BibTex RIS Kaynak Göster

İşletmelerde Dış Kaynak Kullanımı ve Etkinliği: Otel İşletmeleri Açısından Kavramsal Bir İnceleme

Yıl 2007, Sayı: 3, 25 - 40, 01.04.2007

Öz

Günümüzde tüm sektörlerde artan rekabet ve gelişme hızına paralel olarak, işletmelerin artan müşteri talep ve beklentilerini karşılama ve bunun sonucunda da onların memnuniyetlerini sağlama çabalarındaki yeni arayışları, işletmeleri gerçekleştirdikleri faaliyetlerde, yeni yönetim stratejilerine yöneltmektedir. Günümüzde faaliyet alanı ne olursa olsun, işletmelerin bir yönetim stratejisi olarak ilgi gösterdikleri dış kaynak kullanımı da, bu stratejilerden biridir. Bu çalışmada, bu uygulamaya ilişkin literatürdeki teoriler ve yapılmış çalışmalar kapsamında, dış kaynak kullanımının işletmelere sağladığı avantaj ve dezavantajlar ile, dış kaynak kullanımının başarı şartı için nelerin yapılması gerektiğine ve sürecine ilişkin bilgiler doğrultusunda, otel işletmelerine ilişkin mevcut durum ortaya konulmaya çalışılarak, sektöre ve ilgili litaratüre katkı sağlanması hedeflenmektedir.

