Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GENÇLERİN GİRİŞİMCİLİĞE BAKIŞ AÇILARI VE GİRİŞİMCİ OLMA ARZULARI ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 17, 79 - 97
https://doi.org/10.54831/vanyyuiibfd.1456129

Öz

Bu çalışmanın amacı, gençlerin girişimciliğe yönelik bakış açılarını ve girişimci olma arzularını ortaya çıkarmaktır. Çalışma, gençlerin girişimcilikle ilgili algılarını araştıran fenomenolojik bir desen kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri, 18-24 yaş arasındaki 20 katılımcıyla yüz yüze yapılan yarı yapılandırılmış görüşmelerle elde edilmiştir. Katılımcılara araştırmanın amacını ortaya çıkaracak sorular yöneltilmiş ve veriler elde edilmiştir. Elde edilen veriler, Maxqda 20 Paket Programı kullanılarak içerik analizine tabi tutulmuş ve araştırma sonuçları elde edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, gençlerin genel kanısı toplumun girişimciliğe olumlu baktığı ve girişimcilerin toplum nezdinde olumlu bir imaja sahip olduğu yönündedir. Katılımcılar, insanların maddi kazanç elde etme ve yaşam standartlarını yükseltme gibi nedenlerle girişimci olmayı tercih ettiğini ifade etmişlerdir. Ayrıca, nitelikli girişimci sayısının artırılması için girişimcilik eğitimlerinin ve devlet desteğinin önemli olduğu vurgulanmıştır. Katılımcılar tarafından belirtilen birçok girişimcilik özelliği bulunmakta ve bu özelliklere sahip olmanın girişimci olma isteği üzerinde olumlu bir etkisi olduğu belirtilmiştir.

