BibTex RIS Kaynak Göster

Turnover rate and service quality of labour contract nurses in hospitals

Yıl 2013, Sayı: 3, 117 - 135, 01.04.2013

Öz

Objective: The objective of this study is to calculate the turnover rate of labour contract nurses and to examine the relationship between turnover rate and service quality of nurses by applying Nursing Care Satisfaction Scale to the patients in order to make comparisons about rates of employee turnover between hospitals. Methods: For the study, 360 questionnaire forms were completed by patients and 13 forms were excluded from the analysis because of missing and incomplete data. Patient Information Form and Nursing Care Satisfaction Scale were used for data collection. Descriptive statistics such as percentages methods and One way ANOVAs test were used for evaluation of the data. Evidence: The demographic characteristics of the patients participating in the study are as follows: 51,53 % female, 48,47 % male, 35,07 % belong to 19-39 age group, 28,99 % are 60 and above, 68,41 % married, 16,52 % single, 13,04 % widowed and 2,03 % divorced. While 89,2 % of the patients have social security, 10, 98 % lack social security. When the educational status of the research group is taken into consideration, 13,40 % are literate, 35,51 % are primary school graduates, 16,51 % are secondary school graduates, 22,12 % are high school graduates and 12,46 % are university graduates. The occupational status of the patients is that 17,2 % retired, 12,46 % self-employed, 10,96 % workers and 59,38 % belong to other professions. The income level of the group is that 41,84 % low income, 49,55 % middle income and 8,61 % high income. 62,83 % of the group have hospital accommodation before, 37,17 % has entered hospital for the first time. 41,82 % of the patients have chronic illness, 58,18 % do not have. 76,97 % of the patients have companion, 23,03 % do not have. 80,08 % of the companions stay permanently, whereas 19,92 % stay for limited time. Result: As a result of the study, the nursing care satisfaction rates are found close to each other in institutions with both high and low turnover rates, whereas nursing care satisfaction rate is lower in institutions with middle turnover rate. This situation shows that in terms of nursing care quality, institutions cope with turnover rate by different methods.

Kaynakça

  • 1. ABAAN, S. ve DUYGULU, S., (2004), Hemşirelerin Çalıştıkları Kurumdan Ayrılmalarına Yol Açabilecek Olası Nedenlerin ve Örgüte Bağlılıklarının İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, Cilt. 11(2) s. 32
  • 2. AKGÜN, S ve ERDAL, R., (1998), Hastanelerde Kaliteli Hizmet Sunumunda Tüketici Faktörü, Sağlık Yönetiminde Devamlı Kalite İyileştirme Sempozyum Kitabı, Haberal Eğitim Vakfı, s.219-226
  • 3. AKGÜN, A ve KAYA, S., (1992), Hacettepe Üniversitesi Uygulama Hastanesinde Personel Devri, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, Cilt:1(1), s. 1-14
  • 4. ARDIÇ, K, ve BAŞ, T., (2001), Sağlık Sektöründe Hizmet Kalitesinin (Müşteri Tatmininin) Ölçülmesi, Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 4 s. 2
  • 5. ARGON, G., ÖZGÜR, G. ve VATAN F., (2000), Hemşirelerin Hastanedeki Çalışma Yaşantılarını Algılamaları, I. Uluslararası ve VIII. Ulusal Hemşirelik Kongresi’nde sunulan Bildiri, Kongre Özet Kitabı ( s. 49)
  • Antalya
  • 6. BJORVELL, H. and BRODIN, B., (1992), Hospital Staff Members are Satisfied with Their Jobs, Scand J Caring Sci, Vol: 6 (1). p: 9-16
  • 7. DEMİR, Y. ve EŞER, İ., (2004), Hastaların Hemşirelik Hizmetlerinden Memnuniyetlerine İlişkin Bir Ölçek Çalışması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi
  • 8. EREN, E., (1993), Yönetim Psikolojisi, İstanbul: Beta Basım Yayın Dağıtım
  • 9. ERİGÜÇ, G., (1998), Ankara'da Metropolitan Alanda Sağlık Bakanlığı Hastanelerinde Personel Devir Oranları ve Personelin İşinden Ayrılma Nedenleri, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, Cilt: 4 (1), s. 1-26
  • 10. GEYLAN, R., (Ed.) (2004), İnsan Kaynakları Yönetimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları
  • 11. HART, S, E., (2005), Hospital Ethical Climates and Registered Nurses Turnover Intentions, Journal of Nursing Scholarship, Vol: 37( 2). p:173- 177
  • 12. KOCAMAN, G. ve TARIM, M., (1992), Hemşirelerin İşten Ayrılma Oranlarının ve Ayrılma Nedenlerinin İncelenmesi, III. Ulusal Hemşirelik Kongresi’nde sunulan bildiri, Kongre Özet Kitabı (s.456), Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas
  • 13. ÖZCAN, A. ve ÖZGÜR, H., (1990), Hemşirelerin Mesleki Benliklerini Algılayışları, II.Ulusal Hemşirelik Kongresi’nde sunulan Bildiri, İzmir, Türkiye
  • 14. ÖZER, E., (2007), Akreditasyon Belgesine Sahip Özel Hastanelerdeki Yönetici Hemşirelerin Liderlik Tarzlarının Hemşirelerin İşten Ayrılma Nedenleri Üzerine Etkileri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi
  • 15. PASİNLİOĞLU, T ve SARI, P., (1993), Hemşirelerin İşten Ayrılma Oranlarının Hastaneye Getirdiği Maliyetin İncelenmesi, Uluslararası Kalite Maliyet ve Hemşirelik Sempozyumu’nda sunulan bildiri, İzmir, Türkiye
  • 16. TEKİN, D, E. ve BAYKAL, Ü., (2004), Özel Bir Hastanede Hemşirelik Personeli Devir Hızının Hemşirelerin İş Doyumu ve Hasta Doyumuyla İlişkisinin Araştırılması, s.20, Erişim Tarihi: 23 Nisan 2013, http://www.istanbul.edu.tr 17. ULUSOY, H., (2008), Güvenli İstihdamın Önemi, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, Cilt.11 (3), s. 108
  • 18. VELİOĞLU, P., (1994), Hemşireliğin Düşünsel Temelleri, İstanbul: Alaş Ofset
  • 19. YALÇIN, S., (1988), Personel Yönetimi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayını
  • 20. YÜRÜMEZOĞLU, H, A., (2007), Yataklı Tedavi Kurumlarında Çalışan Hemşirelerin İş Doyumları ve Hastaların Hemşirelik Hizmetinden Memnuniyeti, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi

