Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of First Aid Education Program on First Aid Self-Efficacy in Home Accidents of Mothers with Disabled Children

Yıl 2023, Cilt: 16 Sayı: 2, 160 - 167, 30.08.2023
https://doi.org/10.52976/vansaglik.1265908

Öz

Objective: The aim of this study was to examine the effect of first aid training program on first aid self-efficacy of mothers with disabled children in home accidents.

Material and Methods: This quasi-experimental one-group pretest-post-test study was conducted with 44 mothers. Mothers were given first aid education program in sessions. The data were collected using an informed consent form, an introductory information form, and the Self-efficacy of first aid scale for home accidents. First-aid self-efficacy was assessed twice to determine the first-aid self-efficacy levels of the mothers, to interpret the results of the first-aid education, and to measure the change over time. Paired sample t-test was used for pre-post comparisons in dependent groups.
Results: There is a significant difference between the pre-test and post-test mean scores of mothers' first aid self-efficacy (p<0.05).
Conclusions: The scheduled first aid education program in home accidents positively improved the first aid self-efficacy of the mothers.

Destekleyen Kurum

TUBİTAK 2209-A PROJESİ

Proje Numarası

Grant (number 919B012100253).

Teşekkür

This work was supported by the scientific and technological research council of Turkey (TUBİTAK) under Grant (number 919B012100253).

