Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Oyun Geliştirme Konulu Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 143 - 164
https://doi.org/10.33461/uybisbbd.1526862

Öz

Oyun geliştirme, bilgisayar, konsol, akıllı telefonlar gibi dijital platformlar için oyunların tasarımı, programlanması ve oluşturulmasını kapsayan bir süreçtir. Bu süreç grafik tasarım, yazılım mühendisliği, hikâye anlatımı ve ses tasarımı gibi çeşitli disiplinleri içerir. Çalışmada, 2008-2024 yılları arasında YÖK Ulusal Tez Merkezi'nde yayınlanan oyun geliştirme konulu 46 tez, bibliyometrik açıdan incelenmiştir. 2021-2024 yılları arasında bu alanda yapılan tezlerin sayısında artış gözlemlenmiştir ve en fazla yüksek lisans tezi yayımlanmıştır. Tezlerin çoğu devlet üniversitelerinde hazırlanmış olup, en çok çalışma Ortadoğu Teknik Üniversitesi’nde yapılmıştır. Bilgisayar Mühendisliği en çok tez yazılan alan, Fen Bilimleri Enstitüsü en çok tez yazılan enstitü ve Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi ise en sık tercih edilen ana bilim dalıdır. Tezler en fazla 2019 yılında atıf almış ve bu atıflar genellikle araştırma makalelerinden gelmiştir. British Journal of Educational Technology, en çok atıf yapılan dergi olarak öne çıkmıştır. Kitaplar, dergiler ve elektronik kaynaklar en çok atıfta bulunulan kaynaklardır.

