Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE ANALYSIS OF FACTORS THAT AFFECT INCREASING DOING ONLINE CLOTHES SHOPPING POSSIBILITY AND CUSTOMERS' ATTITUDES TOWARDS ONLINE CLOTHES SHOPPING: “THE CASE OF SİNOP UNIVERSITY STUDENTS”

Yıl 2018, Sayı: 4, 135 - 152, 01.10.2018

Öz



The aim of this study is to
analyse consumers' attitudes towards online clothes shopping and the factors
that affect the level of increasing shopping possibility. The study group
involved students (424) from Sinop University. The data was collected via
personal information form and University Students Doing Online Shopping Scale.
According to the findings, factors that such as having tools for online
shopping, family's monthly income and information sources for online shopping
have an effect on online shopping whereas factors such as gender, age, major,
duration of using internet, connection point, aim of using internet, online
payment types, and way of acquiring online information about clothes do not
affect doing online clothes shopping. Also, although students' major and aims
for using the internet increased the possibility of doing online clothes
shopping, there was not a meaningful relationship between gender, age, having
tools for online shopping, family's income, duration of using the internet,
internet connection point and levels of increasing doing online clothes
shopping.

Kaynakça

  • • Acılar, A., (2012), Positive Attitudes of Undergraduate Students toward Online Shopping, 3rd International Symposium on Sustainable Development, Sarajevo, 40-46.
  • • Akman, İ., Rehan, M., (2014), Online Purchase Behaviour Among Professionals: A Socio-Demographic Perspective For Turkey, Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 1, 689-699.
  • • Armağan, E. A., Turan, A.H., (2014), İnternet Üzerinden Alışveriş: Demografik Faktörlerin, Bireysel İhtiyaçların Etkisi Üzerine Ampirik Bir Değerlendirme, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3, 1-22.
  • • Cesur, Z., Gıyasettin, T., (2015), İnternetten Alışveriş Davranışında Algılanan Tüketici Riskleri: Üniversite Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma, Electronic Journal of Vocational Colleges, Mayıs, 19-33.
  • • Chandra, A.K., Sinha, D. K., (2013), Factors Affecting The Online Shopping Behaviour: A Study With Reference To Bhilai Durg, International Journal of Advanced Research in Management and Social Sciences, 5, 160-177.
  • • Czajkowski, T., (2011), Electronic Commerce and Business in the Polish Textile and Clothing Sector, Fibres & Textiles in Eastern Europe, 2 (85), 7-9.
  • • Çiçek, R., Mürütsoy, M., (2014), İnternet Tüketicisinin Satın Alma Davranışlarının İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma: Niğde Üniversitesi Akademik ve İdari Personeli Örneği, Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2, 291-305.
  • • Delafrooz, N., (2009), Factors Affecting Students' Online Shopping Attitude And Purchase Intention, Doctor Philosophy, Universiti Putra Malaysia.
  • • Demirel, H., (2010), Üniversite Öğrencilerinin Elektronik Alışveriş Hakkındaki Görüşleri, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12/3, 119-134.
  • • Enginkaya, E., (2006), Elektronik Perakendecilik ve Elektronik Alışveriş, Ege Akademik Bakış: Ekonomi, İşletme, Uluslararası İlişkiler ve Siyaset Bilimleri Dergisi, 6(1), 10-16.
  • • Gültaş, M.P., Yıldırım, Y., (2016), The Demographic Factors Affecting Consumer Behavior On Internet Shopping, Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10, 32-50.
  • • Hashim, A., Ghani, E.K., Said, J., (2009), Does Consumers’ Demographic Profile Influence Online Shopping?: An Examination Using Fishbein’s Theory, Canadian Social Science, 6, 19-31.
  • • http://www.elektronikticaretrehberi.com/e-ticaretin_etkileri_faydalari.php#bolum_2.1.3, Erişim Tarihi: 13.05.2016, 20.46
  • • Karabulut, A. N., (2013), Tüketicilerin Algılanan Risk Değişkeni Karşısında İnternetten Alışveriş Yapma Eğilimlerinin Ölçülmesi: Beklenen Fayda Teorisine Karşı Beklenti Teorisi, Journal of Yaşar University, 8(32), 5515-5536.
  • • Karaçetin, M., (2015), İnternet Üzerinden Alışverişe Yönelik Tutumlar: Bir Araştırma, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Burdur.
  • • Kıyıcı, M., (2012), Internet Shopping Behavior Of College Of Education Students, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 11, 202-214.
  • • İşler, D.B., Yarangümelioğlu, D., Gümülü, E., (2014), Online Tüketici Satın Alma Davranışlarını Etkileyen Faktörlere Yönelik Bir Durum Değerlendirmesi: İsparta İlinde Bir Uygulama, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 3, 77-94.
  • • İzgi, B.B., Şahin, İ., (2013), Elektronik Perakende Sektörü Ve İnternet Alışverişi Tüketici Davranışı: Türkiye Örneği, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 1, 9-27.
  • • Jusoh, Z.M., Ling, G.H., (2012), Factors Influencing Consumers’ Attitude Towards E-Commerce Purchases Through Online Shopping, International Journal of Humanities and Social Science, 4, 223-230.
  • • Oskaybaş, K., Dursun, T., Yener, D., (2014), Online Alışverişte Tüketicilerin Tercihlerini Etkileyen Unsurların Belirlenmesi, Marmara Üniversitesi İ.İ.B. Dergisi, 1, 119-135.
  • • Özgür, U., (2010), Tüketici Elektroniği Ürünlerinin İnternet Üzerinden Pazarlanması ve Üniversite Öğrencilerinin Tüketici Elektroniği Ürünlerini İnternetten Satın Alma Faaliyetlerine Yönelik Bir Uygulama, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • • Özgüven, N., (2011), Tüketicilerin Online Alışverişe Karşı Tutumları İle Demografik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Analizi, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13 (21), 47-54.
  • • Pawar, S. S., More, D. K., Bhola, S. S., (2014), Factors Influence Undergraduate Students For Online Buying, Pezzottaite Journals, 3, 1200-1208.
  • • Rezai, G., Mohamed, Z., Shamsudin, M. N., Zahran, M. Z., (2013), Effect of Consumer Demographic Factors on Purchasing Herbal Products Online in Malaysia, International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering, 8, 2380-2386.
  • • Sultan, M.U., Uddin, M., (2011), Consumers’ Attitude Towards Online Shopping Factors Influencing Gotland Consumers To Shop Online, Master Thesis, University of Gotland.
  • • Yayara, R., Sadaklıoğlu, H., (2012), Kamu Çalışanlarının İnternetten Ürün Satın Alma Davranışları Üzerine Bir Araştırma, Business and Economics Research Journal, 3, 145-157.
  • • Zhou, L., Dai, L., Zhang, D., (2007), Online Shopping Acceptance Model - A Critical Survey of Consumer Factors in Online Shopping, Journal of Electronic Commerce Research, 1, 41-62.

