Nowadays, DEA is more frequently used in performance evaluation actions. This method is a relative method to find optimal DMUs which are evaluated according to other DMUs. For obtaining the efficiency scores of DMUs, DEA bases on the ratio of the weighted sum of outputs to the weighted sum of inputs. In the computation of related ratio, DEA uses maximum efficiency scores to obtain different input and output weights of each DMU. In some situations, DEA cannot find reliable results, so that it gives same importance to each of inputs and outputs. For example, DEA evaluates most of DMUs as efficient, or assigns zero value as the weights for some outputs and inputs which are seen pretty important in reality. In this study, a weighted restricted model is used which is based on expert opinions and tries to shoot the mentioned troubles by AHP. As an application, the weighted restricted and weighted unrestricted DEA models are evaluated and the results are compared. In this study, the results which are derived from weighted unrestricted Model 1 and from weighted restricted Model 2 are given Table 4 and Table 8, respectively. In the evaluation of weighted restricted Model 2, the input/output weights are restricted with the aid of AHP method to allocate the weights homogeneously. According to the results, 12 departments by weighted unrestricted Model 1 and 3 departments by weighted restricted Model 2 are found efficient. Finally, it is found that input/ output weights by weighted restricted Model 2 are more homogeneous than weighted unrestricted Model 1.
Analytic Hierarchy Process (AHP) data envelopment analysis universities performance evaluation
Veri Zarflama Analizi (VZA), performans değerlendirmesi çalışmalarında günümüzde oldukça sık kullanılmaktadır. VZA, karar verme birimlerinin (KVB) etkinlerini belirleyip, diğerlerini de bu etkin KVB'lere göre değerlendiren göreceli bir yöntemdir. VZA, her bir KVB için etkinlik skorlarını elde etmek amacıyla, ağırlıklı çoklu çıktılar toplamının ağırlıklı çoklu girdiler toplamına oranını esas alır. Bu oranı hesaplarken, VZA, her bir KVB'nin maksimum etkinlik skorunu elde edecek farklı girdi ve çıktı ağırlıklarını kullanır. Ancak, VZA, KVB'lerinin her bir girdi ve çıktısına aynı önemi verdiği için, bazı durumlarda gerçekçi sonuçlar yakalayamamaktadır. Örneğin, bir VZA uygulamasında çok fazla sayıda KVB'nin etkin olarak değerlendirilmesi ya da gerçekte oldukça önemli görülen bazı girdi ve çıktılara sıfır ağırlıklarının atanması gibi. Bu çalışmada uzman görüşünü temel alan ve bu sorunları gidermeye çalışan Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS)'nden yararlanarak, bir ağırlık kısıtlaması modeli kullanılmıştır. Uygulama olarak, ağırlık kısıtlamasız ve ağırlık kısıtlamalı VZA modeli ile bir üniversitenin bölümlerinin etkinliğinin değerlendirilmesi yapılmış ve sonuçlar karşılaştırılmıştır. Bu çalışmada, ağırlık kısıtlamasız Model 1 ile elde edilen sonuçlar Çizelge 4'te ve ağırlık kısıtlamalı Model 2 ile elde edilen sonuçlar Çizelge 8'de verilmiştir. Ağırlık kısıtlamalı Model 2'ye göre yapılan değerlendirmede; daha homojen bir ağırlık dağıtımı sağlamak amacıyla; girdi/çıktı ağırlıkları, AHS yöntemi yardımıyla kısıtlanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, ağırlık kısıtlamasız Model 1'e göre yapılan değerlendirmede 12 bölüm etkin bulunurken, ağırlık kısıtlamalı Model 2'ye göre yapılan değerlendirmede sadece 3 bölüm etkin bulunmuştur. Sonuç olarak, ağırlık kısıtlamalı Model 2 kullanılarak elde edilen girdi/çıktı ağırlıklarının, ağırlık kısıtlamasız Model 1'e göre daha homojen dağıldığı görülmüştür.
Analitik Hiyerarşi Yöntemi (AHP) veri zarflama analizi üniversiteler performans değerlendirme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2010 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ağustos 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Sayı: 2 |
Verimlilik Dergisi Creative Commons Atıf-GayrıTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.