Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DENİZ DİBİ TARAMA MALZEMELERİNİN YOL DOLGUSU OLARAK KULLANIMI

Yıl 2020, Cilt: 25 Sayı: 2, 1059 - 1070, 31.08.2020
https://doi.org/10.17482/uumfd.679700

Öz

Bu çalışmada, Türkiye’de gerçekleştirilen deniz tabanı tarama faaliyetlerinden elde edilen malzemelerin karayollarında dolgu malzemesi olarak kullanılabileceği gösterilmektedir. Ülkemizi
çevreleyen denizlerden seçilen 8 adet liman bölgesinden alınan deniz dibi tarama malzemelerinin (DTM) endeks ve mühendislik özellikleri bulunmuştur. Malzemelerin granülometri eğrileri ve Atterberg kıvam limitleri belirlenmiştir. Yol dolgu malzemesi olarak kullanımlarına yönelik olarak Standart Proktor deneyi ve aynı sıkıştırma enerjisi ile hazırlanan her numune üzerinde yaş CBR deneyi yapılmıştır. Bulunan parametreler ışığında, deniz dibi tarama malzemelerinin Karayolları Teknik Şartnamesinde verilen limit değerlere göre dolgu malzemesi olarak uygunlukları belirlenmiştir. Mukavemet deneyleri ile kayma mukavemet parametreleri de belirlenen sıkıştırılmış malzemelerin dolgu olarak inşa edilebilirlikleri Karayolu dolgularında genellikle uygulanan yüksekliğe bağlı şev eğimleri için PLAXIS ve Geostudio programı kullanılarak kontrol edilmiştir.

Teşekkür

TÜBİTAK 1007 Programı “Deniz Dibi Tarama Uygulamaları ve Tarama Malzemesinin Çevresel Yönetimi (DİPTAR)” (DIPTAR, Project No. 111G036) projesinin devamı mahiyetinde yapılan çalışma kapsamında kullanılan malzemelerin temini konusunda emeği geçen TÜBİTAK-MAM proje çalışanlarına teşekkür eder.

