The social and economic problems experienced today present themselves as stress factors on individuals. Throughout their educational life, students also are faced with various sources of stress and display various behaviors so as to overcome the stress. The study made an attempt to determine the attitudes of students towards overcoming the stress. “Inventory of Attitudes towards Overcoming the Stress” was used as data collection instrument. The population of the study is a total of 2220 students studying at the Faculty of Trade and Tourism Education, Gazi University during the Educational Year 2008-2009. The sample diameter of the study consists of 509 students. The study concluded that seeking for external assistance and avoidance-isolation (biochemical) dimensions of the attitudes towards overcoming the stress displayed statistically meaningful difference depending on gender; avoidance-isolation dimension (biochemical) on gender; tendency to religion and avoidance-isolation (biochemical) dimensions on the department, grade and amount of allowance and active planning and receiving external assistance dimensions on grade point average.
Günümüzde yaşanan toplumsal, ekonomik ve sosyal sorunlar bireyler üzerinde bir stres unsuru olarak ortaya çıkmaktadır. Eğitim- öğretim hayatı içerisinde öğrenciler de farklı stres kaynakları ile karşılaşmakta ve stresle başa çıkmak için farklı davranışlar göstermektedir. Araştırmada öğrencilerin stresle başa çıkmada kullandıkları tutumlar ortaya konulmaya çalışılmıştır. Veri toplama aracı olarak Stresle Başa Çıkma Tutumları Envanteri (SBTE) kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesinde 2008-2009 yılında eğitim-öğretim gören toplam 2220 üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Örneklem çapını ise 509 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada; Stresle başa çıkma tutumlarından, dış yardım arama ve kaçma soyutlanma (biyokimyasal) boyutlarının cinsiyetlere; kaçma soyutlanma (biyokimyasal) boyutunun yaşa, dine yönelme ve kaçma soyutlanma (biyokimyasal) boyutlarının öğrenim gördükleri bölüme, okudukları sınıfa ve harçlık miktarına; aktif planlama ve dış yardım arama boyutlarının not ortalamasına göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2010 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ağustos 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Sayı: 3 |
Verimlilik Dergisi Creative Commons Atıf-GayrıTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.