Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

ENDÜSTRİYEL DEVRİMLER VE TOPLUMSAL GELİŞMELERİN IŞIĞINDA TURİZM

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 12, 204 - 227, 06.12.2021

Öz

Bu çalışma, geçmişten bugüne teknolojide yaşanan gelişmelerin, turizmin mikro çevresi içinde bulunan arz ve talep çevrelerinde oluşturduğu değişimleri ortaya koymaya çalışmaktadır. Esasında belirtilmek istenen konu, yaşanan gelişmelerin arz ve talebin birbirine karşı çift yönlü etki-tepki hareketini doğurmasıdır. Diğer bir deyişle, toplumsal gelişmelere binaen ortaya çıkan ihtiyaçlar arz yönünü harekete geçirerek çeşitli endüstriyel gelişmeler ve devrimler ortaya çıkmasını sağlamaktadır, öte yandan bu endüstriyel gelişmeler ve devrimlerin etkileri ile toplumsal gelişim de sağlanmaktadır. Gelişime ayak uyduran bu toplumların sürekli değişen ve artan talepleri ile arz yönü etkilenmekte ve bunun sonucunda başka endüstriyel gelişme ve devrimlerin kapısı aralanmaktadır. Bugüne ulaşıldığında konuşulan konu ise arz yönünde Endüstri 4.0 ve bu gelişmelere tepki veren ve talep yönünü oluşturan Toplum 5.0 olmuştur. Çalışmanın amacı yaşanan toplumsal ve endüstriyel gelişmelerin turizmin arz ve talep yönlerini nasıl etkilediğini ve ne gibi gelişmeleri sağladığını literatür tarama ve derlemesi ile aydınlatmaya çalışmaktır.