Kaynakça

  • 1. ATIŞ, Y, (2002), "Outsourdng'de En İyi Sağlayıcı Nasıl Seçilmeli?", 8-9 Ekim, I. Outsourcing Zirvesi, İstanbul
  • 2. AYIK, O., (2004), "Sejur Tesislerde Outsourcing Uygulaması", Resort Tu rizm ve Seyahat Endüstrisi Dergisi, Mart-2004, Sayı:18. s.30
  • 3. BLACK, P.V., (2002), "Şirketlerinizi Daha Etkin Organziayonlara Nasıl Dönüştürebilirsiniz?" 8-9 Ekim 2001,1. Outsourcing Zirvesi, İstanbul
  • 4. BLUM, S., (2004), "Şehir Otellerinde Dış Kaynak Kullanımı" Resort Tu rizm ve Seyahat Endüstrisi Dergisi, Mart-2004, Sayı:18, s.29
  • 5. BLUMBERG, D.F., (1998), "Strategic Assesment of Outsourcing and Downsizing in the Service Marke", Managing Service Quality, Cilt: 8, No:1,s.5-18
  • 6. BRYCE, D. ve J. Useem, (1998), 'The Impact of Corporate Outsourcing on Company Value", Europen Management Journal, Cilt:6, No:6, s.635-643
  • 7. CİVEK, Ezgi., Ö. Belgin, ve Ş. Karakaya, (2005), "Lojistik Dış Kaynak Kullanımında Firma Seçimi" Kalkınmada Verimlilik Anahtar, MPM Aylık Yayın Organı, Yıl:17, Sayı:200; ss.6-7
  • 8. COŞKUN, R., (2000), "Öz Yetkinliklere Odaklanma Stratejisi Olarak Dış Kaynak Kullanımı (Outsourcing)", (İçinde; Modern Yönetim Yaklaşımla rı, Editörler: İ.Dalay, R.Coşkun, R.AItunışık), İstanbul: Beta Yayınları
  • 9. ÇAKIR ER, M. A., (2002), Devlet Hastanelerinde Dış Kaynaklardan Ya rarlanma (Outsourcing) Yönteminin Uygulanabilirliliği ve Bir Uygu lama, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Kütahya
  • 10. DEWITT, S. ve B. Landes, (2001), "Is An ASP Property Management System in Your Future?" Andersen Hospitality and Leisure Executive Report,Cilt:8 Sayı:1,s.1-7
  • 11. ETÜRK, M., (2002), İşletmelerde Yönetim ve Organizasyon, İstanbul: Beta Basım Yayım
  • 12. FITZSIMMONS, J.A., J. Noh veThies, E., (1998), "Purchasing Business Ser vices", Journal of Busines&lndustrial Marketing, Cilt:13, No:5, s.370-380
  • 13. GILLEY, K.M. ve A. Rasheed, (1995), "Making More By Doing Less: An Analysis of Outsourcing And Its Effects On Firm Performence'; Jour nal of Management, Cilt: 26, No: 4, s.63-790
  • 14. GLASS,AJ. ve K. Saggi, (2001), "Inovation and Wage Effects of Interna tional Outsourcing", European Economic Review, Cilt: 45, s.67-86
  • 15. GÖKDERE, H., (2000), Bilgi Sistemlerinde Dış Kaynaklardan Yararlan manın Başarısını Etkileyen Faktörler: Bankacılık Sektöründe Bir Alan Araştırması, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • 16. GLOBERMARS.veA.ViningR., (2004),"TheOutsourcingDecision:AStra tegic Framework", http://www.cbe.wwu.edu/cib/1recentgloberman / Outsourcing.pdf. (Erişim tarihi:22.11.2005)
  • 17. GREAVER, M. R, II. (1999), Strategic Outsourcing: A Structured Appro ach To Outsourcing Decisions And initiatives, New York: AMACOM
  • 18. GRECO, J., (1997), "Outsourcing: The New Partnership", Journal of Busi nees Strategy, Temmuz-Ağustos, 1997. s.50
  • 19. ILO, (2002), "Management Consulting:A Guide to The Profesion", (Edi tor: Milan Kubr), 4.Baski, International Labour Office, s.857-862
  • 20. KAKABADSE, A. ve N. Kakabadse, (2002), 'Trends in Outsourcing", Euro pan Management Journal, Cilt: 20, No: 2,315
  • 21. KOÇEL,T, (2001), İşletme Yöneticiliği, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım
  • 22. KOZAK, M. A., (2004), "Turizm işletmelerinde Değişim Yönetimi Üzeri ne Kavramsal Bir İnceleme" Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynaklan Dergisi (E Dergi), Cilt: 5, sayı:1. http://www.isgucorg/arc_view.gHP?ex=29. (Eri şim tarihi: 10.11.2005)
  • 23. KOBİFİNANS, (2004), "Neden Dış Kaynak Kullanımı", www.kobifinas
  • com. (Erişim tarihi: 15.11.2005)
  • 24. LACITY, M. ve R. Hirschheim, (1995), The Information Systems Outso urcing Bandwagon, MIT Sloan Management Review, Cilt: 35, No:1, s.73-86
  • 25. LANKFORD, W.M. ve F. Parsa, (1999), "Outsourcing-A Primer", Manage ment Decision, Cilt:37 No:4, s.310-316
  • 26. LOOFF, L, (1997), Information Systems Outsourcing Decision Making:A Managerial Approach, Idea Publising, United Kingdom
  • 27. LOH, L Ve N.Venkatraman, (1997), "Determinants of Information Tech nology Outsourcing: ACrosssectional Analysis", Journal Of Manage ment Information Systems, 9(1):7-24
  • 28. ÖZDEN, M.C., (2003), "Dış Kaynaklardan Yararlanma (DKY) ve Sözleş me Yönetimi", Peryön Dergisi Yaz-2003. s. 38-43
  • 29. ÖZDİLLER, L, (2002), "İnsan Kaynakları Yönetiminde Dış Kaynak Kul lanımı", Human Resources; İnsan Kaynakları ve Yönetim Dergisi, Mayıs 2002,s.12-13
  • 30. QUINN, J.B. ve F. Hilmer, (1994),"Strategic Outsourcing': MIT Sloant Ma nagement Review, Cilt:35, s.43-55
  • 31. QUELIN, B. ve F. Duhamel, (2003), "Bringing Together Strategic Outso urcing and Corporate Strategy: Outsourcing Motives and Risks", Eu ropan Management Journal,Cilt:21, 5.647-661
  • 32. PİNAR, L, (1997), İmalat Dışı Sektörlerde Handling (Malzeme Yöneti mi) Süreçlerinin Outsourcing (Dış Edinim) Yöntemleri ve Turizm Sek töründe Uygulanması", İ.Ü. İşletme İktisadı Enstitüsü Dergisi:Yönetim, :Sayı:27
  • 33. POLLOCK, A.., (2001), Beyond 2001: A Net Space Odyssey. White Paper, DestiCorp Limited
  • 34. PRAHALAD, C.K. ve G. Hamel, (1990), "The Core Competence Of The Corporation", Harward Business Review, May-June, s.79-91
  • 35. TEZEL, Y, (1999), İşletmelerde Dış Kaynaklardan Yararlanma ve Eskişehir'de Arçelik İşletmesinde Bir Araştırma, (Yayınlanmamış Yük sek Lisans Tezi), Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir
  • 36. VAN MIEGHEM; J. A.V., (1999), "Coordinating Investment, Production and Subcontracting" Management Science, Cilt:45, Sayt:7, s.954-957
  • 37. YAZICI,Taner, (2003), İşletmelerde Dış KaynakKullanımı (Outsourcing) ve Örnek Uygulamalar, (Yayınlanmamış Tezsiz Yüksek Lisans Bitirme Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı
  • 38. YDDD, (1999), Türkiye Yönetim Danışmanları Katalogu 98-99, İstan bul: Doğan Ofset Yayıncılık ve Matbaacılık A.Ş
  • 39. YILDIZ, G. ve A. Yılmazer, (2005), Bilgi İşlem Hizmetleri için Dış Kaynak Kullanımı (Outsourcing): Adapazarı Büyükşehir Belediyesi Örneği, Ulusal Bilgi Yönetimi ve Ekonomi Kongresi Bildirileri, s.837-854, Sakarya
  • 40. YURTSEVER, İ, (2004), "Otelcilik Outsourcing'e Teslim" http://www
  • turizmgazetesi.com/articles/article.aspx?id=1880; (Erişim Tarhi: 25.08.2005)