Kaynakça

  • Al U. (2008). “Türkiye’nin Bilimsel Yayın Politikası Atıf Dizinlerine Dayalı Bibliyometrik Bir Yaklaşım”. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Bilgi ve Belge Yönetimi Anabilim Dalı Doktora Tezi Ankara.
  • Albayrak G. (2023). “Yeşil Ekonomi Alanında Yazında Yayınlanmış Makalelerin Bibliyometrik Analizi”. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (32 (Dicle Üniversitesi’nin 50. Yılına Özel 50 Makale), 347-367.
  • Acar N. (2023). “Animasyon Konulu Makalelerin Bibliyometrik Analizi Dergipark örneği”. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi S89BE Dergisi, 13(2), 1153-1165.
  • Aktaş B, Bostancı N. (2021). “Covid-19 Pandemisinde Üniversite Öğrencilerindeki Oyun Bağımlılığı Düzeyleri ve Pandeminin Dijital Oyun Oynama Durumlarına Etkisi”. Bağımlılık Dergisi. 22(2):129-138.
  • Chen, PY., Hwang, GJ., Yeh, SY., (2022) “Three Decades Of Game-Based Learning İn Science And Mathematics Education: An İntegrated Bibliometric Analysis And Systematic Review”. J. Comput. Educ. 9, 455–476.
  • Camuñas-García, D., Cáceres-Reche, M.P. and Cambil-Hernández, M.d.l.E. (2023), "Mobile Game-Based Learning İn Cultural Heritage Education: A Bibliometric Analysis", Education + Training, Vol. 65 No. 2, pp. 324-339.
  • Dölek S., ve Koç A. (2022). “Eğitsel Oyunlar Üzerine Gerçekleştirilen Bilimsel Çalışmaların Bibliyometrik Analizi”. Journal of Sustainable Education Studies, 3(3), 159-179.
  • Ergin, B., ve Ergin, E. (2022). ““Dijital Oyun” ile İlgili Çalışmaların İncelenmesi: Bir Bibliyometrik Analiz”. TRT Akademi, 7(16), 824-851.
  • Geriş, A. (2021). Sanal Gerçeklik Temelli Bir Eğitim Ortamının Tasarlanması, Geliştirilmesi ve Test Edilmesi: Iot Eğitimi Örneği. Doktora Tezi. Marmara Universitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Marmara.
  • Gökçek K. ve Akbulut D. (2022). “Bağımsız Video Oyunlarının Geliştirilme Sürecinde Oyun Tasarımına Yönelik İhtiyaçların, Problemlerin, Benzerliklerin ve Farklılıkların Keşfedilmesi İçin Bir Alan Çalışması”. Sanat ve Tasarım Dergisi, (30), 187-207.
  • Halaç, H. H., ve Öğülmüş, V. (2023). “Dijital Oyun İçerikli Tezlerin Bibliyometrik Analizi”. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, 11(2), 574-587.
  • Irmade O. (2021). “Ciddi Oyunların Araştırma Trendleri: Bibliyometrik Analiz”. J. Phys.: Conf. Ser. 1842 012036
  • Kaya D. ve Dinçer B. (2023). “Web of Science Veri Tabanına Dayalı Bibliyometrik Analiz: Uzamsal Düşünme, Uzamsal Görselleştirme ve Uzamsal Yetenek”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 174-201.
  • Kepenek, E. B. (2020). “Yeni ve Yükselen Bir Alan: Dijital Oyunlar Sosyolojisi”. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 23(2), 186-213.
  • Köse, B., ve Ük, Z. K., (2019). “Oyunlaştırma Üzerine Yapılan Sosyal Bilimler Alanındaki Tezlerin Bibliyometrik Analizi”. SETSCI Conference Proceedings, 2019, 11, Page (s): 119-129.
  • Mustofa, M., Putra, J. L., & Kesuma, C. (2021). “Penerapan Game Development Life Cycle Untuk Video Game Dengan Model Role Playing Game”. Computer Science (CO-SCIENCE), 1(1), 27-34.
  • Marti-Parreño, J., Méndez-Ibáñez, E., Giménez-Fita, E., Queiro-Ameijeiras C., (2015). Game-Based Learnıng: A Bıblıometrıc Analysıs, ICERI2015 Proceedings, pp. 1122-1131.
  • Nicolopoulou, A. (2004). “Oyun, Bilişsel Gelişim ve Toplumsal Dünya: Piaget, Vygotsky ve Sonrası”. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 37(2), 137-169.
  • Leutenegger, S., Edgington, J. (2007). "A Games First Approach To Teaching İntroductory Programming", ACM SIGCSE Bulletin, vol.39, no.1, pp.115.
  • Ömerbaş Ç. (2016). “Oyun Kültürünün Neredeyse Kronolojik Gelişimi”, https://manifold.press/oyun-kulturunun-neredeyse-kronolojik-gelisimi, (20.08.2024).
  • Öztürk N. ve Kurutkan M. N. (2020). “Kalite Yönetiminin Bibliyometrik Analiz Yöntemi ile İncelenmesi”. Journal of Innovative Healthcare Practices, 1(1), 1–13.
  • Poçan S. (2023). “Matematik Eğitiminde Dijital Oyun Tabanlı Öğrenme Üzerine Bibliyometrik Analiz”. INUEFD, 24(1), 648–669.
  • Sezgin S. (2016). “Öğrenme ve Öğretimin Oyunlaştırılması: Çalışma ve Eğitim İçin Oyun Tabanlı Yöntem ve Stratejiler”. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2, 187-197.
  • Stock Analysis (2024). “Unity Software Revenue”, https://stockanalysis.com/stocks/u/revenue/, (25.09.2024).
  • Unreal Engine (2024). “Real-time round-up: the state of interactive 3D”, https://www.unrealengine.com/en-US/blog/real-time-round-up-the-state-of-interactive-3d, (25.09.2024).
  • Unity (2024). “2024 Unity Gaming Report”, https://unity.com/resources/gaming-report, (25.09.2024).
  • Yenisoy, C., ve Hassan, A. (2024). “Turizm Alanyazınında Oyun Teorisi Makalelerinin Bibliyometrik Analizi”. Journal of Recreation and Tourism Research, 11(2), 1–17.
  • Yılmazel O. (2019). “Yök Ulusal Tez Merkezi’nde Büyük Veri Alanında Kayıtlı Bulunan Lisansüstü Tezlerinin Analizi”. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi (41), 225-240.
  • Yeşiltaş E. ve Evci N. (2021). “Eğitimde Bilgisayar Okuryazarlığı Çalışmalarının Bibliyometrik Bir Analizi”. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(3), 224-242.
  • Wang Y, Wang Z, Liu G, Wang Z, Wang Q, Yan Y, Wang J, Zhu Y, Gao W, Kan X, Zhang Z, Jia L, Pang X. (2022). “Application of Serious Games in Health Care: Scoping Review and Bibliometric Analysis”. Front Public Health. Jun 10; 10:896974.