Kaynakça

  • Akbaba, A. İ. (2018). Dördüncü Endüstri Devrimine Geçiş Sürecinde Üç Boyutlu Yazıcı Kullanımının Teknoloji Kabul Modeliyle Ölçümlenmesi: Otomotiv Endüstrisinde Bir Araştırma, (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi: Erzurum.
  • Aktan, Ç. C., Tunç. M. (1998). Bilgi Toplumu ve Türkiye, Yeni Türkiye Dergisi, Ocak- Şubat 1998. 118-134.
  • American Express. Our History. https://about.americanexpress.com/our-history/default.aspx. (Erişim Tarihi: 02.10.2021).
  • Arklan, Ü., Taşdemir, E. (2008). Bilgi Toplumu ve İletişim: Bilginin Yayılması Sürecinde Kitle İletişim Araçları ve İnternet, Selçuk İletişim Dergisi, 5(3), 68-80.
  • Babu, S. R., Subramoniam, S. (2016). Tourism Management in Internet of Things Era, Journal of IT and Economic Development, 7 (1), April 2016, 1-14.
  • Beatrice, S. and Mihãlcescu,C.,( 2013), The Impact And Perspectives Of The E-Tourism At A Global Level, Romanian Economic Business Review, 8, 289-296.
  • Başer, N. E. (2011). I. Sanayi Devriminde Teknolojik Gelişmenin Rolü, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi: İzmir.
  • Bochoven, V. A. (2018). Visioning for Society 5.0, https://www.cambridgeconsultants.com/ insights/visioning-society-50, (Erişim Tarihi:26.01.2019).
  • Booking. Booking.com hakkında. https://www.booking.com/content/about (Erişim Tarihi: 02.10.2021).
  • Bolat, S. (2019). Dördüncü Sanayi Devriminin Lojistik Sektörüne Etkileri: Antalya Bölgesinde Lojistik Faaliyette Bulunan İşletmelerde Bir Araştırma, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi: Antalya.
  • Büyükuslu, R. A. (2018). Toplum 5.0, http://www.sanayigazetesi.com.tr/toplum-50-society-50-makale,1447.html, (Erişim Tarihi:26.01.2019).
  • Canton, J. (2016). Robobutlers, Morphing Hotels, Choosing Dreams And Longevity Spas: Check In To The Smart Hotels Of The Future. https://www.hospitalitynet.org/news/4079867.html. (Erişim Tarihi: 09.11.2021).
  • Condratov, I. (2013), E-Tourism: Concept and Evolution, EcoForum, 2(1), 58-61.
  • Çallı, D. S. (2015). Uluslararası seyahatlerin tarihi gelişimi ve son seyahat trendleri doğrultusunda Türkiye’nin konumu. Turar Turizm ve Araştırma Dergisi, 4(1), 4-28.
  • Çımrın, F. K. (2009). Küreselleşme Sürecinde Sosyal Bir Hareket Olarak Karşı Küreselleşme Hareketleri/Türkiye Sosyal Forumu Örneği, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ege Üniversitesi: İzmir.
  • Deguchi, A., Hirai, C., Matsuoka, H., Nakano, T., Oshima, K., Tai, M., ve Tani, S. (2020). Society 5.0: A People-Centric Super-Smart Society içinde, What Is Society 5.0?. 1, (s.1-23), Springer.
  • Demirtaş, N. (2010). Otel İşletmeciliği, Cahit, K. ve Bozkurt, Ü. (Ed.), Ankara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Yayınları, 2.Baskı, Sayı:67.
  • Dursun, D. (1998). Küreselleşme ve Toplumun İnşasında Bilginin Artan Önemi, Yeni Türkiye, 4 (19), 154-160.
  • https://www.ekodialog.com/Makaleler/kuresellesme-bilgi-toplumu-onemi-makale.html (Erişim Tarihi: 01.10.2021).
  • Eralp, Z. (1983). Genel Turizm, Ankara Üniversitesi: Basın-Yayın Yüksek Okulu Yayınları: 3.
  • Erçağ, G. (2017). 4. Endüstri Devrimi İçin Yol Haritası Belirlenmesinde Farklı Ülke Örneklerinin İncelenmesi ve Türkiye İçin Model Önerisi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Ege Bölgesi Sanayi Odası (EBSO), 2015. Sanayi 4.0 Uyum Sağlamayan Kaybedecek, http://www.ebso.org.tr/ebsomedia/documents/sanayi-40_88510761.pdf, (Erişim Tarihi: 02.03.2019).
  • Fırat, S. Ü., Fırat, O. Z. (2017). Sanayi 4.0 Devrimi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme: Kavramlar, Küresel Gelişmeler ve Türkiye, Toprak İşveren Dergisi, 114, 10-23.
  • Fidan, A. (2003). Tarım, Sanayi ve Bilgi Toplumunda Üretim ve Tüketim İlişkilerinin İşletme ve Yönetimleri Üzerindeki Etkileri, Mevzuat Dergisi, Yıl:6, Sayı: 62.
  • Friedman, M., Sen, S. (2017). Hospitality in the Digital Era. The road to 2025. Cognizant. June, 1-24. https://www.cognizant.com/whitepapers/hospitality-in-the-digital-era-codex2543.pdf. (Erişim Tarihi: 10.10.2021).
  • Fukuyama, M. (2018). Society 5.0: Aiming for a New Human-centered Society, https://www.jef.or.jp/journal/pdf/220th_Special_Article_02.pdf, (Erişim Tarihi: 26.01.2019)
