Osmanlı Devleti’nde marka hukuku 1871 tarihli Alamet-i Farika Nizamnamesi ile başlamıştır. Aynı kanun 1888 yılında bazı ilaveler ile güncellenmiştir. 1888 tarihli Osmanlı marka kanununda marka olarak kabul edilemeyecek resim ve işaretler hakkında genel bir çerçeve çizilmemekle birlikte asayiş, adap ve ahlaka aykırı markaların tescil edilmeyeceği kanunun 2. Maddesinde belirtilmiştir. Nizamnameye eklenen ve kapsamları belirsiz bu kavramlar sebebiyle özellikle 1900’lü yılların başından itibaren birçok marka tescil başvurusu reddedilmiştir.
Bu çalışmada Osmanlı arşiv belgeleri temel alınarak marka tescil başvurularında inceleme aşaması ve incelemeler neticesinde reddedilen markaların özellikleri üzerine durulmaktadır. Marka tescil süreçlerinde yer alan birimlerin ret gerekçelerinin tespiti ile II. Abdülhamid döneminin siyasi ve sosyal havasının marka işaretlerine yansımalarının boyutunun tespit edilmesi amaçlanmıştır. Dönemin ayrılıkçı unsurlarının siyasi imalarının ve devletin bakış açısının markalar üzerinden okunması bu makalenin temel amacını teşkil etmektedir.
Trademark law in the Ottoman Empire started with the Trademark Law in 1871. The same law was updated with some additions in 1888. Although there is no information about images and signs that cannot be accepted as trademarks in the Ottoman trademark law of 1888, it is stated in Article 2 of the law that trademarks that violate security and morality will not be registered. Due to these concepts added to the regulation and whose scope is unclear, many trademark registration applications have been rejected, especially since the early 1900s.
This study focuses on the examination phase of trademark registration applications based on Ottoman archive documents and the characteristics of the trademarks that are rejected as a result of the examinations. It is aimed to determine the rejection reasons of the units involved in the trademark registration processes and to determine the extent of the reflection of the political and social atmosphere of the Abdulhamid II, period on the brand signs. The main purpose of this article is to read the political implications of the separatist elements of the period and the perspective of the state through brands.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yakınçağ Osmanlı Tarihi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 18 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 15 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Atıf-Gayri Ticari-Aynı Lisansla Paylaş) ile lisanslanmıştır.