Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İmam Hatip Ortaokulu Öğrencilerinde Peygamber Tasavvuru: Niğde Örneği

Yıl 2019, , 21 - 40, 15.06.2019
https://doi.org/10.5281/zenodo.3246595

Öz

Hz. Muhammed (s.a.v) Allah (c.c.)
tarafından örnek gösterilmiştir. Onun söz, fiil ve davranışları hatta vasıfları
dinin referanslarından Sünnet’in kaynağıdır. Bu sebeple her yaşta müslüman Hz. Peygamber’i
(s.a.v) örnek almanın gayretini taşır. Özellikle eğitim sürecinden geçen
çocuklara Hz. Peygamber’in (s.a.v) rol model olacak biçimde gösterilmesi son
derece önemlidir. Çünkü sahîh ve sarîh bilgilerle örtüşmeyen, Kur’an-ı Kerim
ile doğru bağlantısı kurulmamış bir zihniyet Hz. Peygamber’in (s.a.v) yanlış
tasavvur edilmesine sebep olacaktır. Netice olarak, Hz. Peygamber’in (s.a.v) beşeriyet
vasfı ve gönderiliş amacını gözardı eden vahiy ile irtibatını kesen/öteleyen,
istismar eden “Aşırı Yüceltmeci Peygamber Tasavvuru”  veya “İndirgemeci Peygamber Tasavvuru”  şeklindeki marjinal anlayışlar beslenecektir.



Bu çalışma, İmam Hatip
Ortaokullarına devam eden öğrencilerin “Peygamber Tasavvuru”nu görmek üzere
Niğde merkez ve beş ilçesindeki öğrencilere uygulanan anketin sonuçlarına
dâirdir. Netice olarak öğrencilerin genel itibariyle (%11.2 dürüst, erdemli bir hayat yaşayan kişi Hz. Muhammed'in (s.a.v)
peygamber olduğuna inanmasa da cennete girebilecek cevabını vermiştir.)
sahîh/sarîh
bilgilerle örtüşen bir peygamber tasavvuruna sahip oldukları görülmektedir.



           



Anahtar Kelimler: Peygamber Tasavvuru,
İmam Hatip, Niğde.

Kaynakça

  • Aksürmeli, Mehmet “Değişen Peygamber Algısına Toplumbilim Açısından Bakmak” Hz. Peygamber’in Nübüvvetinin Süresi ve Kapsamı Çalıştay Bildiri ve Müzakere Metinleri 17-19 Ekim 2014. 299-306. Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi, 2015.
  • Aras, İbrahim. İmam Hatip Ortaokulu Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Öğretmenlerinin Özel Alan Yeterlilikleri. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, 2018.Aydınlı, Abdullah. Hadis Istılâhları Sözlüğü. İstanbul: İFAV Yayınları, 2009.
  • Ertaş, Hikmetullah. “Sünnet Vahiy Midir?”. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi 5/42 (Mart 2017): 227-243.
  • Erul, Bünyamin. “Uyudurma Rivayetlerde Peygamber Tasavvuru”. İslamın Anlaşılmasında Sünnetin Yeri ve Değeri Kutlu Doğum Sempozyumu 2001. 419-435. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2003.
  • Kandemir, M. Yaşar. “Hadis”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 15: 27-64. Ankara: TDV Yayınları, 1997.
  • Kara, Fikriye Rana. İmam Hatip Ortaokulu Öğrenci Velilerinin Beklentileri. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, 2016.
  • Kesmen, Mevlüt. İmam Hatip Ortaokulu Meslek Dersleri Öğretim Programlarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, 2018.
  • Meb. Haftalık İmam Hatip Ortaokulları Haftalık Ders Çizelgesi. Erişim Tarihi 30.11.2018..htps://dogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_04/10184831_20180015_06_YHO_Haftalik_Cizelge_2018-2019.pdf.
  • Meb. Milli Eğitim İstatistikleri 2017-2018. Erişim Tarihi 30.11. 2018. http://sgb.meb. gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_09/06123056_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2017_2018.pdf.
  • Meb. Milli Eğitim İstatistikleri 2016-2017. Erişim Tarihi 30.11. 2018. http://sgb.meb. gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/08151328_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2016_2017.pdf
  • Peker, Hüseyin. Din ve Ahlak Eğitimi. Samsun: Aksi Seda Matbaası, 1998.
  • Şâtıbî, Ebû İshak İbrahim b. Muhammed el-Lahmî el-Gırnâtî. el-Muvâfakât fî usûli'ş-şerîa. Thk. Ebu Ubeyde. B.y: Dâru İbni Affân, 1997.
  • Türkbal, Aydın. Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yazma Teknikleri. İstanbul: Aktif Yayın Evi, 2003.
  • Varış, Fatma. Eğitimde Program Geliştirme Teori ve Teknikler. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, 1988.
  • Yanmaz, Ayşe Nevra, Meb İmam Hatip Öğrencilerinin Peygamber Tasavvuru. Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, 2013.

