.
  • Çelik, M. B., Balcı, M. (2002). Sabit yük ve hız şartlarında sıkıştırma oranının motor karakteristiklerine etkisi, Teknoloji Dergisi, 5, (3-4), 39-45.
  • Çelik, M. B., Bayır, R., Özdalyan, B. (2007). Bilgisayar Destekli Motor Test Standının Tasarımı ve İmalatı, Teknoloji Dergisi, Cilt 10, Sayı 2, 131-141.
  • Çengel, A.Y., Boles, A.M. (1994). Thermodynamics: An Engineering Approach, McGraw-Hill, 987.
  • Dossat, R.J. (1997). Principles of Refrigeration, Prentice – Hall Inc., 512, 1997.
  • French, M., Stark, A. (2000). Chassis Dynamometers, Experimental Techniques, 45-46.
  • Göktan, A.G.,Güney, A., Ereke, M. (1995). Taşıt Frenleri, Ders Notları, İTÜ Makina Fakültesi, 4-30.
  • Kılıçaslan, E. (2002). Soğutma Sistemlerinin Performans Analizi, Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 132.
  • MIL-SDT-810-G. (2012). Environmental Engineering Considerations and Laboratory Tests, Military Standard, 103.
  • Norrby, P. (2012). Prediction of Coast-down Test Results / A Statistical Study of Environmental Influences, Master of Science Thesis, Chalmers University of Technology, 3-5.
  • Ortatepe, K. (1997). Mevcut Soğutma Gruplarının Yeni Soğutucu Akışkanlara Adaptasyonu, Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 180.
  • Özkan, D.B. (2014). İklimlendirme Sistem Elemanları, Ders Notları, Yıldız Teknik Üniversitesi, 7-8.
  • Özkol, N. (1999). Uygulamalı Soğutma Tekniği, Makine Mühendisleri Odası, Yayın No:115, 709.
  • Pelkmans, L., Debal, D. (2006). Comparison of on-road emissions with emissions measured on chassis dynamometer test cycles, Transportation Research Part D:Transport and Environment, Volume 11, Issue 4, 233-241, doi: 10.1016/j.trd.2006.04.001
  • Preda, I., Covaciu, D., Ciolan, G. (2010). Coast Down Test Theoretical And Experimental Approach, CONAT 2010 - International Automotive Congress, At Brasov, Romania, 152-165.
  • Ribbens, W. B.,Mansour, N. P. (2003). Understanding automotive electronics, Newnes, 470.
  • SAE J2452. (1999). Stepwise Coastdown Methodology for Measuring Tire Rolling Resistance ,Society of Automotive Engineers, 2-10.
  • Weiss Technik GmbH. (2009). Climatic Drive in Chamber with Combustion Air Supply in Coordination with Powertrain Testbed, Weiss, Project WK 653/45/60/RO, 11-14.
  • Won, J. S., Langari, R. (2002). Fuzzy torque distribution control for a parallel hybrid vehicle, Expert Systems, Volume 19 Issue 1, 4-10, doi: 10.1111/1468-0394.00184
  • Yamankaradeniz, R., Horuz, İ., Coşkun, S. (2002). Soğutma Tekniği ve Uygulamalar, VİPAŞ A.Ş., 608.

Climatic Chamber with Chassis Dynamometer Testing Simulator Car Model Development and Validation Process

Yıl 2016, Cilt: 21 Sayı: 2, 451 - 464, 28.11.2016
https://doi.org/10.17482/uumfd.285461

Öz

Military and commercial vehicles are subjected to many tests, in the R
& D stage before serial production. During this test process, critical
parts have  to be improved according to
the evaluation of vehicle's performance. Measurement of several parameters
and  simulation of real life conditions
are essential for correct interpretation of the test results. There are
specially developed simulators to provide the required test conditions. These
systems are simulating real life conditions (temperature, humidity, load,
force, etc.) and provide a suitable environment for test process. Simulators
accelerate the testing process and saving 
considerable amount of time. Climatic chamber with integrated chassis
dynamometer is used to  accelerate the
process of design verification. Climatic chamber  can 
provide  different environmental
conditions and by this way test processes can be performed independent from the
ambient conditions.Moreover  the chassis
dynamometer provides testing the vehicle’s power pack and chassis components
ınstead of testing the vehicle in road conditions . In this article, a testing
laboratory, which was built by integrating the climatic chamber and chassis
dynamometer, has been focused on. Firstly the operating principles of the
climatic chamber and the chassis dynamometer has been explained  and then the simulators’ characteristics are
indicated. Secondly the main parameters for 
the simulation of the resistance acting on the vehicle  during road tests have been  calculated with the coast-down test on the
dynamometer. Finally the same test was performed both on the road and on the
simulator  for comparing the test
results.