  • Gierczak, B. (2011). The History of Tourist Transport after the Modern Industrial Revolution, Polish Journal of Sport Tourism, 18(4), 275-281.
  • Girgin, G. (2006). Fenikeliler’de Akdeniz Ticareti, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi: Konya.
  • Grunwitz, K. (2019). The Future is Society 5.0. Computer Fraud & Security, 8, 20.
  • Guo, Y., Liu, H. ve Chai, Y. (2014). The Embedding Convergence of Smart Cities and Tourism Internet of Things in China: An Advance Perspective, Advances in Hospitality and Tourism Research, 2(1). 54-69.
  • Gül, H. (2017). Dijitalleşmenin Kamu Yönetimi ve Politikaları ile Bu Alanlardaki Araştırmalara Etkileri, Yaşama Dergisi, 36, 5-26.
  • Günerhan, A. S. (2013). Avcı-Toplayıcı Toplumdan Günümüz Toplumuna Çevre ve Enerji Açısından Bakış, Mühendis ve Makine Dergisi, 54 (637), 17-20.
  • Güreşsever, G. (1974). Anadolu’da Osmanlı Devri Kervansaraylarının Gelişimi, (Yayınlanmamış Doktora Tezi). İ.Ü.Edebiyat Fakültesi Türk ve İslam Sanatı Kürsüsü: İstanbul.
  • Harayama, Y. (2017). Trends Society 5.0: Aiming for a New Human-centered Society, http://www.hitachi.com/rev/archive/2017/r2017_06/trends/index.html, (Erişim Tarihi: 26.01.2019).
  • Hwang, J., Park, H. Y., Hunter, W.C. (2015). Constructivism in Smart Tourism Research: Seoul Destination Image, Asia Pacific Journal of Information Systems, 25 (1). 163-181.
  • Kagermann, H., Helbig, J., Hellinger, A., & Wahlster, W. (2013). Recommendations for implementing the strategic initiative INDUSTRIE 4.0: Securing the future of German manufacturing industry; final report of the Industrie 4.0 Working Group. Forschungsunion.
  • Kaya, B., Buldu, S. (2018). Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği’nin (TÜRSAB) Tarihi, Kozak N. (Ed.) içinde, Dünden Bugüne Türkiye’de Turizm: Kurumlar, Kuruluşlar, Turizm Bölgeleri, Meslekler. 10, (s. 317-344). İstanbul: Yıkılmazlar.
  • Kaynak, İ. H. (2010). İnanç Turizminin Medeniyetler Arası İşbirliğine Etkileri: Türkiye Örneği, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 13(1-2), 119-126.
  • Keidanren, (2018). Society 5.0, http://www.keidanren.or.jp/en/policy/2018/095.html, (Erişim Tarihi:26.01.2019).
  • Keidanren, (2020). The Evolution of ESG Investment, Realization of Society 5.0, and Achievement of SDGs, https://www.gpif.go.jp/en/investment/Report_Society_and_SDGs_en.pdf. (Erişim Tarihi: 01.10.2021).
  • Keiser, J. R. (1979). Principles and Practice of Management in the Hospitality Industry, Boston: CBI.
  • Kılıç, S. (2017), Toplum 5.0 ve Japon Perspektifi, https://hbrturkiye.com/blog/toplum-5-0-ve-japon-perspektifi, (Erişim Tarihi:26.01.2019).
  • Kim, Y., T., Heshmati, A., Park, J. (2010). Decelerating Agricultural Society: Theoretical and Historical Perspectives, Technological Forecasting & Social Change, 77(3), 479-499.
  • Kiprutto, N., Kigio, F.W. ve Riungu, G. K. (2011). Evidence on the Adoption of e-Tourism Technologies in Nairobi, Global Journal of Business Research, 5(3), 55- 66.
  • Korkmaz, N. (2009). Anadolu Selçuklu Kervansarayları, Türkiye Mühendislik Haberleri (TMH), 453, 40-41.
  • Kozak, M. A., Evren, S., Çakır, O. (2013). Tarihsel Süreç İçinde Turizm Paradigması, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 24 (1), 7-22.
  • Kozak, N., Kozak, M. A., Kozak, M. (2017). Genel Turizm, Ankara: Detay
  • Kramer, N. S. (2002), Tarih Sümer’de Başlar, 2.Baskı, İstanbul: Kabalcı.
  • Küçükkalay, A. M. (1997). Endüstri Devrimi ve Ekonomik Sonuçlarının Analizi, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2 (Güz), 51-68.
  • Langley, A. (1994). The Industrial Revolution, New York: Viking.
  • Lickorish, L. J., Jenkins, C.L. (2006). An Introduction to Tourism, Jordan Hill, Oxford: Butterworth-Heinemann.
  • Lorenz, G. (2017). Japan’s Society 5.0: Going Beyond Industry 4.0, https://www.japanindustrynews.com/2017/08/japans-society-5-0-going-beyond-industry-4-0, (Erişim Tarihi:26:01.2019).