GENÇ TÜKETİCİLERİN İNTERNETTEN GİYSİ ALIŞVERİŞİNİN ANALİZİ: SİNOP ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNE BİR UYGULAMA

Yıl 2018, Sayı: 4, 135 - 152, 01.10.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı tüketicilerin internetten giysi
alışverişine karşı tutumlarını ve alışveriş ihtimalini artırma düzeyine etki
eden faktörleri incelemektir. Araştırma grubunu Sinop Üniversitesi öğrencileri
(424) oluşturmuştur. Veriler kişisel bilgi formu ve Üniversite Öğrencilerinin
İnternetten Alışveriş Ölçeği ile toplanmıştır. Bulgulara göre; tüketicilerinin
internetten alışverişi sağlayacak araçlara sahipliği, aile aylık geliri ve
internetten alışveriş için kullanılan bilgi kaynakları gibi faktörlerin
internetten alışveriş üzerinde etkili olduğu fakat cinsiyet, yaş, eğitim görülen
program, interneti kullanım süresi, internete bağlanma noktası, interneti
kullanım amacı, internette ödeme şekli ve internetten giysilerle ilgili bilgi
edinme şekli gibi faktörlerin ise internetten giysi alışverişi üzerine
etkisinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca eğitim gördükleri program ve
interneti kullanım amaçlarının öğrencilerin internetten giysi alışveriş
ihtimalini artırmada etkili iken; cinsiyet, yaş, internetten alışveriş
araçlarına sahiplik, aile geliri, internet kullanım süresi ve internete
bağlanma noktasının ise internetten giysi alışveriş ihtimalini artırma
düzeyleri arasında anlamlı bir ilişkiye ulaşılamamıştır.

