Güç iletim sisteminin en önemli elemanlarından
biri olan kavramaların tasarım ve performans artımı üzerine sürekli iyileştirme
ve geliştirme çalışmaları yapılmaktadır. Farklı kavrama modelleri arasında
gittikçe yaygınlaşan ıslak tip kavramaların kullanım alanları da artmaktadır.
Traktörler ise, ıslak tip kavramaların kullanıldığı önemli bir alandır. Traktörlerin
iş görme esnasında ihtiyacı olan yüksek torkun iletmesi, ıslak tip kavramalar
ile sağlanabilmektedir. Aynı zamanda kullanım kolaylığı da sağlayan ıslak tip kavramaların
performansında en önemli kriterlerden bir tanesi de balata aşınmalarıdır. Bu
çalışmada, daha önce teorik ve tezgah ortamında yapılmış aşınma canlandırması,
traktör kuyruk mili üzerinde uygulandı. Belirlenen üç farklı zorluktaki test
şartlarında kavrama devreye alınarak, iki mil arasındaki açısal hız farkı
değeri ölçüldü ve bu değer kullanılarak açığa çıkan enerji hesaplandı.
Balatalarda meydana gelen toplam aşınma miktarı ile enerji seviyeleri
sentezlenerek, ıslak tip kavramanın üç farklı test koşulu için termal dayanımı
incelendi ve ömür hesabı yaklaşımında bulunuldu. Alınan verilerin işlenmesi
sonucunda, orta zorluktaki test koşulunda çalışma için, kuyruk milinde
kullanılan ıslak tip kavramanın traktör ömrü kadar çalışma hedefinin
yakalandığı tespit edilmiştir.
Couplings are
one of the most important component of the powertrain systems. Improvement
studies are ongoing day by day regarding to coupling performance and
efficiency. There are different types of applications for coupling systems and
wet types are becoming more common among other types. Agricultural equipments –
especially tractors- are one of the wet coupling usage area. Wet couplings provide
the high torque transfer capacity that tractors need during working conditions.
Furthermore, wet couplings make tractor handling easier. Facing wear is one of the key figures torque
transmissibility point of view. In this study, wear phenomenon were investigated
by tractor test for PTO usage which were performed as theoretical and
simulation conditions on previous studies. Three different test conditions
described with three different difficulty stages. For each stage, coupling
forced to engagement meanwhile speed
difference between input and output shaft was recorded. Dissipated energy was
calculated for each engagement and cumulative. Total facing wear and total
dissipated energy were evaluated then life estimation for three different
difficulty stages were calculated. As a result, on medium difficulty level, wet
coupling lifespan is equal to tractor lifespan as expected.
Konular | Mühendislik |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ağustos 2017 |
Gönderilme Tarihi | 24 Nisan 2017 |
Kabul Tarihi | 27 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 22 Sayı: 2 |
DUYURU:
30.03.2021- Nisan 2021 (26/1) sayımızdan itibaren TR-Dizin yeni kuralları gereği, dergimizde basılacak makalelerde, ilk gönderim aşamasında Telif Hakkı Formu yanısıra, Çıkar Çatışması Bildirim Formu ve Yazar Katkısı Bildirim Formu da tüm yazarlarca imzalanarak gönderilmelidir. Yayınlanacak makalelerde de makale metni içinde "Çıkar Çatışması" ve "Yazar Katkısı" bölümleri yer alacaktır. İlk gönderim aşamasında doldurulması gereken yeni formlara "Yazım Kuralları" ve "Makale Gönderim Süreci" sayfalarımızdan ulaşılabilir. (Değerlendirme süreci bu tarihten önce tamamlanıp basımı bekleyen makalelerin yanısıra değerlendirme süreci devam eden makaleler için, yazarlar tarafından ilgili formlar doldurularak sisteme yüklenmelidir). Makale şablonları da, bu değişiklik doğrultusunda güncellenmiştir. Tüm yazarlarımıza önemle duyurulur.
Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, Görükle Kampüsü, Nilüfer, 16059 Bursa. Tel: (224) 294 1907, Faks: (224) 294 1903, e-posta: mmfd@uludag.edu.tr