Kaynakça

  • Aksay, B. & İplik, E. (2014). Girişimcilik eğilimi ölçeğinin (Get 2) Türkiye bağlamında değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(2), 199-210.
  • Altuntaş, G. (2010). Girişimcilik ve stratejik yönetim ilişkisi: Bir stratejik girişimcilik modeli ve Borsa İstanbul BİST-100 Endeksi'nde testi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Balaban, Ö. & Özdemir, Y. (2008). Girişimcilik eğitiminin girişimcilik eğilimi üzerindeki etkisi: Sakarya Üniversitesi İİBF örneği. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 3(2), 133-147.
  • Bayram, K. & Çelik, H. (2022). Öğretmen adaylarının girişimcilik konu alan bilgileri ve teknopark algılarındaki değişim: Teknopark ziyareti. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 697-732. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1104815
  • Bozkurt, Ö. Ç., Kalkan, A., Koyuncu, O. & Alparslan, A. M. (2012). Türkiye’de girişimciliğin gelişimi: Girişimciler üzerinde nitel bir araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(15), 229-247.
  • Ceylan, E., Kurt, S., Yüksel, G., & Özdemir, H. (2024). İlkokul öğretmenlerinin girişimcilik hakkında görüşleri. Ulusal Eğitim Dergisi, 4(2), 494–513.
  • Carree, M. A. & Thurik, A. R. (2010). The impact of entrepreneurship on economic growth, handbook of entrepreneurship research, International Handbook Series on Entrepreneurship 5, DOI 10.1007/978-1-4419-1191-9_20, 2003.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design choosing among five approaches. Sage Publications.
  • Creswell, J. W. & Plano-Clark, V. L. (2017). Designing and conducting mixed methods research (3th ed.) Thousand Oaks. CA: Sage.
  • Dees, J. G. (1998). The Meaning of “Social Entrepreneurship”. The Kauffman Center for Entrepreneurial Leadership. Kansas City, MO and Palo Alto, CA.
  • Doğan, E. (2015). The effect of entrepreneurship education on entrepreneurial intentions of university students in Turkey. Ekonometri ve İstatistik e-Dergisi, (23), 79-93.
  • Ekici, E. & Turan, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimi: Planlanmış davranışlar teorisi ve girişimcilik eğitiminin rolü. Journal of the Cukurova University Institute of Social Sciences, 26(1), 201-215.
  • Ekşi, H., Okan, N., & Ayhan, A. S. (2018). İmam Hatip Lisesi öğrencilerinin karakter gelişiminin yordayıcısı olarak öz düzenleme becerisi ve okul iklim algısı. Talim: Journal of Education in Muslim Societies and Communities, 2, 209–241. https://dx.doi.org/10.12738/talim.2018.2.0004
  • Ercan, S. & Gökdeniz, İ. (2009). Girişimciliğin gelişim süreci ve girişimcilik açısından Kazakistan. Bilig, sayı 49. Erdayı, A. U. (2009). Dünya'da genç işsizliği sorununun çözümüne yönelik ulusal politikalar ve Türkiye. Çalışma ve Toplum Dergisi. 3(22), 133-162.
  • Eroğlu, Ş. G. & Avcı, U. (2021). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimleri üzerine boylamsal bir araştırma, İşletme Araştırmaları Dergisi, 13(4), 3607-3621.
  • Filion, L. J. (2011). Defining the entrepreneur. (Ed. Dana, L.P.) In: World encyclopedia of entrepreneurship. USA: Edward Elgar, 41- 52.
  • Goel, A., Vohre, N., Zhang, L. & Arora, B. (2007). Attitudes of the youth towards entrepreneurs and entrepreneurship: A cross-cultural comparison of India and China. Indıan Instıtute of Management Ahmedabad Indıa. W.P. No.2007-01-06.
  • Göker, Z. A. (2019). Girişimcilik teorisi ve kurumsal girişimcilik kavramı: kurumsal girişimcilik ve iş tatmini ilişkisinde örgüt yapısının rolü (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gözüm, A. G. (2019). Girişimcilik alanında yazılan akademik makalelerin kategorik olarak değerlendirilmesi: Girişimciliğin Türkiye’deki akademik örüntüsü. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 367-385.
