In designing equipment needed by students for sitting and standing up in higher education buildings, the information related to students reach and grasp distances eliminates the unnecessary use of muscles and by doing so creates pleasant and functional work and study environments. In addition, defective design of chairs and desks may cause breathing difficulties and generate health problems in internal body parts. Design problems which may cause health problems in students can be overcome by determining anthropometric measures of the potential users of those equipments. The objective of this study is to determine the anthropometric measures to be used for designing equipment needed in various faculties and vocational schools in Pamukkale University in Denizli. For this purpose, a total of296 male and female students, in the summer semester in Pamukkale University's faculties and vocational schools, were studied. A total of 14 anthropometric measures were taken seven of which were related to sitting position and the other seven to standing up position. Measures were taken using Harpenden type anthropometer and measures related to sitting position were gathered using adjustable sitting equipment. The descriptive and percentile values for anthropometric measures were determined and several suggestions for the design process were presented.
Yükseköğrenim yapılarında, oturma ve ayakta durma sırasında kullanılan donanımların tasarımında öğrencilerin uzanma, kavrama mesafelerinin bilinmesi gereksiz kas kullanımını engelleyerek daha rahat ve fonksiyonel çalışmayı sağlamaktadır. Ayrıca hatalı tasarımlanmış oturma materyali ve sıra tasarımları da solunum sisteminde ve iç organlarda çeşitli rahatsızlıklara neden olmaktadır. Öğrenciler üzerinde önemli sağlık sorunlarına neden olan bu hatalı tasarımlar antro-pometrik ölçüler belirlenerek daha nitelikli hale getirilebilir. Araştırma Denizli'de Pamukkale Üniversitesine bağlı çeşitli fakülte ve yüksekokullarda eğitim yapıları donanımlarının tasarımına yönelik antropometrik ölçüleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaç için Pamukkale Üniversitesine bağlı fakülte ve yüksekokullarda Yaz Okulu'na devam eden toplam 296 kız ve erkek öğrenci araştırma kapsamına alınmıştır. Araştırmada donanım tasarımına temel olmak üzere oturma (7) ve ayakta durma pozisyonlarında (7) toplam 14 antropometrik ölçü alınmıştır. Ölçülerin alınmasında Harpenden tipi antropometre kullanılmış, oturma pozisyonundaki ölçüler ayarlanabilir oturma materyali kullanılarak alınmıştır. Antropometrik ölçülere ilişkin betimsel ve yüzdelik değerler belirlenerek, tasarıma yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2011 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ağustos 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Sayı: 4 |
Verimlilik Dergisi Creative Commons Atıf-GayrıTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.