Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİR AĞIR TİCARİ ARAÇ AMORTİSÖRÜNDE ZIPLAMA DURDURUCU TAMPONUN YÜKSEK KUVVETLER ALTINDA MEKANİK DAVRANIŞININ İNCELENMESİ

Yıl 2025, Cilt: 30 Sayı: 2, 535 - 554, 20.08.2025
https://doi.org/10.17482/uumfd.1599746

Öz

Amortisör, araçlardaki süspansiyon sisteminin bir elemanıdır. Süspansiyon sistemi aracın yaylanmasını sağlar ve sarsıntıları emerek, sürüş konforunu arttırmak ve tekerleklerin zeminle temasını korumak için tasarlanmıştır. Amortisörler hem binek araçlarda hem de ticari araçlarda kullanılmaktadır. Bu çalışmada, ağır ticari araçlarda kullanılan amortisörlerde yer alan zıplama durdurucu tampon parçasının yük altındaki ömür dayanımı ve mekanik davranışı incelenmiştir. NBR, elastollan, Tecspak ve PA6 malzemeleri bu çalışmada test edilmiştir. Yüksek kuvvetler altında ve belirli sıcaklıklarda Tecspak ve PA6 malzemenin mekanik davranışının daha yüksek olduğu gözlemlenmiştir.

Etik Beyan

Bu makalenin orijinal olduğunu, uluslararası yayın ve araştırma etiği kurallarına uygun olarak hazırlandığını ve etik komite izni veya herhangi bir özel izin gerektirmediğini beyan edilmiştir.

Destekleyen Kurum

Maysan Mando

Teşekkür

Bu çalışmada bana olan desteğinden dolayı eşim Eda ÜNALAN KAYA’ ya ve araştırmaya sağladığı katkıdan dolayı Enes ERFEN’ e teşekkür ederim. Bu çalışmaya olanak sağlayan MAYSAN MANDO’ ya teşekkürlerimi sunarım.

Kaynakça

  • Akdoğan, E., Tarakcılar, A. R., Topcu, M., Yurtseven, R. (2016). The Effects of Aluminium Hydroxide and Magnesium Hydroxide on the Mechanical Properties of Thermoplastic Polyurethane Materials, Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 21(8), 376-380. doi: 10.5505/pajes.2015.24572
  • Alpar, T. ve Karataş, H. C. (2023) Elektrikli araç amortisöründe gaz basıncı ve yağ miktarı parametrelerinin sönümleme kuvvetine olan etkisi. Uluslararası Mühendislik ve Mimarlık Kongresi
  • Anaç, H. (2021). Çift borulu pasif bir teleskobik amortisörde silindir konfor kanallarının amortisör karakteristiğine etkisinin deneysel olarak incelenmesi, Doktora Tezi, U.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Bülbül, Ş. (2019). Doğal atık malzemelerle yeni NBR bazlı bileşiklerin hazırlanması ve karakterizasyonu, Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 6, 42-49. https://doi.org/10.35193/bseufbd.563572
  • Bülbül, Ş., Yasar, M., & Akcakale, N. (2014). Effect of changing of filling materials in NR-SBR type elastomer based rubber materials on mechanical properties, Polymer Korea, 38(5), 644-670. https://doi.org/10.7317/pk.2014.38.5.664
