In this article, the subject of daqīq al-kalām will be tried to be eludicated in early period Ashʿariyya. Since the science of Kalām became systematic, its subjects have been generally dealt with in a binary classification as daqīq al-kalām and jalīl al-kalām. While daqīq al-kalām corresponds to the field of physics such as the universe, elements of the universe, substance, attribute, object, jalīl al-kalām corresponds to the metaphysical field which is related to divinity, prophethood and sam'iyyāt. Formed in hijr the fourth century, the Ashʿarī school of theology has systematically handled physics and metaphysics subjects, particularly the subject of existence. In early period Ashʿariyya Kalam a wide coverage has been given to the subjects of daqīq al-kalām corresponding Kalām to field of physics. In this study, our aim is to present thought of the daqīq al-kalām which includes the God-universe relation of early period Ashʿariyya, later-existance of the universe and its elements, object, substance and attribute. In discussing the relationship between God-universe, it will be mentioned whether the kalām atomism, which was used by Mu‘tazila before, was also adopted in the kalām of Ashʿarī or not. Likewise, causality discussions on the subjects of whether there is an obligation in the operation of the Universe or not, will be handled. We hope this study to reveal the originality of the early period Ashʿarī kalām in the field of daqīq al-kalām and contribute to the literature by opening doors into new studies. In the study, literature review, comparison and text analysis method have been used, and the subject has been limited in terms of early period Ash’ariyya.
Bu makalede Erken dönem Eş‘ariyye’de dakîku’l-kelâm konusu izah edilmeye çalışılacaktır. Kelâm ilminin sistematik hale gelişinden itibaren konuları genellikle dakîku’l-kelâm ve celîlu’l-kelâm şeklinde ikili bir tasnifle ele alınmıştır. Dakîku’l-kelâm, konusu itibariyle âlem, âlemin unsurları, cevher, araz, cisim gibi fizik alanına tekabül ederken celîlu’l-kelâm ise uluhiyyet, nübüvvet ve sem’iyyât ile ilişkili olan metafizik alana tekabül etmektedir. Hicrî dördüncü asırda teşekkül eden Eş‘arî kelâm okulu varlık konusu başta olmak üzere fizik ve metafizik konuları sistematik bir şekilde ele almıştır. Erken dönem Eş‘arî kelâmında kelâm ilminin fizik alanına tekabül eden dakîku’l-kelâm konularına epeyce yer verilmiştir. Bu çalışmada amacımız erken dönem Eş‘ariyye’nin Allah-âlem ilişkisi, âlemin hudûsu ve unsurları, cisim, cevher ve araz gibi meseleleri içeren dakîku’l-kelâm anlayışını sunmaktır. Allah-âlem ilişkisini ele almada daha önceleri Mu‘tezile tarafından kullanılan kelâm atomculuğunun Eş‘arî kelâmında da benimsenip benimsenmediğine değinilecektir. Aynı şekilde Âlemin işleyişinde bir zorunluluğun olup olmadığı meselesini konu edinen illiyet/nedensellik tartışmaları da ele alınacaktır. Bu çalışmanın erken dönem Eş‘arî kelâmının dakîku’l-kelâm alanındaki özgünlüğünü ortaya koymasını ve yeni çalışmalara kapı aralayarak literatüre bir katkı sunmasını umuyoruz. Çalışmada literatür taraması, mukayese ve metin analizi yöntemi kullanılmış olup konu erken dönem Eş‘ariyye ile sınırlandırılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 16 Nisan 2020 |
Kabul Tarihi | 9 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 12 |