  • Mackenzie, J. M. (2005). Empires of Travel: British Guide Books and Cultural Imperialism in the 19th and 20th Centuries. Walton, J. K. (Ed.). Histories of Tourism Representation, Identity and Conflict, 19-38, Clevedon: Channel View Publications.
  • Mayor, T. (2013). Avcı-Toplayıcılar: Orijinal Liberteryenler, Atilla Yayla (Çev.), Liberal Düşünce, 18 (17), 227-246, http://www.libertedownload.com/LD/arsiv/71/17-thomas-mayor-avci-toplayicilar-.pdf, (Erişim Tarihi: 09.04.2020).
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2011). Konaklama ve Seyahat Hizmetleri, http://megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Turizm%20Hareketleri.pdf (Erişim Tarihi: 09.04.2020).
  • Pamuk, N. S., Soysal, M. (2018). Yeni Sanayi Devrimi Endüstri 4.0 Üzerine Bir İnceleme, Verimlilik Dergisi, 1, 41-66.
  • Pan, B., Yang, Y. (2015). Book Chapter for: Management Science in Hospitality and Tourism: Theory, Practice and Applications.
  • Robania, M., Madaleno, M. (2019). The Future of Tourism: Innovation and Sustainability içinde, Salo, E. F. ve Cooper, C. (Eds). Resources: Eco-efficiency, Sustainability and Innovation in Tourism, 19-42.
  • Roberts, B. H. (2015). The Third Industrial Revolution: Implications for Planning Cities and Regions. Urban Frontiers Working Paper 1, 1-22.
  • Rukancı, F., Hakan A. (2004). Bilgi Toplumu ve Toplumun Bilgilenmesine Kütüphanelerin Rolü, Kütüphaneciliğin Destanı Uluslararası Sempozyumu Bildiriler, http://acikarsiv.ankara.edu.tr/fulltext/165.htm, (Erişim Tarihi: 09.04.2020).
  • Salgues, B. (2018). Society 5.0: Industry of the Future, Technologies, Methods and Tools. London: ISTE Ltd and John Wiley & Sons, Inc.
  • Sander, O. (1989). Siyasi Tarih İlkçağlardan 1918’e, Ankara: İmge.
  • Schwab, K. (2017). The Fourth Industrial Revolution. New York: Crown Business.
  • Selvi, Ö. (2012). Bilgi Toplumu, Bilgi Yönetimi ve Halkla İlişkiler, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, S:3, 192-214.
  • Stainton, H. (2020). The History of Tourism. https://tourismteacher.com/history-of-tourism-2/, Erişim Tarihi: 05.05.2020.
  • Stein, B. (1971). Marketing in Action for Hotel-Motels and Restaurants, New York: Ahrens.
  • Stroud, R., & Vermeule, C. (1962). Cyriacus of Ancona and Athens, by E. W. Bodnar. Speculum, 37 (2), 257–265. https://doi.org/10.2307/2849953
  • Sustainable Travel Report, (2021). https://globalnews.booking.com/download/1037578/booking.comsustainabletravelreport2021.pdf. (Erişim Tarihi: 09.10.2021).
  • Tekin, Z. (2019). Otel İşletmelerindeki Web/Bulut Tabanlı Teknolojilere Dayalı Yönetim Sistemleri ve İşletme Başarısı İlişkisi, Uluslararası Yönetim ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6 (11), 130-137.
  • Tonta, Y. (1999). Bilgi Toplumu ve Bilgi Teknolojisi, Türk Kütüphaneciliği, 13(4), Aralık 1999, 363-375.
  • Tonta, Y., Küçük, E. M. (2005). Sanayi Toplumundan Bilgi Toplumuna Geçiş Sürecinde Temel Dinamikler, Bilgi Çağı ve Teknolojik Gelişmeler Işığında Toplum, Yönetim, Yönetici ve Lider Yaklaşımları Uluslararası Sempozyumu, 12-13 Mayıs 2005, İstanbul.
  • Topsakal, Y., Yüzbaşıoğlu, N., Çuhadar, M. (2018). Endüstri Devrimleri ve Turizm: Türkiye Turizm 4.0 Swot Analizi ve Geçiş Süreci Önerileri, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23, 1623-1638.
  • Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği (Tüsiad), (2016). Türkiye’nin Küresel Rekabetçiliği İçin Bir Gereklilik Olarak Sanayi 4.0 Gelişmekte Olan Ekonomi Perspektifi, http://www.tusiad.org/indir/2016/sanayi-40.pdf, (Erişim Tarihi: 08.04.2020).
  • Ünal, Y. (2009). Bilgi Toplumunun Tarihçesi, Tarih Okulu, Sonbahar 2009, 5, 123-144.
  • Yalçınkaya, T. (2001). Sanayi ve Bilgi Toplumlarında Rekabet Ekonomisi, Rekabet Bülteni, 3(5), 59-70.
  • Yıldız, Z. (2011). Turizm Sektörünün Gelişimi ve İstihdam Üzerindeki Etkisi, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 3(5). 54-71.
  • Yılmaz, L., Güler, M. E. (2017). Türkiye’de Muhafazakâr Değerler Bağlamında Turizm ve Tatil Algısındaki Değişme, International Journal of Contemporary Tourism Research, 1 (1), 17-25.
  • Yovcheva, Z., Buhalis, D. (2013). Augmented reality in tourism: 10 unique applications explained, Digital Tourism Think Tank, 1-12.