  • Gümüşoğlu, Ş. & Karaöz, B. (2014). Tarihsel süreçte girişimcilik: Muğla örneği. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi. 3(1), 99-100.
  • Güney, S. (2008). Girişimcilik-Temel Kavramlar ve Bazı Güncel Konular, Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Hisrich, R. D. & Peters, M. P. (2002). Entrepreneurship, Fifth Edition. Mcgraw Hill/Irwin, New York.
  • İrengün, O. (2019). Developing Entrepreneurs: Entrepreneurial Characteristics of University Students. Beykoz Akademi Dergisi, 7(2), 202-221.
  • Karadeniz, E. E. (2019). Türkiye’de girişimcilik ve uluslararası karşılaştırma 2018, Global Entrepreneurshıp Monıtor (GEM). Yeditepe Üniversitesi Yayınevi. İstanbul.
  • Kılıç, S. (2020). KOSGEB girişimcilik eğitimlerinin, girişimci adaylarının girişimcilik eğilimleri üzerindeki etkisinin ölçülmesine yönelik bir araştırma (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Lincoln, Y. S. & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills, CA: Sage.
  • Marangoz, M. (2016). Girişimcilik. Genişletilmiş ve Güncellenmiş 3. Baskı. Beta. İstanbul.
  • Okan, N. & Ören, A. (2021). Covid-19 sürecinde yaşanılan olumsuz duygularda dini başa çıkma’nın rolü. İlahiyat Tetkikleri Dergisi (56), 359-380. https://doi.org/10.29288/ilted.973524
  • Öksüzoğlu, T. Ö. & Çoban, G. S. (2021). Awareness of undergraduate students towards social entrepreneurshıp. Organizational Behavior Research, 6(2), 122-133. Https://Doi.Org/10.51847/S3TJK18Tdt
  • Özdemir, Ç., Bayhan, M., Bayhan, L. M. & Bedir, M. (2023). Girişimcilik hakkında öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi, International Academic Social Resources Journal, (e-ISSN: 2636- 7637), Vol:8, Issue:54; pp:3854- 3868. DOI: http://dx.doi.org/10.29228/ASRJOU RNAL.71828
  • Özdemir, Ş. (2019). Memurluğa odaklanmış üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğitimi hakkındaki görüşlerine yönelik nitel bir araştırma. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 21(37), 101-114.
  • Pehlivanoğlu, F. & Kayan, K. (2019). Türkiye’de girişimcilik: Mevcut durum analizi ve çözüm önerileri. Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 58-78.
  • Pietkiewicz, I. & Smith, J. A. (2014). A practical guide to using interpretative phenomenological analysis in qualitative research psychology. Psychological journal, 20(1), 7-14. DOI: 10.14691/CPPJ.20.1.7.
  • Sönmez, V. & Alacapınar, F. G. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık. Tanrıverdi, H., Bayram, G. N., & Alkan, M. (2016). Girişimcilik eğitiminin girişimcilik eğilimi üzerine etkisinin incelenmesi. Girisimcilik ve Kalkinma Dergisi, 11(1), 1-29
  • Tekindal, M. & Uğuz Arsu, Ş. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 153- 182.
  • Toklu, İ. T. (2019). What Impacts Entrepreneurshıp Intentıon of Unıversıty Students? A Research in East-Black Sea Regıon. Business & Amp; Management Studies: An International Journal, 6(4), 1081–1100. https://doi.org/10.15295/bmij.v6i4.320
  • Tuncer, M. & Doğan, S. (2018). Girişimcilik eğiliminde eğitimin etkisi: Turizm işletmeciliği öğrencilerine yönelik bir araştırma. Turizm Akademik Dergisi, 5(2), 97-108.
  • Turhan, M. (2022). Türkiye’deki alan yazında girişimci eğilimi profili üzerine nitel bir araştırma. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 12(3), 1284-1313.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zeytünü, G. & Yazgan, Ç. Ü., (2022). Pandemi sürecinde kadın girişimcilerin iş ve aile yaşamları: Ankara örneği, Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 12(2), 1381-1398. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1100729

