Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Experimental Investigation of Permanent Shape Deformations Formed on Engine Thermostat Seal

Yıl 2019, Cilt: 24 Sayı: 1, 13 - 24, 30.04.2019
https://doi.org/10.17482/uumfd.413957

Öz

The aim of this
research is to investigate permanent shape deformations of seals produced by
different material properties using in the vehicle engine thermostats and to
find out the best one among the investigated materials. Considering problem, the
seals produced have high permanent shape deformation rate. This has been indicated
that the EPDM rubber used was not produced due to necessary production
conditions. Application of the ASTM D395 test has been decided to find out the
best production conditions. Four different types of rubber, which were called
as X, A, B, C, have been used as a sample. In these types, X was produced by
the sulphur vulcanisation and others produced by the peroxide vulcanisation.
When the samples prepared was tested, the samples, which were produced by the
peroxide vulcanisation, were the long lasting as compared with the samples,
which were produced by sulphur vulcanised. Due to result of these tests, the
vulcanisation system has changed in the rubber production and then the rubber
type with peroxide vulcanisation has begun to be used.

Kaynakça

  • Anonim, Elastomers and Rubbers, Machine Design, sayfa:61(1989)
  • Arevyan Arden, Kalıcı Deformasyonun Sızdırmazlık Üstündeki Etkisi, sayfa:167-174 I. Ulusal Hidrolik Pnömatik Kongresi ve Sergisi (1999)
  • ASTM D395 – 03 Standard Test Methods for Rubber Property—Compression
  • Chandrasekaran, V.C Rubber as a Construction Material for Corrosion Protection, sayfa: 4,98,99 Wiley (2010)
  • Gent Alan N. , Engineering with Rubber How to Design Rubber Components, sayfa: 321 HANSER 2001
  • Heywood, J., Internal Combustion Engine Fundamentals, McGraw-Hill, 1988.
  • http://what-when-how.com/automobile/forced-circulation-water-cooling-system-automobile/
  • http://www.calismaprensibi.com/motor-sogutma-sistemleri-nasil-calisir.html
  • https://www.muhendisbeyinler.net/motor-sogutma-sistemleri/
  • SAVRAN, H. Ö. Elastomer Teknolojisi I, Kauçuk Derneği Yayınları, İstanbul, sayfa:93-99, (2001)
  • Visnic , Thermostat, Thy Days are Numbered, Wards AutoWorld, vol.,sayfa: 53-54, 2001
  • Wagner John R., Srinivasan Venkat , Dawson Darren M. , Marotta Egidio E. Smart Thermostat and Coolant Pump Control for Engine Thermal Management Systems, SAE TECHNICAL PAPER SERIES 2003-01-0272, doi: 10.4271/2003-01-0272
  • Wilson Thomas N. , A Comparison of Various Polymers in Select Organic Acid Technology (Oat) Coolants, SAE TECHNICAL PAPER SERIES 2000-01-1095, doi: 10.4271/2000-01-1095
  • Wilson Thomas N. , Co Wesley G. The Effects of Contaminated Engine Coolants on the Service Life of Elastomers, SAE TECHNICAL PAPER SERIES 2001-01-1180, doi: 10.4271/2001-01-1180
  • Zou X., Jordan J. A., Shillor, M., A Dynamic Model for a Thermostat, Journal of Engineering Mathematics, sayfa: 291-310, 1999

MOTOR TERMOSTAT CONTASINDA MEYDANA GELEN KALICI ŞEKİL DEĞİŞİKLİKLERİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 24 Sayı: 1, 13 - 24, 30.04.2019
https://doi.org/10.17482/uumfd.413957

Öz

Bu çalışmada, araç motor termostatlarında
kullanılan farklı malzeme özellikleri ile üretilen contaların kalıcı şekil
değişimlerinin araştırılması ve incelenen malzemeler arasında en iyi olanın ortaya
çıkarılması amaçlanmıştır. İncelenen problem, üretilen contaların
kalıcı deformasyon oranının yüksek olmasıdır. Bu durum kullanılan EPDM kauçuğun
uygun üretim parametrelere göre üretilmediğini göstermiştir. Uygun parametreyi
bulmak için ASTM D395 testi uygulanmasına karar verilmiştir. Numune olarak
X,A,B,C grubu olarak tanımlanmış dört tane kauçuk grubu kullanılmıştır. Bu
gruplardan X sülfür diğerleri peroksit vulkanizasyonu ile üretilmiştir. Hazırlanan
numuneler teste tabi tutulduğunda peroksitle vulkanize edilmiş numunelerin,
sülfürle vulkanize edilmiş numunelere göre daha dayanıklı olduğu görülmüştür.
Test sonucuna göre kauçuğun üretiminde vulkanizasyon sistemi değiştirilerek
peroksitli vulkanize kauçuk türü kullanılmaya başlanmıştır.

