As patient satisfaction is regarded as an important indicator in assessing the quality of care especially for the last twenty years, there is an increasing interest on perceptions of patients about the provision of health care. The factors affecting patient satisfaction should be reliability defined and the areas of an organization which can be intervened should be determined in order to provide the quality of services as well as to use the resources of hospital efficiently and effectiveness in terms of modem hospital management. This study aims at developing a relaible and multidimension questionnaire to support the operational and strategic decisions of hospital management related to the quality of services, and at determining factors affecting satisfaction level of in patients. The study sample is comprised of 302 inpatients in Ankara Numune Training and Reserach Hospital, between 1-15 July 2004. In the study, a questionnaire was developed to explore the assessment of patients about their care. The satisfaction level of patients was measured with 22 questions. After factor analysis, it was found that questions were gathered around in five factors and the general reliability coefficient was 0.91. Regression analyses were carried out to find out how patients' assessments about their medical treatment were affected from demographic characteristics. The results of regression analyses revealed that older patients and patients who had higher education and stayed in internal clinics had higher satisfaction than counterparts. In this study, 15.5% of general satisfaction were explained. This indicates that there are still very important loopholes in our understanding of factors affecting satisfaction. At this point, it can be suggested that a qualitative approach can be used in order to find out the variance that could not be explained by used variables.
Hasta tatmini özellikle son yirmi yıldır tıbbi bakım kalitesinin değerlendirilmesinde önemli bir gösterge olarak kabul edildiği için hastaların sunulan sağlık hizmeti ile ilgili algılamaları konusunda giderek artan bir ilgi bulunmaktadır. Modem hastane yönetimi açısından hastane kaynaklarının etkili ve verimli kullanımı yanında sunulan hizmetin kaliteli olması da amaçlandığı için hastaların tatminlerini etkileyen fak-törierin daha güvenilir ve açık bir kavramsal çerçevede tanımlanması ve örgütsel olarak müdahale edilebilir alanların ortaya konulması gerekmektedir. Bu çalışma ile hastane yöneticilerinin hastane hizmet kalitesine ilişkin operasyonel ve stratejik değeriendirmelerini destekleyecek güvenilir ye çok boyutlu bir araç geliştirmek ve hasta tatminine etki eden faktörieri tespit etmek amaçlanmıştır. Çalışma Ankara Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesine 1-15 Temmuz 2004 tarihleri arasında yatan 302 hasta üzerinde yapılmıştır. Çalışmada hastaların aldıkları hizmetle ilgili değeriendirmelerini araştırmak için anket kullanılmıştır. Hastaların tatmin düzeyleri 22 soru ile ölçülmüştür. Faktör analizi sonucu soruların 5 boyutta toplandığı ve genel güvenirlik katsayısının 0.91 olduğu görülmüştür. Hastaların aldıkları hizmetle ilgili değerlendirmelerinin demografik özelliklerinden nasıl etkilendiğini bulmak için regresyon analizi yapılmıştır. Regresyon analizi sonuçları daha yaşlı ve eğitim düzeyi düşük hastalar ile dahiliye hastalarının genel tatmin düzeylerinin eşitlerine göre daha yüksek olduğunu göstermiştir. Bu çalışmada, genel tatminin %15.5'i açıklanmıştır. Açıklanan bu varyans miktarı, genel tatmini etkileyen faktörieri anlamamızda hâlâ çok önemli boşlukların olduğuna işaret etmektedir. Bu noktada, kullanılan değişkenler tarafından açıklanmayan varyansı bulmak için kalita-tif yaklaşım kullanılması ve böylece hastalar ve hasta tatmini için önemli faktörierin belirienmesi önerilebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2007 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ağustos 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Sayı: 1 |
Verimlilik Dergisi Creative Commons Atıf-GayrıTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.