Kaynakça

  • 1. ADDDY Çevre ve Orman Bakanlığından: Atıkların Düzenli Depolanmasına Dair Yönetmelik, Resmi Gazete Sayı 27533, 26 Mart 2010 Cuma.
  • 2. AASHTO Designation M145-91, (1991). “Standard Specification for Classification of Soils and Soil-Aggregate Mixtures for Highway Construction Purposes.” Amerika Devlet Karayolu ve Ulaştırma İdareleri Birliği.
  • 3. ASTM D1883-14,(2014). Standard Test Method for California Bearing Ratio (CBR) of Laboratory-Compacted Soils, ASTM International, West Conshohocken, PA, www.astm.org.
  • 4. ASTM D2487-11, (2011). Standard Practice for Classification of Soils for Engineering Purposes (Unified Soil Classification System), ASTM International, West Conshohocken, PA, www.astm.org
  • 5. ASTM D422-63(2007)e2, Standard Test Method for Particle-Size Analysis of Soils, ASTM International, West Conshohocken, PA, www.astm.org.
  • 6. ASTM D6528-07, (2011). Standard Test Method for Consolidated Undrained Direct Simple Shear Testing of Cohesive Soils, ASTM International, West Conshohocken, PA, www.astm.org.
  • 7. ASTM D698-12e1, (2012). Standard Test Methods for Laboratory Compaction Characteristics of Soil Using Standard Effort (12 400 ft-lbf/ft3 (600 kN-m/m3)), ASTM International, West Conshohocken, PA, www.astm.org.
  • 8. Başar, M. B., Guzel, B., Erdoğan- Ozer, P. Tolun, L. (2017) Türkiye’deki deniz dibi tarama malzemelerinin faydalı kullanım öncesi çevresel etkilerinin belirlenmesi: Ticari limanlar & balıkçı barınakları, Journal of the Faculty of Engineering and Architecture of Gazi University, 32:4, 1063-1076. doi:10.17341/gazimmfd.369389
  • 9. Cevikbilen, G., Teymur, B., Karadogan, U., Basar, H.M., Dağlı, S., Tolun, L. An Investigation on Suitability of Dredge Materials on Road Construction, International Conference on Civil and Environmental Engineering (ICOCEE), Nevsehir, Turkey, May 20-23, 2015a.
  • 10. Cevikbilen, G., Teymur, B., Karadogan, U., Basar, H.M., Dağlı, S., Özer-Erdoğan, P., Güzel, B., Tolun, L. Kaba Daneli Deniz Dibi Tarama Malzemelerinin Geoteknik Özelliklerinin Değerlendirilmesi, 6. Geoteknik Sempozyumu, Adana, Türkiye, 26-27 Kasım, 2015b.
  • 11. Cai Y., Qiao H., Wang J., Geng X., Wang P., Cai Y., Experimental tests on effect of deformed prefabricated vertical drains in dredged soil on consolidation via vacuum preloading, Eng. Geol., 222, 10-19, 2017. doi:10.1016/j.enggeo.2017.03.020
  • 12. DPC, 2009. Challenging the Industry, Panama Report, Dredging and Port Construction Magazine, Mayıs 2009.
  • 13. GeoStudio (2012). Stability Modelling with Slope/W 2012 Version, Geo-Slope International Ltd., Canada
  • 14. Güzel B., Başar H.M., Güneş K., Yenisoy-Karakaş S., Karakaş D., Tolun L., Assessment of marine dredged materials taken from Turkey’s ports/harbors in landscaping, Desalination and Water Treatment, 71, 207–220, 2017. doi:10.5004/dwt.2017.20420
  • 15. H.M. Başar, S. Dağlı, P. Özer Erdoğan, B. Güzel and L. Tolun (2015), Beneficial Use Alternatives for Dredged Materials: Landfill Daily Cover, International Conference on Civil and Environmental Engineering (ICOCEE), Nevsehir, Turkey, May 20-23, 2015.
  • 16. Karayolları Teknik Şartnamesi 2013, Yol alt yapıları, Sanat Yapıları, Köprü ve Tüneller, Üstyapı ve Çeşitli Işler, Karayolları Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • 17. Karayolları Tasarım El Kitabı 2005, Karayolları Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • 18. Ozer-Erdogan P., Basar H.M., Erden I., Tolun L., Beneficial use of marine dredged materials as a fine aggregate in ready-mixed concrete: Turkey example, Construction and Building Materials, 124, 690–704, 2016. doi:10.17341/gazimmfd.460534
  • 19. PLAXIS 2D , Finite Element Code for Soil Rock Analyses, User Manual, 2016.
  • 20. Sheehan C., Harrington J., Management of dredge material in the Republic of Ireland - A review. Waste Management, 32, 1031–1044, 2012. doi:10.1016/j.wasman.2011.11.014
  • 21. TÜBİTAK MAM, Marine Dredging Applications and Environmental Management of Dredged Materials (DİPTAR), Final Report, Project No: 111G036, TÜBİTAK KAMAG 1007 Project, Kocaeli, Türkiye, 2016.
  • 22. Tang C.W., Chen H.J., Wang S.Y., Spaulding J., Production of synthetic lightweight aggregate using reservoir sediments for concrete and masonry. Cement and Concrete Composites, 33, 292–300, 2011. doi:10.12989/cac.2014.13.2.149
  • 23. Tang C. W., Producing synthetic lightweight aggregates by treating waste TFT-LCD glass powder and reservoir sediments, Computers and Concrete, 13, 149–171, 2014. doi:10.12989/cac.2014.13.3.325
  • 24. Wang H.Y., Durability of self-consolidating lightweight aggregate concrete using dredged silt, Construction and Building Materials, 23, 2332–2337, 2009. doi:10.1016/j.conbuildmat.2008.11.006

Use of Dredge Materials as Road Embankment

Yıl 2020, Cilt: 25 Sayı: 2, 1059 - 1070, 31.08.2020
https://doi.org/10.17482/uumfd.679700

Öz

In this study, it has been shown that marine dredged materials (DM), obtained from sea floor screening activities in Turkey, can be used as fill materials on highways. Index and engineering properties of the bottom dredged materials were studied. Grain size distribution and plasticity of the materials were determined. Standard Proctor tests were performed to determine the values of maximum dry unit weight and optimum water content to assess the usage of the material as a road fill. The results of the swelling potentials and CBR tests of the samples prepared by compaction in standard Proctor energy were determined. In the light of this data, dredged materials are assessed according to the criteria given in Technical Specifications of Republic of Turkey General Directorate of Highways to determine their suitability as a road fill. The shear strength parameters of the materials determined by strength tests were used in PLAXIS and GeoStudio softwares to determine whether the slope of the fill was safe when the dredged materials were used.

