Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ANTAKYA’DA MEYDANA GELEN MOTOSİKLET KAZALARININ İNCELENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 22 Sayı: 3, 263 - 276, 01.12.2017
https://doi.org/10.17482/uumfd.321284

Öz

Düşük yakıt tüketimi ve elde edilebilirlik
maliyeti motosiklet kullanımını gün geçtikçe popüler kılmaktadır. Yanlış ama
alışıla gelmiş kullanım tarzı ile taşıtlar arasında manevra yaparak yoğun
trafikten kaçınmaları bu ulaşım aracına önemli bir avantaj sağlamaktadır. Yol
kullanım hakkını önemsemeyen bu alışkanlıklar trafik sıkışıklığına maruz
kalmadan yolculuğu mümkün kılıyor olsa da bu durum kaza yapma olasılığını
artırmakta ve ciddi yaralanmalar hatta ölümlerle sonuçlanan kazalara sebep
olabilmektedir. Genelde kazalar açısından motosiklet diğer ulaştırma
araçlarıyla birlikte değerlendirildiği için motosiklet kazalarıyla ile ilgili
detaylı araştırmalar ülkemizde oldukça yetersiz kalmaktadır. Bu çalışmada Hatay
merkez ilçesi Antakya’da 2005-2009 yılları arasında meydana gelen yazılı kaza
raporları ile tutanak ekleri özel izin ile temin edilerek detaylı olarak
incelenmiştir. Motosikletle ilgili olan kazalar ayıklanarak; kazaların oluş
sebepleri araştırılmış ve bu veriler doğrultusunda elde edilen sonuçlara dayanarak
mevcut durum değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Arslan, T. (2007). Antakya trafiği sorunları ve çözüm önerileri, 5. Ulusal Kentsel Altyapı Sempozyumu, İnşaat Mühendisleri Odası, Antakya-Hatay Şubesi, 280-294.
  • Clarke, D D, P Ward, et al. (2007). The role of motorcyclist and other driver behaviour in two types of serious accident in the UK, Accident Analysis & Prevention 39(5): 974-981, doi: https://doi.org/10.1016/j.aap.2007.01.002.
  • Eastridge, B. J., Shafi, S., Minei, J. P., Culica, D., McConnel, C., & Gentilello, L. (2006). Economic Impact of Motorcycle Helmets: From Impact to Discharge. The Journal of Trauma: Injury, Infection, and Critical Care, 60(5), 978–984. doi:10.1097/01.ta.0000215582.86115.01
  • EGM, Trafik Araştırma Merkezi (2001). Türkiye’de ve Dünyada Karayolu Trafik Kazaları Değerlendirmeleri, T.C. Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Trafik Araştırma Merkezi Müdürlüğü, Ankara.
  • EGM (2015). İstatistikler, http://www.trafik.gov.tr/Sayfalar/Istatistikler.aspx (Erişim Tarihi: 01/05/2017).
  • Hundley, J. C., Kilgo, P. D., Miller, P. R., Chang, M. C., Hensberry, R. A., Meredith, J. W., & Hoth, J. J. (2004). Non-Helmeted Motorcyclists: A Burden to Society? A Study Using the National Trauma Data Bank. The Journal of Trauma: Injury, Infection, and Critical Care, 57(5), 944–949. doi:10.1097/01.ta.0000149497.20065.f4
  • HURT (2005). http://motoransiklopedisi.blogspot.com/2005/04/hurt-raporu.html (Erişim Tarihi: 01/05/2017).
  • Jeffers, R. F., Tan, H. B., Nicolopoulos, C., Kamath, R., & Giannoudis, P. V. (2004). Prevalence and Patterns of Foot Injuries Following Motorcycle Trauma. Journal of Orthopaedic Trauma, 18(2), 87–91. doi:10.1097/00005131-200402000-00005
  • Karayolu Trafik Güvenliği Stratejisi ve Eylem Planı, Genelge 2012/16. Resmi Gazete. Sayı: 28370.
  • Njå, O., & Nesvåg, S. M. (2007). Traffic behaviour among adolescents using mopeds and light motorcycles. Journal of Safety Research, 38(4), 481–492. doi:10.1016/j.jsr.2007.03.012
  • Sağlam, S. (2010). Antakya’daki Motosiklet Kazalarının İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Hatay.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar, Türk Psikoloji Yazıları 3(6): 49-74.
  • TÜİK (2016). Karayolu Trafik Kaza İstatistikleri, http:/www.tuik.gov.tr (25-105) (Erişim Tarihi: 01/05/2017).
  • Zambon, F., & Hasselberg, M. (2006). Socioeconomic differences and motorcycle injuries: Age at risk and injury severity among young drivers. Accident Analysis & Prevention, 38(6), 1183–1189. doi:10.1016/j.aap.2006.05.005