İşletmelerde Dış Kaynak Kullanımı ve Etkinliği: Otel İşletmeleri Açısından Kavramsal Bir İnceleme

Yıl 2007, Sayı: 3, 25 - 40, 01.04.2007

Öz

Günümüzde tüm sektörlerde artan rekabet ve gelişme hızına paralel olarak, işletmelerin artan müşteri talep ve beklentilerini karşılama ve bunun sonucunda da onların memnuniyetlerini sağlama çabalarındaki yeni arayışları, işletmeleri gerçekleştirdikleri faaliyetlerde, yeni yönetim stratejilerine yöneltmektedir. Günümüzde faaliyet alanı ne olursa olsun, işletmelerin bir yönetim stratejisi olarak ilgi gösterdikleri dış kaynak kullanımı da, bu stratejilerden biridir. Bu çalışmada, bu uygulamaya ilişkin literatürdeki teoriler ve yapılmış çalışmalar kapsamında, dış kaynak kullanımının işletmelere sağladığı avantaj ve dezavantajlar ile, dış kaynak kullanımının başarı şartı için nelerin yapılması gerektiğine ve sürecine ilişkin bilgiler doğrultusunda, otel işletmelerine ilişkin mevcut durum ortaya konulmaya çalışılarak, sektöre ve ilgili litaratüre katkı sağlanması hedeflenmektedir.

