Amaç: Çalışmanın temel amacı havacılık alanında kullanılan operasyonel performans değişkenlerinin önem düzeylerine göre derecelendirilmesi ve uluslararası havacılık işletmelerinin operasyonel performanslarının ölçülmesidir.
Yöntem: Kriter ağırlıklandırmada ve performans ölçümünde nispeten yeni ve havacılık alanında kullanım örneği bulunmayan maksimum sapma ile genişletilmiş sezgisel bulanık TOPSIS yöntemi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırma sonuçlarına göre operasyonel performans değerlendirmesinde kullanılan değişkenler içerisinde kontrol edilen toplam havaalanı hareketliliği en yüksek önem ağırlığına sahip kriter olduğu anlaşılmaktadır. En iyi operasyonel performans sıralamasında DSNA (Fransa), ENAIRE (İspanya) ve DHMİ (Türkiye) ilk üç sırada yer almaktadır.
Özgünlük: EUROCONTROL tarafından sunulan operasyonel performans değişkenleri ilk kez genişletilmiş sezgisel bulanık TOPSIS yöntemi ile test edilmiştir.
Havacılık Operasyonel Performans Sezgisel Bulanık Mantık GSBTOPSIS ÇKKV
Purpose: The main goal of this study is to rank the operational performance variables used in aviation according to their importance levels and to measure the operational performance of international aviation institutions.
Methodology: An extended intuitionistic fuzzy TOPSIS method with maximum deviation is used in criterion weighting and performance measurement, which is relatively new and has no use case in aviation.
Findings: According to the results obtained in the study, it is understood that the total airport movements controlled among the variables used in the operational performance evaluation are the criterion with the highest importance. DSNA (France), ENAIRE (Spain), and DHMI (Türkiye) are in the top three in the best operational performance rankings.
Originality: The operational performance variables offered by EUROCONTROL have been tested for the first time with the extended intuitionistic fuzzy TOPSIS method.
Aviation Operational Performance Intuitionistic Fuzzy Logic EIFTOPSIS MCDM
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Yöneylem |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2024 |
Gönderilme Tarihi | 12 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Verimlilik Dergisi Creative Commons Atıf-GayrıTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.