Analyzing Motorcycle Accidents in Antakya

Yıl 2017, Cilt: 22 Sayı: 3, 263 - 276, 01.12.2017
https://doi.org/10.17482/uumfd.321284

Öz

Low fuel consumption and affordable prices have made motorcycle use increasingly popular. Particularly the common, but not appropriate, motorcycle driving habit that avoids traffic by riding in between lanes of moving or stopped vehicles rather than moving on the lanes provides an apparent advantage for motorcycles especially during slow, frustrating traffic. Although this habit, which ignores the right of ways, makes travel possible without being exposed to traffic congestion, it increases the likelihood of an accident and can lead to serious accidents resulting in severe injuries or even deaths. Since motorcycles are generally evaluated together with other means of transportation in terms of accidents, studies focusing solely on motorcycle accidents are not sufficient in our country. In this study, written accident reports kept in 2005-2009 period in Antakya, Hatay, were obtained with a special permission, and have been examined in detail. Accidents related to motorcycles are first sorted out, then the causes of accidents are investigated and the current situation is evaluated based on the results obtained.

Kaynakça

  • Arslan, T. (2007). Antakya trafiği sorunları ve çözüm önerileri, 5. Ulusal Kentsel Altyapı Sempozyumu, İnşaat Mühendisleri Odası, Antakya-Hatay Şubesi, 280-294.
  • Clarke, D D, P Ward, et al. (2007). The role of motorcyclist and other driver behaviour in two types of serious accident in the UK, Accident Analysis & Prevention 39(5): 974-981, doi: https://doi.org/10.1016/j.aap.2007.01.002.
  • Eastridge, B. J., Shafi, S., Minei, J. P., Culica, D., McConnel, C., & Gentilello, L. (2006). Economic Impact of Motorcycle Helmets: From Impact to Discharge. The Journal of Trauma: Injury, Infection, and Critical Care, 60(5), 978–984. doi:10.1097/01.ta.0000215582.86115.01
  • EGM, Trafik Araştırma Merkezi (2001). Türkiye’de ve Dünyada Karayolu Trafik Kazaları Değerlendirmeleri, T.C. Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Trafik Araştırma Merkezi Müdürlüğü, Ankara.
  • EGM (2015). İstatistikler, http://www.trafik.gov.tr/Sayfalar/Istatistikler.aspx (Erişim Tarihi: 01/05/2017).
  • Hundley, J. C., Kilgo, P. D., Miller, P. R., Chang, M. C., Hensberry, R. A., Meredith, J. W., & Hoth, J. J. (2004). Non-Helmeted Motorcyclists: A Burden to Society? A Study Using the National Trauma Data Bank. The Journal of Trauma: Injury, Infection, and Critical Care, 57(5), 944–949. doi:10.1097/01.ta.0000149497.20065.f4
  • HURT (2005). http://motoransiklopedisi.blogspot.com/2005/04/hurt-raporu.html (Erişim Tarihi: 01/05/2017).
  • Jeffers, R. F., Tan, H. B., Nicolopoulos, C., Kamath, R., & Giannoudis, P. V. (2004). Prevalence and Patterns of Foot Injuries Following Motorcycle Trauma. Journal of Orthopaedic Trauma, 18(2), 87–91. doi:10.1097/00005131-200402000-00005
  • Karayolu Trafik Güvenliği Stratejisi ve Eylem Planı, Genelge 2012/16. Resmi Gazete. Sayı: 28370.
  • Njå, O., & Nesvåg, S. M. (2007). Traffic behaviour among adolescents using mopeds and light motorcycles. Journal of Safety Research, 38(4), 481–492. doi:10.1016/j.jsr.2007.03.012
  • Sağlam, S. (2010). Antakya’daki Motosiklet Kazalarının İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Hatay.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar, Türk Psikoloji Yazıları 3(6): 49-74.
  • TÜİK (2016). Karayolu Trafik Kaza İstatistikleri, http:/www.tuik.gov.tr (25-105) (Erişim Tarihi: 01/05/2017).
  • Zambon, F., & Hasselberg, M. (2006). Socioeconomic differences and motorcycle injuries: Age at risk and injury severity among young drivers. Accident Analysis & Prevention, 38(6), 1183–1189. doi:10.1016/j.aap.2006.05.005
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Mühendislik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Turan Arslan

