Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Estimating instant fuel consumption by machine learning and improving fuel consumption

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 3, 54 - 60, 30.12.2021

Öz

Modern cars are very technologically advanced and rely on sensors and actuators which communicate with control units, therefore it becomes possible to obtain data by using the vehicle sensor data from the controller area network (CAN) bus. Due to its bus structure, it is possible to reach real-time detailed data from sensors inside the vehicle such as O2 sensor voltage, fuel pressure, catalyst temperature etc. This study aims to predict the instantaneous fuel consumption by collecting a large-scale vehicle sensors' data and create a model with machine learning algorithms with the goal of better understand how the multiple variables influence the instantaneous fuel consumption.With this predictive model, it is better understood how the variables obtained from the sensors affect the instantaneous fuel consumption and it is proposed to reduce the fuel consumption between 1% and 2% by interfering with the intake air temperature information. This approach and the experiments can also support original equipment manufacturers in developing and marketing this technology in the future. This work may lead the way to a cleaner environment due to more economical and less polluting vehicles.

Kaynakça

  • Pheanis, David & Tenney, Jeffrey. (2003). Vehicle-Bus Interface with GMLAN for Data Collection.. 88-92.
  • Huybrechts, Thomas , Vanommeslaeghe, Yon , Blontrock, Dries , Van Barel, Gregory , Hellinckx, Peter. (2018). Automatic Reverse Engineering of CAN Bus Data Using Machine Learning Techniques. 751-761. 10.1007/978-3-319-69835-971
  • U. Fugiglando et al., Driving Behavior Analysis through CAN Bus Data in an Uncontrolled Environment in IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, vol. 20, no. 2, pp. 737-748, Feb. 2019.
  • Lundberg, S. M., Erion, G., Chen, H., DeGrave, A., Prutkin, J. M., Nair, B., Katz,R., Himmelfarb, J., Bansal, N., & Lee, S.-I. (2020). From local explanations toglobal understanding with explainable ai for trees.Nature Machine Intelligence,2(1), 2522–5839.
  • Lundberg, S. M., & Lee, S.-I. (2017). A unified approach to interpreting modelpredictions. In I. Guyon, U. V. Luxburg, S. Bengio, H. Wallach, R. Fergus,S. Vishwanathan, & R. Garnett (Eds.)Advances in Neural Information ProcessingSystems 30, (pp. 4765–4774). Curran Associates, Inc.
  • Lundberg, S. M., Nair, B., Vavilala, M. S., Horibe, M., Eisses, M. J., Adams, T.,Liston, D. E., Low, D. K.-W., Newman, S.-F., Kim, J., et al. (2018). Explainablemachine-learning predictions for the prevention of hypoxaemia during surgery.Nature Biomedical Engineering,2(10), 749.
  • Ribeiro, M. T., Singh, S., & Guestrin, C. (2016). ”why should I trust you?”:Explaining the predictions of any classifier.CoRR,abs/1602.04938.

Anlık yakıt tüketiminin makine öğrenmesi ile tahmin edilerek iyileştirilmesi

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 3, 54 - 60, 30.12.2021

Öz

Günümüz araçları bir çok sensör ile donatılmış olup bu sensörlerin birbiriyle haberleşebildiği kontrol ünitelerine sahiptir. Bu sebeple merkezi haberleşme veriyolundaki (Can) araç sensörü verilerine ulaşmak mümkün hale gelmiştir. Bu protokol sayesinde, aracın içinde bulunan sensörler vasıtası ile hava yakıt karışımı oranı, yakıt basıncı, katalizatör sıcaklığı gibi ayrıntılı verilere ulaşılabilmektedir. Bu çalışma, makine öğrenme algoritmaları ile büyük ölçekli araç sensör verilerinin toplanması sonrasında anlık yakıt tüketimini tahmin etmeyi amaçlamaktadır. Oluşturulan model sayesinde sensörlerden elde edilen değişkenlerin anlık yakıt tüketimini nasıl etkilediği daha iyi anlaşılarak emiş hava sıcaklığı bilgisinin yakıt tasarrufuna olan etkisi analiz edilmiştir. Oluşturulan model sayesinde emiş hava sıcaklığı bilgilerne müdahale ederek %1 ile %2 arasında yakıt tüketimi azaltması sağlanması ön görülmüştür. Bu yaklaşım gelecekte araç üreticilerinin yakıt tüketimini azaltma amaçlı yapmış oldukları çalışmaları destekleyerek markete yeni yeknolojiler kazandırabilir. Bu sayede daha ekonomik ve daha az karbon salınımı yapılarak daha temiz bir çevreye sahip olabiliriz.

Kaynakça

  • Pheanis, David & Tenney, Jeffrey. (2003). Vehicle-Bus Interface with GMLAN for Data Collection.. 88-92.
  • Huybrechts, Thomas , Vanommeslaeghe, Yon , Blontrock, Dries , Van Barel, Gregory , Hellinckx, Peter. (2018). Automatic Reverse Engineering of CAN Bus Data Using Machine Learning Techniques. 751-761. 10.1007/978-3-319-69835-971
  • U. Fugiglando et al., Driving Behavior Analysis through CAN Bus Data in an Uncontrolled Environment in IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, vol. 20, no. 2, pp. 737-748, Feb. 2019.
  • Lundberg, S. M., Erion, G., Chen, H., DeGrave, A., Prutkin, J. M., Nair, B., Katz,R., Himmelfarb, J., Bansal, N., & Lee, S.-I. (2020). From local explanations toglobal understanding with explainable ai for trees.Nature Machine Intelligence,2(1), 2522–5839.
  • Lundberg, S. M., & Lee, S.-I. (2017). A unified approach to interpreting modelpredictions. In I. Guyon, U. V. Luxburg, S. Bengio, H. Wallach, R. Fergus,S. Vishwanathan, & R. Garnett (Eds.)Advances in Neural Information ProcessingSystems 30, (pp. 4765–4774). Curran Associates, Inc.
  • Lundberg, S. M., Nair, B., Vavilala, M. S., Horibe, M., Eisses, M. J., Adams, T.,Liston, D. E., Low, D. K.-W., Newman, S.-F., Kim, J., et al. (2018). Explainablemachine-learning predictions for the prevention of hypoxaemia during surgery.Nature Biomedical Engineering,2(10), 749.
  • Ribeiro, M. T., Singh, S., & Guestrin, C. (2016). ”why should I trust you?”:Explaining the predictions of any classifier.CoRR,abs/1602.04938.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Teoman Naskali

Buğra Şen

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Naskali, A. T., & Şen, B. (2021). Estimating instant fuel consumption by machine learning and improving fuel consumption. Veri Bilimi, 4(3), 54-60.



Dergimizin Tarandığı Dizinler (İndeksler)


Academic Resource Index

logo.png

journalseeker.researchbib.com

Google Scholar

scholar_logo_64dp.png

ASOS Index

asos-index.png

Rooting Index

logo.png

www.rootindexing.com

The JournalTOCs Index

journal-tocs-logo.jpg?w=584

www.journaltocs.ac.uk

General Impact Factor (GIF) Index

images?q=tbn%3AANd9GcQ0CrEQm4bHBnwh4XJv9I3ZCdHgQarj_qLyPTkGpeoRRmNh10eC

generalif.com

Directory of Research Journals Indexing

DRJI_Logo.jpg

olddrji.lbp.world/indexedJournals.aspx

I2OR Index

8c492a0a466f9b2cd59ec89595639a5c?AccessKeyId=245B99561176BAE11FEB&disposition=0&alloworigin=1

http://www.i2or.com/8.html



logo.png