Hastanelerde sözleşmeli hemşirelerin işgücü devri ve hizmet kalitesi

Yıl 2013, Sayı: 3, 117 - 135, 01.04.2013

Öz

Amaç: Bu çalışma, hastanelerde gün geçtikçe sayısı artan sözleşmeli hemşirelerin işgücü devir hızını hesaplamak, Hemşirelik Hizmetlerinden Memnuniyet Ölçeğini hastalara uygulamak suretiyle, hastaneler arası karşılaştırma yaparak, işgücü devir hızı ile hizmet kalitesi arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Çalışma için 360 hastaya anket formu ulaştırılmış olup, 13 tanesi eksik veya yanlış doldurulduğu için analiz dışı bırakılmıştır. Araştırma verilerinin toplanması için hasta bilgi formu ve hemşirelik bakımından memnuniyet ölçeği kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde ortalama, yüzdelik yöntemleri gibi tanımlayıcı istatistikler ve Oneway Anova Testi kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan hastaların % 51,53’ü kadın, % 48,47’si erkek, %35,07’si 19- 39 yaş grubu, % 35,94’ü 40-59 yaş grubu, %28,99’u 60 yaş ve üstünde, % 68,41’i evli, % 16,52’ si bekar, % 13,04’ü dul, % 2, 03’ü boşanmış, % 89,2’sinin sosyal güvencesi bulunmakta, % 10, 98’inin bulunmamaktadır. Eğitim durumları incelendiğinde % 13,40’ının okur-yazar, %35,51’inin ilkokul mezunu, %16, 51’inin ortaokul mezunu, % 22,12’sinin lise mezunu, %12,46’sının üniversite mezunu olduğu saptanmıştır. Meslekleri incelendiğinde; %17,2’si emekli, %12,46’sı serbest meslek, % 10,96’sı işçi, % 59,38’i diğer meslek grubu mensubudur. Gelir düzeyi incelendiğinde % 41,84’ünün gelir durumunun kötü, % 49,55’inin orta derecede, %8, 61’inin iyi olduğu, yatış öyküsü incelendiğinde ise % 62, 83’ünün daha önce hastaneye yatış öyküsü bulunduğu, %37,17’sinin ise bulunmadığı görülmüştür. Ayrıca hastaların % 41,82’sinin kronik hastalığı bulunmakta, % 58,18’inin bulunmamakta, % 76,97’sinin yanında refakatçisi bulunmakta, % 23,03’ünün bulunmamaktadır. Bunlardan % 80,08’inin refakatçisi sürekli yanında kalmakta, % 19,92’sinin ise sadece belirli saatlerde kalmaktadır. Sonuç: Çalışma sonucunda işgücü devir hızı düşük ve yüksek olan kurumlarda hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet oranı birbirine yakın çıkarken, işgücü devri orta derecede olan kurumlarda hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet oranının diğerlerinden daha düşük olduğu saptanmıştır. Bu durum kurumların kaliteli hemşirelik bakımının verilmesinde işgücü devriyle farklı yöntemlerle başa çıktıklarını göstermektedir.