A QUALITATIVE RESEARCH ON YOUTH'S PERSPECTIVES TO ENTREPRENEURSHIP AND THEIR DESIRE TO BE ENTREPRENEURSHIP

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 17, 79 - 97
https://doi.org/10.54831/vanyyuiibfd.1456129

Öz

The aim of this study is to reveal young people's perspectives on entrepreneurship and their desire to become entrepreneurs. The study was conducted using a phenomenological design that explores young people's perceptions of entrepreneurship. The research data were obtained through face-to-face semi-structured interviews with 20 participants aged 18-24. The participants were asked questions to reveal the purpose of the research and data were obtained. The data obtained were subjected to content analysis using Maxqda 20 Package Programme and research results were obtained. According to the results of the analysis, the general opinion of the young people is that the society has a positive view of entrepreneurship and that entrepreneurs have a positive image in the eyes of the society. Participants stated that people prefer to be entrepreneurs for reasons such as financial gain and raising their living standards. In addition, it was emphasised that entrepreneurship trainings and government support are important for increasing the number of qualified entrepreneurs. There are many entrepreneurship characteristics stated by the participants and it is stated that having these characteristics has a positive effect on the desire to become an entrepreneur.

Kaynakça

  • Aksay, B. & İplik, E. (2014). Girişimcilik eğilimi ölçeğinin (Get 2) Türkiye bağlamında değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(2), 199-210.
  • Altuntaş, G. (2010). Girişimcilik ve stratejik yönetim ilişkisi: Bir stratejik girişimcilik modeli ve Borsa İstanbul BİST-100 Endeksi'nde testi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Balaban, Ö. & Özdemir, Y. (2008). Girişimcilik eğitiminin girişimcilik eğilimi üzerindeki etkisi: Sakarya Üniversitesi İİBF örneği. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 3(2), 133-147.
  • Bayram, K. & Çelik, H. (2022). Öğretmen adaylarının girişimcilik konu alan bilgileri ve teknopark algılarındaki değişim: Teknopark ziyareti. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 697-732. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1104815
  • Bozkurt, Ö. Ç., Kalkan, A., Koyuncu, O. & Alparslan, A. M. (2012). Türkiye’de girişimciliğin gelişimi: Girişimciler üzerinde nitel bir araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(15), 229-247.
  • Ceylan, E., Kurt, S., Yüksel, G., & Özdemir, H. (2024). İlkokul öğretmenlerinin girişimcilik hakkında görüşleri. Ulusal Eğitim Dergisi, 4(2), 494–513.
  • Carree, M. A. & Thurik, A. R. (2010). The impact of entrepreneurship on economic growth, handbook of entrepreneurship research, International Handbook Series on Entrepreneurship 5, DOI 10.1007/978-1-4419-1191-9_20, 2003.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design choosing among five approaches. Sage Publications.
  • Creswell, J. W. & Plano-Clark, V. L. (2017). Designing and conducting mixed methods research (3th ed.) Thousand Oaks. CA: Sage.
  • Dees, J. G. (1998). The Meaning of “Social Entrepreneurship”. The Kauffman Center for Entrepreneurial Leadership. Kansas City, MO and Palo Alto, CA.
  • Doğan, E. (2015). The effect of entrepreneurship education on entrepreneurial intentions of university students in Turkey. Ekonometri ve İstatistik e-Dergisi, (23), 79-93.
  • Ekici, E. & Turan, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimi: Planlanmış davranışlar teorisi ve girişimcilik eğitiminin rolü. Journal of the Cukurova University Institute of Social Sciences, 26(1), 201-215.
  • Ekşi, H., Okan, N., & Ayhan, A. S. (2018). İmam Hatip Lisesi öğrencilerinin karakter gelişiminin yordayıcısı olarak öz düzenleme becerisi ve okul iklim algısı. Talim: Journal of Education in Muslim Societies and Communities, 2, 209–241. https://dx.doi.org/10.12738/talim.2018.2.0004
  • Ercan, S. & Gökdeniz, İ. (2009). Girişimciliğin gelişim süreci ve girişimcilik açısından Kazakistan. Bilig, sayı 49. Erdayı, A. U. (2009). Dünya'da genç işsizliği sorununun çözümüne yönelik ulusal politikalar ve Türkiye. Çalışma ve Toplum Dergisi. 3(22), 133-162.
  • Eroğlu, Ş. G. & Avcı, U. (2021). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimleri üzerine boylamsal bir araştırma, İşletme Araştırmaları Dergisi, 13(4), 3607-3621.
  • Filion, L. J. (2011). Defining the entrepreneur. (Ed. Dana, L.P.) In: World encyclopedia of entrepreneurship. USA: Edward Elgar, 41- 52.
  • Goel, A., Vohre, N., Zhang, L. & Arora, B. (2007). Attitudes of the youth towards entrepreneurs and entrepreneurship: A cross-cultural comparison of India and China. Indıan Instıtute of Management Ahmedabad Indıa. W.P. No.2007-01-06.