  • Gündoğ, M. (2016). Binek araçlarda kullanılan çift borulu amortisörlerin teknik açıdan incelenmesi, matematik modelin oluşturulması ve uygulanması, Yüksek Lisans Tezi, Namık Kemal Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Tekirdağ.
  • Güneri, C. (2019). Valf grubu tasarım parametrelerindeki değişikliklerin araçlarda kullanılan amortisörlerin çalışma performansına olan etkilerinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, U.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Han, C. (2016) Development of Rebound Bumper Using Thermoplastic Elastomer in Suspension System of Vehicle, SAE Technical Paper 2016-01-0518, https://doi.org/10.4271/2016-01-0518
  • Ibis, O. T. (2018). Optimization of a mathematical model for the stiffness calculation of a cradle for front suspension axle, Master Thesis, Politecnico di Torino.
  • Marco Rubber&Plastics, (2024). Buna-N (NBR) vs Polyurethane for O-Rings and Seals. Erişim adresi: https://www.marcorubber.com/Buna-N-vs-Polyurethane/material-type/14v19 (Erişim tarihi: 11.11.2024)
  • MöllerMiner, (2024). Rebound bumpers. Erişim adresi: https://www.moellerminer.com/en/products/damping-systems-for-automotive-technology (Erişim tarihi: 11.11.2024)
  • MöllerMiner Tecspak, (2025). Erişim adresi: www.moellerminer.com/fileadmin/moeller-miner/pdf/broschueren/en/moellerminer-tecspak-en.pdf (Erişim tarihi: 07.05.2025)
  • Norman G Clark, (2025). Teckspak General Bumpers, Erişim adresi: https://www.ngclark.com.au/brands/miner-elastomer/tecspak-general-bumpers/ (Erişim tarihi:06.05.2025)
  • Total Materia, (2024). Elastollan C 59 D 53. Erişim adresi: https://portal.totalmateria.com/tr/search/quick/materials/5126946/mechanical (Erişim tarihi: 11.11.2024)
  • Total Materia, (2024). NBR. Erişim adresi: https://portal.totalmateria.com/tr/search/quick/materials/5089278/physical (Erişim tarihi: 11.11.2024)
  • Total Materia, (2024). TECAMID 6 natural. Erişim adresi: https://portal.totalmateria.com/tr/search/quick/materials/5061992/physical (Erişim tarihi: 11.11.2024)
  • Vasiljević, J., Demšar, A., Leskovšek, M., Simončič, B., Čelan Korošin, N., Jerman, I., Šobak, M., Žitko, G., Van de Velde, N., & Čolović, M. (2020). Characterization of polyamide 6/multilayer graphene nanoplatelet composite textile filaments obtained via ın situ polymerization and melt spinning, Polymers, 12(8), 1787. https://doi.org/10.3390/polym12081787

