Osmanlı eğitim sisteminin zeminini oluşturan medreseler altı asra
yaklaşan kurumsal ömrü sürecinde devlete ve topluma önemli hizmetlerde bulunmuş
müesseselerdir. Devlet teşkilatının ve
imparatorluğun asli unsuru olan Müslüman ahalinin ihtiyaçları esas alınarak
kurulan ve yaygınlaştırılan medreselerde zaman zaman ortaya çıkan olumsuzluklar
ve düzensiz uygulamalar nedeniyle ıslahat faaliyetlerinin gerçekleştirilmiş
olması olağan bir durumdur. Islahat faaliyetlerinin gerekçesi olan kural dışı uygulamaları
ve olumsuzlukları medreselerdeki bozulmanın ve gerilemenin başlangıcı kabul
ederek bunu üç asır boyunca devam ettiren akademik çalışmaların çokluğu dikkat
çekmektedir. Bozulmayı ya da gerilmeyi
tarihte yaşanmış bir olaya bağlamak, altı asırlık müktesebatı bağlamından
kopararak parçacı bir bakış açısıyla ele almak, ayrıca mukayese ve
değerlendirmeleri eşdeğer olmayan eğitim kurumları üzerinden gerçekleştirmek
sağlıklı sonuçlara ulaşmayı engelleyen yaklaşımlardır.
Bu
makalede altı asırlık kurumsal geçmişe sahip olan Osmanlı medreselerinde ıslahata
duyulan ihtiyaç, ıslah çabaları ve sonuçları, bozulma ve gerilemenin yapısal
bir sorundan kaynaklanıp kaynaklanmadığı, uygulayıcıların icraatlarının
bozulmaya ve gerilemeye etkisinin hangi düzeyde olduğu hususları ele alınıp
değerlendirilecektir.
Osmanlı Eğitim Tarihi Osmanlı Medreseleri Din Eğitimi Islahat
Madrasahs which set ground for Ottoman education system are
institutions provided important services for
both government and the society approximately six centuries throughout
its institutional existence. It is quite predictable that reforms are made due
to unsystematic implementations and occasionally occured problems in Madrasahs
which are established and expanded based on needs of muslim community, which
was a key factor of state organisation and the empire. The abundance of
academic studies which had maintained it for three centuries by accepting
irregular implementations and problems, that is the reason of reform
activities, as a start of impairment and regression are noticeable. To link
impairment and regression with an event occurred in the past, and to discuss
six century long aquis by tearing apart
from its context and approach as it is an independent piece, moreover, to make
comparison and evaluation over non-equivalent educational institiutes are
preventing approaches for good results.
In this article, needs of reform in Ottoman madrasahs which
had six century long past, reform attempts and its results, whether impairment
and regression are originated from structural matters, and how far implementers
are effective in impairment and regression are evaluated and discussed.
Ottoman Education History Ottoman Madrasahs Religious Education Reform
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Mart 2019 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Atıf-Gayri Ticari-Aynı Lisansla Paylaş) ile lisanslanmıştır.