  • Göker, Z. A. (2019). Girişimcilik teorisi ve kurumsal girişimcilik kavramı: kurumsal girişimcilik ve iş tatmini ilişkisinde örgüt yapısının rolü (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gözüm, A. G. (2019). Girişimcilik alanında yazılan akademik makalelerin kategorik olarak değerlendirilmesi: Girişimciliğin Türkiye’deki akademik örüntüsü. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 367-385.
  • Gümüşoğlu, Ş. & Karaöz, B. (2014). Tarihsel süreçte girişimcilik: Muğla örneği. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi. 3(1), 99-100.
  • Güney, S. (2008). Girişimcilik-Temel Kavramlar ve Bazı Güncel Konular, Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Hisrich, R. D. & Peters, M. P. (2002). Entrepreneurship, Fifth Edition. Mcgraw Hill/Irwin, New York.
  • İrengün, O. (2019). Developing Entrepreneurs: Entrepreneurial Characteristics of University Students. Beykoz Akademi Dergisi, 7(2), 202-221.
  • Karadeniz, E. E. (2019). Türkiye’de girişimcilik ve uluslararası karşılaştırma 2018, Global Entrepreneurshıp Monıtor (GEM). Yeditepe Üniversitesi Yayınevi. İstanbul.
  • Kılıç, S. (2020). KOSGEB girişimcilik eğitimlerinin, girişimci adaylarının girişimcilik eğilimleri üzerindeki etkisinin ölçülmesine yönelik bir araştırma (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Lincoln, Y. S. & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills, CA: Sage.
  • Marangoz, M. (2016). Girişimcilik. Genişletilmiş ve Güncellenmiş 3. Baskı. Beta. İstanbul.
  • Okan, N. & Ören, A. (2021). Covid-19 sürecinde yaşanılan olumsuz duygularda dini başa çıkma’nın rolü. İlahiyat Tetkikleri Dergisi (56), 359-380. https://doi.org/10.29288/ilted.973524
  • Öksüzoğlu, T. Ö. & Çoban, G. S. (2021). Awareness of undergraduate students towards social entrepreneurshıp. Organizational Behavior Research, 6(2), 122-133. Https://Doi.Org/10.51847/S3TJK18Tdt
  • Özdemir, Ç., Bayhan, M., Bayhan, L. M. & Bedir, M. (2023). Girişimcilik hakkında öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi, International Academic Social Resources Journal, (e-ISSN: 2636- 7637), Vol:8, Issue:54; pp:3854- 3868. DOI: http://dx.doi.org/10.29228/ASRJOU RNAL.71828
  • Özdemir, Ş. (2019). Memurluğa odaklanmış üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğitimi hakkındaki görüşlerine yönelik nitel bir araştırma. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 21(37), 101-114.
  • Pehlivanoğlu, F. & Kayan, K. (2019). Türkiye’de girişimcilik: Mevcut durum analizi ve çözüm önerileri. Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 58-78.
  • Pietkiewicz, I. & Smith, J. A. (2014). A practical guide to using interpretative phenomenological analysis in qualitative research psychology. Psychological journal, 20(1), 7-14. DOI: 10.14691/CPPJ.20.1.7.
  • Sönmez, V. & Alacapınar, F. G. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık. Tanrıverdi, H., Bayram, G. N., & Alkan, M. (2016). Girişimcilik eğitiminin girişimcilik eğilimi üzerine etkisinin incelenmesi. Girisimcilik ve Kalkinma Dergisi, 11(1), 1-29
  • Tekindal, M. & Uğuz Arsu, Ş. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 153- 182.
  • Toklu, İ. T. (2019). What Impacts Entrepreneurshıp Intentıon of Unıversıty Students? A Research in East-Black Sea Regıon. Business & Amp; Management Studies: An International Journal, 6(4), 1081–1100. https://doi.org/10.15295/bmij.v6i4.320
  • Tuncer, M. & Doğan, S. (2018). Girişimcilik eğiliminde eğitimin etkisi: Turizm işletmeciliği öğrencilerine yönelik bir araştırma. Turizm Akademik Dergisi, 5(2), 97-108.
  • Turhan, M. (2022). Türkiye’deki alan yazında girişimci eğilimi profili üzerine nitel bir araştırma. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 12(3), 1284-1313.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zeytünü, G. & Yazgan, Ç. Ü., (2022). Pandemi sürecinde kadın girişimcilerin iş ve aile yaşamları: Ankara örneği, Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 12(2), 1381-1398. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1100729
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Girişimsel Pazarlama
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yusuf Taha Okan 0000-0002-7513-9790

Ahmet Çakır 0000-0002-4784-9912

Erken Görünüm Tarihi 29 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 20 Mart 2024
Kabul Tarihi 13 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Okan, Y. T., & Çakır, A. (2024). GENÇLERİN GİRİŞİMCİLİĞE BAKIŞ AÇILARI VE GİRİŞİMCİ OLMA ARZULARI ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(17), 79-97. https://doi.org/10.54831/vanyyuiibfd.1456129