In this study, a real time computer vision based tracking system that enables
to detect and interpret moves in a chess game is developed. With this system,
it has planned to support the decision making processes of referees in chess
matches. For the mechanical part of the system, a setup is established, which is
positioned over the chess board and includes a RGB web camera and a laptop
computer. For the software part, all the implementations are carried out with Matlab
programming environment without using any third party chess engine. The
proposed system performs move detection and interpretation processes
individually. In move detection part, snapshots taken by the camera are
processed one by one. For each snapshot, color and position of each chess piece
are identified. This stage also enables the preprocessing steps such as
geometric rectification of chess board and image cropping. In move
interpretation part, move turns and the validation of the moves are identified.
Illegal moves are notified by the system. Besides, the results are visualized
in a 2D environment and logged. The system was tested with three game scenarios
where each game is composed of 100 identical moves but played under different
illumination conditions. The accuracies of move detection and interpretation are
computed to be 96%, 98% and 95% for each scenario, respectively. There are some
limitations for the system to work with high accuracy; the colors of the chess pieces are not very
close to each other, the ambient light remains constant during the game and the
camera angle and position are kept constant.
Chess Game Real-Time Computer Vision Move Detection Move Interpretation
Bu
çalışmada, satranç oyununda yapılan hamlelerin gerçek zamanlı olarak tespit
edilmesi ve yorumlanmasına olanak veren bilgisayarla görme tabanlı bir izleme sistem
geliştirilmiştir. Bu sistem ile satranç müsabakalarındaki hakemlerin karar
verme süreçlerinin desteklenmesi planlanmaktadır. Sistemin mekanik bölümü için satranç
tahtasını tepeden gören bir izleme düzeneği geliştirilmiş olup bu düzenekte bir
RGB web kamerası ve bir dizüstü bilgisayar yer almaktadır. Sistemin yazılım
bölümü ise herhangi bir üçüncü parti satranç motoru kullanılmadan sadece Matlab
programlama ortamında geliştirilmiştir. Önerilen sistem, hamle algılama ve
hamle yorumlama işlevlerini ayrı ayrı yerine getirmektedir. Hamle algılama
bölümünde kamera aracılığıyla elde edilen anlık görüntüler sırasıyla işlenerek
hamle tespiti yapılmış, satranç taşlarının konum ve renk bilgisi
belirlenmiştir. Bu aşamada ayrıca, satranç tahtasının geometrik olarak
düzeltilmesi ve görüntü kırpma gibi ön işlemler de yer almaktadır. Hamle
yorumlama bölümünde ise, hamle sırasının ve geçerliliğinin belirlenmesi,
geçersiz bir hamle yapılması halinde ilgili uyarı mesajlarının verilmesi
sağlanmıştır. Ayrıca, oyundan elde edilen verilerin iki boyutlu olarak
görselleştirilmesi ve hamle kayıtlarının saklanması da sağlanmıştır.
Geliştirilen sistem, her biri 100’er özdeş hamleden oluşan ancak farklı ışık
koşullarında oynanan üç oyun senaryosu ile test edilmiştir. Elde edilen hamle
algılama ve yorumlama başarıları her bir oyun için sırasıyla %96, %98 ve %95
olarak hesaplanmıştır. Sistemin yüksek doğrulukla çalışması için bazı kısıtlar
mevcut olup bunlar; satranç taşlarının renklerinin birbirlerine çok yakın olmaması,
oyun esnasında ortam ışığının sabit kalması ve kamera açısının ve konumunun
sabit tutulması, olarak sıralanabilir.
Satranç Oyunu Gerçek-Zamanlı Bilgisayarla Görme Hamle Algılama Hamle Yorumlama
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 19 Temmuz 2017 |
Kabul Tarihi | 26 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 24 Sayı: 1 |
DUYURU:
30.03.2021- Nisan 2021 (26/1) sayımızdan itibaren TR-Dizin yeni kuralları gereği, dergimizde basılacak makalelerde, ilk gönderim aşamasında Telif Hakkı Formu yanısıra, Çıkar Çatışması Bildirim Formu ve Yazar Katkısı Bildirim Formu da tüm yazarlarca imzalanarak gönderilmelidir. Yayınlanacak makalelerde de makale metni içinde "Çıkar Çatışması" ve "Yazar Katkısı" bölümleri yer alacaktır. İlk gönderim aşamasında doldurulması gereken yeni formlara "Yazım Kuralları" ve "Makale Gönderim Süreci" sayfalarımızdan ulaşılabilir. (Değerlendirme süreci bu tarihten önce tamamlanıp basımı bekleyen makalelerin yanısıra değerlendirme süreci devam eden makaleler için, yazarlar tarafından ilgili formlar doldurularak sisteme yüklenmelidir). Makale şablonları da, bu değişiklik doğrultusunda güncellenmiştir. Tüm yazarlarımıza önemle duyurulur.
Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, Görükle Kampüsü, Nilüfer, 16059 Bursa. Tel: (224) 294 1907, Faks: (224) 294 1903, e-posta: mmfd@uludag.edu.tr