Bibliometric Analysis of Postgraduate Theses on Game Development

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 143 - 164
https://doi.org/10.33461/uybisbbd.1526862

Öz

Game development is a process that involves design, programming, and creation of games for digital platforms such as computers, consoles, and smartphones. This process includes various disciplines such as graphic design, software engineering, storytelling, and sound design. In the study, 46 theses on game development published in the YÖK National Thesis Center between 2008 and 2024 were examined bibliometrically. An increase was observed in the number of theses in this field between 2021 and 2024, and the highest number of master's theses were published. Most of the theses were prepared in state universities, and most studies were conducted at the Middle East Technical University. Computer Engineering is the field where the most theses are written, the Institute of Science is the institute where the most theses are written, and Computer and Educational Technology Education is the most frequently preferred major. These were cited the most in 2019, and these citations generally came from research articles. The British Journal of Educational Technology stood out as the most cited journal. Books, journals, and electronic resources are the leading sources cited.

Kaynakça

  • Al U. (2008). “Türkiye’nin Bilimsel Yayın Politikası Atıf Dizinlerine Dayalı Bibliyometrik Bir Yaklaşım”. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Bilgi ve Belge Yönetimi Anabilim Dalı Doktora Tezi Ankara.
  • Albayrak G. (2023). “Yeşil Ekonomi Alanında Yazında Yayınlanmış Makalelerin Bibliyometrik Analizi”. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (32 (Dicle Üniversitesi’nin 50. Yılına Özel 50 Makale), 347-367.
  • Acar N. (2023). “Animasyon Konulu Makalelerin Bibliyometrik Analizi Dergipark örneği”. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi S89BE Dergisi, 13(2), 1153-1165.
  • Aktaş B, Bostancı N. (2021). “Covid-19 Pandemisinde Üniversite Öğrencilerindeki Oyun Bağımlılığı Düzeyleri ve Pandeminin Dijital Oyun Oynama Durumlarına Etkisi”. Bağımlılık Dergisi. 22(2):129-138.
  • Chen, PY., Hwang, GJ., Yeh, SY., (2022) “Three Decades Of Game-Based Learning İn Science And Mathematics Education: An İntegrated Bibliometric Analysis And Systematic Review”. J. Comput. Educ. 9, 455–476.
  • Camuñas-García, D., Cáceres-Reche, M.P. and Cambil-Hernández, M.d.l.E. (2023), "Mobile Game-Based Learning İn Cultural Heritage Education: A Bibliometric Analysis", Education + Training, Vol. 65 No. 2, pp. 324-339.
  • Dölek S., ve Koç A. (2022). “Eğitsel Oyunlar Üzerine Gerçekleştirilen Bilimsel Çalışmaların Bibliyometrik Analizi”. Journal of Sustainable Education Studies, 3(3), 159-179.
  • Ergin, B., ve Ergin, E. (2022). ““Dijital Oyun” ile İlgili Çalışmaların İncelenmesi: Bir Bibliyometrik Analiz”. TRT Akademi, 7(16), 824-851.
  • Geriş, A. (2021). Sanal Gerçeklik Temelli Bir Eğitim Ortamının Tasarlanması, Geliştirilmesi ve Test Edilmesi: Iot Eğitimi Örneği. Doktora Tezi. Marmara Universitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Marmara.
  • Gökçek K. ve Akbulut D. (2022). “Bağımsız Video Oyunlarının Geliştirilme Sürecinde Oyun Tasarımına Yönelik İhtiyaçların, Problemlerin, Benzerliklerin ve Farklılıkların Keşfedilmesi İçin Bir Alan Çalışması”. Sanat ve Tasarım Dergisi, (30), 187-207.
  • Halaç, H. H., ve Öğülmüş, V. (2023). “Dijital Oyun İçerikli Tezlerin Bibliyometrik Analizi”. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, 11(2), 574-587.
  • Irmade O. (2021). “Ciddi Oyunların Araştırma Trendleri: Bibliyometrik Analiz”. J. Phys.: Conf. Ser. 1842 012036
