İşletmeler artan rekabet karşısında
müşteri memnuniyetinin ön planda tutulduğu etkili bir tedarikçi seçim ve
değerlendirme sistemine ihtiyaç duymaktadır. Bu çalışmada,
Müşteri-İşletme-Tedarikçi döngüsü içerisinde müşteri beklentilerini işletmenin
tedarikçi seçim sürecine dönüştürecek 4-aşamalı Bulanık Kalite Fonksiyon
Yayılımı yaklaşımı önerilmektedir. Kalite yönetiminde etkili bir araç olan Kalite
Fonksiyon Yayılımı içerdiği öznel değerlendirme kaynaklı belirsizlikleri
gidermek amacı ile bulanık yaklaşımla birleştirilmektedir. Bu amaç
doğrultusunda, bulanık sayılar ve bulanık ağırlıklı ortalama yönteminden
yararlanılmaktadır. Çalışmada önerilen 4-Aşamalı Bulanık Kalite Fonksiyon Yayılımı
yaklaşımının iki odağı bulunmaktadır: i) Müşteri sesini (ürün veya hizmet ile
ilgili müşteri beklentisini/geribildirimini) işletme aracılığı ile tedarikçi
seçim sürecine taşıma, ii) Değerlendirmelerde kavram ve algı kaynaklı
belirsizlikleri bulanık yaklaşımla indirgeme.
Önerilen bulanık yaklaşım,
küresel inşaat sanayinde tanınmış bir şirketler topluluğu yan sanayi
ihtiyaçlarını karşılamak amacı ile kurulan Kapı Doğrama Fabrikası’nda tedarikçi
seçimi için uygulanmaktadır. Bu 4-aşamalı yaklaşımda Klasik ve Bulanık değerlendirme
yöntemleri kullanılarak tedarikçi sıralamaları belirlenmektedir. Ayrıca,
tedarikçi firmaların her bir tedarikçi karakteristiği bakımından
verimliliklerini hesaplamak için karar ölçütleri geliştirilmektedir. Sonuç
olarak, verimliliğe ilişkin ölçütler ile belirlenen tedarikçi sıralaması, önerilen
4-Aşamalı Bulanık Kalite Fonksiyon Yayılımı bulgularını desteklemektedir.
Aşamalı Kalite Fonksiyon Yayılımı Bulanık Ağırlıklı Ortalama Tedarikçi Seçimi Verimlilik
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Ekim 2017 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 4 |
Verimlilik Dergisi Creative Commons Atıf-GayrıTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.