Kaynakça

  • 1. ATIŞ, Y, (2002), "Outsourdng'de En İyi Sağlayıcı Nasıl Seçilmeli?", 8-9 Ekim, I. Outsourcing Zirvesi, İstanbul
  • 2. AYIK, O., (2004), "Sejur Tesislerde Outsourcing Uygulaması", Resort Tu rizm ve Seyahat Endüstrisi Dergisi, Mart-2004, Sayı:18. s.30
  • 3. BLACK, P.V., (2002), "Şirketlerinizi Daha Etkin Organziayonlara Nasıl Dönüştürebilirsiniz?" 8-9 Ekim 2001,1. Outsourcing Zirvesi, İstanbul
  • 4. BLUM, S., (2004), "Şehir Otellerinde Dış Kaynak Kullanımı" Resort Tu rizm ve Seyahat Endüstrisi Dergisi, Mart-2004, Sayı:18, s.29
  • 5. BLUMBERG, D.F., (1998), "Strategic Assesment of Outsourcing and Downsizing in the Service Marke", Managing Service Quality, Cilt: 8, No:1,s.5-18
  • 6. BRYCE, D. ve J. Useem, (1998), 'The Impact of Corporate Outsourcing on Company Value", Europen Management Journal, Cilt:6, No:6, s.635-643
  • 7. CİVEK, Ezgi., Ö. Belgin, ve Ş. Karakaya, (2005), "Lojistik Dış Kaynak Kullanımında Firma Seçimi" Kalkınmada Verimlilik Anahtar, MPM Aylık Yayın Organı, Yıl:17, Sayı:200; ss.6-7
  • 8. COŞKUN, R., (2000), "Öz Yetkinliklere Odaklanma Stratejisi Olarak Dış Kaynak Kullanımı (Outsourcing)", (İçinde; Modern Yönetim Yaklaşımla rı, Editörler: İ.Dalay, R.Coşkun, R.AItunışık), İstanbul: Beta Yayınları
  • 9. ÇAKIR ER, M. A., (2002), Devlet Hastanelerinde Dış Kaynaklardan Ya rarlanma (Outsourcing) Yönteminin Uygulanabilirliliği ve Bir Uygu lama, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Kütahya
  • 10. DEWITT, S. ve B. Landes, (2001), "Is An ASP Property Management System in Your Future?" Andersen Hospitality and Leisure Executive Report,Cilt:8 Sayı:1,s.1-7
  • 11. ETÜRK, M., (2002), İşletmelerde Yönetim ve Organizasyon, İstanbul: Beta Basım Yayım
  • 12. FITZSIMMONS, J.A., J. Noh veThies, E., (1998), "Purchasing Business Ser vices", Journal of Busines&lndustrial Marketing, Cilt:13, No:5, s.370-380
  • 13. GILLEY, K.M. ve A. Rasheed, (1995), "Making More By Doing Less: An Analysis of Outsourcing And Its Effects On Firm Performence'; Jour nal of Management, Cilt: 26, No: 4, s.63-790
  • 14. GLASS,AJ. ve K. Saggi, (2001), "Inovation and Wage Effects of Interna tional Outsourcing", European Economic Review, Cilt: 45, s.67-86
  • 15. GÖKDERE, H., (2000), Bilgi Sistemlerinde Dış Kaynaklardan Yararlan manın Başarısını Etkileyen Faktörler: Bankacılık Sektöründe Bir Alan Araştırması, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • 16. GLOBERMARS.veA.ViningR., (2004),"TheOutsourcingDecision:AStra tegic Framework", http://www.cbe.wwu.edu/cib/1recentgloberman / Outsourcing.pdf. (Erişim tarihi:22.11.2005)
  • 17. GREAVER, M. R, II. (1999), Strategic Outsourcing: A Structured Appro ach To Outsourcing Decisions And initiatives, New York: AMACOM
  • 18. GRECO, J., (1997), "Outsourcing: The New Partnership", Journal of Busi nees Strategy, Temmuz-Ağustos, 1997. s.50
  • 19. ILO, (2002), "Management Consulting:A Guide to The Profesion", (Edi tor: Milan Kubr), 4.Baski, International Labour Office, s.857-862
  • 20. KAKABADSE, A. ve N. Kakabadse, (2002), 'Trends in Outsourcing", Euro pan Management Journal, Cilt: 20, No: 2,315
  • 21. KOÇEL,T, (2001), İşletme Yöneticiliği, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım
  • 22. KOZAK, M. A., (2004), "Turizm işletmelerinde Değişim Yönetimi Üzeri ne Kavramsal Bir İnceleme" Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynaklan Dergisi (E Dergi), Cilt: 5, sayı:1. http://www.isgucorg/arc_view.gHP?ex=29. (Eri şim tarihi: 10.11.2005)