Kaynakça

  • Altundağ S, Turan T, Şafak M. (2020). Validity and reliability study of the Turkish version of first aid in home accidents self-efficacy scale. Cukurova Medical Journal, 45(1), 71-78.
  • Altundağ S, Öztürk, C. (2004). Ev kazaları nedeniyle hastaneye gelen 3-6 yaş grubu çocuklardaki kaza türleri ve bunu etkileyen etmenler. Çocuk Forumu, 5, 60-4.
  • Aral N, Gürsoy F, Aysu B. (2020). Investigation of the opinions of mothers with children with special needs about home accidents. Erzincan University Journal of Social Sciences Institute, 13( 2), 229-241.
  • Aydoğdu ZA, Ateş E, Set T. (2019). Assessment of mothers’ measures against home accidents for 0–6-year-old children. Turkish Archives of Pediatrics, 54(3), 149-156
  • Aslan S, Yıldırım M, Tunçdemir A, Geçkil E. (2015). 0-6 yaş çocuğu olan annelerin ev kazalarına yönelik ilk yardım hakkındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(2), 54-64.
  • Ugur Baysal S, Birinci A. (2006). Cocukluk cagında kazalar ve yaralanma kontrolu. Turkiye Klinikleri Journal of Pediatry, 2, 64-79.
  • Peden M, Oyegbite K, Ozanne-Smith J, Hyder AA, Branche C, Rahman AKMF, et al. (2008). World Report on Child Injury Prevention. Geneva: World Health Organization;
  • Budakoğlu I, Aksakal FN, İlhan MN, Maral I. (2003). Ankara İli Gölbaşı İlçesi'ndeki ev kazaları sıklığı. Sağlık ve Toplum, 13(3), 88-91.
  • Burford AE, Ryan LM, Stone BJ, Hirshon JM, Klein BL. (2005). Drowning and near-drowning in children and adolescents: a succinct review for emergency physicians and nurses. Pediatric Emergency Care, 21(9), 610-616.
  • Büyük ET, Çavuşoğlu F, Teker E. (2015). Sıfır altı yaş arası çocuğu olan annelerin ev kazalarına yönelik güvenlik önlemlerinin tanılanması. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(3), 17-22.
  • Çapık C, Gürol AP. (2014). Effect of education on mothers’ capability of identification of safety precautions of home accidents. Kafkas Journal of Medical Sciences, 4(3), 87-94.
  • Çınar ND, Görak G. (2003). 0-6 yaş çocuklarda annenin ev kazalarına yönelik güvenlik önlemlerini tanılama ölçeğinin geliştirilmesi, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Çocuk Forumu, 6, 22-7
  • Çiçek B, Şahin H, Erkal S. (2022). 0-6 yaş çocuğu olan ebeveynlerin ev kazalarına yönelik güvenlik önlemlerinin incelenmesi: Covid-19 salgın dönemi örneği. Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(43), 212-230.
  • Dereli F, Turasay N, Özçelik H. (2010). Muğla Iki No’lu Sağlık Ocağı bölgesinde yaşayan 0-6 yaş çocuğu olan annelerin ilk yardım konusundaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 9(3), 217-224.
  • Dolgun E, Kalkım A, Ergün S. (2017). The determination of home accident risks and measures to prevent accident of children: Quasi-experimental research. Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care, 11(2), 100-107.
  • Ho JK, Chung JY, Cheung SN, Pang WW, Yau PY, Lam SC. (2022). Self-efficacy of emergency management of domestic helpers in pediatric home accidents: A cross-sectional survey in Hong Kong. Frontiers in Pediatrics, 10:997834.
  • Jones S, Tyson S, Yorke J, Davis N. (2021). The impact of injury: The experiences of children and families after a child’s traumatic injury. Clinical Rehabilitation, 35(4), 614-625.
  • Kaçan H. (2022). First aid training program for families with children with intellectual disabilities: effects on knowledge, anxiety, and stress. Journal of Psychosocial Nursing and Mental Health Services, 60(9), 37-45.
  • Kansu AF, Sayar GH. (2018). Öz yeterlik, yaşam anlamı ve yaşam bağlılığı kavramları üzerine bir inceleme. Etkileşim, 1, 78-89.
  • Karatepe TU, Ekerbiçer HÇ. (2017). Çocuklarda ev kazaları. Sakarya Tıp Dergisi, 7(1), 70-73.
  • Kahraman I, Karadeniz H. (2018). Effects of a safety-awareness–promoting program targeting mothers of children aged 0–6 years to prevent pediatric injuries in the home environment: implications for nurses. Journal of Trauma Nursing, 25(5), 327-335.
  • Karatepe TU, Akış N. (2013). 0-6 yaş çocuklarda ev kazası geçirme sıklığı ve ilişkili faktörler. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 39(3), 165-168.
  • Kendrick D, Young B, Mason-Jones AJ, Ilyas N, Achana FA, Cooper NJ, et al. (2013). Home safety education and provision of safety equipment for injury prevention. Evidence‐Based Child Health, 8(3), 761-939.
  • Khan S, Tauheed N, Nawab S, Afzal S, Khalique N. (2019). Domestic accidents among under-5 year children: a study on the modern day epidemic. International Journal of Community Medicine and Public Health, 6, 1529-1535.
  • Kilinc E, Inci FH, Kartal, A. (2022). The effect of home safety education program given to mothers with children with intellectual disability on their attitudes towards safety measures for home accidents. Journal of Basic and Clinical Health Sciences, 6(2), 455-464.
  • Kurt FY, Aytekin A. (2015). 0-6 yaş grubu çocuklarda ev kazaları. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 2(1), 22-32.
  • Özakar Akça S, Çankaya T, Aydın Z. (2017). Diagnostic levels of mothers having children between the age of 0-6 years about taking precautions against home accidents and the effects of training on home accidents. Journal of Contemporary Medicine, 7(1), 50-7.
  • Ramirez M, Fillmore E, Chen A, Peek-Asa C. (2010). A comparison of school injuries between children with and without disabilities. Academic Pediatrics, 10(5), 317–322.
  • Sakız G. (2013). Başarıda anahtar kelime: Öz-yeterlik. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 185-210.
  • Sleet DA. (2018). The global challenge of child injury prevention. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(9), 1921. Şekerçi E, Sevil İ. (2016). Hastanede yatan 0-6 yaş grubu çocukların annelerinin ev kazaları konusundaki bilgi ve uygulamalarının incelenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 3(3), 160-172.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü İlkyardım ve Acil Sağlık Hizmetleri Daire Başkanlığı. Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı. http://www.ilkyardim.org.tr/ dokumanlar/Saglik-Bakanligi-Ilk-Yardim.pdf (Erişim Tarihi:24.07.2021).
  • Turan T, Dündar SA, Yorgancı M, Yıldırım Z. (2010). 0-6 yaş grubu çocuklarda ev kazalarının önlenmesi. Ulus Travma Acil Cerrahi Dergisi, 16(6), 552-557.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. İstatistiklerle Çocuk. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Cocuk-2020-37228. (ErişimTarihi:24.07.2021).
  • Wei YL, Chen LL, Li TC, Ma WF, Peng NH, Huang LC. (2013). Self-efficacy of first aid for home accidents among parents with 0-to 4-year-old children at a metropolitan community health center in Taiwan. Accident Analysis&Prevention, 52, 182-187.
  • White D, McPherson L, Lennox N, Ware RS. (2018). Injury among adolescents with intellectual disability: A prospective cohort study. Injury, 49(6), 1091-1096