TOURISM IN THE LIGHT OF INDUSTRIAL REVOLUTIONS AND SOCIAL DEVELOPMENTS

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 12, 204 - 227, 06.12.2021

Öz

This study deals with the impact of developments in technology on the supply and demand environments of tourism from past to present. The subject to be specified is the needs that arise due to social developments, activates the supply, and various industrial developments and revolutions are created. On the other hand, social development emerges with the effects of these industrial developments and revolutions. With the ever-changing and increasing demands of the societies that keep up with the development, the supply direction is affected, and as a result, industrial developments and revolutions take place. The current is the Industry 4.0 revolution, and Society 5.0, experiencing this revolution. The study aims to try to illuminate how social developments and industrial revolutions affect the supply and demand aspects of tourism through a literature review.

Kaynakça

  • Akbaba, A. İ. (2018). Dördüncü Endüstri Devrimine Geçiş Sürecinde Üç Boyutlu Yazıcı Kullanımının Teknoloji Kabul Modeliyle Ölçümlenmesi: Otomotiv Endüstrisinde Bir Araştırma, (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi: Erzurum.
  • Aktan, Ç. C., Tunç. M. (1998). Bilgi Toplumu ve Türkiye, Yeni Türkiye Dergisi, Ocak- Şubat 1998. 118-134.
  • American Express. Our History. https://about.americanexpress.com/our-history/default.aspx. (Erişim Tarihi: 02.10.2021).
  • Arklan, Ü., Taşdemir, E. (2008). Bilgi Toplumu ve İletişim: Bilginin Yayılması Sürecinde Kitle İletişim Araçları ve İnternet, Selçuk İletişim Dergisi, 5(3), 68-80.
  • Babu, S. R., Subramoniam, S. (2016). Tourism Management in Internet of Things Era, Journal of IT and Economic Development, 7 (1), April 2016, 1-14.
  • Beatrice, S. and Mihãlcescu,C.,( 2013), The Impact And Perspectives Of The E-Tourism At A Global Level, Romanian Economic Business Review, 8, 289-296.
  • Başer, N. E. (2011). I. Sanayi Devriminde Teknolojik Gelişmenin Rolü, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi: İzmir.
  • Bochoven, V. A. (2018). Visioning for Society 5.0, https://www.cambridgeconsultants.com/ insights/visioning-society-50, (Erişim Tarihi:26.01.2019).
  • Booking. Booking.com hakkında. https://www.booking.com/content/about (Erişim Tarihi: 02.10.2021).
  • Bolat, S. (2019). Dördüncü Sanayi Devriminin Lojistik Sektörüne Etkileri: Antalya Bölgesinde Lojistik Faaliyette Bulunan İşletmelerde Bir Araştırma, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi: Antalya.
  • Büyükuslu, R. A. (2018). Toplum 5.0, http://www.sanayigazetesi.com.tr/toplum-50-society-50-makale,1447.html, (Erişim Tarihi:26.01.2019).
  • Canton, J. (2016). Robobutlers, Morphing Hotels, Choosing Dreams And Longevity Spas: Check In To The Smart Hotels Of The Future. https://www.hospitalitynet.org/news/4079867.html. (Erişim Tarihi: 09.11.2021).
  • Condratov, I. (2013), E-Tourism: Concept and Evolution, EcoForum, 2(1), 58-61.
  • Çallı, D. S. (2015). Uluslararası seyahatlerin tarihi gelişimi ve son seyahat trendleri doğrultusunda Türkiye’nin konumu. Turar Turizm ve Araştırma Dergisi, 4(1), 4-28.
  • Çımrın, F. K. (2009). Küreselleşme Sürecinde Sosyal Bir Hareket Olarak Karşı Küreselleşme Hareketleri/Türkiye Sosyal Forumu Örneği, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ege Üniversitesi: İzmir.
