Eğitim
ve istihdam uyumsuzluğu çeşitli yönlerden ele alınarak ve farklı göstergelerle
izlenebilmektedir. Bu göstergelerden en belirleyici olanı kişilerin temel bilgi
ve becerilerindeki yeterlilik düzeyidir. Yeterlilik, kişilerin sahip oldukları
becerileri ne ölçüde icra edebildiklerinin göstergesidir. Temel becerilerdeki yeterlilik
düzeyinin, işgücü piyasalarında ihtiyaç duyulan nitelikte işgücü yetiştirilmesi
için yapılacak ek beşeri sermaye yatırımları için temel oluşturduğu kabul
edilmektedir. Temel bilgi ve becerileri destekleyen ve geliştiren eğitim,
mesleki eğitim, staj vb. uygulamalar vasıflı meslek sahiplerinin
yetiştirilmesinde izlenen yol olmakla birlikte asıl amaç kazanılan niteliklerin
işgücü piyasası gereklilikleri ile örtüşmesi olmaktadır. Eğitim ve istihdam
arasında doğru ilişkinin kurulması, bireylerin sahip olduğu niteliklerin gerek
ulusal gerekse uluslararası düzeyde tanınır olması gerekmektedir. Bu noktada
ulusal meslek standartları; sınav ve belgelendirme sisteminin oluşturulması, düzgün
bir biçimde işletilmesi ve işgücü piyasalarının etkin bir biçimde işlemesinde
en önemli unsur olabilir.
Bir mesleğin başarıyla icra edilmesi için yapılması
gereken görev ve işlemler, sahip olunması gereken bilgi ve beceriler ile
sergilenmesi gereken tutum ve davranışları gösteren asgari normlar olarak
tanımlanan meslek standartları, Türkiye’de Mesleki Yeterlilik Kurumu (MYK)
tarafından geliştirilmektedir. Meslek standartlarının işgücü piyasasında
işverenler, işçi sendikaları ve istihdam kurumları arasında bir anlaşmanın
ürünü olarak ortaya çıkması ve uygulama aşamasında da tüm tarafların sistemi
sürdürme konusunda kararlı olmaları gereklidir.
Meslek standartları ile işverenler istihdam
edecekleri kişilerin sahip olması gereken bilgi ve beceriler konusunda bilgi
sahibi olacağından, meslek standartları aynı zamanda istihdam edecekleri
kişinin seçiminden, ücretlerin belirlenmesine ve terfilere kadar birçok aşamada
da yararlı olacaktır. Çalışanlar da iş başvurusu sırasında sahip oldukları
yeterlilikleri daha iyi sergileyebileceklerdir. Bu çalışmada işgücü
piyasalarında önemli bir konu olan “gençlerin işgücü piyasalarındaki konumunun”
mesleki yeterlilikler sisteminin genel ilkeleri kapsamında ele alınması
amaçlanmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 2 |
Verimlilik Dergisi Creative Commons Atıf-GayrıTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.