İlk Yardim Eğitim Programinin Engelli Çocuğu Olan Annelerin Ev Kazalarinda Ilk Yardim Öz-Yeterliliklerine Etkisi

Yıl 2023, Cilt: 16 Sayı: 2, 160 - 167, 30.08.2023
https://doi.org/10.52976/vansaglik.1265908

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı, ilk yardım eğitim programının engelli çocuğu olan annelerin ev kazalarinda ilk yardim öz-yeterliliklerine etkisini incelemektir.
Materyal ve Metot: Bu yarı deneysel tek gruplu öntest-sontest çalışması 44 anne ile yürütülmüştür. Annelere seanslar halinde ilk yardım eğitim programı verildi. Veriler bilgilendirilmiş onam formu, tanıtıcı bilgi formu ve ev kazaları için ilk yardım öz-yeterlilik ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Annelerin ilk yardım öz yeterlik düzeylerini belirlemek, ilk yardım eğitiminin sonuçlarını yorumlamak ve zaman içindeki değişimini ölçmek için ilk yardım öz yeterliliği iki kez değerlendirilmiştir. Bağımlı gruplarda ön-son karşılaştırmalar için eşleştirilmiş örneklem t-testi kullanıldı.
Bulgular: Annelerin ilk yardım öz yeterlik ön test ve son test puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark vardır (p<0.05).
Sonuç: Ev kazalarında ilk yardım eğitim programı annelerin ilk yardım öz yeterliklerini olumlu yönde artırmıştır.

Proje Numarası

Grant (number 919B012100253).