  • Deguchi, A., Hirai, C., Matsuoka, H., Nakano, T., Oshima, K., Tai, M., ve Tani, S. (2020). Society 5.0: A People-Centric Super-Smart Society içinde, What Is Society 5.0?. 1, (s.1-23), Springer.
  • Demirtaş, N. (2010). Otel İşletmeciliği, Cahit, K. ve Bozkurt, Ü. (Ed.), Ankara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Yayınları, 2.Baskı, Sayı:67.
  • Dursun, D. (1998). Küreselleşme ve Toplumun İnşasında Bilginin Artan Önemi, Yeni Türkiye, 4 (19), 154-160.
  • https://www.ekodialog.com/Makaleler/kuresellesme-bilgi-toplumu-onemi-makale.html (Erişim Tarihi: 01.10.2021).
  • Eralp, Z. (1983). Genel Turizm, Ankara Üniversitesi: Basın-Yayın Yüksek Okulu Yayınları: 3.
  • Erçağ, G. (2017). 4. Endüstri Devrimi İçin Yol Haritası Belirlenmesinde Farklı Ülke Örneklerinin İncelenmesi ve Türkiye İçin Model Önerisi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Ege Bölgesi Sanayi Odası (EBSO), 2015. Sanayi 4.0 Uyum Sağlamayan Kaybedecek, http://www.ebso.org.tr/ebsomedia/documents/sanayi-40_88510761.pdf, (Erişim Tarihi: 02.03.2019).
  • Fırat, S. Ü., Fırat, O. Z. (2017). Sanayi 4.0 Devrimi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme: Kavramlar, Küresel Gelişmeler ve Türkiye, Toprak İşveren Dergisi, 114, 10-23.
  • Fidan, A. (2003). Tarım, Sanayi ve Bilgi Toplumunda Üretim ve Tüketim İlişkilerinin İşletme ve Yönetimleri Üzerindeki Etkileri, Mevzuat Dergisi, Yıl:6, Sayı: 62.
  • Friedman, M., Sen, S. (2017). Hospitality in the Digital Era. The road to 2025. Cognizant. June, 1-24. https://www.cognizant.com/whitepapers/hospitality-in-the-digital-era-codex2543.pdf. (Erişim Tarihi: 10.10.2021).
  • Fukuyama, M. (2018). Society 5.0: Aiming for a New Human-centered Society, https://www.jef.or.jp/journal/pdf/220th_Special_Article_02.pdf, (Erişim Tarihi: 26.01.2019)
  • Gierczak, B. (2011). The History of Tourist Transport after the Modern Industrial Revolution, Polish Journal of Sport Tourism, 18(4), 275-281.
  • Girgin, G. (2006). Fenikeliler’de Akdeniz Ticareti, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi: Konya.
  • Grunwitz, K. (2019). The Future is Society 5.0. Computer Fraud & Security, 8, 20.
  • Guo, Y., Liu, H. ve Chai, Y. (2014). The Embedding Convergence of Smart Cities and Tourism Internet of Things in China: An Advance Perspective, Advances in Hospitality and Tourism Research, 2(1). 54-69.
  • Gül, H. (2017). Dijitalleşmenin Kamu Yönetimi ve Politikaları ile Bu Alanlardaki Araştırmalara Etkileri, Yaşama Dergisi, 36, 5-26.
  • Günerhan, A. S. (2013). Avcı-Toplayıcı Toplumdan Günümüz Toplumuna Çevre ve Enerji Açısından Bakış, Mühendis ve Makine Dergisi, 54 (637), 17-20.
  • Güreşsever, G. (1974). Anadolu’da Osmanlı Devri Kervansaraylarının Gelişimi, (Yayınlanmamış Doktora Tezi). İ.Ü.Edebiyat Fakültesi Türk ve İslam Sanatı Kürsüsü: İstanbul.
  • Harayama, Y. (2017). Trends Society 5.0: Aiming for a New Human-centered Society, http://www.hitachi.com/rev/archive/2017/r2017_06/trends/index.html, (Erişim Tarihi: 26.01.2019).
  • Hwang, J., Park, H. Y., Hunter, W.C. (2015). Constructivism in Smart Tourism Research: Seoul Destination Image, Asia Pacific Journal of Information Systems, 25 (1). 163-181.
  • Kagermann, H., Helbig, J., Hellinger, A., & Wahlster, W. (2013). Recommendations for implementing the strategic initiative INDUSTRIE 4.0: Securing the future of German manufacturing industry; final report of the Industrie 4.0 Working Group. Forschungsunion.
