In this work a Simscape model of quarter bus
with active suspension system will be designed and analyzed. Quarter vehicle
model will be used for this system. Same parameters and physical model of a
preliminary work (http://ctms.engin.umich.edu) will be used and results of this
work will be compared with preliminary one. Modelled system will be open loop
first and converted to closed loop by addition of feedback. Firstly elongation
of suspension system and secondly vertical acceleration of bus chassis will be
used as feedback. Results from systems with both feedbacks will be evaluated
according to passenger comfort and manufacturability. As results of this paper,
it was demonstrated that there are
obvious similarities between the outcomes of Simscape model and
mathematical model. Also it have been
seen that feedback with vertical acceleration of chassis is produce best
outcomes in comparison to other systems. Besides with Simscape, there were
advantage of using similar user interface with real system and having ability
to change model effortlessly.
Bu çalışmada fiziksel sistem simülasyon programı
Simscape kullanılarak aktif süspansiyon sisteminin modeli kurulmuş ve analizi
yapılmıştır. Bu sistem için çeyrek taşıt modeli kullanılmıştır. Sistem tasarımı
yapılırken literatürden alınmış başka bir çalışmayla
(http://ctms.engin.umich.edu) aynı
fiziksel model ve parametreler kullanılmış ve alınan sonuçlar
karşılaştırılmıştır. Sistemin ilk olarak açık döngü modeli daha sonra kapalı
döngü modeli kurularak analizler yürütülmüştür. Sistemin geribeslemesi
öncelikle süspansiyon mesafesinden, sonra şasi dikey ivmelenmesinden alınmış ve
bu sonuçlara göre yolcu konforu ve üretilebilirlik değerlendirilmiştir.
Çalışmanın sonucunda Simscape ile modellenen sistemin matematik modelle aynı
davranışı gösterdiği görülmüştür. Bunun yanında ivme geribeslemeli sistemin
diğer sistemlerden daha iyi sonuçlar verdiği anlaşılmıştır. Ayrıca Simscape kullanımı ile gerçek sisteme
benzer bir arayüzde çalışma imkanı yakalanmış, model üzerindeki değişiklikler kolaylıkla
yapılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Makine Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 31 Mayıs 2018 |
Kabul Tarihi | 3 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 24 Sayı: 1 |
DUYURU:
30.03.2021- Nisan 2021 (26/1) sayımızdan itibaren TR-Dizin yeni kuralları gereği, dergimizde basılacak makalelerde, ilk gönderim aşamasında Telif Hakkı Formu yanısıra, Çıkar Çatışması Bildirim Formu ve Yazar Katkısı Bildirim Formu da tüm yazarlarca imzalanarak gönderilmelidir. Yayınlanacak makalelerde de makale metni içinde "Çıkar Çatışması" ve "Yazar Katkısı" bölümleri yer alacaktır. İlk gönderim aşamasında doldurulması gereken yeni formlara "Yazım Kuralları" ve "Makale Gönderim Süreci" sayfalarımızdan ulaşılabilir. (Değerlendirme süreci bu tarihten önce tamamlanıp basımı bekleyen makalelerin yanısıra değerlendirme süreci devam eden makaleler için, yazarlar tarafından ilgili formlar doldurularak sisteme yüklenmelidir). Makale şablonları da, bu değişiklik doğrultusunda güncellenmiştir. Tüm yazarlarımıza önemle duyurulur.
Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, Görükle Kampüsü, Nilüfer, 16059 Bursa. Tel: (224) 294 1907, Faks: (224) 294 1903, e-posta: mmfd@uludag.edu.tr