Kaynakça

  • Anthony, A., Alexander, M. (2007). Engine testing: theory and practice, Butterworth-Heinemann, 442.
  • AVL (2005). EMCON 402 Vehicle Simulation, AVL, AT2039E, Rev. 00, 15.
  • AVL. (2009). Overview and Operation Manuel, AVL, AT3125E, Rev. 00, 150.
  • Aybers, N. (1991). Soğutma Makineleri, Bayrak Yayıncılık, İstanbul.
  • Batmaz, İ. (1998). Bilgisayar ve veri toplama sisteminin taşıt performans ölçümlerinde kullanılması, Gazi Üniv. Müh. Mim. Fak. Der., Cilt 13, No 2, 171-179.
  • Çelik, M. B., Balcı, M. (2002). Sabit yük ve hız şartlarında sıkıştırma oranının motor karakteristiklerine etkisi, Teknoloji Dergisi, 5, (3-4), 39-45.
  • Çelik, M. B., Bayır, R., Özdalyan, B. (2007). Bilgisayar Destekli Motor Test Standının Tasarımı ve İmalatı, Teknoloji Dergisi, Cilt 10, Sayı 2, 131-141.
  • Çengel, A.Y., Boles, A.M. (1994). Thermodynamics: An Engineering Approach, McGraw-Hill, 987.
  • Dossat, R.J. (1997). Principles of Refrigeration, Prentice – Hall Inc., 512, 1997.
  • French, M., Stark, A. (2000). Chassis Dynamometers, Experimental Techniques, 45-46.
  • Göktan, A.G.,Güney, A., Ereke, M. (1995). Taşıt Frenleri, Ders Notları, İTÜ Makina Fakültesi, 4-30.
  • Kılıçaslan, E. (2002). Soğutma Sistemlerinin Performans Analizi, Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 132.
  • MIL-SDT-810-G. (2012). Environmental Engineering Considerations and Laboratory Tests, Military Standard, 103.
  • Norrby, P. (2012). Prediction of Coast-down Test Results / A Statistical Study of Environmental Influences, Master of Science Thesis, Chalmers University of Technology, 3-5.
  • Ortatepe, K. (1997). Mevcut Soğutma Gruplarının Yeni Soğutucu Akışkanlara Adaptasyonu, Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 180.
  • Özkan, D.B. (2014). İklimlendirme Sistem Elemanları, Ders Notları, Yıldız Teknik Üniversitesi, 7-8.
  • Özkol, N. (1999). Uygulamalı Soğutma Tekniği, Makine Mühendisleri Odası, Yayın No:115, 709.
  • Pelkmans, L., Debal, D. (2006). Comparison of on-road emissions with emissions measured on chassis dynamometer test cycles, Transportation Research Part D:Transport and Environment, Volume 11, Issue 4, 233-241, doi: 10.1016/j.trd.2006.04.001
  • Preda, I., Covaciu, D., Ciolan, G. (2010). Coast Down Test Theoretical And Experimental Approach, CONAT 2010 - International Automotive Congress, At Brasov, Romania, 152-165.
  • Ribbens, W. B.,Mansour, N. P. (2003). Understanding automotive electronics, Newnes, 470.
  • SAE J2452. (1999). Stepwise Coastdown Methodology for Measuring Tire Rolling Resistance ,Society of Automotive Engineers, 2-10.
  • Weiss Technik GmbH. (2009). Climatic Drive in Chamber with Combustion Air Supply in Coordination with Powertrain Testbed, Weiss, Project WK 653/45/60/RO, 11-14.
  • Won, J. S., Langari, R. (2002). Fuzzy torque distribution control for a parallel hybrid vehicle, Expert Systems, Volume 19 Issue 1, 4-10, doi: 10.1111/1468-0394.00184
  • Yamankaradeniz, R., Horuz, İ., Coşkun, S. (2002). Soğutma Tekniği ve Uygulamalar, VİPAŞ A.Ş., 608.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Mühendislik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hüseyin Bayram