The Imagination of the Prophet in the Students of Imam Hatip Secondary School: The Case of Niğde

Yıl 2019, , 21 - 40, 15.06.2019
https://doi.org/10.5281/zenodo.3246595

Öz

Hz. Prophet (s.a.v)  is shown by God. His words, actions and
behaviors, even his attributes are the source of circumcision form referances
to religion. That is why Muslims of all ages Muhammed tries to take the example
it is extremely important for the children who pass through the education process
to be given a role model with the right and clear information. Because a
mindset that does not overloap with authentic and lucid information and which
is not properly connected assumption of the Hz. Prophet (s.a.v.), as result
marginal insights such as the “enlightening of the prophet” or “imagination of
the reductionist prophet” which ignores the purpose of the poet as a humanity,
interrupts/discovers his/her contact with revelation, or exploitis his / her
revelation. In the framework of these facts, our study is about the results of
the questionnaire applied to the students in the Nigde and five districts in
order to determine the “İmagination of the Prophet” of the students attending
the İmam Hatip secondary schools. As a result, 11.2 percent of  students (11.2 percent , honest, virtuous,
people who live in life, the prophet Muhammed, believing that the prophet may
enter into heaven, the answer was, It is seen that they have a vision of a
prophet that overlaps with the righteous knowledge.

Kaynakça

  • Aksürmeli, Mehmet “Değişen Peygamber Algısına Toplumbilim Açısından Bakmak” Hz. Peygamber’in Nübüvvetinin Süresi ve Kapsamı Çalıştay Bildiri ve Müzakere Metinleri 17-19 Ekim 2014. 299-306. Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi, 2015.
  • Aras, İbrahim. İmam Hatip Ortaokulu Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Öğretmenlerinin Özel Alan Yeterlilikleri. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, 2018.Aydınlı, Abdullah. Hadis Istılâhları Sözlüğü. İstanbul: İFAV Yayınları, 2009.
  • Ertaş, Hikmetullah. “Sünnet Vahiy Midir?”. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi 5/42 (Mart 2017): 227-243.
  • Erul, Bünyamin. “Uyudurma Rivayetlerde Peygamber Tasavvuru”. İslamın Anlaşılmasında Sünnetin Yeri ve Değeri Kutlu Doğum Sempozyumu 2001. 419-435. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2003.
  • Kandemir, M. Yaşar. “Hadis”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 15: 27-64. Ankara: TDV Yayınları, 1997.
  • Kara, Fikriye Rana. İmam Hatip Ortaokulu Öğrenci Velilerinin Beklentileri. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, 2016.
  • Kesmen, Mevlüt. İmam Hatip Ortaokulu Meslek Dersleri Öğretim Programlarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, 2018.
  • Meb. Haftalık İmam Hatip Ortaokulları Haftalık Ders Çizelgesi. Erişim Tarihi 30.11.2018..htps://dogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_04/10184831_20180015_06_YHO_Haftalik_Cizelge_2018-2019.pdf.
  • Meb. Milli Eğitim İstatistikleri 2017-2018. Erişim Tarihi 30.11. 2018. http://sgb.meb. gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_09/06123056_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2017_2018.pdf.
  • Meb. Milli Eğitim İstatistikleri 2016-2017. Erişim Tarihi 30.11. 2018. http://sgb.meb. gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/08151328_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2016_2017.pdf
  • Peker, Hüseyin. Din ve Ahlak Eğitimi. Samsun: Aksi Seda Matbaası, 1998.
  • Şâtıbî, Ebû İshak İbrahim b. Muhammed el-Lahmî el-Gırnâtî. el-Muvâfakât fî usûli'ş-şerîa. Thk. Ebu Ubeyde. B.y: Dâru İbni Affân, 1997.
  • Türkbal, Aydın. Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yazma Teknikleri. İstanbul: Aktif Yayın Evi, 2003.
  • Varış, Fatma. Eğitimde Program Geliştirme Teori ve Teknikler. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, 1988.
  • Yanmaz, Ayşe Nevra, Meb İmam Hatip Öğrencilerinin Peygamber Tasavvuru. Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, 2013.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hikmetullah Ertaş 0000-0002-2621-626X

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 15 Mart 2019
Kabul Tarihi 10 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

ISNAD Ertaş, Hikmetullah. “İmam Hatip Ortaokulu Öğrencilerinde Peygamber Tasavvuru: Niğde Örneği”. Van İlahiyat Dergisi 7/10 (Haziran 2019), 21-40. https://doi.org/10.5281/zenodo.3246595.

Creative Commons Lisansı
Van İlahiyat Dergisi - Van Journal of Divinity Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.