Kaynakça

  • • Acılar, A., (2012), Positive Attitudes of Undergraduate Students toward Online Shopping, 3rd International Symposium on Sustainable Development, Sarajevo, 40-46.
  • • Akman, İ., Rehan, M., (2014), Online Purchase Behaviour Among Professionals: A Socio-Demographic Perspective For Turkey, Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 1, 689-699.
  • • Armağan, E. A., Turan, A.H., (2014), İnternet Üzerinden Alışveriş: Demografik Faktörlerin, Bireysel İhtiyaçların Etkisi Üzerine Ampirik Bir Değerlendirme, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3, 1-22.
  • • Cesur, Z., Gıyasettin, T., (2015), İnternetten Alışveriş Davranışında Algılanan Tüketici Riskleri: Üniversite Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma, Electronic Journal of Vocational Colleges, Mayıs, 19-33.
  • • Chandra, A.K., Sinha, D. K., (2013), Factors Affecting The Online Shopping Behaviour: A Study With Reference To Bhilai Durg, International Journal of Advanced Research in Management and Social Sciences, 5, 160-177.
  • • Czajkowski, T., (2011), Electronic Commerce and Business in the Polish Textile and Clothing Sector, Fibres & Textiles in Eastern Europe, 2 (85), 7-9.
  • • Çiçek, R., Mürütsoy, M., (2014), İnternet Tüketicisinin Satın Alma Davranışlarının İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma: Niğde Üniversitesi Akademik ve İdari Personeli Örneği, Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2, 291-305.
  • • Delafrooz, N., (2009), Factors Affecting Students' Online Shopping Attitude And Purchase Intention, Doctor Philosophy, Universiti Putra Malaysia.
  • • Demirel, H., (2010), Üniversite Öğrencilerinin Elektronik Alışveriş Hakkındaki Görüşleri, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12/3, 119-134.
  • • Enginkaya, E., (2006), Elektronik Perakendecilik ve Elektronik Alışveriş, Ege Akademik Bakış: Ekonomi, İşletme, Uluslararası İlişkiler ve Siyaset Bilimleri Dergisi, 6(1), 10-16.
  • • Gültaş, M.P., Yıldırım, Y., (2016), The Demographic Factors Affecting Consumer Behavior On Internet Shopping, Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10, 32-50.
  • • Hashim, A., Ghani, E.K., Said, J., (2009), Does Consumers’ Demographic Profile Influence Online Shopping?: An Examination Using Fishbein’s Theory, Canadian Social Science, 6, 19-31.
  • • http://www.elektronikticaretrehberi.com/e-ticaretin_etkileri_faydalari.php#bolum_2.1.3, Erişim Tarihi: 13.05.2016, 20.46
  • • Karabulut, A. N., (2013), Tüketicilerin Algılanan Risk Değişkeni Karşısında İnternetten Alışveriş Yapma Eğilimlerinin Ölçülmesi: Beklenen Fayda Teorisine Karşı Beklenti Teorisi, Journal of Yaşar University, 8(32), 5515-5536.
  • • Karaçetin, M., (2015), İnternet Üzerinden Alışverişe Yönelik Tutumlar: Bir Araştırma, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Burdur.
  • • Kıyıcı, M., (2012), Internet Shopping Behavior Of College Of Education Students, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 11, 202-214.
  • • İşler, D.B., Yarangümelioğlu, D., Gümülü, E., (2014), Online Tüketici Satın Alma Davranışlarını Etkileyen Faktörlere Yönelik Bir Durum Değerlendirmesi: İsparta İlinde Bir Uygulama, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 3, 77-94.
  • • İzgi, B.B., Şahin, İ., (2013), Elektronik Perakende Sektörü Ve İnternet Alışverişi Tüketici Davranışı: Türkiye Örneği, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 1, 9-27.
  • • Jusoh, Z.M., Ling, G.H., (2012), Factors Influencing Consumers’ Attitude Towards E-Commerce Purchases Through Online Shopping, International Journal of Humanities and Social Science, 4, 223-230.
  • • Oskaybaş, K., Dursun, T., Yener, D., (2014), Online Alışverişte Tüketicilerin Tercihlerini Etkileyen Unsurların Belirlenmesi, Marmara Üniversitesi İ.İ.B. Dergisi, 1, 119-135.
  • • Özgür, U., (2010), Tüketici Elektroniği Ürünlerinin İnternet Üzerinden Pazarlanması ve Üniversite Öğrencilerinin Tüketici Elektroniği Ürünlerini İnternetten Satın Alma Faaliyetlerine Yönelik Bir Uygulama, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • • Özgüven, N., (2011), Tüketicilerin Online Alışverişe Karşı Tutumları İle Demografik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Analizi, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13 (21), 47-54.
  • • Pawar, S. S., More, D. K., Bhola, S. S., (2014), Factors Influence Undergraduate Students For Online Buying, Pezzottaite Journals, 3, 1200-1208.
  • • Rezai, G., Mohamed, Z., Shamsudin, M. N., Zahran, M. Z., (2013), Effect of Consumer Demographic Factors on Purchasing Herbal Products Online in Malaysia, International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering, 8, 2380-2386.
  • • Sultan, M.U., Uddin, M., (2011), Consumers’ Attitude Towards Online Shopping Factors Influencing Gotland Consumers To Shop Online, Master Thesis, University of Gotland.
  • • Yayara, R., Sadaklıoğlu, H., (2012), Kamu Çalışanlarının İnternetten Ürün Satın Alma Davranışları Üzerine Bir Araştırma, Business and Economics Research Journal, 3, 145-157.
  • • Zhou, L., Dai, L., Zhang, D., (2007), Online Shopping Acceptance Model - A Critical Survey of Consumer Factors in Online Shopping, Journal of Electronic Commerce Research, 1, 41-62.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Özbek

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 15 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Özbek, A. (2018). GENÇ TÜKETİCİLERİN İNTERNETTEN GİYSİ ALIŞVERİŞİNİN ANALİZİ: SİNOP ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNE BİR UYGULAMA. Verimlilik Dergisi(4), 135-152.

                                                                                                          23139       23140           29293

22408  Verimlilik Dergisi Creative Commons Atıf-GayrıTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.