Mechanical Behavior Analysis Of A Heavy Commerial Vehicles, Shock Absorber Rebound Bumper Under High Forces

Yıl 2025, Cilt: 30 Sayı: 2, 535 - 554, 20.08.2025
https://doi.org/10.17482/uumfd.1599746

Öz

The shock absorber is a component of a vehicle's suspension system. The suspension system is designed to absorb shocks and vibrations, enhance ride comfort and maintain tire contact with the ground. Shock absorbers are used in both passenger and commercial vehicles. This study examined the fatigue life and mechanical behavior of the rebound bumper in shock absorbers used in heavy commercial vehicles under load. The materials tested in this study were NBR, Elastollan, Tecspak, and PA6. It was observed that Tecspak and PA6 exhibited superior mechanical behavior under high forces and specific temperatures.

Kaynakça

  • Akdoğan, E., Tarakcılar, A. R., Topcu, M., Yurtseven, R. (2016). The Effects of Aluminium Hydroxide and Magnesium Hydroxide on the Mechanical Properties of Thermoplastic Polyurethane Materials, Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 21(8), 376-380. doi: 10.5505/pajes.2015.24572
  • Alpar, T. ve Karataş, H. C. (2023) Elektrikli araç amortisöründe gaz basıncı ve yağ miktarı parametrelerinin sönümleme kuvvetine olan etkisi. Uluslararası Mühendislik ve Mimarlık Kongresi
  • Anaç, H. (2021). Çift borulu pasif bir teleskobik amortisörde silindir konfor kanallarının amortisör karakteristiğine etkisinin deneysel olarak incelenmesi, Doktora Tezi, U.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Bülbül, Ş. (2019). Doğal atık malzemelerle yeni NBR bazlı bileşiklerin hazırlanması ve karakterizasyonu, Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 6, 42-49. https://doi.org/10.35193/bseufbd.563572
  • Bülbül, Ş., Yasar, M., & Akcakale, N. (2014). Effect of changing of filling materials in NR-SBR type elastomer based rubber materials on mechanical properties, Polymer Korea, 38(5), 644-670. https://doi.org/10.7317/pk.2014.38.5.664
  • Gündoğ, M. (2016). Binek araçlarda kullanılan çift borulu amortisörlerin teknik açıdan incelenmesi, matematik modelin oluşturulması ve uygulanması, Yüksek Lisans Tezi, Namık Kemal Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Tekirdağ.
  • Güneri, C. (2019). Valf grubu tasarım parametrelerindeki değişikliklerin araçlarda kullanılan amortisörlerin çalışma performansına olan etkilerinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, U.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Han, C. (2016) Development of Rebound Bumper Using Thermoplastic Elastomer in Suspension System of Vehicle, SAE Technical Paper 2016-01-0518, https://doi.org/10.4271/2016-01-0518
  • Ibis, O. T. (2018). Optimization of a mathematical model for the stiffness calculation of a cradle for front suspension axle, Master Thesis, Politecnico di Torino.
  • Marco Rubber&Plastics, (2024). Buna-N (NBR) vs Polyurethane for O-Rings and Seals. Erişim adresi: https://www.marcorubber.com/Buna-N-vs-Polyurethane/material-type/14v19 (Erişim tarihi: 11.11.2024)
  • MöllerMiner, (2024). Rebound bumpers. Erişim adresi: https://www.moellerminer.com/en/products/damping-systems-for-automotive-technology (Erişim tarihi: 11.11.2024)
  • MöllerMiner Tecspak, (2025). Erişim adresi: www.moellerminer.com/fileadmin/moeller-miner/pdf/broschueren/en/moellerminer-tecspak-en.pdf (Erişim tarihi: 07.05.2025)
  • Norman G Clark, (2025). Teckspak General Bumpers, Erişim adresi: https://www.ngclark.com.au/brands/miner-elastomer/tecspak-general-bumpers/ (Erişim tarihi:06.05.2025)
  • Total Materia, (2024). Elastollan C 59 D 53. Erişim adresi: https://portal.totalmateria.com/tr/search/quick/materials/5126946/mechanical (Erişim tarihi: 11.11.2024)
  • Total Materia, (2024). NBR. Erişim adresi: https://portal.totalmateria.com/tr/search/quick/materials/5089278/physical (Erişim tarihi: 11.11.2024)
  • Total Materia, (2024). TECAMID 6 natural. Erişim adresi: https://portal.totalmateria.com/tr/search/quick/materials/5061992/physical (Erişim tarihi: 11.11.2024)
  • Vasiljević, J., Demšar, A., Leskovšek, M., Simončič, B., Čelan Korošin, N., Jerman, I., Šobak, M., Žitko, G., Van de Velde, N., & Čolović, M. (2020). Characterization of polyamide 6/multilayer graphene nanoplatelet composite textile filaments obtained via ın situ polymerization and melt spinning, Polymers, 12(8), 1787. https://doi.org/10.3390/polym12081787
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Malzeme Mühendisliği (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nuri Can Kaya 0009-0008-2961-2998

