This study examines the role of artificial intelligence technologies (ChatGPT and DeepSeek) in shaping the future-oriented vision of higher religious education. Taking as its historical point of departure the reports prepared by Ali Fuat Başgil (1961) and Muhammed Hamidullah (1962) on the quality of higher religious education, it subjects these texts to AI-based analyses and offers a comparative evaluation. The aim is twofold: to adapt the insights of these historical documents to contemporary conditions and to assess the capacity of AI tools to analyze and interpret academic texts. The research was conducted using a qualitative methodology; for data analysis, content, thematic, discourse, and descriptive analyses were employed in conjunction with an ethnographic approach. The findings coalesce around the themes of the need to update the curriculum, the quality of the academic staff, integration with society through practical applications, internationalization, and technological transformation. The report, in particular, underscores the necessity of preserving the traditional Islamic sciences while synthesizing them with modern scientific methods. The recommendations generated by the AI models were evaluated within these thematic frames. While both models similarly identify chronic issues such as inadequate interdisciplinarity and a static curriculum, they diverge in their remedial approaches: ChatGPT prioritizes systematic, digitization-oriented reforms, whereas DeepSeek emphasizes critical pedagogical orientations and the integration of local religious epistemologies into the global context. For example, ChatGPT’s proposal for a “smart curriculum” envisions a dynamic structure adaptable to students’ individual learning paces, whereas DeepSeek’s emphasis on a “critical pedagogy of religion” focuses on enabling students to interpret religious knowledge in pluralistic societies and to apply it within a social-justice framework. Both approaches can lay the groundwork for a holistic model that simultaneously strengthens the technical infrastructure of religious education and deepens its philosophical foundations. However, the success of this integration depends on harmonizing technology with its social context and ethical parameters. A synthesis of the traditional Islamic sciences and artificial intelligence (AI) technologies would enhance the sustainability of higher religious education, enable more effective responses to societal needs, and make possible the design of hybrid models aligned with global academic standards.
Higher Religious Education Artificial Intelligence (AI) Digital Transformation Critical Pedagogy Epistemological Transformation
Bu çalışma, yüksek din eğitiminin geleceğe dönük vizyonunu belirlemede yapay zekâ teknolojilerinin (ChatGPT ve DeepSeek) rolünü incelemektedir. Tarihsel bir zemin olarak Ali Fuat Başgil’in (1961) ve Muhammed Hamidullah’ın (1962) yüksek din eğitiminin niteliğine ilişkin raporları esas alınmış; bu metinler yapay zekâ tabanlı analizlerle karşılaştırmalı biçimde değerlendirilmiştir. Amaç, hem tarihsel öngörüleri günümüz koşullarına uyarlamak hem de yapay zekâ araçlarının akademik metinleri çözümleme ve yorumlama kapasitesini sınamaktır. Araştırma nitel yöntemle yürütülmüş; veri çözümlemesinde içerik, tema, söylem ve betimsel analiz ile etnografik yaklaşım birlikte kullanılmıştır. Bulgular, müfredatın güncellenme ihtiyacı, akademik kadronun niteliği, pratik uygulamalar yoluyla toplumla bütünleşme, uluslararasılaşma ve teknolojik dönüşüm başlıklarında yoğunlaşmaktadır. Raporda geleneksel İslami ilimlerin korunmasıyla modern bilimsel yöntemlerin sentezlenmesi gereği özellikle vurgulanmaktadır. YZ modellerinin ürettiği öneriler bu temalar çerçevesinde değerlendirilmiştir. Her iki model, disiplinlerarası eksiklik ve statik müfredat gibi kronik sorunları benzer biçimde tespit ederken çözüm yaklaşımlarında ayrışmaktadır: ChatGPT, sistematik ve dijitalleşmeyi önceleyen reformlara; DeepSeek ise eleştirel pedagojik yönelimlere ve yerel-dinî epistemolojilerin küresel bağlama entegrasyonuna ağırlık vermektedir. Örneğin ChatGPT’nin “akıllı müfredat” önerisi öğrencilerin bireysel öğrenme hızlarına uyarlanabilir dinamik bir yapı sunarken, DeepSeek’in “eleştirel din pedagojisi” vurgusu çoğulcu toplumlarda dinî bilginin yorumlanması ve sosyal adalet bağlamında uygulanmasına odaklanmaktadır. Her iki yaklaşım, din eğitiminin hem teknik altyapısını güçlendirecek hem de felsefi derinliğini artıracak bütüncül bir modelin temelini oluşturabilir. Ancak bu entegrasyonun başarısı, teknolojinin toplumsal bağlam ve etik parametrelerle uyumlaştırılmasına bağlıdır. Geleneksel dini ilimler ile YZ teknolojilerinin sentezi, yüksek din eğitiminin sürdürülebilirliğini artıracak, toplumsal ihtiyaçlara daha etkin cevap verebilecek ve küresel akademik standartlara uyumlu hibrit modellerin tasarlanmasını mümkün kılacaktır.
Yüksek Din Eğitimi Yapay Zekâ (YZ) Dijital Dönüşüm Eleştirel Pedagoji Epistemolojik Dönüşüm
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Din Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 18 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 22 Kasım 2025 |
| Erken Görünüm Tarihi | 14 Aralık 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 23 |