Kaynakça

  • 1. ADDDY Çevre ve Orman Bakanlığından: Atıkların Düzenli Depolanmasına Dair Yönetmelik, Resmi Gazete Sayı 27533, 26 Mart 2010 Cuma.
  • 2. AASHTO Designation M145-91, (1991). “Standard Specification for Classification of Soils and Soil-Aggregate Mixtures for Highway Construction Purposes.” Amerika Devlet Karayolu ve Ulaştırma İdareleri Birliği.
  • 3. ASTM D1883-14,(2014). Standard Test Method for California Bearing Ratio (CBR) of Laboratory-Compacted Soils, ASTM International, West Conshohocken, PA, www.astm.org.
  • 4. ASTM D2487-11, (2011). Standard Practice for Classification of Soils for Engineering Purposes (Unified Soil Classification System), ASTM International, West Conshohocken, PA, www.astm.org
  • 5. ASTM D422-63(2007)e2, Standard Test Method for Particle-Size Analysis of Soils, ASTM International, West Conshohocken, PA, www.astm.org.
  • 6. ASTM D6528-07, (2011). Standard Test Method for Consolidated Undrained Direct Simple Shear Testing of Cohesive Soils, ASTM International, West Conshohocken, PA, www.astm.org.
  • 7. ASTM D698-12e1, (2012). Standard Test Methods for Laboratory Compaction Characteristics of Soil Using Standard Effort (12 400 ft-lbf/ft3 (600 kN-m/m3)), ASTM International, West Conshohocken, PA, www.astm.org.
  • 8. Başar, M. B., Guzel, B., Erdoğan- Ozer, P. Tolun, L. (2017) Türkiye’deki deniz dibi tarama malzemelerinin faydalı kullanım öncesi çevresel etkilerinin belirlenmesi: Ticari limanlar & balıkçı barınakları, Journal of the Faculty of Engineering and Architecture of Gazi University, 32:4, 1063-1076. doi:10.17341/gazimmfd.369389
  • 9. Cevikbilen, G., Teymur, B., Karadogan, U., Basar, H.M., Dağlı, S., Tolun, L. An Investigation on Suitability of Dredge Materials on Road Construction, International Conference on Civil and Environmental Engineering (ICOCEE), Nevsehir, Turkey, May 20-23, 2015a.
  • 10. Cevikbilen, G., Teymur, B., Karadogan, U., Basar, H.M., Dağlı, S., Özer-Erdoğan, P., Güzel, B., Tolun, L. Kaba Daneli Deniz Dibi Tarama Malzemelerinin Geoteknik Özelliklerinin Değerlendirilmesi, 6. Geoteknik Sempozyumu, Adana, Türkiye, 26-27 Kasım, 2015b.
  • 11. Cai Y., Qiao H., Wang J., Geng X., Wang P., Cai Y., Experimental tests on effect of deformed prefabricated vertical drains in dredged soil on consolidation via vacuum preloading, Eng. Geol., 222, 10-19, 2017. doi:10.1016/j.enggeo.2017.03.020
  • 12. DPC, 2009. Challenging the Industry, Panama Report, Dredging and Port Construction Magazine, Mayıs 2009.
  • 13. GeoStudio (2012). Stability Modelling with Slope/W 2012 Version, Geo-Slope International Ltd., Canada
  • 14. Güzel B., Başar H.M., Güneş K., Yenisoy-Karakaş S., Karakaş D., Tolun L., Assessment of marine dredged materials taken from Turkey’s ports/harbors in landscaping, Desalination and Water Treatment, 71, 207–220, 2017. doi:10.5004/dwt.2017.20420
  • 15. H.M. Başar, S. Dağlı, P. Özer Erdoğan, B. Güzel and L. Tolun (2015), Beneficial Use Alternatives for Dredged Materials: Landfill Daily Cover, International Conference on Civil and Environmental Engineering (ICOCEE), Nevsehir, Turkey, May 20-23, 2015.
  • 16. Karayolları Teknik Şartnamesi 2013, Yol alt yapıları, Sanat Yapıları, Köprü ve Tüneller, Üstyapı ve Çeşitli Işler, Karayolları Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • 17. Karayolları Tasarım El Kitabı 2005, Karayolları Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • 18. Ozer-Erdogan P., Basar H.M., Erden I., Tolun L., Beneficial use of marine dredged materials as a fine aggregate in ready-mixed concrete: Turkey example, Construction and Building Materials, 124, 690–704, 2016. doi:10.17341/gazimmfd.460534
  • 19. PLAXIS 2D , Finite Element Code for Soil Rock Analyses, User Manual, 2016.
  • 20. Sheehan C., Harrington J., Management of dredge material in the Republic of Ireland - A review. Waste Management, 32, 1031–1044, 2012. doi:10.1016/j.wasman.2011.11.014
  • 21. TÜBİTAK MAM, Marine Dredging Applications and Environmental Management of Dredged Materials (DİPTAR), Final Report, Project No: 111G036, TÜBİTAK KAMAG 1007 Project, Kocaeli, Türkiye, 2016.
  • 22. Tang C.W., Chen H.J., Wang S.Y., Spaulding J., Production of synthetic lightweight aggregate using reservoir sediments for concrete and masonry. Cement and Concrete Composites, 33, 292–300, 2011. doi:10.12989/cac.2014.13.2.149
  • 23. Tang C. W., Producing synthetic lightweight aggregates by treating waste TFT-LCD glass powder and reservoir sediments, Computers and Concrete, 13, 149–171, 2014. doi:10.12989/cac.2014.13.3.325
  • 24. Wang H.Y., Durability of self-consolidating lightweight aggregate concrete using dredged silt, Construction and Building Materials, 23, 2332–2337, 2009. doi:10.1016/j.conbuildmat.2008.11.006
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çevre Mühendisliği, İnşaat Mühendisliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ümit Karadoğan 0000-0001-6584-2389

