Ergenlik dönemi kimlik
gelişiminin kazanıldığı gelecekle ilgili kararların alındığı bir dönemdir. Bu
nedenle ergenlerin kendilerine güvenleri ve çevre ile iyi iletişim
kurabilmeleri sağlıklı davranış geliştirebilmeleri açısından son derece
önemlidir. Olumsuz değerlendirme korkusu ve öz güven gibi psikolojik özellikler
ergenlerin ruhsal iyilik halini doğrudan etkilemektedir. Araştırma lise
öğrencilerinin olumsuz değerlendirilme korkularını, öz güven seviyelerini ve
bunların birbiri ile olan ilişkisini inceleyebilme amacı ile
gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın evrenini
Erzincan İl merkezinde bulunan lise öğrencileri, örneklemini ise Ertuğrul Gazi
Anadolu Lisesinde okuyan öğrenciler oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak
kişisel bilgi formu, Olumsuz Değerlendirilme Korkusu Ölçeği ve Öz-güven Ölçeği
kullanılmıştır. Veriler ders saatlerinde sınıflara girilerek ulaşılabilen 344
öğrenciden toplanmış analiz edilmiştir.
Araştırma kapsamına
alınan öğrencilerin yaş ortalaması 15.73±0.93 olup, %60.2’si erkeklerden
oluşmaktadır. Öğrencilerin babalarının %34.3’ü üniversite mezunu iken
annelerinin ise sadece %11.3’ü üniversite mezunudur. Öğrencilerin %41.9’u
ailelerinde ilk çocuk olduklarını, %40.7’si koruyucu bir aileye sahip
olduklarını ve %66.3’ü de hayatlarından memnun ve mutlu olduklarını ifade
etmişlerdir. Olumsuz Değerlendirilme Korkusu Ölçeği puan ortalaması 41.65±8.36
bulunmuştur. Öz-Güven Ölçeği toplam puan ortalaması 3.76±0.64, dış öz-güven
puan ortalaması 3.75±0.70, iç öz-güven puan ortalaması 3.78±0.70 bulunmuştur. Ölçekler
arasında yapılan korelasyon analizinde istatistiki açıdan pozitif yönde anlamlı
bir ilişki olduğu belirlenmiştir (p=0.000).
Öğrencilerin öz-güven
ölçeğinden aldıkları puan ortalamaları nedeni ile yüksek düzey özgüvene sahip
olduğu ve olumsuz değerlendirilme korkusu ile ilişkili olduğu sonucuna varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Orijinal Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 8 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 13 Sayı: 3 |
Van Health Sciences Journal (Van Sağlık Bilimleri Dergisi) başlıklı eser bu Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.