Kaynakça

  • 1. ABAAN, S. ve DUYGULU, S., (2004), Hemşirelerin Çalıştıkları Kurumdan Ayrılmalarına Yol Açabilecek Olası Nedenlerin ve Örgüte Bağlılıklarının İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, Cilt. 11(2) s. 32
  • 2. AKGÜN, S ve ERDAL, R., (1998), Hastanelerde Kaliteli Hizmet Sunumunda Tüketici Faktörü, Sağlık Yönetiminde Devamlı Kalite İyileştirme Sempozyum Kitabı, Haberal Eğitim Vakfı, s.219-226
  • 3. AKGÜN, A ve KAYA, S., (1992), Hacettepe Üniversitesi Uygulama Hastanesinde Personel Devri, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, Cilt:1(1), s. 1-14
  • 4. ARDIÇ, K, ve BAŞ, T., (2001), Sağlık Sektöründe Hizmet Kalitesinin (Müşteri Tatmininin) Ölçülmesi, Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 4 s. 2
  • 5. ARGON, G., ÖZGÜR, G. ve VATAN F., (2000), Hemşirelerin Hastanedeki Çalışma Yaşantılarını Algılamaları, I. Uluslararası ve VIII. Ulusal Hemşirelik Kongresi’nde sunulan Bildiri, Kongre Özet Kitabı ( s. 49)
  • Antalya
  • 6. BJORVELL, H. and BRODIN, B., (1992), Hospital Staff Members are Satisfied with Their Jobs, Scand J Caring Sci, Vol: 6 (1). p: 9-16
  • 7. DEMİR, Y. ve EŞER, İ., (2004), Hastaların Hemşirelik Hizmetlerinden Memnuniyetlerine İlişkin Bir Ölçek Çalışması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi
  • 8. EREN, E., (1993), Yönetim Psikolojisi, İstanbul: Beta Basım Yayın Dağıtım
  • 9. ERİGÜÇ, G., (1998), Ankara'da Metropolitan Alanda Sağlık Bakanlığı Hastanelerinde Personel Devir Oranları ve Personelin İşinden Ayrılma Nedenleri, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, Cilt: 4 (1), s. 1-26
  • 10. GEYLAN, R., (Ed.) (2004), İnsan Kaynakları Yönetimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları
  • 11. HART, S, E., (2005), Hospital Ethical Climates and Registered Nurses Turnover Intentions, Journal of Nursing Scholarship, Vol: 37( 2). p:173- 177
  • 12. KOCAMAN, G. ve TARIM, M., (1992), Hemşirelerin İşten Ayrılma Oranlarının ve Ayrılma Nedenlerinin İncelenmesi, III. Ulusal Hemşirelik Kongresi’nde sunulan bildiri, Kongre Özet Kitabı (s.456), Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas
  • 13. ÖZCAN, A. ve ÖZGÜR, H., (1990), Hemşirelerin Mesleki Benliklerini Algılayışları, II.Ulusal Hemşirelik Kongresi’nde sunulan Bildiri, İzmir, Türkiye
  • 14. ÖZER, E., (2007), Akreditasyon Belgesine Sahip Özel Hastanelerdeki Yönetici Hemşirelerin Liderlik Tarzlarının Hemşirelerin İşten Ayrılma Nedenleri Üzerine Etkileri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi
  • 15. PASİNLİOĞLU, T ve SARI, P., (1993), Hemşirelerin İşten Ayrılma Oranlarının Hastaneye Getirdiği Maliyetin İncelenmesi, Uluslararası Kalite Maliyet ve Hemşirelik Sempozyumu’nda sunulan bildiri, İzmir, Türkiye
  • 16. TEKİN, D, E. ve BAYKAL, Ü., (2004), Özel Bir Hastanede Hemşirelik Personeli Devir Hızının Hemşirelerin İş Doyumu ve Hasta Doyumuyla İlişkisinin Araştırılması, s.20, Erişim Tarihi: 23 Nisan 2013, http://www.istanbul.edu.tr 17. ULUSOY, H., (2008), Güvenli İstihdamın Önemi, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, Cilt.11 (3), s. 108
  • 18. VELİOĞLU, P., (1994), Hemşireliğin Düşünsel Temelleri, İstanbul: Alaş Ofset
  • 19. YALÇIN, S., (1988), Personel Yönetimi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayını
  • 20. YÜRÜMEZOĞLU, H, A., (2007), Yataklı Tedavi Kurumlarında Çalışan Hemşirelerin İş Doyumları ve Hastaların Hemşirelik Hizmetinden Memnuniyeti, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Demirkaya Bu kişi benim

Hüseyin İnce Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2013
Gönderilme Tarihi 16 Ağustos 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Demirkaya, F., & İnce, H. (2013). Hastanelerde sözleşmeli hemşirelerin işgücü devri ve hizmet kalitesi. Verimlilik Dergisi(3), 117-135.

                                                                                                          23139       23140           29293

22408  Verimlilik Dergisi Creative Commons Atıf-GayrıTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.