Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİLYELİ DÖVME METODU İLE OTOMOTİV PARÇALARINDA ÇALIŞMA ÖMRÜNÜN ARTTIRILMASI

Yıl 2018, Cilt: 23 Sayı: 2, 399 - 412, 31.08.2018
https://doi.org/10.17482/uumfd.398697

Öz

Parça geometrisi ve malzeme
özellikleri dikkate alındığında shot peening (SP, bilyeli dövme) süreci parçaya
özgü imalat süreci tasarımı ve parametre tanımı gerektirmektedir. Bu, malzemenin
mekanik ve yüzey özelliklerini iyileştirmeyi amaçlayan mekanik bir süreçtir. Özellikle
dinamik yükler altında çalışan, burulma ve burkulmaya zorlanan parçalarda
kullanılmaktadır. Dolayısıyla sürece birçok parametre etki etmektedir. Bu
çalışmada, adım motorunun iki farklı açısal değerinde bilyeli dövme uygulama
süreleri bağımsız parametreler olarak alınmış ve parça üzerinde konumlandırılan
dört farklı Almen plakasından ölçülen deformasyon değerleri incelenmiştir. Ön
deneylerde elde edilen bulgular doğrultusunda süreler üzerinde bazı
değişiklikler öngörülmüştür. Tasarlanan ikinci deney seti sonrasında Almen
plakalarının sonuçlarında istenen aralığa doğru bir iyileşme sağlanmıştır. Bilyeli
dövme sürecinin daha fazla bağımsız değişken ile incelenmesi gerektiği sonucuna
varılmıştır.

Kaynakça

  • Bagherifard, Ghelichi, S.R. ve Guagliano M. (2012) On the shot peening surface coverage and its assessment by means of finite element simulation: A critical review and some original developments, Applied Surface Science 259, 186– 194. doi: 10.1016/j.apsusc.2012.07.017
  • Gangaraj, S.M.H., Guagliano, M. ve Farrahi, G.H. (2014) An approach to relate shot peening finite element simulation to the actual coverage, Surface & Coatings Technology 243, 39–45. doi: 10.1016/j.surfcoat.2012.03.057
  • Guechichi, H., Castex, L. ve Benkhettab, M. (2013) An analytical model to relate shot peening almen intensity to shot velocity, Mechanics Based Design of Structures and Machines 41, 79–99. doi:10.1080/15397734.2012.703607
  • Larose, G.S., Perron C., Bocher, P. ve Le´vesque M. (2013) On the effect of the peening trajectory in shot peen forming, Finite Elements in Analysis and Design 69, 48–61. doi.org/10.1016/j.finel.2013.02.003
  • Reilley, M. (2013) Product Design & Development, Advantage Business Media.

Increasing of Fatigue Life of the Automotive Parts with Shot Peening Method

Yıl 2018, Cilt: 23 Sayı: 2, 399 - 412, 31.08.2018
https://doi.org/10.17482/uumfd.398697

Öz

When part geometry and
material properties are taken into consideration, shot peening (SP) process is required
part specific process design and parameter definition. This process is a
mechanical process aiming to improve the mechanical and surface properties of
the material. It is particularly used for the parts which operate under dynamic
loads and subjected to torsional and buckling forces. Therefore, many
parameters are affected the process. In this study, shot peening durations at
two different angular values of the stepper motor were taken as independent
parameters and deformation values measured from 4 different Almen strips
located on the part were investigated. In consideration of the findings
obtained in the preliminary experiments, some changes on the peening durations
are suggested. After the second set of designed experiments, some improvements
in the direction of the appropriate range were achieved in the results of the
Almen strips. It was concluded that the shot peening process should be examined
with a greater number of independent variables.

Kaynakça

  • Bagherifard, Ghelichi, S.R. ve Guagliano M. (2012) On the shot peening surface coverage and its assessment by means of finite element simulation: A critical review and some original developments, Applied Surface Science 259, 186– 194. doi: 10.1016/j.apsusc.2012.07.017
  • Gangaraj, S.M.H., Guagliano, M. ve Farrahi, G.H. (2014) An approach to relate shot peening finite element simulation to the actual coverage, Surface & Coatings Technology 243, 39–45. doi: 10.1016/j.surfcoat.2012.03.057
  • Guechichi, H., Castex, L. ve Benkhettab, M. (2013) An analytical model to relate shot peening almen intensity to shot velocity, Mechanics Based Design of Structures and Machines 41, 79–99. doi:10.1080/15397734.2012.703607
  • Larose, G.S., Perron C., Bocher, P. ve Le´vesque M. (2013) On the effect of the peening trajectory in shot peen forming, Finite Elements in Analysis and Design 69, 48–61. doi.org/10.1016/j.finel.2013.02.003
  • Reilley, M. (2013) Product Design & Development, Advantage Business Media.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