Kaynakça

  • Anonim, Elastomers and Rubbers, Machine Design, sayfa:61(1989)
  • Arevyan Arden, Kalıcı Deformasyonun Sızdırmazlık Üstündeki Etkisi, sayfa:167-174 I. Ulusal Hidrolik Pnömatik Kongresi ve Sergisi (1999)
  • ASTM D395 – 03 Standard Test Methods for Rubber Property—Compression
  • Chandrasekaran, V.C Rubber as a Construction Material for Corrosion Protection, sayfa: 4,98,99 Wiley (2010)
  • Gent Alan N. , Engineering with Rubber How to Design Rubber Components, sayfa: 321 HANSER 2001
  • Heywood, J., Internal Combustion Engine Fundamentals, McGraw-Hill, 1988.
  • http://what-when-how.com/automobile/forced-circulation-water-cooling-system-automobile/
  • http://www.calismaprensibi.com/motor-sogutma-sistemleri-nasil-calisir.html
  • https://www.muhendisbeyinler.net/motor-sogutma-sistemleri/
  • SAVRAN, H. Ö. Elastomer Teknolojisi I, Kauçuk Derneği Yayınları, İstanbul, sayfa:93-99, (2001)
  • Visnic , Thermostat, Thy Days are Numbered, Wards AutoWorld, vol.,sayfa: 53-54, 2001
  • Wagner John R., Srinivasan Venkat , Dawson Darren M. , Marotta Egidio E. Smart Thermostat and Coolant Pump Control for Engine Thermal Management Systems, SAE TECHNICAL PAPER SERIES 2003-01-0272, doi: 10.4271/2003-01-0272
  • Wilson Thomas N. , A Comparison of Various Polymers in Select Organic Acid Technology (Oat) Coolants, SAE TECHNICAL PAPER SERIES 2000-01-1095, doi: 10.4271/2000-01-1095
  • Wilson Thomas N. , Co Wesley G. The Effects of Contaminated Engine Coolants on the Service Life of Elastomers, SAE TECHNICAL PAPER SERIES 2001-01-1180, doi: 10.4271/2001-01-1180
  • Zou X., Jordan J. A., Shillor, M., A Dynamic Model for a Thermostat, Journal of Engineering Mathematics, sayfa: 291-310, 1999
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Rumeysa Yıldız

Erol Solmaz

Ahmet Kutlu Bu kişi benim

Savaş Kayacı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 9 Nisan 2018
Kabul Tarihi 9 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 24 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldız, R., Solmaz, E., Kutlu, A., Kayacı, S. (2019). MOTOR TERMOSTAT CONTASINDA MEYDANA GELEN KALICI ŞEKİL DEĞİŞİKLİKLERİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 24(1), 13-24. https://doi.org/10.17482/uumfd.413957
AMA Yıldız R, Solmaz E, Kutlu A, Kayacı S. MOTOR TERMOSTAT CONTASINDA MEYDANA GELEN KALICI ŞEKİL DEĞİŞİKLİKLERİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ. UUJFE. Nisan 2019;24(1):13-24. doi:10.17482/uumfd.413957
Chicago Yıldız, Rumeysa, Erol Solmaz, Ahmet Kutlu, ve Savaş Kayacı. “MOTOR TERMOSTAT CONTASINDA MEYDANA GELEN KALICI ŞEKİL DEĞİŞİKLİKLERİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 24, sy. 1 (Nisan 2019): 13-24. https://doi.org/10.17482/uumfd.413957.
EndNote Yıldız R, Solmaz E, Kutlu A, Kayacı S (01 Nisan 2019) MOTOR TERMOSTAT CONTASINDA MEYDANA GELEN KALICI ŞEKİL DEĞİŞİKLİKLERİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 24 1 13–24.
IEEE R. Yıldız, E. Solmaz, A. Kutlu, ve S. Kayacı, “MOTOR TERMOSTAT CONTASINDA MEYDANA GELEN KALICI ŞEKİL DEĞİŞİKLİKLERİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ”, UUJFE, c. 24, sy. 1, ss. 13–24, 2019, doi: 10.17482/uumfd.413957.
ISNAD Yıldız, Rumeysa vd. “MOTOR TERMOSTAT CONTASINDA MEYDANA GELEN KALICI ŞEKİL DEĞİŞİKLİKLERİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 24/1 (Nisan 2019), 13-24. https://doi.org/10.17482/uumfd.413957.
JAMA Yıldız R, Solmaz E, Kutlu A, Kayacı S. MOTOR TERMOSTAT CONTASINDA MEYDANA GELEN KALICI ŞEKİL DEĞİŞİKLİKLERİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ. UUJFE. 2019;24:13–24.
MLA Yıldız, Rumeysa vd. “MOTOR TERMOSTAT CONTASINDA MEYDANA GELEN KALICI ŞEKİL DEĞİŞİKLİKLERİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, c. 24, sy. 1, 2019, ss. 13-24, doi:10.17482/uumfd.413957.
Vancouver Yıldız R, Solmaz E, Kutlu A, Kayacı S. MOTOR TERMOSTAT CONTASINDA MEYDANA GELEN KALICI ŞEKİL DEĞİŞİKLİKLERİNİN DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ. UUJFE. 2019;24(1):13-24.

DUYURU:

30.03.2021- Nisan 2021 (26/1) sayımızdan itibaren TR-Dizin yeni kuralları gereği, dergimizde basılacak makalelerde, ilk gönderim aşamasında Telif Hakkı Formu yanısıra, Çıkar Çatışması Bildirim Formu ve Yazar Katkısı Bildirim Formu da tüm yazarlarca imzalanarak gönderilmelidir. Yayınlanacak makalelerde de makale metni içinde "Çıkar Çatışması" ve "Yazar Katkısı" bölümleri yer alacaktır. İlk gönderim aşamasında doldurulması gereken yeni formlara "Yazım Kuralları" ve "Makale Gönderim Süreci" sayfalarımızdan ulaşılabilir. (Değerlendirme süreci bu tarihten önce tamamlanıp basımı bekleyen makalelerin yanısıra değerlendirme süreci devam eden makaleler için, yazarlar tarafından ilgili formlar doldurularak sisteme yüklenmelidir).  Makale şablonları da, bu değişiklik doğrultusunda güncellenmiştir. Tüm yazarlarımıza önemle duyurulur.

Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, Görükle Kampüsü, Nilüfer, 16059 Bursa. Tel: (224) 294 1907, Faks: (224) 294 1903, e-posta: mmfd@uludag.edu.tr