Tuncay Alpar 0000-0002-8680-9585

Abdurrahim Arkan 0009-0004-6794-445X

Harun Anaç 0000-0002-9241-5662

Cem Güneri 0009-0007-9326-4839

Erken Görünüm Tarihi 30 Temmuz 2025
Yayımlanma Tarihi 20 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 11 Aralık 2024
Kabul Tarihi 21 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 30 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kaya, N. C., Alpar, T., Arkan, A., … Anaç, H. (2025). BİR AĞIR TİCARİ ARAÇ AMORTİSÖRÜNDE ZIPLAMA DURDURUCU TAMPONUN YÜKSEK KUVVETLER ALTINDA MEKANİK DAVRANIŞININ İNCELENMESİ. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 30(2), 535-554. https://doi.org/10.17482/uumfd.1599746
AMA Kaya NC, Alpar T, Arkan A, Anaç H, Güneri C. BİR AĞIR TİCARİ ARAÇ AMORTİSÖRÜNDE ZIPLAMA DURDURUCU TAMPONUN YÜKSEK KUVVETLER ALTINDA MEKANİK DAVRANIŞININ İNCELENMESİ. UUJFE. Ağustos 2025;30(2):535-554. doi:10.17482/uumfd.1599746
Chicago Kaya, Nuri Can, Tuncay Alpar, Abdurrahim Arkan, Harun Anaç, ve Cem Güneri. “BİR AĞIR TİCARİ ARAÇ AMORTİSÖRÜNDE ZIPLAMA DURDURUCU TAMPONUN YÜKSEK KUVVETLER ALTINDA MEKANİK DAVRANIŞININ İNCELENMESİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 30, sy. 2 (Ağustos 2025): 535-54. https://doi.org/10.17482/uumfd.1599746.
EndNote Kaya NC, Alpar T, Arkan A, Anaç H, Güneri C (01 Ağustos 2025) BİR AĞIR TİCARİ ARAÇ AMORTİSÖRÜNDE ZIPLAMA DURDURUCU TAMPONUN YÜKSEK KUVVETLER ALTINDA MEKANİK DAVRANIŞININ İNCELENMESİ. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 30 2 535–554.
IEEE N. C. Kaya, T. Alpar, A. Arkan, H. Anaç, ve C. Güneri, “BİR AĞIR TİCARİ ARAÇ AMORTİSÖRÜNDE ZIPLAMA DURDURUCU TAMPONUN YÜKSEK KUVVETLER ALTINDA MEKANİK DAVRANIŞININ İNCELENMESİ”, UUJFE, c. 30, sy. 2, ss. 535–554, 2025, doi: 10.17482/uumfd.1599746.
ISNAD Kaya, Nuri Can vd. “BİR AĞIR TİCARİ ARAÇ AMORTİSÖRÜNDE ZIPLAMA DURDURUCU TAMPONUN YÜKSEK KUVVETLER ALTINDA MEKANİK DAVRANIŞININ İNCELENMESİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 30/2 (Ağustos2025), 535-554. https://doi.org/10.17482/uumfd.1599746.
JAMA Kaya NC, Alpar T, Arkan A, Anaç H, Güneri C. BİR AĞIR TİCARİ ARAÇ AMORTİSÖRÜNDE ZIPLAMA DURDURUCU TAMPONUN YÜKSEK KUVVETLER ALTINDA MEKANİK DAVRANIŞININ İNCELENMESİ. UUJFE. 2025;30:535–554.
MLA Kaya, Nuri Can vd. “BİR AĞIR TİCARİ ARAÇ AMORTİSÖRÜNDE ZIPLAMA DURDURUCU TAMPONUN YÜKSEK KUVVETLER ALTINDA MEKANİK DAVRANIŞININ İNCELENMESİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, c. 30, sy. 2, 2025, ss. 535-54, doi:10.17482/uumfd.1599746.
Vancouver Kaya NC, Alpar T, Arkan A, Anaç H, Güneri C. BİR AĞIR TİCARİ ARAÇ AMORTİSÖRÜNDE ZIPLAMA DURDURUCU TAMPONUN YÜKSEK KUVVETLER ALTINDA MEKANİK DAVRANIŞININ İNCELENMESİ. UUJFE. 2025;30(2):535-54.

DUYURU:

30.03.2021- Nisan 2021 (26/1) sayımızdan itibaren TR-Dizin yeni kuralları gereği, dergimizde basılacak makalelerde, ilk gönderim aşamasında Telif Hakkı Formu yanısıra, Çıkar Çatışması Bildirim Formu ve Yazar Katkısı Bildirim Formu da tüm yazarlarca imzalanarak gönderilmelidir. Yayınlanacak makalelerde de makale metni içinde "Çıkar Çatışması" ve "Yazar Katkısı" bölümleri yer alacaktır. İlk gönderim aşamasında doldurulması gereken yeni formlara "Yazım Kuralları" ve "Makale Gönderim Süreci" sayfalarımızdan ulaşılabilir. (Değerlendirme süreci bu tarihten önce tamamlanıp basımı bekleyen makalelerin yanısıra değerlendirme süreci devam eden makaleler için, yazarlar tarafından ilgili formlar doldurularak sisteme yüklenmelidir).  Makale şablonları da, bu değişiklik doğrultusunda güncellenmiştir. Tüm yazarlarımıza önemle duyurulur.

Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, Görükle Kampüsü, Nilüfer, 16059 Bursa. Tel: (224) 294 1907, Faks: (224) 294 1903, e-posta: mmfd@uludag.edu.tr