Kaynakça

  • Altundağ S, Turan T, Şafak M. (2020). Validity and reliability study of the Turkish version of first aid in home accidents self-efficacy scale. Cukurova Medical Journal, 45(1), 71-78.
  • Altundağ S, Öztürk, C. (2004). Ev kazaları nedeniyle hastaneye gelen 3-6 yaş grubu çocuklardaki kaza türleri ve bunu etkileyen etmenler. Çocuk Forumu, 5, 60-4.
  • Aral N, Gürsoy F, Aysu B. (2020). Investigation of the opinions of mothers with children with special needs about home accidents. Erzincan University Journal of Social Sciences Institute, 13( 2), 229-241.
  • Aydoğdu ZA, Ateş E, Set T. (2019). Assessment of mothers’ measures against home accidents for 0–6-year-old children. Turkish Archives of Pediatrics, 54(3), 149-156
  • Aslan S, Yıldırım M, Tunçdemir A, Geçkil E. (2015). 0-6 yaş çocuğu olan annelerin ev kazalarına yönelik ilk yardım hakkındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(2), 54-64.
  • Ugur Baysal S, Birinci A. (2006). Cocukluk cagında kazalar ve yaralanma kontrolu. Turkiye Klinikleri Journal of Pediatry, 2, 64-79.
  • Peden M, Oyegbite K, Ozanne-Smith J, Hyder AA, Branche C, Rahman AKMF, et al. (2008). World Report on Child Injury Prevention. Geneva: World Health Organization;
  • Budakoğlu I, Aksakal FN, İlhan MN, Maral I. (2003). Ankara İli Gölbaşı İlçesi'ndeki ev kazaları sıklığı. Sağlık ve Toplum, 13(3), 88-91.
  • Burford AE, Ryan LM, Stone BJ, Hirshon JM, Klein BL. (2005). Drowning and near-drowning in children and adolescents: a succinct review for emergency physicians and nurses. Pediatric Emergency Care, 21(9), 610-616.
  • Büyük ET, Çavuşoğlu F, Teker E. (2015). Sıfır altı yaş arası çocuğu olan annelerin ev kazalarına yönelik güvenlik önlemlerinin tanılanması. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(3), 17-22.
  • Çapık C, Gürol AP. (2014). Effect of education on mothers’ capability of identification of safety precautions of home accidents. Kafkas Journal of Medical Sciences, 4(3), 87-94.
  • Çınar ND, Görak G. (2003). 0-6 yaş çocuklarda annenin ev kazalarına yönelik güvenlik önlemlerini tanılama ölçeğinin geliştirilmesi, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Çocuk Forumu, 6, 22-7
  • Çiçek B, Şahin H, Erkal S. (2022). 0-6 yaş çocuğu olan ebeveynlerin ev kazalarına yönelik güvenlik önlemlerinin incelenmesi: Covid-19 salgın dönemi örneği. Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(43), 212-230.
  • Dereli F, Turasay N, Özçelik H. (2010). Muğla Iki No’lu Sağlık Ocağı bölgesinde yaşayan 0-6 yaş çocuğu olan annelerin ilk yardım konusundaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 9(3), 217-224.
  • Dolgun E, Kalkım A, Ergün S. (2017). The determination of home accident risks and measures to prevent accident of children: Quasi-experimental research. Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care, 11(2), 100-107.
  • Ho JK, Chung JY, Cheung SN, Pang WW, Yau PY, Lam SC. (2022). Self-efficacy of emergency management of domestic helpers in pediatric home accidents: A cross-sectional survey in Hong Kong. Frontiers in Pediatrics, 10:997834.
  • Jones S, Tyson S, Yorke J, Davis N. (2021). The impact of injury: The experiences of children and families after a child’s traumatic injury. Clinical Rehabilitation, 35(4), 614-625.
  • Kaçan H. (2022). First aid training program for families with children with intellectual disabilities: effects on knowledge, anxiety, and stress. Journal of Psychosocial Nursing and Mental Health Services, 60(9), 37-45.
  • Kansu AF, Sayar GH. (2018). Öz yeterlik, yaşam anlamı ve yaşam bağlılığı kavramları üzerine bir inceleme. Etkileşim, 1, 78-89.
  • Karatepe TU, Ekerbiçer HÇ. (2017). Çocuklarda ev kazaları. Sakarya Tıp Dergisi, 7(1), 70-73.
  • Kahraman I, Karadeniz H. (2018). Effects of a safety-awareness–promoting program targeting mothers of children aged 0–6 years to prevent pediatric injuries in the home environment: implications for nurses. Journal of Trauma Nursing, 25(5), 327-335.
  • Karatepe TU, Akış N. (2013). 0-6 yaş çocuklarda ev kazası geçirme sıklığı ve ilişkili faktörler. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 39(3), 165-168.