F. Yıldız Çavdar Bu kişi benim

Serkan Özşahin

İsmail Kumpas Bu kişi benim

Behiye Korkmaz

Kadir Çavdar 0000-0001-9126-0315

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2018
Gönderilme Tarihi 26 Şubat 2018
Kabul Tarihi 10 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 23 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çavdar, F. Y., Özşahin, S., Kumpas, İ., Korkmaz, B., vd. (2018). BİLYELİ DÖVME METODU İLE OTOMOTİV PARÇALARINDA ÇALIŞMA ÖMRÜNÜN ARTTIRILMASI. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 23(2), 399-412. https://doi.org/10.17482/uumfd.398697
AMA Çavdar FY, Özşahin S, Kumpas İ, Korkmaz B, Çavdar K. BİLYELİ DÖVME METODU İLE OTOMOTİV PARÇALARINDA ÇALIŞMA ÖMRÜNÜN ARTTIRILMASI. UUJFE. Ağustos 2018;23(2):399-412. doi:10.17482/uumfd.398697
Chicago Çavdar, F. Yıldız, Serkan Özşahin, İsmail Kumpas, Behiye Korkmaz, ve Kadir Çavdar. “BİLYELİ DÖVME METODU İLE OTOMOTİV PARÇALARINDA ÇALIŞMA ÖMRÜNÜN ARTTIRILMASI”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 23, sy. 2 (Ağustos 2018): 399-412. https://doi.org/10.17482/uumfd.398697.
EndNote Çavdar FY, Özşahin S, Kumpas İ, Korkmaz B, Çavdar K (01 Ağustos 2018) BİLYELİ DÖVME METODU İLE OTOMOTİV PARÇALARINDA ÇALIŞMA ÖMRÜNÜN ARTTIRILMASI. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 23 2 399–412.
IEEE F. Y. Çavdar, S. Özşahin, İ. Kumpas, B. Korkmaz, ve K. Çavdar, “BİLYELİ DÖVME METODU İLE OTOMOTİV PARÇALARINDA ÇALIŞMA ÖMRÜNÜN ARTTIRILMASI”, UUJFE, c. 23, sy. 2, ss. 399–412, 2018, doi: 10.17482/uumfd.398697.
ISNAD Çavdar, F. Yıldız vd. “BİLYELİ DÖVME METODU İLE OTOMOTİV PARÇALARINDA ÇALIŞMA ÖMRÜNÜN ARTTIRILMASI”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 23/2 (Ağustos 2018), 399-412. https://doi.org/10.17482/uumfd.398697.
JAMA Çavdar FY, Özşahin S, Kumpas İ, Korkmaz B, Çavdar K. BİLYELİ DÖVME METODU İLE OTOMOTİV PARÇALARINDA ÇALIŞMA ÖMRÜNÜN ARTTIRILMASI. UUJFE. 2018;23:399–412.
MLA Çavdar, F. Yıldız vd. “BİLYELİ DÖVME METODU İLE OTOMOTİV PARÇALARINDA ÇALIŞMA ÖMRÜNÜN ARTTIRILMASI”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, c. 23, sy. 2, 2018, ss. 399-12, doi:10.17482/uumfd.398697.
Vancouver Çavdar FY, Özşahin S, Kumpas İ, Korkmaz B, Çavdar K. BİLYELİ DÖVME METODU İLE OTOMOTİV PARÇALARINDA ÇALIŞMA ÖMRÜNÜN ARTTIRILMASI. UUJFE. 2018;23(2):399-412.

DUYURU:

30.03.2021- Nisan 2021 (26/1) sayımızdan itibaren TR-Dizin yeni kuralları gereği, dergimizde basılacak makalelerde, ilk gönderim aşamasında Telif Hakkı Formu yanısıra, Çıkar Çatışması Bildirim Formu ve Yazar Katkısı Bildirim Formu da tüm yazarlarca imzalanarak gönderilmelidir. Yayınlanacak makalelerde de makale metni içinde "Çıkar Çatışması" ve "Yazar Katkısı" bölümleri yer alacaktır. İlk gönderim aşamasında doldurulması gereken yeni formlara "Yazım Kuralları" ve "Makale Gönderim Süreci" sayfalarımızdan ulaşılabilir. (Değerlendirme süreci bu tarihten önce tamamlanıp basımı bekleyen makalelerin yanısıra değerlendirme süreci devam eden makaleler için, yazarlar tarafından ilgili formlar doldurularak sisteme yüklenmelidir).  Makale şablonları da, bu değişiklik doğrultusunda güncellenmiştir. Tüm yazarlarımıza önemle duyurulur.

Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, Görükle Kampüsü, Nilüfer, 16059 Bursa. Tel: (224) 294 1907, Faks: (224) 294 1903, e-posta: mmfd@uludag.edu.tr