This study was
planned descriptive and cross-sectional conducted to determine the learning
needs of kidney patients during stay in clinic. The study was conducted with
134 patients who accepted the study. Data were collected with prepared by the
researches personal information form and “Patient Learning Needs Scale (PLNS)”.
Mann Whitney U test, Kruskal Wallis test and Spearman correlation analysis were
performed for statistical analysis. Average age of the patients was 54.52±16.33
years, duration of active disease was 5.5±6.4 years and duration of hospital
stay was 6.64±6.52 days. 53% of the patients were female, 77.6% were married,
the majority (47.8%) were in primary school, and their economic status (91.0%)
was moderate. Age, gender, education, job, economic status were correlated with
learning needs (p> 0.05). Average score
of the Patient Learning Needs Scale of nephrology patients in the study was
83,12±19,30. When the PLNS subscale scores were examined, life activities (17,94±5,72)
and treatment and complications (17,04 ± 5,50) were the highest and situation related
emotions (6.58±1.67) were minimum score. Most of the
patients (79.1%) demanded education and 41.5% of the subjects stated that they
are about the disease. A significant relationship was found between the
learning needs scores of the patients and the demand for education (p>
0.05). Most nephrology patients require education. According to Learning Needs
Scale of patients, they wanted to get information especially about their life
activities, treatment and complications. It is recommended the trainings should be planned in with this priority
order taking to individual differences.
Bu
çalışma, böbrek hastalarının klinikte yattığı süre içerisinde öğrenim gereksinimlerinin
belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı ve kesitsel olarak planlandı. Araştırma
çalışmaya katılmayı kabul eden 134 hasta ile yapıldı. Çalışmanın verileri
araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve Hasta Öğrenim
Gereksinimleri Ölçeği (HÖGÖ) ile toplandı. İstatistiksel analiz için Mann
Whitney U testi, Kruskall Wallis testi ve Spearman korelasyon analizi yapıldı. Hastaların
yaş ortalaması 54,52±16,33 yıl, aktif hastalık süresi 5,5±6,4 yıl ve hastanede
kalış süresi 6,64±6,52 gündür. Hastaların %53’ü kadın %77,6’sı evli, çoğunluğu
(%47,8) ilkokul mezunu ve ekonomik durumları (%91,0) orta düzeydedir. Yaş,
cinsiyet, eğitim, meslek, ekonomik durum öğrenme ihtiyaçları ile korelasyon
gösterdi (p>0.05). Çalışmaya katılan nefroloji hastalarının Hasta Öğrenim
Gereksinimleri Ölçeği puan ortalaması 83,12±19,30’dur. HÖGÖ alt boyut
puanlarının dağılımı incelendiğinde yaşam aktiviteleri (17,94±5,72) ile tedavi
ve komplikasyonlar (17,04±5,50) bölümlerinden en yüksek, duruma ilişkin
duygulardan (6,58±1,67) en az puan alındı. Hastaların çoğu (%79,1) eğitim
istemekte ve eğitim konusunu %41,5’i hastalık hakkında olarak ifade etti.
Hastaların öğrenme ihtiyaçları puanları ile eğitim isteme durumu arasında
anlamlı ilişki saptandı (p>0.05). Nefroloji hastalarının çoğu eğitim
istemektedir. Hastaların öğrenim gereksinimleri ölçeğine göre özellikle yaşam
aktiviteleri ile tedavi ve komplikasyonlara ilişkin bilgi almak istedikleri
sonucuna varıldı. Eğitimlerin bu öncelik sırası doğrultusunda bireysel
farklılıklar göz önünde bulundurularak planlanması önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Özgün Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2019 |
Kabul Tarihi | 19 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 45 Sayı: 2 |
Journal of Uludag University Medical Faculty is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.