  • Kendrick D, Young B, Mason-Jones AJ, Ilyas N, Achana FA, Cooper NJ, et al. (2013). Home safety education and provision of safety equipment for injury prevention. Evidence‐Based Child Health, 8(3), 761-939.
  • Khan S, Tauheed N, Nawab S, Afzal S, Khalique N. (2019). Domestic accidents among under-5 year children: a study on the modern day epidemic. International Journal of Community Medicine and Public Health, 6, 1529-1535.
  • Kilinc E, Inci FH, Kartal, A. (2022). The effect of home safety education program given to mothers with children with intellectual disability on their attitudes towards safety measures for home accidents. Journal of Basic and Clinical Health Sciences, 6(2), 455-464.
  • Kurt FY, Aytekin A. (2015). 0-6 yaş grubu çocuklarda ev kazaları. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 2(1), 22-32.
  • Özakar Akça S, Çankaya T, Aydın Z. (2017). Diagnostic levels of mothers having children between the age of 0-6 years about taking precautions against home accidents and the effects of training on home accidents. Journal of Contemporary Medicine, 7(1), 50-7.
  • Ramirez M, Fillmore E, Chen A, Peek-Asa C. (2010). A comparison of school injuries between children with and without disabilities. Academic Pediatrics, 10(5), 317–322.
  • Sakız G. (2013). Başarıda anahtar kelime: Öz-yeterlik. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 185-210.
  • Sleet DA. (2018). The global challenge of child injury prevention. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(9), 1921. Şekerçi E, Sevil İ. (2016). Hastanede yatan 0-6 yaş grubu çocukların annelerinin ev kazaları konusundaki bilgi ve uygulamalarının incelenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 3(3), 160-172.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü İlkyardım ve Acil Sağlık Hizmetleri Daire Başkanlığı. Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı. http://www.ilkyardim.org.tr/ dokumanlar/Saglik-Bakanligi-Ilk-Yardim.pdf (Erişim Tarihi:24.07.2021).
  • Turan T, Dündar SA, Yorgancı M, Yıldırım Z. (2010). 0-6 yaş grubu çocuklarda ev kazalarının önlenmesi. Ulus Travma Acil Cerrahi Dergisi, 16(6), 552-557.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. İstatistiklerle Çocuk. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Cocuk-2020-37228. (ErişimTarihi:24.07.2021).
  • Wei YL, Chen LL, Li TC, Ma WF, Peng NH, Huang LC. (2013). Self-efficacy of first aid for home accidents among parents with 0-to 4-year-old children at a metropolitan community health center in Taiwan. Accident Analysis&Prevention, 52, 182-187.
  • White D, McPherson L, Lennox N, Ware RS. (2018). Injury among adolescents with intellectual disability: A prospective cohort study. Injury, 49(6), 1091-1096
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Orijinal Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Beyza Betül Güçlü 0009-0005-1151-1118

Semanur Çelik Bu kişi benim 0000-0001-9726-5934

Gonca Karayağız Muslu 0000-0001-7066-6826

Proje Numarası Grant (number 919B012100253).
Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2023
Gönderilme Tarihi 16 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 16 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güçlü, B. B., Çelik, S., & Karayağız Muslu, G. (2023). The Effect of First Aid Education Program on First Aid Self-Efficacy in Home Accidents of Mothers with Disabled Children. Van Sağlık Bilimleri Dergisi, 16(2), 160-167. https://doi.org/10.52976/vansaglik.1265908

ISSN 

images?q=tbn:ANd9GcQBnZPknmjKO2vn7ExYwjsL0g4cijty6VTFQQ&usqp=CAU CABI-Logo_Accessible_RGB.png  logo-e1506365530266.png ici2.png 

8c492a0a466f9b2cd59ec89595639a5c?AccessKeyId=245B99561176BAE11FEB&disposition=0&alloworigin=1asos-index.png  Root Indexing    ResearchBib BASE Logo      


Creative Commons Lisansı

Van Health Sciences Journal (Van Sağlık Bilimleri Dergisi) başlıklı eser bu Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

  open-access-logo.png  search-result-logo-horizontal-TEST.jpg