Gökhan Çevikbilen 0000-0001-5444-1387

Berrak Teymur 0000-0001-8290-5337

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2020
Gönderilme Tarihi 24 Ocak 2020
Kabul Tarihi 23 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 25 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karadoğan, Ü., Çevikbilen, G., & Teymur, B. (2020). DENİZ DİBİ TARAMA MALZEMELERİNİN YOL DOLGUSU OLARAK KULLANIMI. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 25(2), 1059-1070. https://doi.org/10.17482/uumfd.679700
AMA Karadoğan Ü, Çevikbilen G, Teymur B. DENİZ DİBİ TARAMA MALZEMELERİNİN YOL DOLGUSU OLARAK KULLANIMI. UUJFE. Ağustos 2020;25(2):1059-1070. doi:10.17482/uumfd.679700
Chicago Karadoğan, Ümit, Gökhan Çevikbilen, ve Berrak Teymur. “DENİZ DİBİ TARAMA MALZEMELERİNİN YOL DOLGUSU OLARAK KULLANIMI”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 25, sy. 2 (Ağustos 2020): 1059-70. https://doi.org/10.17482/uumfd.679700.
EndNote Karadoğan Ü, Çevikbilen G, Teymur B (01 Ağustos 2020) DENİZ DİBİ TARAMA MALZEMELERİNİN YOL DOLGUSU OLARAK KULLANIMI. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 25 2 1059–1070.
IEEE Ü. Karadoğan, G. Çevikbilen, ve B. Teymur, “DENİZ DİBİ TARAMA MALZEMELERİNİN YOL DOLGUSU OLARAK KULLANIMI”, UUJFE, c. 25, sy. 2, ss. 1059–1070, 2020, doi: 10.17482/uumfd.679700.
ISNAD Karadoğan, Ümit vd. “DENİZ DİBİ TARAMA MALZEMELERİNİN YOL DOLGUSU OLARAK KULLANIMI”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 25/2 (Ağustos 2020), 1059-1070. https://doi.org/10.17482/uumfd.679700.
JAMA Karadoğan Ü, Çevikbilen G, Teymur B. DENİZ DİBİ TARAMA MALZEMELERİNİN YOL DOLGUSU OLARAK KULLANIMI. UUJFE. 2020;25:1059–1070.
MLA Karadoğan, Ümit vd. “DENİZ DİBİ TARAMA MALZEMELERİNİN YOL DOLGUSU OLARAK KULLANIMI”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, c. 25, sy. 2, 2020, ss. 1059-70, doi:10.17482/uumfd.679700.
Vancouver Karadoğan Ü, Çevikbilen G, Teymur B. DENİZ DİBİ TARAMA MALZEMELERİNİN YOL DOLGUSU OLARAK KULLANIMI. UUJFE. 2020;25(2):1059-70.

DUYURU:

30.03.2021- Nisan 2021 (26/1) sayımızdan itibaren TR-Dizin yeni kuralları gereği, dergimizde basılacak makalelerde, ilk gönderim aşamasında Telif Hakkı Formu yanısıra, Çıkar Çatışması Bildirim Formu ve Yazar Katkısı Bildirim Formu da tüm yazarlarca imzalanarak gönderilmelidir. Yayınlanacak makalelerde de makale metni içinde "Çıkar Çatışması" ve "Yazar Katkısı" bölümleri yer alacaktır. İlk gönderim aşamasında doldurulması gereken yeni formlara "Yazım Kuralları" ve "Makale Gönderim Süreci" sayfalarımızdan ulaşılabilir. (Değerlendirme süreci bu tarihten önce tamamlanıp basımı bekleyen makalelerin yanısıra değerlendirme süreci devam eden makaleler için, yazarlar tarafından ilgili formlar doldurularak sisteme yüklenmelidir).  Makale şablonları da, bu değişiklik doğrultusunda güncellenmiştir. Tüm yazarlarımıza önemle duyurulur.

Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, Görükle Kampüsü, Nilüfer, 16059 Bursa. Tel: (224) 294 1907, Faks: (224) 294 1903, e-posta: mmfd@uludag.edu.tr