  • Kaya, B., Buldu, S. (2018). Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği’nin (TÜRSAB) Tarihi, Kozak N. (Ed.) içinde, Dünden Bugüne Türkiye’de Turizm: Kurumlar, Kuruluşlar, Turizm Bölgeleri, Meslekler. 10, (s. 317-344). İstanbul: Yıkılmazlar.
  • Kaynak, İ. H. (2010). İnanç Turizminin Medeniyetler Arası İşbirliğine Etkileri: Türkiye Örneği, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 13(1-2), 119-126.
  • Keidanren, (2018). Society 5.0, http://www.keidanren.or.jp/en/policy/2018/095.html, (Erişim Tarihi:26.01.2019).
  • Keidanren, (2020). The Evolution of ESG Investment, Realization of Society 5.0, and Achievement of SDGs, https://www.gpif.go.jp/en/investment/Report_Society_and_SDGs_en.pdf. (Erişim Tarihi: 01.10.2021).
  • Keiser, J. R. (1979). Principles and Practice of Management in the Hospitality Industry, Boston: CBI.
  • Kılıç, S. (2017), Toplum 5.0 ve Japon Perspektifi, https://hbrturkiye.com/blog/toplum-5-0-ve-japon-perspektifi, (Erişim Tarihi:26.01.2019).
  • Kim, Y., T., Heshmati, A., Park, J. (2010). Decelerating Agricultural Society: Theoretical and Historical Perspectives, Technological Forecasting & Social Change, 77(3), 479-499.
  • Kiprutto, N., Kigio, F.W. ve Riungu, G. K. (2011). Evidence on the Adoption of e-Tourism Technologies in Nairobi, Global Journal of Business Research, 5(3), 55- 66.
  • Korkmaz, N. (2009). Anadolu Selçuklu Kervansarayları, Türkiye Mühendislik Haberleri (TMH), 453, 40-41.
  • Kozak, M. A., Evren, S., Çakır, O. (2013). Tarihsel Süreç İçinde Turizm Paradigması, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 24 (1), 7-22.
  • Kozak, N., Kozak, M. A., Kozak, M. (2017). Genel Turizm, Ankara: Detay
  • Kramer, N. S. (2002), Tarih Sümer’de Başlar, 2.Baskı, İstanbul: Kabalcı.
  • Küçükkalay, A. M. (1997). Endüstri Devrimi ve Ekonomik Sonuçlarının Analizi, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2 (Güz), 51-68.
  • Langley, A. (1994). The Industrial Revolution, New York: Viking.
  • Lickorish, L. J., Jenkins, C.L. (2006). An Introduction to Tourism, Jordan Hill, Oxford: Butterworth-Heinemann.
  • Lorenz, G. (2017). Japan’s Society 5.0: Going Beyond Industry 4.0, https://www.japanindustrynews.com/2017/08/japans-society-5-0-going-beyond-industry-4-0, (Erişim Tarihi:26:01.2019).
  • Mackenzie, J. M. (2005). Empires of Travel: British Guide Books and Cultural Imperialism in the 19th and 20th Centuries. Walton, J. K. (Ed.). Histories of Tourism Representation, Identity and Conflict, 19-38, Clevedon: Channel View Publications.
  • Mayor, T. (2013). Avcı-Toplayıcılar: Orijinal Liberteryenler, Atilla Yayla (Çev.), Liberal Düşünce, 18 (17), 227-246, http://www.libertedownload.com/LD/arsiv/71/17-thomas-mayor-avci-toplayicilar-.pdf, (Erişim Tarihi: 09.04.2020).
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2011). Konaklama ve Seyahat Hizmetleri, http://megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Turizm%20Hareketleri.pdf (Erişim Tarihi: 09.04.2020).
  • Pamuk, N. S., Soysal, M. (2018). Yeni Sanayi Devrimi Endüstri 4.0 Üzerine Bir İnceleme, Verimlilik Dergisi, 1, 41-66.
  • Pan, B., Yang, Y. (2015). Book Chapter for: Management Science in Hospitality and Tourism: Theory, Practice and Applications.
  • Robania, M., Madaleno, M. (2019). The Future of Tourism: Innovation and Sustainability içinde, Salo, E. F. ve Cooper, C. (Eds). Resources: Eco-efficiency, Sustainability and Innovation in Tourism, 19-42.
  • Roberts, B. H. (2015). The Third Industrial Revolution: Implications for Planning Cities and Regions. Urban Frontiers Working Paper 1, 1-22.