Yayımlanma Tarihi 28 Kasım 2016
Gönderilme Tarihi 19 Ekim 2015
Kabul Tarihi 17 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 21 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bayram, H. (2016). ŞASİ DİNAMOMETRELİ KLİMATİK ODA TEST SİMÜLATÖRÜNDE ARAÇ MODELİ OLUŞTURMA VE DOĞRULAMA SÜRECİ. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 21(2), 451-464. https://doi.org/10.17482/uumfd.285461
AMA Bayram H. ŞASİ DİNAMOMETRELİ KLİMATİK ODA TEST SİMÜLATÖRÜNDE ARAÇ MODELİ OLUŞTURMA VE DOĞRULAMA SÜRECİ. UUJFE. Kasım 2016;21(2):451-464. doi:10.17482/uumfd.285461
Chicago Bayram, Hüseyin. “ŞASİ DİNAMOMETRELİ KLİMATİK ODA TEST SİMÜLATÖRÜNDE ARAÇ MODELİ OLUŞTURMA VE DOĞRULAMA SÜRECİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 21, sy. 2 (Kasım 2016): 451-64. https://doi.org/10.17482/uumfd.285461.
EndNote Bayram H (01 Kasım 2016) ŞASİ DİNAMOMETRELİ KLİMATİK ODA TEST SİMÜLATÖRÜNDE ARAÇ MODELİ OLUŞTURMA VE DOĞRULAMA SÜRECİ. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 21 2 451–464.
IEEE H. Bayram, “ŞASİ DİNAMOMETRELİ KLİMATİK ODA TEST SİMÜLATÖRÜNDE ARAÇ MODELİ OLUŞTURMA VE DOĞRULAMA SÜRECİ”, UUJFE, c. 21, sy. 2, ss. 451–464, 2016, doi: 10.17482/uumfd.285461.
ISNAD Bayram, Hüseyin. “ŞASİ DİNAMOMETRELİ KLİMATİK ODA TEST SİMÜLATÖRÜNDE ARAÇ MODELİ OLUŞTURMA VE DOĞRULAMA SÜRECİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 21/2 (Kasım 2016), 451-464. https://doi.org/10.17482/uumfd.285461.
JAMA Bayram H. ŞASİ DİNAMOMETRELİ KLİMATİK ODA TEST SİMÜLATÖRÜNDE ARAÇ MODELİ OLUŞTURMA VE DOĞRULAMA SÜRECİ. UUJFE. 2016;21:451–464.
MLA Bayram, Hüseyin. “ŞASİ DİNAMOMETRELİ KLİMATİK ODA TEST SİMÜLATÖRÜNDE ARAÇ MODELİ OLUŞTURMA VE DOĞRULAMA SÜRECİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, c. 21, sy. 2, 2016, ss. 451-64, doi:10.17482/uumfd.285461.
Vancouver Bayram H. ŞASİ DİNAMOMETRELİ KLİMATİK ODA TEST SİMÜLATÖRÜNDE ARAÇ MODELİ OLUŞTURMA VE DOĞRULAMA SÜRECİ. UUJFE. 2016;21(2):451-64.

DUYURU:

30.03.2021- Nisan 2021 (26/1) sayımızdan itibaren TR-Dizin yeni kuralları gereği, dergimizde basılacak makalelerde, ilk gönderim aşamasında Telif Hakkı Formu yanısıra, Çıkar Çatışması Bildirim Formu ve Yazar Katkısı Bildirim Formu da tüm yazarlarca imzalanarak gönderilmelidir. Yayınlanacak makalelerde de makale metni içinde "Çıkar Çatışması" ve "Yazar Katkısı" bölümleri yer alacaktır. İlk gönderim aşamasında doldurulması gereken yeni formlara "Yazım Kuralları" ve "Makale Gönderim Süreci" sayfalarımızdan ulaşılabilir. (Değerlendirme süreci bu tarihten önce tamamlanıp basımı bekleyen makalelerin yanısıra değerlendirme süreci devam eden makaleler için, yazarlar tarafından ilgili formlar doldurularak sisteme yüklenmelidir).  Makale şablonları da, bu değişiklik doğrultusunda güncellenmiştir. Tüm yazarlarımıza önemle duyurulur.

Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, Görükle Kampüsü, Nilüfer, 16059 Bursa. Tel: (224) 294 1907, Faks: (224) 294 1903, e-posta: mmfd@uludag.edu.tr