In recent years,
efforts have been focused on preventing environmental problems caused by the
logistics sector and reducing the amount of energy consumption. The use of
electric vehicles is one of the innovative approaches that can be applied for
this purpose in the logistics sector and is one of the widely studied issues.
In the scope of this study, it is aimed to develop a mathematical model that
optimizes the route in case of using electric trucks in the logistics sector.
The problem of electric vehicle routing is taken into account integrated with
the concept of open vehicle routing. A mixed integer programming model is
proposed for solving the problem and three different objective functions are defined; total
distance minimization, minimization of the total number of used vehicles and total
energy consumption minimization. The proposed model is tested on the sample
problems, the model is verified and comparative results are obtained for
different objective functions. The obtained results show that the proposed
model can achieve optimum results with short processing times in small sized
real life applications. It is anticipated that the route optimization of
electric vehicles will reduce environmental pollution caused by logistics
sector and provide energy efficiency.
Electric trucks Mixed integer programming Route optimization
Son yıllarda lojistik sektörü kaynaklı çevresel
problemlerin önüne geçilmesi ve enerji tüketim miktarının azaltılmasına yönelik
çalışmalar ağırlık kazanmıştır. Elektrikli araç kullanımı, lojistik sektöründe
bu amaçla uygulanabilecek yenilikçi yaklaşımlardan bir tanesidir ve yaygın
olarak çalışılan konulardan biridir. Bu çalışma kapsamında lojistik sektöründe
elektrikli kamyonların kullanılması durumunda rota optimizasyonu yapan bir
matematiksel model geliştirilmesi amaçlanmıştır. Elektrikli araç rotalama problemi,
açık uçlu araç rotalama konsepti ile birlikte dikkate alınmıştır. Problemin
çözümü için karışık tamsayılı programlama modeli önerilmiştir ve probleme, toplam
mesafe minimizasyonu, kullanılan toplam araç sayısı minimizasyonu ve harcanan
toplam enerji miktarı minimizasyonu olmak üzere üç farklı amaç fonksiyonu
tanımlanmıştır. Önerilen model, örnek problemler üzerinde test edilerek doğrulanmış
ve farklı amaç fonksiyonları için karşılaştırmalı sonuçlar elde edilmiştir. Ulaşılan
sonuçlar, önerilen model ile küçük boyutlu gerçek hayat uygulamalarında kısa
işlem süreleri ile optimum sonuçların elde edilebileceğini göstermiştir.
Elektrikli araçların rota optimizasyonu yapılarak lojistik kaynaklı çevre
kirlenmesinin azaltılacağı ve enerji verimliliği sağlanacağı öngörülmektedir.
Elektrikli kamyon Karışık tam sayılı programlama Rota optimizasyonu
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ağustos 2018 |
Kabul Tarihi | 9 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 23 Sayı: 4 |
DUYURU:
30.03.2021- Nisan 2021 (26/1) sayımızdan itibaren TR-Dizin yeni kuralları gereği, dergimizde basılacak makalelerde, ilk gönderim aşamasında Telif Hakkı Formu yanısıra, Çıkar Çatışması Bildirim Formu ve Yazar Katkısı Bildirim Formu da tüm yazarlarca imzalanarak gönderilmelidir. Yayınlanacak makalelerde de makale metni içinde "Çıkar Çatışması" ve "Yazar Katkısı" bölümleri yer alacaktır. İlk gönderim aşamasında doldurulması gereken yeni formlara "Yazım Kuralları" ve "Makale Gönderim Süreci" sayfalarımızdan ulaşılabilir. (Değerlendirme süreci bu tarihten önce tamamlanıp basımı bekleyen makalelerin yanısıra değerlendirme süreci devam eden makaleler için, yazarlar tarafından ilgili formlar doldurularak sisteme yüklenmelidir). Makale şablonları da, bu değişiklik doğrultusunda güncellenmiştir. Tüm yazarlarımıza önemle duyurulur.
Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, Görükle Kampüsü, Nilüfer, 16059 Bursa. Tel: (224) 294 1907, Faks: (224) 294 1903, e-posta: mmfd@uludag.edu.tr