  • 23. KOBİFİNANS, (2004), "Neden Dış Kaynak Kullanımı", www.kobifinas
  • com. (Erişim tarihi: 15.11.2005)
  • 24. LACITY, M. ve R. Hirschheim, (1995), The Information Systems Outso urcing Bandwagon, MIT Sloan Management Review, Cilt: 35, No:1, s.73-86
  • 25. LANKFORD, W.M. ve F. Parsa, (1999), "Outsourcing-A Primer", Manage ment Decision, Cilt:37 No:4, s.310-316
  • 26. LOOFF, L, (1997), Information Systems Outsourcing Decision Making:A Managerial Approach, Idea Publising, United Kingdom
  • 27. LOH, L Ve N.Venkatraman, (1997), "Determinants of Information Tech nology Outsourcing: ACrosssectional Analysis", Journal Of Manage ment Information Systems, 9(1):7-24
  • 28. ÖZDEN, M.C., (2003), "Dış Kaynaklardan Yararlanma (DKY) ve Sözleş me Yönetimi", Peryön Dergisi Yaz-2003. s. 38-43
  • 29. ÖZDİLLER, L, (2002), "İnsan Kaynakları Yönetiminde Dış Kaynak Kul lanımı", Human Resources; İnsan Kaynakları ve Yönetim Dergisi, Mayıs 2002,s.12-13
  • 30. QUINN, J.B. ve F. Hilmer, (1994),"Strategic Outsourcing': MIT Sloant Ma nagement Review, Cilt:35, s.43-55
  • 31. QUELIN, B. ve F. Duhamel, (2003), "Bringing Together Strategic Outso urcing and Corporate Strategy: Outsourcing Motives and Risks", Eu ropan Management Journal,Cilt:21, 5.647-661
  • 32. PİNAR, L, (1997), İmalat Dışı Sektörlerde Handling (Malzeme Yöneti mi) Süreçlerinin Outsourcing (Dış Edinim) Yöntemleri ve Turizm Sek töründe Uygulanması", İ.Ü. İşletme İktisadı Enstitüsü Dergisi:Yönetim, :Sayı:27
  • 33. POLLOCK, A.., (2001), Beyond 2001: A Net Space Odyssey. White Paper, DestiCorp Limited
  • 34. PRAHALAD, C.K. ve G. Hamel, (1990), "The Core Competence Of The Corporation", Harward Business Review, May-June, s.79-91
  • 35. TEZEL, Y, (1999), İşletmelerde Dış Kaynaklardan Yararlanma ve Eskişehir'de Arçelik İşletmesinde Bir Araştırma, (Yayınlanmamış Yük sek Lisans Tezi), Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir
  • 36. VAN MIEGHEM; J. A.V., (1999), "Coordinating Investment, Production and Subcontracting" Management Science, Cilt:45, Sayt:7, s.954-957
  • 37. YAZICI,Taner, (2003), İşletmelerde Dış KaynakKullanımı (Outsourcing) ve Örnek Uygulamalar, (Yayınlanmamış Tezsiz Yüksek Lisans Bitirme Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı
  • 38. YDDD, (1999), Türkiye Yönetim Danışmanları Katalogu 98-99, İstan bul: Doğan Ofset Yayıncılık ve Matbaacılık A.Ş
  • 39. YILDIZ, G. ve A. Yılmazer, (2005), Bilgi İşlem Hizmetleri için Dış Kaynak Kullanımı (Outsourcing): Adapazarı Büyükşehir Belediyesi Örneği, Ulusal Bilgi Yönetimi ve Ekonomi Kongresi Bildirileri, s.837-854, Sakarya
  • 40. YURTSEVER, İ, (2004), "Otelcilik Outsourcing'e Teslim" http://www
  • turizmgazetesi.com/articles/article.aspx?id=1880; (Erişim Tarhi: 25.08.2005)
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elbeyi Pelit Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2007
Gönderilme Tarihi 16 Ağustos 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Pelit, E. (2007). İşletmelerde Dış Kaynak Kullanımı ve Etkinliği: Otel İşletmeleri Açısından Kavramsal Bir İnceleme. Verimlilik Dergisi(3), 25-40.

                                                                                                          23139       23140           29293

22408  Verimlilik Dergisi Creative Commons Atıf-GayrıTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.