  • Kaya D. ve Dinçer B. (2023). “Web of Science Veri Tabanına Dayalı Bibliyometrik Analiz: Uzamsal Düşünme, Uzamsal Görselleştirme ve Uzamsal Yetenek”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 174-201.
  • Kepenek, E. B. (2020). “Yeni ve Yükselen Bir Alan: Dijital Oyunlar Sosyolojisi”. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 23(2), 186-213.
  • Köse, B., ve Ük, Z. K., (2019). “Oyunlaştırma Üzerine Yapılan Sosyal Bilimler Alanındaki Tezlerin Bibliyometrik Analizi”. SETSCI Conference Proceedings, 2019, 11, Page (s): 119-129.
  • Mustofa, M., Putra, J. L., & Kesuma, C. (2021). “Penerapan Game Development Life Cycle Untuk Video Game Dengan Model Role Playing Game”. Computer Science (CO-SCIENCE), 1(1), 27-34.
  • Marti-Parreño, J., Méndez-Ibáñez, E., Giménez-Fita, E., Queiro-Ameijeiras C., (2015). Game-Based Learnıng: A Bıblıometrıc Analysıs, ICERI2015 Proceedings, pp. 1122-1131.
  • Nicolopoulou, A. (2004). “Oyun, Bilişsel Gelişim ve Toplumsal Dünya: Piaget, Vygotsky ve Sonrası”. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 37(2), 137-169.
  • Leutenegger, S., Edgington, J. (2007). "A Games First Approach To Teaching İntroductory Programming", ACM SIGCSE Bulletin, vol.39, no.1, pp.115.
  • Ömerbaş Ç. (2016). “Oyun Kültürünün Neredeyse Kronolojik Gelişimi”, https://manifold.press/oyun-kulturunun-neredeyse-kronolojik-gelisimi, (20.08.2024).
  • Öztürk N. ve Kurutkan M. N. (2020). “Kalite Yönetiminin Bibliyometrik Analiz Yöntemi ile İncelenmesi”. Journal of Innovative Healthcare Practices, 1(1), 1–13.
  • Poçan S. (2023). “Matematik Eğitiminde Dijital Oyun Tabanlı Öğrenme Üzerine Bibliyometrik Analiz”. INUEFD, 24(1), 648–669.
  • Sezgin S. (2016). “Öğrenme ve Öğretimin Oyunlaştırılması: Çalışma ve Eğitim İçin Oyun Tabanlı Yöntem ve Stratejiler”. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2, 187-197.
  • Stock Analysis (2024). “Unity Software Revenue”, https://stockanalysis.com/stocks/u/revenue/, (25.09.2024).
  • Unreal Engine (2024). “Real-time round-up: the state of interactive 3D”, https://www.unrealengine.com/en-US/blog/real-time-round-up-the-state-of-interactive-3d, (25.09.2024).
  • Unity (2024). “2024 Unity Gaming Report”, https://unity.com/resources/gaming-report, (25.09.2024).
  • Yenisoy, C., ve Hassan, A. (2024). “Turizm Alanyazınında Oyun Teorisi Makalelerinin Bibliyometrik Analizi”. Journal of Recreation and Tourism Research, 11(2), 1–17.
  • Yılmazel O. (2019). “Yök Ulusal Tez Merkezi’nde Büyük Veri Alanında Kayıtlı Bulunan Lisansüstü Tezlerinin Analizi”. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi (41), 225-240.
  • Yeşiltaş E. ve Evci N. (2021). “Eğitimde Bilgisayar Okuryazarlığı Çalışmalarının Bibliyometrik Bir Analizi”. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(3), 224-242.
  • Wang Y, Wang Z, Liu G, Wang Z, Wang Q, Yan Y, Wang J, Zhu Y, Gao W, Kan X, Zhang Z, Jia L, Pang X. (2022). “Application of Serious Games in Health Care: Scoping Review and Bibliometric Analysis”. Front Public Health. Jun 10; 10:896974.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dijital Oyun Tasarımı
Bölüm Derleme Makaleleri
Yazarlar

Barancan Uzun 0000-0002-5860-4195

Emel Güven 0000-0001-6106-9720

Tamer Eren 0000-0001-5282-3138

Erken Görünüm Tarihi 30 Ekim 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 2 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 7 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uzun, B., Güven, E., & Eren, T. (2024). Oyun Geliştirme Konulu Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi. International Journal of Management Information Systems and Computer Science, 8(2), 143-164. https://doi.org/10.33461/uybisbbd.1526862