Travel notes are a type of literature that includes the travel adventures, natural beauties, interesting events, economic-social relations in daily life and the observations of individuals from different cultures and civilizations. Although they are used as primary sources in historical research, they may be subject to criticism due to exaggerated statements, personal evaluations and erroneous information. With the popularization of social history research in recent years, works in the genre of travelogues have begun to be among the important sources in historical-cultural research. Despite the studies on the works of Western travelers, the memoirs of Russian travelers, researchers, missionaries or tourists, who were important interlocutors in the late Ottoman Empire, including their experiences in and around Istanbul, have not been sufficiently studied in Turkey. From the early eighteenth century onwards, Istanbul and the Ottoman geography, which captured the imagination of the Russian tsars, were among the priorities in foreign policy as Russian leaders saw themselves as the heir to Byzantium and the sole protector of Orthodoxy. For this reason, many state officials and travelers were sent from Russia to Istanbul. By the nineteenth century, traveling to Istanbul, one of the leading capitals of Eastern culture and civilization, had become a fashion among the Russian intelligentsia and upper class. This study aims to provide important information about the daily life, social life and religious atmosphere of Istanbul based on the travel notes of the Archbishop of Kazan Nikifor Timofeyevich Kamenskiy, who visited Istanbul in 1888.
Nikifor Timofeyevich Kamenskiy Istanbul Hagia Sophia Ottoman Empire Tsarist Russia Travelogue
Gezi notları, farklı kültür ve medeniyetlere sahip bireylerin seyahat serüvenlerini, doğal güzellikleri, ilginç olayları, günlük hayatın içerisindeki iktisadi-toplumsal ilişkileri ve kendi gözlemlerini içeren bir yazın türüdür. Tarih araştırmalarında birincil kaynak olarak kullanılmasına rağmen içerdikleri abartılı ifadeler, kişisel değerlendirmeler ve hatalı bilgiler nedeniyle eleştirilere maruz kalabilir. Son yıllarda sosyal tarih araştırmalarının popülerleşmesiyle birlikte, seyahatname türündeki eserler tarih-kültür araştırmalarında önemli kaynaklar arasında yer almaya başladı. Batılı seyyahların eserleri üzerinde yapılan çalışmalara rağmen, Osmanlı Devleti’nin son dönemlerinde önemli bir muhatap olan Rus seyyahların, araştırmacıların, misyonerlerin veya turistlerin İstanbul ve çevresindeki deneyimlerini içeren hatıraları, Türkiye’de yeterince incelenmedi. XVIII. yüzyılın başlarından itibaren, Rus çarlarının hayalini süsleyen İstanbul ve Osmanlı coğrafyası, Rus liderlerini Bizans’ın varisi ve Ortodoksluğun tek hamisi olarak görmeleri nedeniyle dış politikada öncelikli konular arasında yer almıştı. Bu nedenle Rusya’dan İstanbul’a birçok devlet görevlisi ve seyyah gönderiliyordu. XIX. yüzyıla gelindiğinde ise Doğu kültür ve medeniyetinin önde gelen başkentlerinden biri olan İstanbul’a seyahat etmek, Rus aydınları ve üst sınıfı arasında adeta bir moda haline gelmişti. Bu çalışma, 1888 yılında İstanbul’u ziyaret eden Kazan Başpiskoposu Nikifor Timofeyeviç Kamenskiy’in gezi notlarına dayanarak İstanbul’un günlük yaşamı, sosyal hayatı ve dini atmosferi hakkında önemli bilgiler sunmayı amaçlamaktadır.
Nikifor Timofeyeviç Kamenskiy İstanbul Ayasofya Osmanlı Devleti Çarlık Rusya Seyahatname
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Genel Türk Tarihi (Diğer), Yakınçağ Kent Tarihi, Yakınçağ Osmanlı Tarihi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Atıf-Gayri Ticari-Aynı Lisansla Paylaş) ile lisanslanmıştır.