  • Rukancı, F., Hakan A. (2004). Bilgi Toplumu ve Toplumun Bilgilenmesine Kütüphanelerin Rolü, Kütüphaneciliğin Destanı Uluslararası Sempozyumu Bildiriler, http://acikarsiv.ankara.edu.tr/fulltext/165.htm, (Erişim Tarihi: 09.04.2020).
  • Salgues, B. (2018). Society 5.0: Industry of the Future, Technologies, Methods and Tools. London: ISTE Ltd and John Wiley & Sons, Inc.
  • Sander, O. (1989). Siyasi Tarih İlkçağlardan 1918’e, Ankara: İmge.
  • Schwab, K. (2017). The Fourth Industrial Revolution. New York: Crown Business.
  • Selvi, Ö. (2012). Bilgi Toplumu, Bilgi Yönetimi ve Halkla İlişkiler, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, S:3, 192-214.
  • Stainton, H. (2020). The History of Tourism. https://tourismteacher.com/history-of-tourism-2/, Erişim Tarihi: 05.05.2020.
  • Stein, B. (1971). Marketing in Action for Hotel-Motels and Restaurants, New York: Ahrens.
  • Stroud, R., & Vermeule, C. (1962). Cyriacus of Ancona and Athens, by E. W. Bodnar. Speculum, 37 (2), 257–265. https://doi.org/10.2307/2849953
  • Sustainable Travel Report, (2021). https://globalnews.booking.com/download/1037578/booking.comsustainabletravelreport2021.pdf. (Erişim Tarihi: 09.10.2021).
  • Tekin, Z. (2019). Otel İşletmelerindeki Web/Bulut Tabanlı Teknolojilere Dayalı Yönetim Sistemleri ve İşletme Başarısı İlişkisi, Uluslararası Yönetim ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6 (11), 130-137.
  • Tonta, Y. (1999). Bilgi Toplumu ve Bilgi Teknolojisi, Türk Kütüphaneciliği, 13(4), Aralık 1999, 363-375.
  • Tonta, Y., Küçük, E. M. (2005). Sanayi Toplumundan Bilgi Toplumuna Geçiş Sürecinde Temel Dinamikler, Bilgi Çağı ve Teknolojik Gelişmeler Işığında Toplum, Yönetim, Yönetici ve Lider Yaklaşımları Uluslararası Sempozyumu, 12-13 Mayıs 2005, İstanbul.
  • Topsakal, Y., Yüzbaşıoğlu, N., Çuhadar, M. (2018). Endüstri Devrimleri ve Turizm: Türkiye Turizm 4.0 Swot Analizi ve Geçiş Süreci Önerileri, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23, 1623-1638.
  • Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği (Tüsiad), (2016). Türkiye’nin Küresel Rekabetçiliği İçin Bir Gereklilik Olarak Sanayi 4.0 Gelişmekte Olan Ekonomi Perspektifi, http://www.tusiad.org/indir/2016/sanayi-40.pdf, (Erişim Tarihi: 08.04.2020).
  • Ünal, Y. (2009). Bilgi Toplumunun Tarihçesi, Tarih Okulu, Sonbahar 2009, 5, 123-144.
  • Yalçınkaya, T. (2001). Sanayi ve Bilgi Toplumlarında Rekabet Ekonomisi, Rekabet Bülteni, 3(5), 59-70.
  • Yıldız, Z. (2011). Turizm Sektörünün Gelişimi ve İstihdam Üzerindeki Etkisi, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 3(5). 54-71.
  • Yılmaz, L., Güler, M. E. (2017). Türkiye’de Muhafazakâr Değerler Bağlamında Turizm ve Tatil Algısındaki Değişme, International Journal of Contemporary Tourism Research, 1 (1), 17-25.
  • Yovcheva, Z., Buhalis, D. (2013). Augmented reality in tourism: 10 unique applications explained, Digital Tourism Think Tank, 1-12.
Toplam 78 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Buğcan Güvenol 0000-0003-3776-8470

Zafer Gündüz 0000-0002-3485-0818

Mehmet Emre Güler 0000-0002-8689-9859

Yayımlanma Tarihi 6 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 22 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Güvenol, B., Gündüz, Z., & Güler, M. E. (2021). ENDÜSTRİYEL DEVRİMLER VE TOPLUMSAL GELİŞMELERİN IŞIĞINDA TURİZM. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(12), 204-227.