Selçuk Sağlam Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 13 Haziran 2017
Kabul Tarihi 31 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 22 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Arslan, T., & Sağlam, S. (2017). ANTAKYA’DA MEYDANA GELEN MOTOSİKLET KAZALARININ İNCELENMESİ. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 22(3), 263-276. https://doi.org/10.17482/uumfd.321284
AMA Arslan T, Sağlam S. ANTAKYA’DA MEYDANA GELEN MOTOSİKLET KAZALARININ İNCELENMESİ. UUJFE. Aralık 2017;22(3):263-276. doi:10.17482/uumfd.321284
Chicago Arslan, Turan, ve Selçuk Sağlam. “ANTAKYA’DA MEYDANA GELEN MOTOSİKLET KAZALARININ İNCELENMESİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 22, sy. 3 (Aralık 2017): 263-76. https://doi.org/10.17482/uumfd.321284.
EndNote Arslan T, Sağlam S (01 Aralık 2017) ANTAKYA’DA MEYDANA GELEN MOTOSİKLET KAZALARININ İNCELENMESİ. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 22 3 263–276.
IEEE T. Arslan ve S. Sağlam, “ANTAKYA’DA MEYDANA GELEN MOTOSİKLET KAZALARININ İNCELENMESİ”, UUJFE, c. 22, sy. 3, ss. 263–276, 2017, doi: 10.17482/uumfd.321284.
ISNAD Arslan, Turan - Sağlam, Selçuk. “ANTAKYA’DA MEYDANA GELEN MOTOSİKLET KAZALARININ İNCELENMESİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 22/3 (Aralık 2017), 263-276. https://doi.org/10.17482/uumfd.321284.
JAMA Arslan T, Sağlam S. ANTAKYA’DA MEYDANA GELEN MOTOSİKLET KAZALARININ İNCELENMESİ. UUJFE. 2017;22:263–276.
MLA Arslan, Turan ve Selçuk Sağlam. “ANTAKYA’DA MEYDANA GELEN MOTOSİKLET KAZALARININ İNCELENMESİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, c. 22, sy. 3, 2017, ss. 263-76, doi:10.17482/uumfd.321284.
Vancouver Arslan T, Sağlam S. ANTAKYA’DA MEYDANA GELEN MOTOSİKLET KAZALARININ İNCELENMESİ. UUJFE. 2017;22(3):263-76.

DUYURU:

30.03.2021- Nisan 2021 (26/1) sayımızdan itibaren TR-Dizin yeni kuralları gereği, dergimizde basılacak makalelerde, ilk gönderim aşamasında Telif Hakkı Formu yanısıra, Çıkar Çatışması Bildirim Formu ve Yazar Katkısı Bildirim Formu da tüm yazarlarca imzalanarak gönderilmelidir. Yayınlanacak makalelerde de makale metni içinde "Çıkar Çatışması" ve "Yazar Katkısı" bölümleri yer alacaktır. İlk gönderim aşamasında doldurulması gereken yeni formlara "Yazım Kuralları" ve "Makale Gönderim Süreci" sayfalarımızdan ulaşılabilir. (Değerlendirme süreci bu tarihten önce tamamlanıp basımı bekleyen makalelerin yanısıra değerlendirme süreci devam eden makaleler için, yazarlar tarafından ilgili formlar doldurularak sisteme yüklenmelidir).  Makale şablonları da, bu değişiklik doğrultusunda güncellenmiştir. Tüm yazarlarımıza önemle duyurulur.

Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, Görükle Kampüsü, Nilüfer, 16059 Bursa. Tel: (224) 294 1907, Faks: (224) 294 1903, e-posta: mmfd@uludag.edu.tr